ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

dan ga je toch ff langs bij een van onze spons-oren in haarlem? :)
Don't walk the grass... smoke it
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

The Ice factory in Almere is ook een topzaak, maar zal ook wel te ver rijden zijn. :p Neem iig je eigen cd mee om naar de diverse speakers te luisteren. Ook is het belangrijk om te weten welke amp achter de speaker zit. Luister met en zonder amp.
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Marcel B. schreef:dan ga je toch ff langs bij een van onze spons-oren in haarlem? :)
ook een idee.
Proline Mobile
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 22:05
Locatie: haarlem
Contacteer:

dennisvr schreef:
Marcel B. schreef:dan ga je toch ff langs bij een van onze spons-oren in haarlem? :)
ook een idee.
:D
see you soon @ proline!
Blue Flash
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 3 mar 2004 11:05
Locatie: Rotterdam

Ik wil binnekort een upgrade gaan maken in me ICE:

Had het volgende ingedachten:

Versterker: JBL GTO 6000
Voor : JBL GTO-505CE (compo)
Achter : Ben nog aan het kijken, dacht zelf aan magnat Classic 694 of JBL GTO 935e

Heb nu een tijdelijk sub van gelhard, maar die zal ik ga vervangen met een sub van jbl.

Wat vinden jullie er van?

Gtrz,
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

[img]http://www.rondevries.nl/catalog/images/CDA-9812RB.jpg[/img]

alpine CDA-9812RB € 399

of

[img]http://www.rondevries.nl/catalog/images/CDX-M850MP.jpg[/img]

sony CDX-M850mp € 299

Veel goedkoper gaat het niet toch?
en is het wat of kan je beter voor dat geld wat anders kopen?
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

Alpine :worship:
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

SchepjeS schreef:[img]http://www.rondevries.nl/catalog/images/CDA-9812RB.jpg[/img]

alpine CDA-9812RB € 399

of

[img]http://www.rondevries.nl/catalog/images/CDX-M850MP.jpg[/img]

sony CDX-M850mp € 299

Veel goedkoper gaat het niet toch?
en is het wat of kan je beter voor dat geld wat anders kopen?
Beide modellen zijn goed, alleen is de Alpine geluidstechnisch aan de betere hand, de Sony is wat meer een gadget toestel, kun je wel zien aan het display.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

duss eigelijk is die sony gewoon een "hebbe dingetje"

als je een goed geluidje wilt hebben dan moet je voor de alpine gaan?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Precies.

En nog een voordeel van de Alpine, deze houdt z'n waarde veel beter vast dan de Sony (Y) . Het zijn sowieso meer gewilde radio's dan anderen...de Sony is geen slechte radio, integendeel, maar de beste keus is gewoon de Alpine.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Ik kom heel vaak de letter "Vas" tegen bij een specificatie van een subwoofer. Hierachter staan dan ook altijd cijfers...!

Weet iemand wat dit inhoud?

Dacht zelf dat het wat met liters te maken had, maar ik koms soms hele lage cijfers tegen dus dat lijkt me sterk.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Vas = Hoeveelheid lucht [L] met dezelfde akoestische compliantie als de mechanische compliantie (Cms) van de speaker. De kreet Vas is een T&S parameter.
Wanneer je een kast voor een woofer wilt berekenen moet je beschikken over de T&S parameters. Dat zijn getallen die de mechanische en electrische eigenschappen van de speaker vastleggen.
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

dtune_stefan schreef:Vas = Hoeveelheid lucht [L] met dezelfde akoestische compliantie als de mechanische compliantie (Cms) van de speaker. De kreet Vas is een T&S parameter.
Wanneer je een kast voor een woofer wilt berekenen moet je beschikken over de T&S parameters. Dat zijn getallen die de mechanische en electrische eigenschappen van de speaker vastleggen.
Okay, maar hoe kun je de opening berekenen bij een gepoorte kist? Ik ben er dus achtergekomen dat mijn sub in een te kleine kist zit (scheelt ongeveer 10 liter). De kist is nu ongeveer 14 liter :s terwijl hij 20 liter voor een gesloten kist moet zijn en ongeveer 25 liter voor een gepoorte.

Ik ga dus nu zelf een nieuwe gepoorte kist maken met de juiste liter inhoud, alleen weet ik dus niet hoe groot de basspoort moet zijn.
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Kan iemand mij zeggen hoe ik de basspoort moet berekenen voor een gepoorte kist!!!

Ik wil morgen aan de kist beginnen en dus ik heb die info zsm nodig :)
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Rontwingo schreef:Kan iemand mij zeggen hoe ik de basspoort moet berekenen voor een gepoorte kist!!!

Ik wil morgen aan de kist beginnen en dus ik heb die info zsm nodig :)
(zie ook post hierboven :wink: )

Oeps ik hem hem geQuote :smile:
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Gehehe, lekker ongeduldig mannetje :p .
Je kunt je kist en poort berekenen met behulp van de volgende spreadsheet: Subwooferkist berekeningen kijk een op deze
Site. Het kan zomaar zijn dat jouw woofer niet zo geschikt is voor een bass-reflex kist :wink: .
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Vreemd, volgens berekeningen zou mijn sub niet geschikt zijn voor bassreflex, maar op verschillende sites wordt het wel aangegeven dat het zowel gepoort als gesloten kan. En de sub wordt ook in gepoorte (25L) kist als gesloten (20L) kist verkocht :s

