ACT: Fotografie

Plaats reactie
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Lijkt me wel een passend topic voor RTC, steeds meer leden houden zich er mee bezig en je ziet steeds vaker vragen voorbij komen mbt fotografie.
Dus kunnen we elkaar hier advies en ervaringen vertellen.

Ook hou ik in de Openingspost een lijst bij met wat voor camera welk lid heeft..

Camera's van de leden:

Canon Eos 20D - Luco/Alpine racer
Canon Eos 350D - Marcel B., Martijn van Leeuwen
Canon Eos 400D - Roy, Alexs
Canon Powershot G2 - Marcus
Kodak EasyShare CX7430 - Mike Spitsoor
Konica Minolta Dimage Z20 - Duupke
Nikon D40 - Robert Jan, Sander de Bruin
Nikon D50 - Paul van Rooij, AnthonyR
Nikon D60 - Ronnie
Nikon D70 - Priyantha
Pentax IST DL2 - Egon
Pentax Optio 50L - ARNO16V
Samsung NV10 - AnthonyR
Laatst gewijzigd door AnthonyR op do 29 mei 2008 20:06, 19 keer totaal gewijzigd.
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Leuk topic voor de liefhebbers (Y)

Ik heb een vrij simpele camera: Sony DSC-S60
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Dat dacht ik ook :)

Alleen ik heb wel een flink wat problemen met nikon.



Even mijn verhaal met mijn Nikon D50...

Gekocht op 12 Maart 2007..

Begin Juni had ik een probleem met de flitser. De flitser klapte open en vervolgens flitste die niet. Ook bleef het openklap mechanisme steeds werken terwijl de flitser al opengeklapt stond.

11 Juni
Opgestuurd via de leverancier van het fototoestel. 4-6 weken en dan zou die terug zijn.

30 Juni
Ja hallo met **** ****, Ik heb hier een toestel liggen dat terug is gekomen voor reparatie..
Ik als een gek er naar toe gegaan en camera mee genomen. Thuis aangezet en vervolgens 3 foto's geschoten.
Toen viel die uit en deed weinig. Spiegel bleef hangen en menu viel telkens uit, terwijl de batterij gewoon vol was.
Belt me chef op , ja er staat hier een Lamborghini en 2 Ferrari's... Kut dacht ik , maar de gok genomen en de camera weer meegenomen.
Wel geteld 12 foto's kunnen schieten met 3 intervals en toen deed die niks meer.

2 Juli
Weer naar de leverancier en die snapte er niks van, ja dat wordt weer opsturen.. Ik vond drie weken al lang maar nu nog eens 4-6 weken.
Ik belde iedere week naar het reparatie station om te vragen hoe het was. Na een week was die nog niet aangekomen. 2e week, wachtend op onderdelen, 3e week precies hetzelfde als de 2e week, 4de week precies hetzelfde. Ik naar me leveranciers klantenservice gebeld. Ja hallo mij camera is al 4 weken weg en is wachtend op onderdelen.. Wat is uw reparatie nummer? GO000***. Hmm mij niks van bekend ik ga even bellen. 10 minuten later word ik terug gebeld. Uw camera wordt opgestuurd naar duitsland omdat ze het probleem niet in nederland kunnen oplossen want uw ccd moet worden vervangen. Afijn ik balen want 12 augustus moest ik op vakantie. 4 weken waren toen om en het kon weer 4-6 weken duren. Ik voor nood een 2de camera gekocht, ach ja geld is moeilijk vast te houden..

