ACT: Wagenafstelling

Raceverslagen, reglementen en tactieken
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Leek mij wel aardig een topic te openen hierover, sinds ik 2 vragen heb mbt afgelopen races.

Ik had een meningsverschil met de coureur zelf over de tankinhoud en de bandenspanning.

De clio kreeg de banden niet echt heet. Naar mijn mening mag hier toch best een temperatuurtje aanzitten na 1,5 uur rijden? De spanning werd constant op 2 bar of wat meer gehouden, wat ik wat aan de hoge kant vind. Ik meen dat ik hier en daar vaker opgevangen had, dat een slick beter op 1,6 bar gepompt kan worden, zeker achter. Het zijn 17" 8J velgen. Het team met de clio 2 ging niet over de 1,6 bar heen, echter zij reden met 15". Hoe bepaal je het beste de te gebruiken bandenspanning tijdens de race?

Ook ben ik ervan overtuigd dat wanneer je verplicht moet rijderswisselen, een volle tank nadelig is. Volgens de coureur zijn die 30 liter extra benzine geen noemenswaardig verschil in wagengewicht. Echter, ik ben sterk van mening dat je die 25 kilo recht boven de achteras wel degelijk merkt in de rondetijden. Wat is de ervaring hierin?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die bandenspanningen die je hier vaak voorbij ziet komen zijn koud.

Vooral voorwielaandrijvers hebben moeite om de banden achter op temperatuur te krijgen. Daarom wordt een koude bandenspanning van richting de 1.9/2.0 bar geadviseerd. Om na een ronde of 5 rond de 2,4/2,5 uit te komen. (beetje afhankelijk van merk band).

Voorzijde gaat dan op 1.6/1.7 koud om dan warm om dezelfde druk van 2,4/2,5 uit te komen. Zo heb je totale balans. De warme temperatuur is dus het belangrijkste en die moet ongeveer hetzelfde zijn

Achterwielaandrijvers trekken meer naar elkaar toe met koude drukken, omdat je achter de aandrijving hebt en voor stuurt.

Een volle tank merk je wel degelijk, maar hoeft niet nadelig te zijn, met de zware achterkant zijn de banden weer wat sneller op temp en naarmate de rijder in z'n element komt wordt de kont steeds lichter.
Maargoed kep verder weinig echte raceervaring, wij kloten meer wat aan :D
Laatst gewijzigd door Steven op ma 7 mei 2007 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

banden moet je eigenlijk meten als ze warm zijn
dan moeten ze ongeveer tussen de 2,3 en 2,5 bar zitten

bij mijn auto is dat ongeveer
1,8 voor en 2,1 achter als ze koud zijn

30 kilo merk je pas echt (denk ik) als je zon goede coureur bent dat je rondetijden kan rijden die niet meer dan 1/10 verschillen
en als je te weinig tankt gaat die in lange doordraaiers inhouden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

leuk topic (Y)

misschien weet mark 5t ook wel wat. hij heeft toch een clio cupwagen?

zal morgen eens een team vragen wat met de rs 182 cupwagen rondrijd.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Leuk onderwerp dit :) Hier kan je echt pagina's over vol ouwehoeren.

Echter zijn dit 2 onderwerpen die misschien wel het meeste ter discussie staan in de autosport. Bandenspanning en de wagenafstelling zijn afhankelijk van enorm veel factoren. Je kan werken met ervaringsgetallen, maar de optimale waarden krijg je alleen door veel te testen, en vooral veel te meten.

De bandenspanning kan het beste warm zo rond de 2.3 bar uitkomen, maar ook weer afhankelijk van het gedrag van de auto, en de voorkeur van de coureur. Om die 2.3 bar te krijgen moet je starten met een lagere druk, die door de temperatuur uiteindelijk oploopt naar je streefwaarde. Bij een raceauto wordt elk wiel anders belast, en dus zal ook de temperatuur ontwikkeling per band anders zijn. Om rondom op bijvoorbeeld 2.3 te komen zal dat in de praktijk neerkomen op een spanning die per band anders is, althans dat is mijn ervaring.

Elke auto is weer anders, maar als voorbeeld neem ik even mijn clio. Om rondom op 2.3 uit te komen heb ik LV 1.6 bar, RV 1.7 bar, LA 1.8 bar en RA 1.9 bar. Als de banden goed warm zijn meet ik dan rondom 2.3 bar. Dit zijn waarden waar je gewoon mee moet experimenteren tot je de gewenste einddruk bereikt. Het is daarom verstandig om de temperatuur te meten met de desbetreffende einddruk, dan weet je tenminste ook of je goed zit met je temperatuur.

Wagenafstelling is ook een compromis van grip, bandentemperatuur, temperatuurverdeling en niet in de laatste plaats het circuit zelf. De juiste afstelling krijg je alleen als je een coureur hebt die goede feedback kan geven, en je zelf enige kennis hebt van voertuigdynamiek. Een goede indicatie voor de juiste afstelling zijn wederom de banden. De slijtage en temperatuurverdeling spreken boekdelen over je afstelling. Teveel negatief camber bijvoorbeeld levert je scheve bandenslijtage op, en teveel temperatuur aan de binnenkant. Dit is per circuit weer anders, en daarom is de afstelling iets wat veelal het verschil kan en zal maken in een race met vergelijkbare auto's.

