ACT: Paris Dakar Rally

Plaats reactie
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

hij komt er weer aan de dakar rally, ook dit jaar met weer veel nederlandse deelnemers (Y) (Y) . ben benieuwd wat ze er van maken dit jaar.

echt super om te zien hoe deze monsters door de woestijn knallen

Afbeelding

Afbeelding
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ga het zeker weer volgen
wat een superfoto die eerste (Y) (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

jah die mannen maken gewoon enorme sprongen met een truck van bijna 9000kg :bonk: . dakar's van aantal jaren terug is mooi om terug te zien, de trucks zonder snelheidsbegrenzing knallen dan gewoon alles en iedereen voorbij op de rechte stukken :worship: :worship:
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

TECHNISCHE SPECIFICATIE RALLY TRUCKS DAF FAV CF75.530

Maten en gewichten:

Totale lengte: 6600mm
Breedte: 2500mm
Hoogte: 3500mm
Wielbasis: 4400mm
Totaal gewicht: ± 8800 kg
Gewichtsverdeling voor/achter: 55/45

Motor:
Type: DAF XE 390C, 6 cilinders in lijn
Cilinderinhoud: 12,6 liter
Enkele kenmerken van de motor: Direct ingespoten 12,6 liter zescilinder in lijn turbodiesel met vier kleppen per cilinder, elektronisch geregelde hogedruk UPEC brandstofinspuiting, enkele turbocompressor en intercooler (lucht-lucht).
Maximum vermogen: 800 hp @ 2600 rpm (590 kW @ 2600 rpm)
Maximum koppel: 3100 Nm @ 1400 -1800 rpm
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja de rooij die de citroen of was het de peugeot inhaalde met een gangentje van 200+ historische beelden
hij zat toen in de top drie van het klassement als ik het goed heb
hij had overall winnaar kunnen worden, totdat zijn collega's crashten en er doden vielen en daf zich terugtrok
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

800 pk voor een truck valt wel mee hoor die racetrucks rijden met 1100 pk :D.

En een gechipte Scania 16 liter V8 levert zo'n 720 pk dus zo bijzonder zijn die waardes niet
VLK Groep
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Robert-Jan schreef:800 pk voor een truck valt wel mee hoor die racetrucks rijden met 1100 pk :D.

En een gechipte Scania 16 liter V8 levert zo'n 720 pk dus zo bijzonder zijn die waardes niet
nogal een verschil he 12,6 liter of 16 liter (S) (S) (S)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Luco/Alpine-racer schreef:
Robert-Jan schreef:800 pk voor een truck valt wel mee hoor die racetrucks rijden met 1100 pk :D.

En een gechipte Scania 16 liter V8 levert zo'n 720 pk dus zo bijzonder zijn die waardes niet
nogal een verschil he 12,6 liter of 16 liter (S) (S) (S)
Ach ja die wagen die vorig jaar meereed met die Ginaf met Caterepiller motor die ging ook hard.

Tuurlijk is het knap dat ze zoveel pk halen uit een 12,5 liter 6 in lijn.

Ik denk dat die Kamaz trucks weer gaan winnen
VLK Groep
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

nee hoor die krijgen verschrikkelijk veel pech :wink: :wink:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

idd net wat lucu zegt, 800pk is toch echt wel redelijk wat voor die 12,6 liter 6 cilinder. tuurlijk kan je veel meer vermogen halen uit een 16 liter V8. mah deze jongens knallen ook nog eens door enorm veel stof en zand. dus er zullen ook wel wat pk's ingelevert zijn voor betrouwbaarheid en ze mogen toch niet harder lopen dan 150km
R5GTT. Drive it like you stole it
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik las vrijdag in de krant dat die Daf truck Hans Bekx in 12 sec. optrekt van stilstand naar 150 km/h!! 8)

Hou er wel rekening mee dat normaal gesproken zo'n motor in de Daf 95 530 pk levert, dus wel bijna 300 pk meer wat er nu uitgehaald wordt.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Erg gaaf die trucks!
Zie die ginaf van bekx nog 4 wiel-driftend de bocht door komen bij monaco aan de maas in rotterdam! (Y)(Y)

Ga het dit jaar zeker ook weer volgen! Hoop dat de nederlanders wat uit kunnen halen! zou mooi zijn als die russen es niet winnen ;)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

zou idd mooi zijn als bekx of de rooy eens met de eerste prijs zou kunnen gaan lopen, alleen die kamaz trucks zijn zo bere sterk en niet kapot te krijgen
R5GTT. Drive it like you stole it
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Dit is voor mij het sportevenement van het jaar! Ik hoop wel dat de Kamaz'en es veel pech krijgen van het jaar...
Cleaned Style
Projecttopic
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Robert-Jan schreef:800 pk voor een truck valt wel mee hoor die racetrucks rijden met 1100 pk :D.