22 Augustus
Goededag meneer u camera is weer terug.. Binnen 15 minuten arriveerde ik en zei dat we hem eerste gingen testen.
De verkoper maakte 1 foto en hij deed het.. Ik blij en ik mocht eindelijk weer een foto maken met me D50.
En ja hoor, hij viel uit en deed het niet meer, gereset en 12 foto's geschoten en toen weer. Spiegel bleef hangen error en noem maar op.
Verkoper was ook kwaad over het feit dat ze in 8 weken tijd het gewoon nog niet werkt. Hij ging bellen , maar dat duurde allemaal vrij lang. Ik gezegd dat ik een nieuwe wilde. Hij ging het proberen. Ik moest de camera weer achter laten en morgenochtend zal ik meer horen.. (0)
Laatst gewijzigd door AnthonyR op wo 22 aug 2007 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

@Anthony: Toch knap dat jij al weet wat hoe morgen je dag is ;)
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Zo denk je ff een goede camera te kopen blijk je een 'maandag morgen' geval te hebben (N) Zelf heb ik trouwens een kodak easy nog wat camera niet veel bijzonders :wink:
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Hoe weet jij nou weer, wat voor een camera ik heb???

:lol:


Enne, het is Konica... :p :D
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb een Canon eos 400D. :) Ik heb alleen nog niet echt de kans gehad om echt mooie foto's te schieten.
5 GT Turbo '88 GT5
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Roy schreef:Ik heb een Canon eos 400D. :) Ik heb alleen nog niet echt de kans gehad om echt mooie foto's te schieten.
Gefeliciteerd met je aankoop (Y)
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

@ Anthony: :wink: (Y)
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Duupke (Ronald) schreef:Hoe weet jij nou weer, wat voor een camera ik heb???

:lol:


Enne, het is Konica... :p :D
Heb ik een leuk programma'tje voor..

Roy wat voor lens heb je erbij?
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

@Anthony: als ik me niet vergis heeft een fabrikant 2 pogingen om een product te herstellen. Als deze dan nog steeds niet werkt is hij VERPLICHT een nieuw product te geven.. zoek even goed op internet, en je poot stijf houden! Succes!
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Paul1916v schreef:@Anthony: als ik me niet vergis heeft een fabrikant 2 pogingen om een product te herstellen. Als deze dan nog steeds niet werkt is hij VERPLICHT een nieuw product te geven.. zoek even goed op internet, en je poot stijf houden! Succes!
Tegen mij hebben ze gezegd na 3 Reparatie's moeten ze een nieuwe geven, maar in mij geval omdat het al zo lang geduurd hebben gingen ze gelijk proberen voor een nieuwe. Morgenochtend hoor ik meer..
Martijn van Leeuwen
Berichten: 5070
Lid geworden op: wo 14 apr 2004 6:52
Car: Dodge RAM
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Voor de toevoeging:

Canon 350D - Martijn van Leeuwen :wink:
I felt a disburbance in the Force... Auto: Dodge RAM, Motor: Honda VFR 800 VTEC
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

AnthonyR schreef:
Paul1916v schreef:@Anthony: als ik me niet vergis heeft een fabrikant 2 pogingen om een product te herstellen. Als deze dan nog steeds niet werkt is hij VERPLICHT een nieuw product te geven.. zoek even goed op internet, en je poot stijf houden! Succes!
Tegen mij hebben ze gezegd na 3 Reparatie's moeten ze een nieuwe geven, maar in mij geval omdat het al zo lang geduurd hebben gingen ze gelijk proberen voor een nieuwe. Morgenochtend hoor ik meer..
** Update

Ze hebben gebeld met nikon en ze hebben hem weer opgestuurd. Ik ga ze nu aansprakelijk stellen als het langer als 4 weken duurt en een nieuwe eisen. Ook voor als het probleem weer terug keert. Ik baal er enorm van, van 11 juni is die al buiten gebruik..
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Mike (spitsoor) schreef:Zo denk je ff een goede camera te kopen blijk je een 'maandag morgen' geval te hebben (N) Zelf heb ik trouwens een kodak easy nog wat camera niet veel bijzonders :wink:
Edit dit is dus de Kodak EasyShare CX7430
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Zaterdag iemand gesproken die z'n D200 inclusief 18-200mm VR bij zich had, erg mooi spul zolang het werkt :p :wink:
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Wat is nou een beetje de gebruiksvriendelijkste spiegelreflex camera?

Canon Eos 350D zoiets?
of
Nikon D40 of D50?

Of een heel ander type?

