carrosserie van een Cup Clio

Raceverslagen, reglementen en tactieken
Plaats reactie
Squadra
Berichten: 10
Lid geworden op: do 7 aug 2008 19:33
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Ik heb een vraag over de Cup Clio.

Zijn deze wagens helemaal kaal gemaakt of zijn ze helemaal kaal uit de fabriek gekomen? Zit er dan geen bitumen in of aan??

En hoe zit het met de lasnaden? Is de carrosserie doorgelast om een betere stijfheid te krijgen of is dit gewoon standaard?

Ten opzichte van andere uitvoeringen;

zit er verschil tussen de assen?
Als ik een kale carrosserie koop passen daar dan gewone Clio voor- en achterassen onder?

en hoe zit het met de remmen? Zijn deze groter of gelijk aan een andere Clio uitvoering?

Groetjes, JC
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Welk type clio bedoel je overigens? clio1?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Squadra
Berichten: 10
Lid geworden op: do 7 aug 2008 19:33
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Tom schreef:Welk type clio bedoel je overigens? clio1?

Ja sorry, ik bedoel inderdaad de Clio 1.

Zit er dan ook nog verschil in met betrekking tot de Clio 2 en 3??
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Alle bekleding word eruitgelaten, wel worden ze bijvoorbeeld gecoat aan de binnenkant van de achterschermen. Dit werd later in kleur gespoten.

De carrosorie is niet doorgelast af fabriek, maar voor de rallycross wat jij wilt doen is dat wel aan te raden.

De achteras van een originele cup is ook hetzelfde, maar heeft dikkere torsies. Wanneer je een clio maxi as monteerd kun je wat meer met wielstanden verstellen, dit is met de standaard as in de regel niet mogelijk.

De voorwielophaning van een cup clio is anders, deze hebben een bredere spoorbreedte. Echter met de destijds gemonteerde cupdempers kun je alleen op het circuit rijden, voor te crossen zijn die veel te hard.

De remmen waren destijds identiek, maar wanneer je toch gaat bouwen kun je hier leuke upgrades aan doen. Bart-v van dit forum heeft bijvoorbeeld adapters om clio rs remmen te monteren. Deze hebben een grotere zuiger en grotere schijf.
Squadra
Berichten: 10
Lid geworden op: do 7 aug 2008 19:33
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef: De achteras van een originele cup is ook hetzelfde, maar heeft dikkere torsies. Wanneer je een clio maxi as monteerd kun je wat meer met wielstanden verstellen, dit is met de standaard as in de regel niet mogelijk.
Spoorbreedte en montagepunten van de Maxi zijn wel gelijk?
Jean-Paul-S schreef: De voorwielophaning van een cup clio is anders, deze hebben een bredere spoorbreedte. Echter met de destijds gemonteerde cupdempers kun je alleen op het circuit rijden, voor te crossen zijn die veel te hard.
Misschien ben ik eigenwijs maar ik hou wel van hard. Ik heb gelezen dat er DeCarbon en Bilstein wordt gebruikt. Wat zijn nu de gebruikte Cupdempers?

En de bredere spoorbreedte aan de voorzijde, is dat vanwege het subframe en de draagarmen? De aandrijfassen zijn dan ook langer? Als het breder wordt zijn er ook andere langere aandrijfassen nodig volgens mij? Of is dat alleen een kwestie van de ET waarde van andere velgen?

Als ik bijvoorbeeld een oudere Cup Clio ga kopen moeten andere onderdelen zoals voor- en achteras, aandrijfassen en dergelijke wel passen. Evenals het subframe en dergelijke. (zit er helaas niet bij)

Groetjes, JC
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Achteras zou moeten passen maar maxi assen kosten goud geld.
Aandrijfassen voor gaan niet meer passen als je breder wilt, of je moet met spacers werken.
Vaak zijn er wel passende assen te vinden of te maken, kost de wereld niet.
Maar een maxiachteras moet je rekenen op meer dan 1000 euro
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Squadra
Berichten: 10
Lid geworden op: do 7 aug 2008 19:33
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Er worden nu een paar dingen door elkaar gehaald denk ik.
(mijn fout denk ik want misschien stel ik de verkeerde vragen >-) )

Achteras:Een maxi as wordt het iig niet, dat is mij veel te kostbaar.
Een normale achteras van een Clio 1 gaat dus wel gewoon passen zonder problemen?

Dan de vooras:
De spoorbreedte van een Cup Clio is dus breder?
Belangrijk is op welke manier is dit gerealiseerd?