En een gechipte Scania 16 liter V8 levert zo'n 720 pk dus zo bijzonder zijn die waardes niet
Hoeveel koppel heeft zo'n race truck??
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

robclio16V schreef:Ik las vrijdag in de krant dat die Daf truck Hans Bekx in 12 sec. optrekt van stilstand naar 150 km/h!! 8)
(Y)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hesselgouda schreef:
Robert-Jan schreef:800 pk voor een truck valt wel mee hoor die racetrucks rijden met 1100 pk :D.

En een gechipte Scania 16 liter V8 levert zo'n 720 pk dus zo bijzonder zijn die waardes niet
Hoeveel koppel heeft zo'n race truck??
Die van Bekx heeft dacht ik iets van 3300 Nm. :D
André ter Velde
Berichten: 1894
Lid geworden op: do 19 jul 2001 0:00
Locatie: Westerbork

Paul1916v schreef:Erg gaaf die trucks!
Zie die ginaf van bekx nog 4 wiel-driftend de bocht door komen bij monaco aan de maas in rotterdam! (Y)(Y)
Ey, waar stond/zat jij dan? Ik stond er vlak bij tussen de hekken en de barriër.
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

robclio16V schreef:
Hesselgouda schreef:
Robert-Jan schreef:800 pk voor een truck valt wel mee hoor die racetrucks rijden met 1100 pk :D.

En een gechipte Scania 16 liter V8 levert zo'n 720 pk dus zo bijzonder zijn die waardes niet
Hoeveel koppel heeft zo'n race truck??
Die van Bekx heeft dacht ik iets van 3300 Nm. :D
Damn :worship: :worship:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

André ter Velde schreef:
Paul1916v schreef:Erg gaaf die trucks!
Zie die ginaf van bekx nog 4 wiel-driftend de bocht door komen bij monaco aan de maas in rotterdam! (Y)(Y)
Ey, waar stond/zat jij dan? Ik stond er vlak bij tussen de hekken en de barriër.
Ergens langs een recht stuk, geen idee precies waar..keek naar rechts, richting kubuswoningen en zag die vrachtwagen driftend die bocht uit komen..wat een vet gezicht was dat (Y) 8)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ja het is weer begonnen, die jury loopt al weer te zeuren over de homogolatie papieren van de truck van de Rooy. :s
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

(N)(N)
Het is onzeker of het team van Hans Bekx en Team De Rooy kunnen meedoen aan de Dakar-rally. Hun DAF-trucks mochten in Lissabon niet door de technische keuring.

Probleem
De FIA gaf geen toestemming, omdat de technische papieren van de vrachtauto's niet in orde zouden zijn. Vrijdag wordt een spannende dag voor de teams van De Rooy en Bekx. Als de FIA de keuring wederom niet toestaat, mogen de trucks in principe niet aan de start verschijnen van de eerste etappe op zaterdag.

Woedend
Bekx reageerde woedend. Zijn truck was begin van de maand helemaal goed bevonden door de FFSA, de keuringsinstantie van de FIA. De administratieve keuring op donderdag in Lissabon was evenmin een probleem.

Stempel
"Nu geeft de FIA geen goedkeuringsstempel", aldus een boze Bekx, die toch al slechte ervaringen heeft met de organisatie van de rally. Vorig jaar werd hij op de slotdag in Dakar van de tweede plaats in het klassement geschrapt, omdat zijn voertuig niet in orde was. "Ik weet in alle eerlijkheid niet wat er nu precies aan de hand is. Ik hoop op een goede afloop. Dit is helaas geen sportieve, maar een administratieve strijd."
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wat een zeikstralen weer
kamaz is bang zeker en probeert via de fia weer allerlei trucjes????
begint op de F1 te lijken
bahbahbah (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

iid ja , die russen hebben nooit problemen bij de controle O-) :X .
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Is toch elk jaar dat gezeik met de organisatie...jammer..zo verpesten ze de hele wedstrijd dalijk.. (N)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Luco/Alpine-racer schreef:wat een zeikstralen weer
kamaz is bang zeker en probeert via de fia weer allerlei trucjes????
begint op de F1 te lijken
bahbahbah (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N)
Jij moet ook altijd je praatje klaar hebben als je is goed op internet zoekt dan had je gelezen dat zelfs het Kamaz team protest heeft ingediend tegen de beslissing om de Daf's uit de rally te halen omdat ze dit jaar de strijd met de Daf's aan willen gaan (S)
Laatst gewijzigd door Robert-Jan op vr 30 dec 2005 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
VLK Groep
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

lezen rj, staat een vraagteken achter :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Dakar - Startverbod voor DAF-teams!
16:36 30-12-2005

