optimaliseren clio 16v met williamsblok

Raceverslagen, reglementen en tactieken
clio1994
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 okt 2008 10:37
Contacteer:

Mijn naam is marco en ik heb een clio 16v uit 1994 gekocht met een Williams blok er in (147 pk). Ik wil er voorlopig mee gaan racen tijdens het vrij rijden op zandvoort. Tijdens een eerste test viel me het grote onder stuur op. De auto staat nog origineel op zijn vering. Wel heeft ie voor en achter spacers.

Ik wil deze auto optimaliseren voor de racerij. Wie kan mij van goede tips voorzien, om er een leuk racebakkie van te maken ? :worship: al vast bedankt
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

williams draagarmen en assen voor (r19 16V meen ik) en coupe dempers+veren decarbon, en merk vering ken ik niet
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bijna goed Abel

Je moet 19-16v draagarmen hebben en Williams assen (19 is nog net iets langer). Die assen heeft Bart V toevallig te koop en die heeft ook vast nog wel wat tips voor je, die raced ook met een Clio.

Als je de 16v veerpoten behoud krijg je automatisch -1 graad camber, wat op het circuit ook wel welkom is. Houd wel in dattie iets kwispelstaartiger gaat worden, dus houd daar rekening mee.

Achter kun je wel verbreden met spoorverbreders.


Rijd je trouwens vaak met vrijrijden.nl? Ik draai dan ook nog wel es wat rondes met m'n Williams. Watvoor kleur is je clio (foto?)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Even tussendoor zeiken :P

Steven, wanneer is er weer zo'n dag op zandvoort dat je ook van plan bent te gaan?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

http://www.vrijrijden.nl, je moet dat zelf ook in de gaten houden, ik ga dat niet telkens posten :p

Zaterdag 1 November ist weer, zal wel drukke dag wezen, gezien het Zaterdag is.
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ff offtopic;

Ben gisteren op zandvoort geweest voor een 'race experience' zal niet teveel in details treden maar de hoogtepunten van de dag waren het zelf rijden in een porsche 911, bmw 1-serie en formule ford wagen.
ONGEKEND wat trekt die porsche snel op, heb in redelijk wat snelle auto's gezeten maar dit is tot nu toe wel de snelste. Werd gewoon licht in m'n hoofd bij het optrekken in z'n twee. Voor iedereen een aanrader, dit moet je een keer gedaan hebben in je leven :worship:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Steven schreef:www.vrijrijden.nl, je moet dat zelf ook in de gaten houden, ik ga dat niet telkens posten :p

Zaterdag 1 November ist weer, zal wel drukke dag wezen, gezien het Zaterdag is.
Wanneer die dagen zijn kan ik inderdaad wel opzoeken. Vraag was wanneer jij gaat (0)
1 November?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mooi antwoord: misschien

Ff die Toyo's afberen, die zijn meer vierkant dan rond tegenwoordig 8)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Gewoon gaan dus!

Toyo's vierkant?
Valt best mee, die ouwe vent rende niet achter ons aan dat we massaal burnend die camping afgingen, dus zal wel goed zijn gegaan toch?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep 'r op de ring nog ff een platte kant bijgemaakt 8)

Hierna ga ik de Yoko's maar es proberen denk ik.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

clio1994 schreef:Mijn naam is marco en ik heb een clio 16v uit 1994 gekocht met een Williams blok er in (147 pk). Ik wil er voorlopig mee gaan racen tijdens het vrij rijden op zandvoort. Tijdens een eerste test viel me het grote onder stuur op. De auto staat nog origineel op zijn vering. Wel heeft ie voor en achter spacers.

Ik wil deze auto optimaliseren voor de racerij. Wie kan mij van goede tips voorzien, om er een leuk racebakkie van te maken ? :worship: al vast bedankt
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.

Allereerst moet je dat ding flink verlagen, en voorzien van fatsoenlijke dempers. Koni geel is leuk, maar liefst nog een wat stuggere demper (of een schroefsetje).

Verder kan je inderdaad gaan voor williams assen met 19 16V draagarmen. Let er dan wel op dat je ook de stabilisatorstang van een 19 16V moet hebben.

Achter kan je spacers monteren. Voor zou ik dat niet doen, omdat de auto daar niet beter van gaat sturen. Als je echt aardigheid krijgt in het racen, kan je beter kiezen om de ophanging zelf nog verder te verbreden i.c.m nog langere (19 16V) aandrijfassen, en spoorstangen + een verbrede fuseekogel met uniball verbinding.

Tenslotte kan je clio RS remmen overwegen. Dat is een bijzonder nuttige updrade op het circuit.

Mocht je meer info willen over iets specifieks, stuur mij dan even een PM.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Watvoor schroefset heb jij eigenlijk Bart? En jij hebt de 16v setup neem ik aan?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb voor een decarbon schroefset (origineel cup) icm een (verbreed) 19 16V onderstel. Achter heb ik een cup-achteras (breder+stuggere torsievering) icm koni geel.

Wat bedoel je met "16V setup" ?

Ik zal binnenkort eens een topic maken over de clio, met alle aanpassingen + toelichting.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Goed idee, leuk om te lezen!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Doen Bart!

Nou de 16v schokbreker heeft de boutgaten voor het fusee net iets anders zitten om het camber te corrigeren. Williams heeft het camber op 0 staan, al zullen die cup-schroefpoten ws. wel sleufgaten hebben om camber bij te draaien, ofnie?