En als ik een Cup Clio koop zonder assen, kan ik wel een normale "voortrein" van een Clio 1 monteren of kom ik in de problemen?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

een normale achteras past
volgens mij past een subframe van een normale clio 16v ook gewoon en dan passen de assen ook.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Squadra schreef: En als ik een Cup Clio koop zonder assen, kan ik wel een normale "voortrein" van een Clio 1 monteren of kom ik in de problemen?
Dat past zonder problemen. Enige "probleem" wat je dan ondervind is heel veel onderstuur door de kleinere spoorbreedte. Het aanpassen van het onderstel om meer spoorbreedte te verkrijgen is voor racedoeleinden dus zeker raadzaam, en het standaard clio16v onderstel leent zich daar niet voor.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

de cass die die jongen had staan
is toch geen maxi??

t is een oude cupclio met marlboro bestikkering
(ex verschuur meen ik)
mischien dat de cup ''kenners'' hier meer aan hebben.
ga je wel kijken voor die cass??
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dus als ik nieuwe aandrijfassen wil bestellen moet ik ze van een 19 16V bestellen?
Squadra
Berichten: 10
Lid geworden op: do 7 aug 2008 19:33
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Nee klopt, is inderdaad geen Maxi, maar JP uit Landgraaf opperde deze oplossing maar alleen al de as kost meer dan een gewone Clio dus dat wordt het niet.

Ik wil inderdaad ff kijken naar die cass maar op dit moment weet ik nog geen prijs oid. Ik geloof ook dat het een ex Bleekemolen is maar dat weet ik niet zeker.

Het gaat mij erom of ik het kan gebruiken of niet voor de rallycross.
Spoorbreedte en asafstand is dus wel belangrijk.
Evenals een lichte wagen dus zonder bitumen oid.
Een Cup Clio heeft natuurlijk redelijk wat te verduren gehad dus ik vraag me af of ze inderdaad nog wel recht zijn :~
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Squadra schreef:Nee klopt, is inderdaad geen Maxi, maar JP uit Landgraaf opperde deze oplossing maar alleen al de as kost meer dan een gewone Clio dus dat wordt het niet.

Ik wil inderdaad ff kijken naar die cass maar op dit moment weet ik nog geen prijs oid. Ik geloof ook dat het een ex Bleekemolen is maar dat weet ik niet zeker.

Het gaat mij erom of ik het kan gebruiken of niet voor de rallycross.
Spoorbreedte en asafstand is dus wel belangrijk.
Evenals een lichte wagen dus zonder bitumen oid.
Een Cup Clio heeft natuurlijk redelijk wat te verduren gehad dus ik vraag me af of ze inderdaad nog wel recht zijn :~
Die bleekemolen auto is vorig jaar ook al eens te koop geweest. Dit is inderdaad een originele cup clio. Bituum kun je er ook wel afbranden aan de onderkant, das geen probleem.

Een originele cup clio heeft vroeger Bilsteins gehad, maar decarbon past ook. Het subframe is hetzelfde, al win je met een williams frame ietwat stijfheid, zeker als je het doorlast. De spoorbreedte bij een cup word overigens gewonnen door andere draagarmen, niet door spacers of andere et waarde.

Zo'n carrosorie heeft meestal wat te verduren gehad, en is vaak niet meer helemaal recht. Je kunt dan net zo goed een carros halen die recht is, meestal moet hij toch nog gespoten worden? :) Datzelfde doe ik ook met mijn cup clio.

De achteras van een clio 16v of een cup clio is hetzelfde. Bart-V heeft hier wel vanalles aan veranderd, maar daar kan hij zelf meer over vertellen.

Is de auto van Bleekemolen gesloopt?

@ mark 5t, 19 16v assen passen niet op je cup onderstel.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

die jongen
had een cup clio gekocht,en kreeg daar nog een cass bij
(altands dat vertelde hij)

schijnt al een tijdje mee te rijden in div klasse's
zijn naam is mart.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ JP welke assen wel dan?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

om een spoorbreedte van een willi te krijgen kun je toch gewoon 19 16v assen, stabistang, stuurstangen en draagarmen pakken?

volgens mij is dat identiek?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik dacht altijd dat een cup onderstel het zelfde was als een williams onderstel. of heeft een cup weer andere fusees?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ martijn dat stond mij ook altijd bij.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Cup onderstel is inderdaad net als williams, maar wel met 16v subframe. Echter de maten hiervan zijn identiek. De aandrijfassen zijn anders qua lengte.
Plaats reactie