Kortom, als je echt een beetje serieus bezig wilt zijn moet je gewoon een dagje gaan rijden, en meten en prutsen met je wielstanden, spoorbreedte, bandenspanning etc. Een vrijrijden dag kan je daar uitstekend voor gebruiken.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als je echt wil testen en goede feedback wilt kunnen geven zal je toch eerst rondetijden moeten rijden die nagenoeg gelijk zijn
kan je dit nog niet heeft verstellen en spelen met spanning enz enz enz geen enkele zin

eerst zorgen dat je zeer constante tijden rijdt en dan pas gaan spelen met de afstellingen
maar wil je dat goed doen heb je aan een dag echt niet genoeg
en gezien de kosten die met goed testen gemoeid zijn is dat voor de amateurracer niet vaak weggelegd
het wordt ook eigenlijk pas interessant als je bv cliocup rijdt

ik als zac amateur win meer tijd met nieuwe slicks dan met welke andere afstelling dan ook
dus testen weegt voor mij niet op tegen de kosten van een nieuw setje slicks
en als je een dag goed wil testen moet je ook verschillende slicks hebben

kortom, te duur voor de meeste amateurs :~
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Luco, ik denk dat je het belang van een goed afgestelde ophanging behoorlijk onderschat. Ook als amateur kan en zal een goede afstelling zeker bijdragen aan een betere rondtijd. Dat je er als pro meer uithaalt is punt 2, maar die beschikken doorgaans ook over data aquisitie waarmee het zoeken naar de goede afstelling weer veel eenvoudiger en nauwkeuriger kan. Constante tijden is inderdaad wel belangrijk, maar het is vooral ook merkbaar in de afzonderlijke bochten. Het gedrag van de auto kan drastisch veranderen/verbeteren door een subtiele wijziging in het onderstel. Harder een bepaalde bocht door kunnen kan ook al een simpele doelstelling zijn als je de auto wilt verbeteren. Een snellere rondetijd krijg je dan vanzelf wel.

Alleen als je daadwerkelijk een goed afgestelde ophanging wilt hebben zal je ook enige kennis van zaken moeten hebben, en dat ontbreekt vaak, of mensen zijn simpelweg niet geinteresseerd in de materie. En inderdaad kost het tijd, maar het is imho één van de leukste dingen in de racerij.

En een setje nieuwe slicks, tja uiteraard scheelt dat, maar dat is sowieso het uitgangspunt als je echt voor de rondetijden gaat.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 8 mei 2007 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Op welke temperatuur moeten de banden komen? Ik schat dat ze tijdens onze races niet warmer waren dan 30 á 35 graden, gewoon lauw badwaterwarm.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

35 graden is echt te koud hoor :)

De laatste keer op zolder (gemeten op de paddock, dus al iets afgekoeld) waren de banden van de clio zo'n 65 graden. Mijn meter is niet heel nauwkeurig, maar je kan je hand er niet op laten liggen, want dat voelt niet prettig :)

De max bedrijfstemperatuur van een slick kan nog wel wat hoger zijn, bijvoorbeeld 80 graden of nog hoger. Als je banden echt heet worden is dat te herkennen aan de blauw/paarse verkleuring bij de randen.

Hoe hoog de temp precies mag worden/moet zijn zou je eens moeten informeren voor het desbetreffende bandentype wat jullie gebruiken.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Bart V schreef:Luco, ik denk dat je het belang van een goed afgestelde ophanging behoorlijk onderschat. Ook als amateur kan en zal een goede afstelling zeker bijdragen aan een betere rondtijd. Dat je er als pro meer uithaalt is punt 2, maar die beschikken doorgaans ook over data aquisitie waarmee het zoeken naar de goede afstelling weer veel eenvoudiger en nauwkeuriger kan. Constante tijden is inderdaad wel belangrijk, maar het is vooral ook merkbaar in de afzonderlijke bochten. Het gedrag van de auto kan drastisch veranderen/verbeteren door een subtiele wijziging in het onderstel. Harder een bepaalde bocht door kunnen kan ook al een simpele doelstelling zijn als je de auto wilt verbeteren. Een snellere rondetijd krijg je dan vanzelf wel.

Alleen als je daadwerkelijk een goed afgestelde ophanging wilt hebben zal je ook enige kennis van zaken moeten hebben, en dat ontbreekt vaak, of mensen zijn simpelweg niet geinteresseerd in de materie. En inderdaad kost het tijd, maar het is imho één van de leukste dingen in de racerij.