Ik zit er ook over te denken om een 16v poot te nemen voor iets meer camber. Moet nog wel enigzins straatrijdbaar blijven dus veel meer dan 2 graden hoef ik niet echt.
Daarbij moet het ook weer niet teveel gaan kosten, kep ook nog een Corolla die aandacht wil :D
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Zijn camberbouten dan niet een makkelijkere en goedkopere optie?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Camberbouten hebben als enig voordeel dat het afstellen makkelijker gaat. Nadeel is dat ze dunner, en dus minder sterk zijn. Bovendien hebben ze een beperkt stelbereik.
Ik zelf gebruik altijd sleufgaten. Doordat ik 4 cm verbreding heb per kant, levert dat al bijna 2 graden negatief camber op. Ik hoef dus nauwelijks de poten te verstellen om 3 graden negatief te krijgen. Voor dat graadje gebruik ik inderdaad ook sleufgaten. Werkt prima! Ik heb zelf een digitale hoekmeter (40 euro), en daarmee kan je prima het camber afstellen op een brug. Handig dus om bijv 2 settings te markeren op de poot, zodat je ook terug kan stellen naar een straatsetting.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

camber bouten kosten iets van 70 euro. ik heb een tijdje terug 16v bilstein dempers gekocht voor iets van 100 euro. dit geeft me 1.4 graden negatief camber.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Oke de voorkeur is bij intensief circuit gebruik wel sleufgaten begrijp ik dus.

@ Geert
Hier in Zwolle kan ik camberbouten voor 43 ex btw en ex wat korting krijgen dus 't kan goedkoper.

Maar ik kan met mijn Clio ook wel wat nagatief camber gebruiken dus sleufgaten moeten bij mij dan ook maar eens gemaakt worden.
Luukjan
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:16
Locatie: Assen

Hey Bart,
Lijkt me een goed idee, dat je een topic aan maakt, daar kunnen wij een hoop van leren en als je de informatie wel met ons wil delen, dan hoeven wij niet alles zelf opnieuw uit te vinden. Zo te zien zijn er best wel wat mensen bezig met het bouwen van een race Clio, er is gelukkig ook een boel spul voor te krijgen!

Weet iemand nog een achteras van een Cup Clio te koop? De rest hebben we nu bijna bij elkaar.
clio1994
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 okt 2008 10:37
Contacteer:

Hey mannen

ik ben helemaal verrast door de grote hoeveelheid nuttige info. Neem alles wat er geschreven staat in me op ! Nu al zin in het project. We rijden trouwens al bij het vrijrijden in een oranje GT5 1.7 turbo, maar dit moet ons nieuwe speeltje worden :wink:

Die topic over een race clio is een prima idee Bart, want er best veel behoefte aan goeie know how. Ik neem binnenkort een keer kontakt met je op !

1 november ben ik er ook weer bij op Zandvoort trouwens. Onze clio is blauw/ wit. Binnenkort plaats ik even wat foto's

Al vast bedankt allemaal en ga door met de nuttige info, want van elkaar kunnen we leren ! Ik ben er in ieder geval super blij mee :worship:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee luukjan ik heb een cup clio helemaal origineel uit 1994.
woon in roden lekker dichtbij toch?
kom anders eens een keer buurten.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

7 November is er op Zandvoort ook een circuitdag van circuitdag.nl. Daar zal ik ook aanwezig zijn met m'n 19, en ik gok dat Bart er ook is met z'n Clio.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mooi weekendje om zn frustratie eruit te rijden na de tentamenweek :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Es kijken of ik nog wat snipperuurtjes over heb, kom ik ook nog ff langswaaien. Wie weet als ik nog een startnummertje in de prullebak vind, dat ik nog ff een rondje doe :D
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

KW schroefsets hebben ook camber sleuven erin andere verlagings sets niet dan?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Niet allemaal volgens mij.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

MartijnG schreef:Mooi weekendje om zn frustratie eruit te rijden na de tentamenweek :wink:
Nou de pest is dat we OP 7 november een tentamen hebben!! Ik denk dus dat de 7e niets gaat worden. Enige optie is om direct naar huis te scheuren, auto opladen en naar zandvoort rijden in de hoop om een inschrijving te bemachtigen.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Pfff...je hebt gelijk ja :~
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Luukjan
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:16
Locatie: Assen

@Mark,
Ik heb de Clio pas, maar gaan er zeker iets leuks van maken. Heb hem puur om mee op het circuit te rijden. Rij je vaak op het tt-circuit? Wij hebben ook nog een BMW 325i, waarmee mijn zwager in de Ziengs-cup rijdt.
Mischien hebben we elkaar daar al eens gezien?
Ik ben van plan om in januari, of februari mijn race licentie te gaan halen.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik rijdt alleen als ik zin en tijd heb
vijverberg enz.
is een hobby voor mij ik heb geen race licentie en hoef die ook niet.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

9 november is schoonmoederdag op zandvoort, maar volgens mij heb je daar een licentie voor nodig.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:9 november is rijdt-je-schoonmoeder-plat-dag op zandvoort, maar volgens mij heb je daar een licentie voor nodig.
:smoke:
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Luukjan
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 5 okt 2008 11:16
Locatie: Assen

Ik heb ook geen race licentie, maar ik ik vind het wel leuk om hem te halen, weet niet of ik er ooit wat mee ga doen, maar dan heb ik hem maar vast. :) Wat voor kleur is je Clio Mark? 8)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

@Luukjan deze is van Mark
[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... C00338.jpg[/img]
Plaats reactie