carrosserie van een Cup Clio

Raceverslagen, reglementen en tactieken

carrosserie van een Cup Clio

Postby Squadra » Sun 17 Aug 2008 16:08

Ik heb een vraag over de Cup Clio.

Zijn deze wagens helemaal kaal gemaakt of zijn ze helemaal kaal uit de fabriek gekomen? Zit er dan geen bitumen in of aan??

En hoe zit het met de lasnaden? Is de carrosserie doorgelast om een betere stijfheid te krijgen of is dit gewoon standaard?

Ten opzichte van andere uitvoeringen;

zit er verschil tussen de assen?
Als ik een kale carrosserie koop passen daar dan gewone Clio voor- en achterassen onder?

en hoe zit het met de remmen? Zijn deze groter of gelijk aan een andere Clio uitvoering?

Groetjes, JC
Squadra
 
Posts: 10
Joined: Thu 7 Aug 2008 19:33
Location: Zuidwending

Postby Tom » Sun 17 Aug 2008 16:55

Welk type clio bedoel je overigens? clio1?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Squadra » Sun 17 Aug 2008 17:47

Tom wrote:Welk type clio bedoel je overigens? clio1?



Ja sorry, ik bedoel inderdaad de Clio 1.

Zit er dan ook nog verschil in met betrekking tot de Clio 2 en 3??
Squadra
 
Posts: 10
Joined: Thu 7 Aug 2008 19:33
Location: Zuidwending

Postby Jean-Paul-S » Sun 17 Aug 2008 18:24

Alle bekleding word eruitgelaten, wel worden ze bijvoorbeeld gecoat aan de binnenkant van de achterschermen. Dit werd later in kleur gespoten.

De carrosorie is niet doorgelast af fabriek, maar voor de rallycross wat jij wilt doen is dat wel aan te raden.

De achteras van een originele cup is ook hetzelfde, maar heeft dikkere torsies. Wanneer je een clio maxi as monteerd kun je wat meer met wielstanden verstellen, dit is met de standaard as in de regel niet mogelijk.

De voorwielophaning van een cup clio is anders, deze hebben een bredere spoorbreedte. Echter met de destijds gemonteerde cupdempers kun je alleen op het circuit rijden, voor te crossen zijn die veel te hard.

De remmen waren destijds identiek, maar wanneer je toch gaat bouwen kun je hier leuke upgrades aan doen. Bart-v van dit forum heeft bijvoorbeeld adapters om clio rs remmen te monteren. Deze hebben een grotere zuiger en grotere schijf.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Squadra » Sun 17 Aug 2008 18:49

Jean-Paul-S wrote:De achteras van een originele cup is ook hetzelfde, maar heeft dikkere torsies. Wanneer je een clio maxi as monteerd kun je wat meer met wielstanden verstellen, dit is met de standaard as in de regel niet mogelijk.


Spoorbreedte en montagepunten van de Maxi zijn wel gelijk?

Jean-Paul-S wrote:De voorwielophaning van een cup clio is anders, deze hebben een bredere spoorbreedte. Echter met de destijds gemonteerde cupdempers kun je alleen op het circuit rijden, voor te crossen zijn die veel te hard.


Misschien ben ik eigenwijs maar ik hou wel van hard. Ik heb gelezen dat er DeCarbon en Bilstein wordt gebruikt. Wat zijn nu de gebruikte Cupdempers?

En de bredere spoorbreedte aan de voorzijde, is dat vanwege het subframe en de draagarmen? De aandrijfassen zijn dan ook langer? Als het breder wordt zijn er ook andere langere aandrijfassen nodig volgens mij? Of is dat alleen een kwestie van de ET waarde van andere velgen?

Als ik bijvoorbeeld een oudere Cup Clio ga kopen moeten andere onderdelen zoals voor- en achteras, aandrijfassen en dergelijke wel passen. Evenals het subframe en dergelijke. (zit er helaas niet bij)

Groetjes, JC
Squadra
 
Posts: 10
Joined: Thu 7 Aug 2008 19:33
Location: Zuidwending

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 17 Aug 2008 19:00

Achteras zou moeten passen maar maxi assen kosten goud geld.
Aandrijfassen voor gaan niet meer passen als je breder wilt, of je moet met spacers werken.
Vaak zijn er wel passende assen te vinden of te maken, kost de wereld niet.
Maar een maxiachteras moet je rekenen op meer dan 1000 euro
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Squadra » Sun 17 Aug 2008 19:43

Er worden nu een paar dingen door elkaar gehaald denk ik.
(mijn fout denk ik want misschien stel ik de verkeerde vragen >-) )

Achteras:Een maxi as wordt het iig niet, dat is mij veel te kostbaar.
Een normale achteras van een Clio 1 gaat dus wel gewoon passen zonder problemen?

Dan de vooras:
De spoorbreedte van een Cup Clio is dus breder?
Belangrijk is op welke manier is dit gerealiseerd?

En als ik een Cup Clio koop zonder assen, kan ik wel een normale "voortrein" van een Clio 1 monteren of kom ik in de problemen?
Squadra
 
Posts: 10
Joined: Thu 7 Aug 2008 19:33
Location: Zuidwending

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 17 Aug 2008 19:45

een normale achteras past
volgens mij past een subframe van een normale clio 16v ook gewoon en dan passen de assen ook.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Bart V » Sun 17 Aug 2008 19:59

Squadra wrote:En als ik een Cup Clio koop zonder assen, kan ik wel een normale "voortrein" van een Clio 1 monteren of kom ik in de problemen?