En een setje nieuwe slicks, tja uiteraard scheelt dat, maar dat is sowieso het uitgangspunt als je echt voor de rondetijden gaat.
en daarom is testen zo duur
nu moet ik zeggen dat dat gevoel erg moeilijk is
afgelopen wedstrijd had ik in de tweede manche een zwaar glibberende auto achter, en toch was ik maar 1 tiende langzamer dan de eerste manche
en aangezien de banden toch steeds afbouwen snap ik soms nog niks van dit fenomeen :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

is er ergens een internet pagina waar ik informatie kan vinden over de totale wagenafstelling? of kunnen jullie ergens wat opduikelen met informatie hierover?

ik ga een cup clio 1 opknappen en zou graag eens weten wat je allemaal kan doen aan zo'n auto, en wat in grote lijnen de gevolgen zijn. bijvoobeeld camber, toespoor, bandendruk etcetera.

Gister ben ik bij een cup clio 2 gaan kijken en daar was vanalles mogelijk. bij een clio 1 is er duidelijk minder mogelijk. maar kun je er wel bijvoorbeeld uniballs opzetten etc? de standaard fuseekogels zouden nogal snel stuk zijn liet ik me vertellen?

bedankt :) (Y)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Fuseekogels zijn inderdaad drama. Je kan best heel veel leuke dingen doen met een clio 1 qua onderstel, alleen niet met de standaard onderdelen.

Ik heb een compleet nieuwe fuseekogel gemaakt die heel veel problemen in 1 klap oplost, en tevens nadelen van verlaging corrigeert (camber, spoorbreedte, rolcenter, schuurstraal) icm langere assen, spoortstangen etc etc. Resultaat, een 4 cm per kant bredere clio zonder spacers, en een geweldige wegligging. Ook kan je stoeien met caster, veren en dempers etc.

Als je daar wat meer over wilt weten, moet je gewoon eens langskomen op het circuit, dan kan ik het laten zien op mijn clio, en kan ik je nog wel het eea vertellen over de wagenafstelling. 29 oktober ben ik te vinden op Spa.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Heb je dan de williams ophanging nog verder aangepast? je maakt me heel erg nieuwsgierig nu :) wat voor dempers heb je er eigenlijk onderhangen? Bij de clio van mij zitten er de originele bilsteins onder namelijk, daar kan je volgens mij alleen camber van instellen, verder zit er nog een bout aan de onderkant ingedraaid maar ik weet niet of je daar de rebound of hardheid mee kan regelen.

Ik neem aan dat je vaker in zandvoort/Assen bent? ik kom sowieso 29 oktober naar Spa met Robert de Hoen. zij rijden met een cup clio 2 rond in een belgische cup. ik kom je wel opzoeken daar (Y) :) bedankt voor de info tot dusver.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Wordt weer gezellig dan. Ik ga vrijdag mijn 19 weer oplappen (motor + bak vervangen).

Er komen dan ook powerflex draagarmbussen in en wordt de stuurbekrachtiging eraf gesloopt. Als die allemaal een beetje heel blijft die dag komen er wellicht voor de volgende keer DeCarbon dempers onder.

Ik wil hem ook weer goed uitgelijnd hebben voor die dag, want door tijdnood, of nood reparaties (altijd nood) heb ik de laatste twee dagen met een 'één op oog' uigelijnde auto gereden. En dat is niet al te prettig.
jacques
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb het zelf al eens overwogen om een ander stuurhuis zonder stuurbekrachtiging te monteren. Twee vraagjes:
1. Hoe bevalt dit?
2. Hoe kom je uit met de multirien als je de stuurbekrachigingspomp verwijderd? Wat moet er nog meer veranderen, behalve een kortere multi-riem?

O, ja, Ik heb ook een R19 16V (cabrio)
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Waarom zou je zonder stuurbekrachting willen gaan rijden?
jacques
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb een jaar met een defecte stuurbekrachtiging gereden en dan stuurt het extra zwaar. De hydrauliek werkt je namelijk tegen.
Afgelopen jaar een ander stuurhuis ingebouwd en alles OK.
Het voordeel van geen stuurbekrachtiging:
Het is super eenvoudig het stuurhuis in en uit te bouwen. Geen hydaulische pomp meer onder de kap. Kan dus ook niet meer stuk gaan. En het ziet er een stuk leger en cleaner uit onder de kap.

Maar nu de vraag aan bv. Gert: Hoe rijdt het een 19 16V zonder stuurbekrachtiging?
Laatst gewijzigd door jacques op vr 23 nov 2007 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Zonder bekrachtiging heb je gewoon veel meer gevoel met de auto tijdens het betere bochtenwerk.

Met bekrachtiging voelt dat allemaal wat gevoellozer aan.

Verder scheelt het wat in gewicht, maar dat is voor straatgebruik niet belangrijk :p

En verder is het inderdaad kostbaar als je ooit die pomp moet gaan vervangen :wink: :)
MartijnB
Berichten: 124
Lid geworden op: di 28 sep 2004 15:46
Contacteer:

met onze rally clio rijden we altijd

voor 1,7
achter 1,8

Michelin N20
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Martijn, meet je ook wel eens de temperatuur van de banden, net na een proef?
MartijnB
Berichten: 124
Lid geworden op: di 28 sep 2004 15:46
Contacteer:

Bart V schreef:Martijn, meet je ook wel eens de temperatuur van de banden, net na een proef?

eigenlijk nooit om eerlijk te zijn

maar ik ga af op de jaren lange ervaring van Jan vd Marel
Plaats reactie