De DAF-teams van Jan en Gerard de Rooy en van Hans Bekx mogen niet deelnemen aan de Dakar 2006. Dat is zopas meegedeeld aan de betrokken DAF-teams uit Vlaanderen en Nederland. De FIA legt de DAF-delegatie startverbod op.

Om 16u35 kregen de teams het onverbiddelijke verdict te horen. Startverbod! De beslissing van de FIA sloeg in als een bom bij de teams, die meteen in de trucks zijn gestapt om huiswaarts te keren. De verslagenheid is groot, ook bij Dany Colebunders, die zou navigeren voor Jan de Rooy.

Colebunders: "We stappen in en keren terug naar huis. We mogen niet starten. Vanmorgen is hier in Lissabon vergaderd met de FIA. Daarop zijn nog enkele controleurs naar de trucks komen kijken in een soort pre-keuring. Daarvan is verslag opgesteld en dat is dan overhandigd aan de sportcommissie. Die heeft geoordeeld dat we op enkele punten niet voldoen en zegt dat we niet mogen starten. Meer kan ik niet zeggen. Ik heb het rapport nog niet kunnen inkijken. In ieder geval gaan we niet in beroep. Laat me het daarbij houden. We keren gewoon terug."

De Rooy en Bekx waren ingeschreven met vijf DAF's. Vorige week doken problemen op met de homologatie van de DAF-proto die beide teams wilden inzetten. Ondanks een reeks aanpassingen aan de trucks heeft de FIA geoordeeld dat de DAF's onvoldoende overeenstemmen met de homologatie.

Met het schrappen van De Rooy en Bekx is de truck-klasse meteen onthoofd. De categorie wordt zo goed als zeker een walkover voor de Russen van Kamaz.

Bij de DAF-teams waren ook enkele Vlamingen actief. Tom Colsoul was aangetrokken als navi bij Gerard de Rooy, terwijl Jan nota's zou krijgen van Colebunders. Op de assistentie-DAF reden Hugo Duisters en Yvo Geusens. Hans Bekx kon dan weer rekenen op de diensten van Limburger Tony Maessen.

Ook voor de Nederlandse zender RTL7 is het wegvallen van de DAF-teams een regelrechte ramp. En uiteraard verliest ook sponsor Gauloises enorme blikvanger.
VLK Groep
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

hier het nieuwsbericht van Kamaz
Laatste nieuws geplukt van de officiële Dakar site: (door Clark2420)
21:02 - truck
Semen Yakubov (team manager Kamaz): �We want to compete against DAF�
�We are aware that DAF have a problem because their trucks have been put aside. I however hope that they will be able to start the event because we have come to compete in a race and without competition, the rally would lose in interest. The rules are however the same for everyone and they have to be respected so that we all compete in the same conditions. It�s the first of rules in sport. I hope that the FIA will send them the necessary document and that we can enjoy a great race�.
20:58 - truck
Question mark concerning DAF
The main issue in the truck category today concerned the problems witnessed by the DAF trucks who failed to go through the administrative checks because they didn�t have the necessary FIA licence to compete in the Dakar. The Dutch team led by De Rooy father and son have until tomorrow evening and the end of scrutineering to show up with the requested document. They have indeed asked the FIA to send them the licence as soon as possible. . The clockwork is on for the big blue trucks and only tomorrow will tell if they can hope to head to Portimao on New Year�s Eve for stage 1 of the Dakar.
VLK Groep
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Robert-Jan schreef:
Dakar - Startverbod voor DAF-teams!
16:36 30-12-2005

De DAF-teams van Jan en Gerard de Rooy en van Hans Bekx mogen niet deelnemen aan de Dakar 2006. Dat is zopas meegedeeld aan de betrokken DAF-teams uit Vlaanderen en Nederland. De FIA legt de DAF-delegatie startverbod op.

Om 16u35 kregen de teams het onverbiddelijke verdict te horen. Startverbod! De beslissing van de FIA sloeg in als een bom bij de teams, die meteen in de trucks zijn gestapt om huiswaarts te keren. De verslagenheid is groot, ook bij Dany Colebunders, die zou navigeren voor Jan de Rooy.