Wat ik me nou af vraag, ik wil toch op den duur wat betere foto's gaan schieten en twijfel daarbij enorm om of weer een digitale camera of evt een spiegel reflex te willen aanschaffen. Wat zijn nou de concrete verschillen?

Wat kun je bv allemaal instellen bij een spiegelreflex (en dan niet wat allemaal kan, maar eerder wat jullie wel eens doen?)

Heb al eens met Paul hierover gesproken, maar wil graag meer ervaringen hierover horen.

Vaak als ik bij de eigenschappen van een camera kijk, wordt ik gek van alle benamingen en cijfertjes, wil dus eigenlijk gewoon simpelweg weten wat je er precies mee kan.

Snap bv niet precies wat dit soort instellingen betekenen en wanneer je het precies gebruikt.

Resolutie : 3872 x 2592 pixels
Diafragma : f/4
Belichtingstijd : 1/40 sec
ISO : 100
Brandpunt : 55mm
Belichting : Pattern
Compensatie : 0 step



Of zoals Paul wel eens gezegd heeft, schik met een digitale camera, gewoon weer een digitale camera. 9/10 keer maak ik stilstaande beelden overigens, misschien dat dat een belangrijk punt is.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat mij opvalt is dat de spiegelreflex van mijn broertje (Eos 30D) enorm veel betere foto's maakt dan de digitale van mijn schoonouders.

Niet gek, maar ik merk het aan foto's van berglandschappen in madeira, waar je veel meer scherpte en diepte in foto's hebt. Ook dingen als sluitertijden en spelen met lichtinval lijken op zo'n spiegelreflex 10x beter te functioneren.

Impressie van foto's van dat toestel (wel met andere lenzen >-) )
http://www.bartnotermans.com/

Check vooral people (zitten echt goede tussen :p en stevie-ann :p)
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

ik zie Deftones, Placebo, Prodigy (Y)

helemaal goed !!!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/ ... ews=437845


stukje :p mag wel n beetje showen toch :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Doet jouw broer iets met fotografie voor zijn beroep Riël?
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

Riël Notermans schreef:http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/ ... ews=437845


stukje :p mag wel n beetje showen toch :D
ubergaaf !!!
het zal je werk/hobby maar zijn
daar kan ik dan weer jaloers op worden...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ronnie schreef:Doet jouw broer iets met fotografie voor zijn beroep Riël?
Jep.
Hij is freelance fotograaf, maar studeert nog fotonica .. ergens ? :p
Maar t is wel leuk dat ie goed bekend is in cultuurscene in Limburg, maar hij vertrekt naar het noorden. Er schijnt daar meer te doen te zijn op dat gebied. Maar hij wil wat van het popfotografie af. Er zijn fotografen en fotografen en nu schep ik misschien wat op :p maar hij maakt foto's die niet elke fotograaf maakt :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Ahh ok, wat voor een fotografie wil die dan precies doen? ipv popfotografie?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wat meer afwisseling denk ik. Mensen, dingen. Dat popgebeuren was altijd vrij heftig, dringen vooraan, elke fotograaf wil tzelfde plaatje, etcetc
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

vriend van me doet dat ook

http://www.lieffers.com

[/reclame modus off]
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Ronnie schreef:Wat is nou een beetje de gebruiksvriendelijkste spiegelreflex camera?

Canon Eos 350D zoiets?
of
Nikon D40 of D50?

Of een heel ander type?

Wat ik me nou af vraag, ik wil toch op den duur wat betere foto's gaan schieten en twijfel daarbij enorm om of weer een digitale camera of evt een spiegel reflex te willen aanschaffen. Wat zijn nou de concrete verschillen?

Wat kun je bv allemaal instellen bij een spiegelreflex (en dan niet wat allemaal kan, maar eerder wat jullie wel eens doen?)

Heb al eens met Paul hierover gesproken, maar wil graag meer ervaringen hierover horen.