Nou ja...morgen dan maar ff kijken wat ik ga doen. Denk dat ik toch gewoon een gepoorte kist van 25l ga proberen en als dat niet lukt, dan maar een andere sub aanschaffen :p
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Vaag, maar welk merk en type subwoofer heb je dan?
bartuitlauwe
Berichten: 935
Lid geworden op: do 22 mei 2003 10:23
Locatie: Beneden - Leeuwen
Contacteer:

en anders kun je ook nog proberen met schuim in je huidige kist. Hierdoor krijgt je kist zogenaamd meer volume.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Ik vind 25L voor een gepoorte kist al heel weinig. De meeste gepoorte kisten zitten vaak rond de 35-45L.
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Subwoofer Hifonics W 104
250 Watt (RMS of max weet ik niet)
10 inch

Dit zijn wat specificatie's die erbij stonden, ik zou niet weten wat het inhoud :lol:
z: 4
Re: 3.2
Le: 2.109
Qes: 0.253
Bl: 13.7
Peak: ?
Kont: 250
Fs: 25.0
Qms: 5.512
Mms: 94.8
Cms: 427
Vas: 70.1
Xmax: +/- 6.5
Sd: 340
Qts: 0.242
Sens: 88.2

Volgens de berekening is mijn kist nu 15.8 liter terwijl dit 20 liter hoort te zijn.

Maakt die 5 liter nou nog een groot verschil uit qua bass / geluid? De bass is nu namelijk erg kort..!

Op deze link kun je de Hifonics woofer zien in zowel gesloten als gepoorte kist. ( na berekening is die gepoorte trouwens 27.2 liter)
http://www.sor-multi-media-gaggenau.de/ ... boxen.html
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Nou ik ben er helemaal uit.
Vanmiddag ga ik een nieuwe kist maken. En jawel, een gepoorte :p . Ik weet alleen niet welke diameter en welke lengte de poort moet krijgen dus ik begin denk maar met een diameter van 7cm en lengte 15...hopen dat het daarmee goed komt. Zoniet, dan kan er altijd nog een grotere poort in komen, wat denk eigenlijk dat het niet nodig is.

Ik laat wel weten hoe het is geworden :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Succes en ik ben benieuwd wat het resulstaat is (Y)
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

Mijn kist is af :D Hij is een stukkie groter geworden als mijn oude. De kist zit nu op een 25 liter.

Op het moment dat ik het hout ging zagen heb ik toch besloten een gesloten kist te maken :p Moet alleen nog ff de kit laten drogen en dan testen die handel en hopen dat het een betere sound geeft (~)

Mocht het nou een ramp zijn, dan wordt het zeker een nieuwe sub aanschaffen die lekker diep en laag gaat.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Mrtn schreef:hoe zit dat dan precies met mm2??

thuis heb ik speakerdraden van 1,5mmkwadraat, aanbevolen door Denon, waar ook het setje van is.
Dat is gewoon echt 1,5mm rond, als op een meetlint.

Maar 50mmkwadraat, dat kan nooit 5cm rond zijn, werken die cijfer als inhoud per meter ofzo?? dus de inhoud van de cilindervorm die je krijgt als je bv een meter snoer pakt?

wie kan dit uitleggen??
FF gequote uit ander topic, wil het ook wel weten ;)
Alleen nog maar VW!
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dat klopt, als je uitrekent wat de diameter van de ader is van een 1,5 mm2 luidsprekerdraad kom je op iets minder als 1,5 mm doorsnede uit. :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

het mm2 staat voor de oppervlakte van de doorsnede.

1.5mm wat? Dat is sowieso een dun kabeltje ... Als het 1.5 cm rond is is de R 2.3mm en dan is het een 2.3^2xpi=ongeveer 16mm2
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goed ik heb sinds een tijdje een andere radio van een vriend van me in de auto zitten. Clarion ARX8670RZ http://www.caradio.nl/clarionarx8670rz.jpg

Nu issie niet nieuw meer, maar speelt an sich nog prima. Enige nadeel is dattie onwijs gevoelig is voor krassen en vuil op de cd's.Overslaan tijdens het rijden doet ie eigenlijk nooit alleen om lichte krasjes en vlekjes doet ie wel moeilijk.

nou heb je voor cd-roms altijd van die schoonmaakcd's, zou dat voor autoradio's ook werken?
Iemand ervaring mee misschien?
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Bij mijn vriendin hebben ze destijs de laser gesteld/schoongemaakt en kost iets van 30-40 euro.
Daarna sloeg ie niet meer over :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm, dan moet ik de betere ice-installer hebben i guess? Of stuur je em op naar clarion ofzo?
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Nee, ik zou hem niet opsturen want dan ben je hem zo 1 of 2 maanden kwijt. Gewoon effe kijken of er zo'n service-center qua audio bij je in de buurt zit en dan langsbrengen. Duurde bij mij 1 dag.
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

dtune_stefan schreef:Succes en ik ben benieuwd wat het resulstaat is (Y)
Resultaat is iets beter, maar dat mag ook wel nadat ik de kist met ongeveer 10 l heb vergroot. De bass is ietsjes dieper, maar toch vooral krachtiger en mooier.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Iets, dat klinkt nog niet echt optimistisch :D . Toch doorsparen voor een andere subwoofer?
Rontwingo
Berichten: 1536
Lid geworden op: za 1 nov 2003 16:08
Locatie: Den Haag

:lol: idd, voorlopig vind ik het zo nog wel even prima, maar in de toekomst wil ik toch wel een sub die wat dieper en lager gaat.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Is dat nou wat zo'n helix versterker..? :wink:

me duits is niet zo zeg maar.. :D
Plaats reactie