Dat past zonder problemen. Enige "probleem" wat je dan ondervind is heel veel onderstuur door de kleinere spoorbreedte. Het aanpassen van het onderstel om meer spoorbreedte te verkrijgen is voor racedoeleinden dus zeker raadzaam, en het standaard clio16v onderstel leent zich daar niet voor.
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby Andrews (supercinq) » Sun 17 Aug 2008 20:03

de cass die die jongen had staan
is toch geen maxi??

t is een oude cupclio met marlboro bestikkering
(ex verschuur meen ik)
mischien dat de cup ''kenners'' hier meer aan hebben.
ga je wel kijken voor die cass??
Andrews (supercinq)
 
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Postby mark 5t » Sun 17 Aug 2008 20:03

dus als ik nieuwe aandrijfassen wil bestellen moet ik ze van een 19 16V bestellen?
mark 5t
 
Posts: 7629
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Squadra » Sun 17 Aug 2008 20:18

Nee klopt, is inderdaad geen Maxi, maar JP uit Landgraaf opperde deze oplossing maar alleen al de as kost meer dan een gewone Clio dus dat wordt het niet.

Ik wil inderdaad ff kijken naar die cass maar op dit moment weet ik nog geen prijs oid. Ik geloof ook dat het een ex Bleekemolen is maar dat weet ik niet zeker.

Het gaat mij erom of ik het kan gebruiken of niet voor de rallycross.
Spoorbreedte en asafstand is dus wel belangrijk.
Evenals een lichte wagen dus zonder bitumen oid.
Een Cup Clio heeft natuurlijk redelijk wat te verduren gehad dus ik vraag me af of ze inderdaad nog wel recht zijn :~
Squadra
 
Posts: 10
Joined: Thu 7 Aug 2008 19:33
Location: Zuidwending

Postby Jean-Paul-S » Mon 18 Aug 2008 7:58

Squadra wrote:Nee klopt, is inderdaad geen Maxi, maar JP uit Landgraaf opperde deze oplossing maar alleen al de as kost meer dan een gewone Clio dus dat wordt het niet.

Ik wil inderdaad ff kijken naar die cass maar op dit moment weet ik nog geen prijs oid. Ik geloof ook dat het een ex Bleekemolen is maar dat weet ik niet zeker.

Het gaat mij erom of ik het kan gebruiken of niet voor de rallycross.
Spoorbreedte en asafstand is dus wel belangrijk.
Evenals een lichte wagen dus zonder bitumen oid.
Een Cup Clio heeft natuurlijk redelijk wat te verduren gehad dus ik vraag me af of ze inderdaad nog wel recht zijn :~


Die bleekemolen auto is vorig jaar ook al eens te koop geweest. Dit is inderdaad een originele cup clio. Bituum kun je er ook wel afbranden aan de onderkant, das geen probleem.

Een originele cup clio heeft vroeger Bilsteins gehad, maar decarbon past ook. Het subframe is hetzelfde, al win je met een williams frame ietwat stijfheid, zeker als je het doorlast. De spoorbreedte bij een cup word overigens gewonnen door andere draagarmen, niet door spacers of andere et waarde.

Zo'n carrosorie heeft meestal wat te verduren gehad, en is vaak niet meer helemaal recht. Je kunt dan net zo goed een carros halen die recht is, meestal moet hij toch nog gespoten worden? :) Datzelfde doe ik ook met mijn cup clio.

De achteras van een clio 16v of een cup clio is hetzelfde. Bart-V heeft hier wel vanalles aan veranderd, maar daar kan hij zelf meer over vertellen.

Is de auto van Bleekemolen gesloopt?

@ mark 5t, 19 16v assen passen niet op je cup onderstel.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Andrews (supercinq) » Mon 18 Aug 2008 9:22

die jongen
had een cup clio gekocht,en kreeg daar nog een cass bij
(altands dat vertelde hij)

schijnt al een tijdje mee te rijden in div klasse's
zijn naam is mart.
Andrews (supercinq)
 
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Postby mark 5t » Mon 18 Aug 2008 12:18

@ JP welke assen wel dan?
mark 5t
 
Posts: 7629
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Martijn Kool » Mon 18 Aug 2008 12:22

om een spoorbreedte van een willi te krijgen kun je toch gewoon 19 16v assen, stabistang, stuurstangen en draagarmen pakken?

volgens mij is dat identiek?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6439
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Geert » Mon 18 Aug 2008 13:20

ik dacht altijd dat een cup onderstel het zelfde was als een williams onderstel. of heeft een cup weer andere fusees?
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby mark 5t » Mon 18 Aug 2008 14:34

@ martijn dat stond mij ook altijd bij.
mark 5t
 
Posts: 7629
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Jean-Paul-S » Mon 18 Aug 2008 14:42

Cup onderstel is inderdaad net als williams, maar wel met 16v subframe. Echter de maten hiervan zijn identiek. De aandrijfassen zijn anders qua lengte.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Return to Circuit



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group