versterkers koelen ?

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
renecliorsi
Berichten: 219
Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
Locatie: costa del veluwe

als ik een dubbele bodem maak in de koffer van mijn clio voor mijn versterkers en condensator (om ruimte te besparen) moet ik deze dan ook koelen. zoja waarmee?
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Ik zag laatst iemand die aan de zijkant een computerfan had gezet
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

jep die computerfans worden vaak gebruikt omdat je ze direct op 12v kan aansluiten..........wel ff dmv een relaitje doen natuurlijk die je op de remote aansluit van je versterker. Dan gaat ie alleen aan als je versterker aanstaat
R 5 Convertible Rulezz
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volgens mij is in de meesten gevallen een sleufje aan beiden zijde wel voldoende. Zo extreem heet wordt het niet vind ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
renecliorsi
Berichten: 219
Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
Locatie: costa del veluwe

dat zou wel een stuk schelen. want het is de bedoeling dat ik nog wat in de koffer kan zetten en als ik er fans in ga plaatsen kan ik er nog niks bovenop zetten (S)
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Als je met computerfans koelt, neem er dan 2.
1 die zuigt, en 1 die blaast. Dan heb je de beste koelng onder je dubbele bodem.
Cleaned Style
Projecttopic
renecliorsi
Berichten: 219
Lid geworden op: di 14 nov 2006 0:33
Locatie: costa del veluwe

thnx. anders kan de warme lucht nog niet weg idd.

als ik wel met fans ga koelen, wat voor grootte moet ik dan ongeveer gebruiken? en als ik gewoon sleuven naast de versterkers maak, hoe groot moeten deze dan zijn?
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Volgens mij zijn de meeste computerfans gewoon 100mm. En met fans heb je geen sleuven meer nodig.
Cleaned Style
Projecttopic
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Volgens mij zijn de meeste computerfans gewoon 100mm. En met fans heb je geen sleuven meer nodig.
ga jij maar eens opzoek naar een pc met een 100mm fan er in. Meest gangbare maar is tegenwoordig 120mm aan het worden. Maar ook 80 en 90mm is veel te krijgen.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Siempie schreef:
RenaultclioII16v (Peter) schreef:Volgens mij zijn de meeste computerfans gewoon 100mm. En met fans heb je geen sleuven meer nodig.
ga jij maar eens opzoek naar een pc met een 100mm fan er in. Meest gangbare maar is tegenwoordig 120mm aan het worden. Maar ook 80 en 90mm is veel te krijgen.
True, als ik jou was en je zou besluiten dan zou ik zeker een 120mm fan nemen :) Vriend van me is ook met een audio project bezig en die gebruikt 120mm fans...
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:
Siempie schreef:
RenaultclioII16v (Peter) schreef:Volgens mij zijn de meeste computerfans gewoon 100mm. En met fans heb je geen sleuven meer nodig.
ga jij maar eens opzoek naar een pc met een 100mm fan er in. Meest gangbare maar is tegenwoordig 120mm aan het worden. Maar ook 80 en 90mm is veel te krijgen.
True, als ik jou was en je zou besluiten dan zou ik zeker een 120mm fan nemen :) Vriend van me is ook met een audio project bezig en die gebruikt 120mm fans...
Je kunt niet goed genoeg koelen, die krengen worden warm hoor.

Heb zelf een pioneer 3000spl versterker, maar als ik even lekker dreun dan word het zaakje behoorlijk warm.
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

idd worden zeker wel warm, goed koelen die zooi anders slaan ze de heletijd in protect das nie goed |:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ik heb 2 hele beste Audisons en die knallen ook lekker door hoor, zonder koeling....

niks aan het handje
Immer wieder die verdammte Holländer
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

in een dubbele bodem of gewoon los op een plank?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

dubbele bodem
Immer wieder die verdammte Holländer
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

en heb dezelfde een hele tijd in me 21TQ in de bak van me reservewiel gehad, ook zonder koeling. ook nooit problemen.
Immer wieder die verdammte Holländer
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

netjes dan, ja sommige worden wel sommige worden niet heet.

of je pushed je versterker gewoon niet hard genoeg :bang:
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja dat zal het zijn
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die dingen smelten idd niet zomaar weg van binnen ofzo.......Een ventilator met een blauwe led erin zal nog wel beter koelen (S)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

ligt er maar net aan hoe hard je ze pushed mijne worden wel degelijk warm, de ground zero van een maat van me ook, kun je handjes bijnna niet op houden

en dit is beide zonder koeling en niet in een bekisting maar opbouw
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Hitte is wel degelijk de grootste vijand van je versterker. Verder hangt de hitte ontwikkeling binnen een eindtrap grotendeels af van de gebruikte schakeling. Een klasse-A versterker wordt bijvoorbeeld altijd loeiheet, zelfs zonder muziek te spelen. Een klasse-D, klasse-J, klasse-T, klasse-H enz die worden daarentegen bijna niet warm bij normaal gebruik. Dus om gewoon te zeggen dat een versterker gewoon onder een dubbele bodem zonder koeling geplaatst kan worden is een beetje erg kort door de bocht.

Verder hebben veel zwaardere amps zelf ook aan actief koelsysteem zoals de meeste Audisons. Mocht je dus een koelschacht maken zorg dan eerst sowieso of alle fans dezelfde richting opblazen. Of je nu gebruik maakt van een 80, 90 of 120mm fan dat maakt niet echt uit... zolang er maar een redelijk stabiele luchtstroom aanwezig is.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Erix schreef:Hitte is wel degelijk de grootste vijand van je versterker. Verder hangt de hitte ontwikkeling binnen een eindtrap grotendeels af van de gebruikte schakeling. Een klasse-A versterker wordt bijvoorbeeld altijd loeiheet, zelfs zonder muziek te spelen. Een klasse-D, klasse-J, klasse-T, klasse-H enz die worden daarentegen bijna niet warm bij normaal gebruik. Dus om gewoon te zeggen dat een versterker gewoon onder een dubbele bodem zonder koeling geplaatst kan worden is een beetje erg kort door de bocht.

Verder hebben veel zwaardere amps zelf ook aan actief koelsysteem zoals de meeste Audisons. Mocht je dus een koelschacht maken zorg dan eerst sowieso of alle fans dezelfde richting opblazen. Of je nu gebruik maakt van een 80, 90 of 120mm fan dat maakt niet echt uit... zolang er maar een redelijk stabiele luchtstroom aanwezig is.
:D :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Erix schreef:Dus om gewoon te zeggen dat een versterker gewoon onder een dubbele bodem zonder koeling geplaatst kan worden is een beetje erg kort door de bocht.
Dat zegt ook niemand. Als je een dubbele bodem maakt dan zal je moeten zorgen dat er lucht onderdoor kan stromen. Dus je versterker niet in een afgesloten kist zetten........Maar eerlijk gezegd denk ik dat de meeste audio fabrikanten ook niet gek zijn. Die maken al jaren versterkers en weten ook wel dat een auto geen balzaal is...........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

jawel, dat zeg ik.


zo zat het in me 21TQ, op de plek van het reservewiel. plastic kap erover, tapijt erover en nooit problemen gehad (Y)

[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... 98_IMG.JPG[/img]
Immer wieder die verdammte Holländer
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Tom schreef:Als je een dubbele bodem maakt dan zal je moeten zorgen dat er lucht onderdoor kan stromen. Dus je versterker niet in een afgesloten kist zetten........Maar eerlijk gezegd denk ik dat de meeste audio fabrikanten ook niet gek zijn. Die maken al jaren versterkers en weten ook wel dat een auto geen balzaal is...........
Ik denk dat je nog verstelt staat van het aantal figuren wat langskomt met de vraag waarom hun versterker in proctectie springt door oververhitting... zeker in de zomer periode!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Waar ligt dat dan aan: Gemonteerd in een afgesloten ruimte? Of gewoon crap gekocht? In deze gevallen lijkt me idd dat het fout kan gaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ik neem aan dat het gewoon door de montage die op een compleet verkeerde plek is...
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

In de meeste gevallen gemonteerd in verkeerde ruimtes idd of soms midden in de zon, verder worden vaak de subwoofers parallel aangesloten waardoor de impendantie te laag uitvalt.

Roep verder niet te snel dat iets crap is of niet. De oudere pioneer verstekers (die donkergrijze) staan redelijk bekend om het 'erg warm worden'. Toch waren dit zowat de duurste pioneer versterkers die destijds te krijgen waren... en pioneer staat bij de meesten in NL toch ook hoog in het vaandel.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Crap heeft toch ook niets met erg warm worden te maken.............Als een versterker erg warm wordt maar netjes speelt lijkt me dat niet zo'n probleem. Met crap bedoel ik wokkie bokkie merken die na een half jaar kapot zijn en vervormen als de ****
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Tom schreef:Crap heeft toch ook niets met erg warm worden te maken.............
dat kwam wel als sterke ondertoon naar voren in je vorige post

deze:
Tom schreef:Waar ligt dat dan aan: Gemonteerd in een afgesloten ruimte? Of gewoon crap gekocht? In deze gevallen lijkt me idd dat het fout kan gaan
maargoed, feit blijft dat een eindtrap warmte afvoer nodig heeft...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik reageerde op je post over in protection springen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erix
Berichten: 365
Lid geworden op: di 25 sep 2001 0:00
Locatie: NL
Contacteer:

Dat weet ik... en wat stond er precies in die post? Juist, protectie met als oorzaak oververhitting:
Erix schreef:
Tom schreef:Als je een dubbele bodem maakt dan zal je moeten zorgen dat er lucht onderdoor kan stromen. Dus je versterker niet in een afgesloten kist zetten........Maar eerlijk gezegd denk ik dat de meeste audio fabrikanten ook niet gek zijn. Die maken al jaren versterkers en weten ook wel dat een auto geen balzaal is...........
Ik denk dat je nog verstelt staat van het aantal figuren wat langskomt met de vraag waarom hun versterker in proctectie springt door oververhitting... zeker in de zomer periode!
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Moet je maar eens een Genesis versterker vastpakken die eventje heeft staan te spelen. Die gekke dingen worden echt heet.
Toen ik nog een Genesis had heb ik het zelfs weten te presteren om hem te oververhitten, toen was hij dus echt gruwelijk heet. :lol:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bij jou raakt alles oververhit :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

(Z)
Plaats reactie