Colebunders: "We stappen in en keren terug naar huis. We mogen niet starten. Vanmorgen is hier in Lissabon vergaderd met de FIA. Daarop zijn nog enkele controleurs naar de trucks komen kijken in een soort pre-keuring. Daarvan is verslag opgesteld en dat is dan overhandigd aan de sportcommissie. Die heeft geoordeeld dat we op enkele punten niet voldoen en zegt dat we niet mogen starten. Meer kan ik niet zeggen. Ik heb het rapport nog niet kunnen inkijken. In ieder geval gaan we niet in beroep. Laat me het daarbij houden. We keren gewoon terug."

De Rooy en Bekx waren ingeschreven met vijf DAF's. Vorige week doken problemen op met de homologatie van de DAF-proto die beide teams wilden inzetten. Ondanks een reeks aanpassingen aan de trucks heeft de FIA geoordeeld dat de DAF's onvoldoende overeenstemmen met de homologatie.

Met het schrappen van De Rooy en Bekx is de truck-klasse meteen onthoofd. De categorie wordt zo goed als zeker een walkover voor de Russen van Kamaz.

Bij de DAF-teams waren ook enkele Vlamingen actief. Tom Colsoul was aangetrokken als navi bij Gerard de Rooy, terwijl Jan nota's zou krijgen van Colebunders. Op de assistentie-DAF reden Hugo Duisters en Yvo Geusens. Hans Bekx kon dan weer rekenen op de diensten van Limburger Tony Maessen.

Ook voor de Nederlandse zender RTL7 is het wegvallen van de DAF-teams een regelrechte ramp. En uiteraard verliest ook sponsor Gauloises enorme blikvanger.
echt waar de FIA wordt een steeds groter lachertje (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N) (N)
wat een amateurs zeg (S) (S) (S)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Het is klote maar voor zo ver ik er over kan oordelen staat de FIA volledig in zijn recht de beide teams hebben niet voldaan aan de eis dat je minimaal 15 auto's moet geproduceerd hebben van een prototype daar heeft Kamaz wel aan voldaan.
VLK Groep
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Robert-Jan schreef:Het is klote maar voor zo ver ik er over kan oordelen staat de FIA volledig in zijn recht de beide teams hebben niet voldaan aan de eis dat je minimaal 15 auto's moet geproduceerd hebben van een prototype daar heeft Kamaz wel aan voldaan.
ja en dat meld je dan de dag voor de start

een stel kutamateurs zijn het (N) (N) (N) (N) (N)

sorry dat ik het zeg
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Luco/Alpine-racer schreef:
Robert-Jan schreef:Het is klote maar voor zo ver ik er over kan oordelen staat de FIA volledig in zijn recht de beide teams hebben niet voldaan aan de eis dat je minimaal 15 auto's moet geproduceerd hebben van een prototype daar heeft Kamaz wel aan voldaan.
ja en dat meld je dan de dag voor de start

een stel kutamateurs zijn het (N) (N) (N) (N) (N)

sorry dat ik het zeg
En bij Daf zijn ze lekker helder bezig geweest, die wisten dat het een prototype was :bonk:
Als je toch met een project bezig ben waar zo veel geld in omgaat mag ik toch hopen dat je de regels goed bestuudeerd.
VLK Groep
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

iid dat is niet zo slim van DAF maar bij de organisatie/FIA was het al een hele tijd bekend dat ze met deze truck zouden gaan rijden. Dus waarom zijn ze pas nu uitgesloten? Terwijl de algemene controle (van papieren enzo) al een week geleden is geweest.
Laatst gewijzigd door Johan op vr 30 dec 2005 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Robert-Jan schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Robert-Jan schreef:Het is klote maar voor zo ver ik er over kan oordelen staat de FIA volledig in zijn recht de beide teams hebben niet voldaan aan de eis dat je minimaal 15 auto's moet geproduceerd hebben van een prototype daar heeft Kamaz wel aan voldaan.
ja en dat meld je dan de dag voor de start

een stel kutamateurs zijn het (N) (N) (N) (N) (N)

sorry dat ik het zeg
En bij Daf zijn ze lekker helder bezig geweest, die wisten dat het een prototype was :bonk:
dat is ook waar, maar om dat nu pas te melden (N) (N) (N)
dat wisten ze tijdens de voorkeuring ook al
dan had daf er misschien nog wat aan kunnen doen, een dag voor de start lukt dat niet meer
weg vrachtwagenklassement, dat is nu ook een lachertje geworden (N)
de FIA gaat steeds meer rare dingen doen :@
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie