ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Ik ook, effe mijn post ge-edit :wink:
Anonymous

dtune_stefan schreef:Ik ook, effe mijn post ge-edit :wink:
[flauwmodus]
Je begint al bij Hollywood....... zal mij benieuwen dan :)
[/flauwmodus]
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 15 apr 2004 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Audiosystem is leuk.. goede keus van Dave geweest ze te verkopen..

zal voor de vorm effe mijn ex (wegens omstandigheden verkocht) installatie lijsten:

Alpine CDA-7876rb
2x Genesis Dual Mono
Seas/Nova custom Composet
JL audio 10w3 D4 sub
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Dirk (CRX) schreef:Audiosystem is leuk.. goede keus van Dave geweest ze te verkopen..

zal voor de vorm effe mijn ex (wegens omstandigheden verkocht) installatie lijsten:

Alpine CDA-7876rb
2x Genesis Dual Mono
Seas/Nova custom Composet
JL audio 10w3 D4 sub
Ai, jij had dus je auto in de poeier (N)
Tja, dat is natuurlijk superspul, maar voor de meeste mensen niet betaalbaar of ze hebben het er niet voor over.
Anonymous

dtune_stefan schreef:
Dirk (CRX) schreef:Audiosystem is leuk.. goede keus van Dave geweest ze te verkopen..

zal voor de vorm effe mijn ex (wegens omstandigheden verkocht) installatie lijsten:

Alpine CDA-7876rb
2x Genesis Dual Mono
Seas/Nova custom Composet
JL audio 10w3 D4 sub
Ai, jij had dus je auto in de poeier (N)
Tja, dat is natuurlijk superspul, maar voor de meeste mensen niet betaalbaar of ze hebben het er niet voor over.
You say so ;)
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Ja ik had m'n auto een beetje kapot.. ach, shit happens..

Audio komt wel weer.. :) eerst weer auto.. daarna snel weer verder.. en beter dan ik had uiteraard..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik wordt genegeerd... 't is toch een faq? Denk wel dat meerderen dit willen weten:
Joost (DoubleYou) schreef:Wat betekent dit allemaal?
Bram schreef:RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm
Nog meer termen waar ik niks van snap:
Dual 2.5? Aluminium Voice Coil
102oz Magnet

Wat betekent "gepoorte kist", en "SPL" (quote Chendy)
En zoals Ollie vroeg:
Ollie schreef:Wie kan er eens wat uitleggen over dubbelspoels en over het verschil in spelen op 4/2/1 ohm en tri-mode?
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Volgens mij weten ze het zelf ook niet Joost :wink:
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Ollie schreef:Volgens mij weten ze het zelf ook niet Joost :wink:
:lol:
Clio 16v.....
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Ik wordt genegeerd... 't is toch een faq? Denk wel dat meerderen dit willen weten:
Joost (DoubleYou) schreef:Wat betekent dit allemaal?
Bram schreef:RCA input tot 6V / Line output
Bass QX boost instelbaar tussen 40 - 240 Hz.
24dB/oct instelbaar lowpass filter
24dB/oct instelbaar Subsonic filter voor bandpass systemen
Power output:
- 200W RMS @ 4 ohm
- 400W RMS @ 2 ohm
- 750W RMS @ 1 ohm
Nog meer termen waar ik niks van snap:
Dual 2.5? Aluminium Voice Coil
102oz Magnet

Wat betekent "gepoorte kist", en "SPL" (quote Chendy)
En zoals Ollie vroeg:
Ollie schreef:Wie kan er eens wat uitleggen over dubbelspoels en over het verschil in spelen op 4/2/1 ohm en tri-mode?
gepoorte kist = kist met gat. Niet zomaar een gat natuurlijk dit gat wordt berekend aan de hand van verschillende parameters van de woofer en je filter frequentie. Zodat je een bepaalde kist inhoud, lengte en opervlakte van de poort krijgt.
Dual = dubbel.
voice coil = spreek spoel (Het gedeelte waar de stroom uit je (amplifier=versterker) doorheen gaat.
102oz = gewicht van (magnet=magneet)
SPL = Sound Pressure Level = geluids druk
De weerstand (R in Ohm) van een (speaker=luidspreeker) of subwoofer is bepaalend hoeveel stroom (I in Amphere) er bij een spanning (U in Volt) door een (speaker=luidspreeker) of subwoofer heen gaat. (U=IxR)(I=U/R)
Dus: U=12 Volt R=4 Ohm
I1=12/4=3Amphere

U=12 Volt R=2 Ohm
I2=12/2=6Amphere
Bij halvering van de weerstand zal de stroom verdubbelen.

Als de stroom verdubbeld zal volges de formule P=UxI het vermogen (P in Watt)ook toenemen.

U=12 Volt I1=3Amphere
I2=6Amphere
P=12x3=36Watt
P=12x6=72Watt

Bij verdubbeling van de stroom zal het vermogen ook verdubbelen.

Met een dubbelspoels woofer kun je daarom verschillende combinaties maken.Je kunt het ongeveer zien als twee woofers in 1.zalprobeeren hierover een tekening te zoekken is een vrij moeilijk verhaal om uit te leggen zonder tekening.
AT YOUR SERVICE
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Als ik vandaag of morgen meer tijd heb wil ik best het hele verhaal over 4/2/1 ohm uitleggen, beetje geduld heren. Het heeft te maken met hetschakelen van de woofer, dus serie of parallel en 1 of meerder woofers(kom ik nog op terug, effe een paar schema's zoeken op het net ter ondersteuning van de therorie :wink: ). De kreten die bij de versterker staan zijn puur instelmogelijkheden van de interene crossovers. SPL is hier al vaker voorbij gekomen Joost, maar voor jou wil ik het best effe nog een keer herhalen :wink: .Caraudio delen ze in twee categoriën, SPL(Sound Pressure Level) en SQ (Sound Quality), dus zijn er merken die vooral voor het beukwerk gaan en dB kweken en merken die puur voor de kwaliteit van het geluid gaan. Een gepoorte kist is een montage mogelijkheid van een subwoofer in een kist. Je kunt kiezen uit de onderstaande montagemogelijkheden nl:

1. Free-air montage
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).

Montage
Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 18 - 22mm MDF. Deze dikte is voldoende om paneelresonanties en doorbuigen te voorkomen. Maak met behulp van stroken MDF van ca. 2cm breed ribben onder het paneel., hierdoor zal de stijfheid sterk toenemen.
Zet de plaat goed vast, zodat bij een aanrijding de hele handel niet naar voren komt!

voordelen:goedkoop
- plaatsbesparend, geen kast

nadelen:
- goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en
achterzijde woofer
- slechtere demping van de woofer
- minder diepe bassweergave
- alleen woofers met een zeer stugge conusophanging
voldoen

2. Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.

voordelen:
- kompacte kast
- geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
zwaar belastbaar
- uitstekende transiëntweergave ('snel')
- eenvoudige kastconstructie
- minder kritisch t.a.v. ontwerp- en
constructiefouten

nadelen:
- niet erg efficiënt
- lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het
hogere bass-bereik

3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.

voordelen:
- 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
- minder vervorming en hogere belastbaarheid in het
hogere bassbereik
- mits goed ontworpen en gebouwd, diepere
bassweergave

nadelen:
- grotere kast
- zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)

4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.

voordelen:hoge efficiëntie en diep
- doorlopende bass
- goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen
rondslingerende spullen.

nadelen:
- moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
- woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
- transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen
afstemming, klinkt meestal 'traag'
grote kast
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Precies Ronald, tis vrij moeilijk om vrije zware stof gemakkelijk uit te leggen, een tekening is haast wel een vereiste. :wink:
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Ik kom al steeds meer te weten (Y) :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Rontwingo schreef:Ik kom al steeds meer te weten (Y) :wink:
Das ook de hele bedoeling van het topic :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ik heb een vraagje ik ben bezig met te kijken hoe ik een tweede accu inbouw voor mijn ice. Nu heb ik van mijn vader een dioder (spelling :s ) gekregen. Dat is zo'n dingetje waar je je start accu op aansluit en je "woonaccu" en die zorgt er dan voor dat je "woonaccu" wel opgeladen wordt als je rijd maar dat die je startaccu niet leeg kan trekken als je stilstaat.

Het is een dioder van 70A zolang ik maar 1 versterker heb moet dat goed gaan volgens mij. Alleen in het schema praten ze over 6mm bedrading om de startaccu met de woonaccu te verbinden en de woonaccu met de dynamo.

- Als 6mm blijkbaar 70A aan kan waarom moet je dan voor ICE vaak veel dikker gebuiken?

- Moet ik nu gewoon 6mm gebruiken om die verbindingen te maken en dan 35mm vanaf de tweede accu of is het verstandig om mijn 35mm kabel te gebuiken voor alles? (6mm gebruiken heeft als voordeel dat ik van de tweede accu, die ergens achterin komt, naar voren naar de startaccu en dynamo dan niet zo dik draad hoef te gebruiken dit is dus een stuk makkelijker aanleggen.)

- En als ik een tweede accu heb hoe sluit ik'm'n radio er dan op aan? Is dat een kwestie van draadjes bij de + eraf halen en kijken wanneer de radio het niet meer doet!? Of moet ik bij de radio zelf een nieuwe + aansluiten en daar dan een zekeringetje tussen zetten? (zo ja hoe zwaar)

Volgens mij als ik dit laatste doe, dus een nieuwe plus vanaf mijn "woonaccu" naar mijn radio met een zekering er tussen heeft dat als voordeel dat mijn radio het ook blijft doen als er geen contact op staat, momenteel gaat die dan uit. (N)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Is er al antwoord op de vragen van Douwe :D

Ik heb ook een vraag...wat is nu een goede composet voor voren in de auto (Kwaliteit/prijs)? En wat is een goede combinatie:

Composet voor
hoedenplankspeakers achter
subwoofer achter

En dan het best de hoedenplankspeakers achter vanaf de middentonen laten spelen? En waarom een composet, bas haal je toch uit de sub.
En wat is er zoveel beter aan een monoblock voor je sub ipv een gebrugde 2 kanaals?
En is het aan te raden om zowel de composet alsook de woofer en hoedenplankspeakers te versterken?

Andere leuke vragen voor een FAQ list:

Vanaf welk vermogen is het aan te raden een powercap te gebruiken?
Wat zijn goede kabels (RCA) en het belang ervan?
Hoe verhelp/voorkom ik storingen?
2 versterkers, hoe te werk te gaan?
Extra accu of andere accu?
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

pfffff :s
douwe heeft reeds zijn antwoord gekregen op het sys-forum, dus heeft het weinig zin om hier nog eens een het antwoord en een lap tekst te typen.
Volgens mij zit jij(Ollie) de boel een beetje op te stoken, je hebt er meer verstand van dan je schrijf (lees je vorige reply's) :D
Ik wil best overal een antwoord opgegeven, maar dan kan ik net zo goed een verslag schrijven :p Ik vraag toch ook niet hoe een motor werkt, aan welke punten hij moet voldoen om door een APK te komen,welke draden er allemaal in een kabelboom zitten :D
Graag vraag voor vraag en doelgerichte vragen stellen en je motivatie erbij! :wink:
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Het zijn trouwens best leuke vragen voor de FAQ list, maar als niemand er iets aan heeft of mee zit, heb ik geen zin om een lap theorie te typen. Dit kan men zelf ook vinden door te google'en :wink:
Begrijp me niet verkeerd, ik wil alles wel uitleggen(wat ik tenminste weet :wink: ), maar het moet wel een doel hebben en niet effe checken of ik het wel of niet weet!
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Ik zit zeer zeker niet te stoken. Maar aangezien jullie een FAQ wilden maken, wat zoveel wil zeggen als Frequently Asked Questions :wink: , dacht ik dat ik eens wat vragen zou stellen die mijns insziens vaker voorkomen hier. Deze antwoorden zouden dan ook eventueel terug kunnen gaan komen in de toekomstige FAQ sectie die we willen gaan maken.

Jullie hebben zelf dit topic geopend met die intentie, toch? Ik geef puur wat dingen aan nu hè, als opbouwende kritiek. Stoken doe ik thuis in de open haard :D

En het antwoord van Douwe is eventueel ook wel handig voor anderen hier, hij zal niet de enige zijn met deze vraag. En het is een forum waar mensen antwoorden zoeken, anders kunnen we het beter helemaal opheffen en allemaal gaan googelen :wink:
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Goede keuze voor composet, versterker en subwoofer is een antwoord van 10 kantjes, waar jij niet op zit te wachten..

Allemaal persoonlijke voorkeur, gekwebbel en welles nietus verhalen..

Een installatie valt en staat met z'n inbouw, onafhankelijk van het budget wat er beschikbaar is.

Dus luisteren naar het materiaal en 2 rechter handen hebben is erg belangrijk voor een GOED klinkende installatie.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Ik sluit me aan bij het antwoord van Dirk, maar het lijkt mij gewoon leuk om hier dingen met elkaar te bespreken qua audio en een aantal bijkomende dingen uit te leggen, zoals versterkers/powercaps/deurpanelen/deuren dempen enz.
Misschien is het dan verstandig om de titel de veranderen in ICE Chat :wink:
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Ik heb ook nog een vraagje...
Ik wil in de deuren van mijn GTT speakers monteren, maar nu is de vraag welke speakers en dan bedoel ik tot hoe groot kan ik gaan om alles orgineel te houden in mijn deuren??

Liefst zou ik naar Kenwoodboxen gaan , kent er iemand de specificaties voor de deurspeakers van Kenwood voor ne GTT en hoeveel watt RMS deze geven...want je zit toch beperkt qua afmetingen in je deur he.

Oja...het moet goed werken, maar ik hoef niet perse de straat wakker te beuken als je begrijpt wa'k bedoel ;-)

Alvast bedankt ;-)
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Gunther schreef:Ik heb ook nog een vraagje...
Ik wil in de deuren van mijn GTT speakers monteren, maar nu is de vraag welke speakers en dan bedoel ik tot hoe groot kan ik gaan om alles orgineel te houden in mijn deuren??

Liefst zou ik naar Kenwoodboxen gaan , kent er iemand de specificaties voor de deurspeakers van Kenwood voor ne GTT en hoeveel watt RMS deze geven...want je zit toch beperkt qua afmetingen in je deur he.

Oja...het moet goed werken, maar ik hoef niet perse de straat wakker te beuken als je begrijpt wa'k bedoel ;-)

Alvast bedankt ;-)

17 cm speakers (of officieel 16,5) passen in de deuren als je de zwarte bakjes nog hebt.

Wees verstandig en schaf een composet aan van een bekend speakermerk.
Kenwood is goed, maar mist een aantal punten ten opzichte van de duurdere merken.

Wil je hard knallen: ga voor Rockford Fosgate, Ground Zero, Cerwin Vega, JBL, Caliber.

Ga je voor de beste kwaliteit, neem Focal, Alpine, Boston, Hertz.

Enne, je bent absoluut niet bepert in de keuze met deze maten, want praktish elk merk heeft een zeer ruim assortiment in dit formaat.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Bedankt Olijnsma..maar wat bedoel je met de zwarte bakjes??? Die heb ik alvast niet n mijn deur zien steken??

Betekend dit dan dat ik de 17 cm spaekers niet kan plaatsen???
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Gunther schreef:Bedankt Olijnsma..maar wat bedoel je met de zwarte bakjes??? Die heb ik alvast niet n mijn deur zien steken??

Betekend dit dan dat ik de 17 cm spaekers niet kan plaatsen???
Er horen zwarte bakjes achter die rooster te zitten,

Zitten ze er niet, dan kan er alleen 13 cm speakers in.

Probeer op de sloop desnoods die bakjes te krijgen.

ps. je hebt PM.

Greetz Erik
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Wie kan me eens wat meer vertellen over een condensator/powercap? Duidelijk is natuurlijk dat dit een opslagbuffer is, zodat ik een continue stroomafgifte kan waarborgen voor mijn versterker. De vraag is echter:

Vanaf welke vermogens heeft zo'n ding nut en waar moet ik op letten bij de aankoop (merken)?
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

Ollie schreef:Wie kan me eens wat meer vertellen over een condensator/powercap? Duidelijk is natuurlijk dat dit een opslagbuffer is, zodat ik een continue stroomafgifte kan waarborgen voor mijn versterker. De vraag is echter:

Vanaf welke vermogens heeft zo'n ding nut en waar moet ik op letten bij de aankoop (merken)?
vanaf een 1000 watjes moet je er maar eens aan gaan denken om een powercap aan te schaffen....
ga nooit voor de goedkoopste,ken je er net zo goed nix in leggen...dit allemaal heeft te maken met de inwendige weerstand van de condensator. :D
hoe lager de inwendige weerstand hoe sneller de condendator zijn werk doet :lol:
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Oke dan, dus met 300W RMS voor de woofer hoef ik daar nog lang niet aan te denken, zou dan puur voor het showelement zijn.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Ik zou in 1e instantie voor een Yellowtop accu gaan Ollie en dan wellicht voor een powercap. Je kunt bij Dave 2e hands Yellowtop voor 60-65 euro kopen. Heb ik ook gedaan en heb geen last meer van knipperende verlichting :p
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ollie schreef:Oke dan, dus met 300W RMS voor de woofer hoef ik daar nog lang niet aan te denken, zou dan puur voor het showelement zijn.
De RMS waarde is in dit geval weer juist niet van belang, maar de maximale waarde.
Bij een continue stroom zullen de on-board elektronica nergens last van hebben.
Juist bij de pieken (bassen) heeft de accu het zwaar waardoor er een algemene spanningdaling voorkomt. Hierdoor kan in meest gunstigste gevallen de verlichting beginnen te knipperen.
In de ergere gevallen krijgt de on-board elektronica ook een knauw, waardoor er schade kan ontstaan.