Vaak als ik bij de eigenschappen van een camera kijk, wordt ik gek van alle benamingen en cijfertjes, wil dus eigenlijk gewoon simpelweg weten wat je er precies mee kan.

Snap bv niet precies wat dit soort instellingen betekenen en wanneer je het precies gebruikt.

Resolutie : 3872 x 2592 pixels
Diafragma : f/4
Belichtingstijd : 1/40 sec
ISO : 100
Brandpunt : 55mm
Belichting : Pattern
Compensatie : 0 step



Of zoals Paul wel eens gezegd heeft, schik met een digitale camera, gewoon weer een digitale camera. 9/10 keer maak ik stilstaande beelden overigens, misschien dat dat een belangrijk punt is.
Sja, wat is gebruikersvriendelijkheid, je neemt em niet zo ff in je jaszak mee ofzo :) Je hebt al gauw een flinke tas met spullen mee te zeulen.

Verder, sja ze zijn wel superieur aan compactcamera's omdat de sensor groter is en dus meer detail kan opslaan en op een hogere lichtgevoeligheid (ISO-waarde) nog weinig ruis heeft.
Daardoor zijn veranderingen qua instellingen ook beter zichtbaar, zowel in het negatieve als in het positieve, als je er goed mee kan omgaan krijg je mooiere foto's, als je er niet mee kan omgaan wordt et een zooitje :)

Diafragma kan je grotere scherptediepte mee creëren, hoe hoger dat getal, hoe meer dingen er in de diepte scherp zijn. Sluitertijd is simpelweg hoelang de sluiter open staat, hoe langer open hoe meer licht op de sensor, maar dan zijn er ook meer bewegingen zichtbaar.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ronnie, er zijn ook compacte camera's die een kwalitatief hogere foto's maken dan wat je nu hebt, het is bij een spiegelreflex niet de camera die de foto's maakt maar de fotograaf.. Ik zou gewoon kijken naar een hogere klasse qua camera in de compacte reeks... Ga orienteren op internet op website's zoals. http://www.letsgodigital.org / http://www.dpreview.com / http://www.zoom.nl

Qua spiegelreflex kan ik alleen maar zeggen dat ik Nikon qua ergonomie stukken beter vind dan canon. Canon is vrij klein en ligt niet zo lekker in de hand als de Nikon reeks. Maar ga je wel kijken voor een DSLR dan wordt het veel oefenen en verdiepen.. Het is gewoon een leerproces, als je jezelf er achter zet om toch te stap te nemen en er voor te gaan denk ik niet dat je er spijt van zal krijgen.......
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

@ Anthony: om toe te voegen

Pentax IST DL2
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

AnthonyR schreef: Ik zou gewoon kijken naar een hogere klasse qua camera in de compacte reeks...
Je bedoelt hiermee dus gewoon digitale cameraŽs?

Is de Fujifilm FinePix S8000fd nou een digitale of spiegelreflex camera? :~

Fujifilm heeft een nieuwe digitale camera geïntroduceerd met superzoom en groothoeklens. De Fujifilm FinePix S8000fd is een geavanceerde 8-megapixel spiegelreflexcamera, die de fotograaf in staat stelt om ieder onderwerp prachtig op de foto te krijgen.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Nee het is geen Spiegelreflex :)

Lees hier maar:

http://www.letsgodigital.org/nl/15867/f ... x-s8000fd/
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Vind het toch wel een zeer interessant cameraatje. :)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Is het ook zeker Ron! (Y)

Wil je met een DSLR nette foto's maken moet je toch wel jezelf de tijd geven om wat instellingen aan te passen.

Klinkt allemaal wel heel leuk zo'n DSLR maar er komt een hoop bij kijken en oefenen.
VLK Groep
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Maar Ron mocht je toch voor een DSLR willen gaan zou ik voor een Nikon D40 gaan schiet je nette foto's mee enige wat ik aanpas is de witbalans meer niet en zie wel wat eruit komt. :wink:
VLK Groep
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Me camera is weer terug en nu doet die het wel. Dus zullen weer wat meer foto's van mij kant komen.
Plaats reactie