Bij mijn vorige auto had ik een redelijk simpel systeem met 800 watt maximaal vermogen, en als ik het systeem al rijdend vol aanzette dan viel praktisch de verlichting half uit en de auto begon zeer slecht te lopen.


Zoals Stefan aangeeft is een Yellowtop een heel goed begin, maar ik zou als advies er direct er achteraan gooien een powercap, zeker als een beetje systeem al boven een maximale waarde komt van 500 watt.

Waarom? vrij simpel, dit is gewoon een goede up-grade, de electronica hoeft niet meer te lijden, de muziek zal bij zware inspanningen beter gaan klinken ( want er is voldoende spanning voorhanden om de piek te produceren en niet halverwege af te breken) plus het lijkt ook nog een zwaar stoer!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Bedankt voor de antwoorden en uitgebreide uitleg! (Y) Eens kijken of ik straks last krijg van knipperende verlichting ed als de 2e versterker er ook bij zit en het vermogen vol open gaat.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Als we dan toch bezig zijn, is een goede upgrade dan ook niet een andere(lees grotere) dynamo?? Dan zou je theoretische toch standaard al meer stroom produceren en dus de kans op knipperende verlichting weg nemen?
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Frits schreef:Als we dan toch bezig zijn, is een goede upgrade dan ook niet een andere(lees grotere) dynamo?? Dan zou je theoretische toch standaard al meer stroom produceren en dus de kans op knipperende verlichting weg nemen?
Yepz hier ga ik ook voor yellowtop. Voorin en achterin yellowtop of anders een andere semitractie "woonaccu" en vervanging van de dynamo en als laatste stap een derde accu achterin. Elke versterker een eigen accu :lol: uiteraard zal er wel een dusdanige dynamo in moeten om de boel op te laden :D

Is een beetje over de top maar is leuk hobby'n en bij show's kan de boel gewoon aan blijven staan (Y) Daarnaast zorgt het voor een betere gewicht verdeling in m'n kofferbak :D
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Hmm gisteravond ging bij mij opeens het lichtje branden waarom mijn sub niet zo lekker strak klink zoals die zou moeten. Het zat in mijn hoofd dat mijn basis kist 30 liter was en daarop een klein kistje die voornamelijk gevuld is met de sub dus totaal om en na bij 33 liter totaal.

Maar de basis kist is 45 liter omdat ik rekening had gehouden met de inhoud die de sub in beslag neem. Dat is 15 liter dus dan kom je op 30. Alleen nu is de sub niet in die kist gemonteerd maar in een kistje bovenop die kist dus de totale inhoud is iets van 48/50 liter veelste groot dus. :@

Mijn vraag is nu waarmee kan ik mijn kist opvullen dat de inhoud kleiner wordt? Noppenschuim misschien? Geen isolatiewol in elk geval want daarmee vergroot je de inhoud juist (N)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Douwe schreef:Hmm gisteravond ging bij mij opeens het lichtje branden waarom mijn sub niet zo lekker strak klink zoals die zou moeten. Het zat in mijn hoofd dat mijn basis kist 30 liter was en daarop een klein kistje die voornamelijk gevuld is met de sub dus totaal om en na bij 33 liter totaal.

Maar de basis kist is 45 liter omdat ik rekening had gehouden met de inhoud die de sub in beslag neem. Dat is 15 liter dus dan kom je op 30. Alleen nu is de sub niet in die kist gemonteerd maar in een kistje bovenop die kist dus de totale inhoud is iets van 48/50 liter veelste groot dus. :@

Mijn vraag is nu waarmee kan ik mijn kist opvullen dat de inhoud kleiner wordt? Noppenschuim misschien? Geen isolatiewol in elk geval want daarmee vergroot je de inhoud juist (N)
een paar mdf schoten monteren
dus een soort box in de kist monteren met de juiste inhoud
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Plaats reactie