Speakerupgrade Mégane RS 225

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

TsaArno schreef:Volgens mij heb je dan zo'n high-low filter nodig, waarmee je het speakers signaal kan 'aftappen' en dan dmv een losse amp kan versterken. Op de amp kan je dan weer een subwoofer aansluiten.
Linkje: http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Sc ... 11&tp=2001
Daarbij heb ik nog een setje Pioneer TS-E1396 speakers voor weinig in de plus :up:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

(Y)

Kan ik alle speakers in de auto dan via 1 tulp aansluiting doen en de subwoofer via de andere aansluiting? (zo had ik dan vroeger ook). Of kan ik beter 2 kastjes nemen ivm het regelen van het geluid via de radio?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Alle speakers via 1 set RCA's kan maar dan vervalt de fader mogelijkheid van je HU. Op je versteker kun je dit waarschijnlijk wel inregelen maar dan is bijstellen wat onhandiger. Die sub kun je toch later splitten?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Maar als ik de sub later split is ie toch niet gefiltert op lage tonen? of moet er dan weer zo'n high-low filter tussen?
Badvink
Berichten: 113
Lid geworden op: di 13 jan 2004 21:52
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Maar in een Megane kun je niet een setje 16,5 cm kwijt ? zeker ivm de kickbass size does matter.
Je zal wel je deuren moeten gaan dempen met bitumen met een Helon set anders gaan die rammelen als een gek
Zou misschien wel kunnen maar was niet echt van plan om zo veel te veranderen. dus vandaar dat ik waarschijnlijk bij 13cm zal blijven.
deuren dempen had ik wel in de planning.
Die Helon speakers zien er wel erg goed uit, maar dat bedrag wil ik er alleen niet aan uitgeven
dan zijn er natuurlijk nog de X-ion of de radion series van audio system.
Maar als ik de sub later split is ie toch niet gefiltert op lage tonen? of moet er dan weer zo'n high-low filter tussen?
Vaak kan je een versterker al HP of LP uitsturen. dan dus de versterker op LP (low-pass) en je sub achter je versterker sluiten.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Maar dan heb ik dus mijn voor en achterspeakers op 1 groep zitten op de versterker? (links en rechts kan ik dan wel scheiden) toch?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wat heb je voor versterker liggen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik heb nog een Ground Zero liggen, geen idee wat voor specificaties. Ik wil het eerst hiermee proberen samen met een Kicker subwoofer. Als het er allemaal in zit kan ik het nog makkelijk upgraden indien nodig :)

Er zitten 4 aansluitingen op voor de speakers, voor-achter en links-rechts.
Renegade
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 12 jun 2011 15:01
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)

Zon 4 kanaals versterker zou je in principe moeten kunnen "bruggen". Je gebruikt dan de + van een kanaal en de - van een ander kanaal om het dubbele vermogen eruit te halen. Of dit kan met jou versterker zou je even moeten opzoeken op google met het typenummer. Als dit kan heb je aan deze versterker in principe al genoeg ! Voorspeakers op de voorkanalen, sub op de achterkanalen en de achterspeakers op de radio mee laten spelen als vulling, bij een concert komt het geluid immers ook van voren ;-)

Het filteren van de tonen voor de subwoofer/speakers moet je instellen op de versterker, geen losse filters nodig dus tenzij je een composet voorin gaat gebruiken (maar hier zit de filter altijd wel bij).

Het aansluiten is vrij recht toe, recht aan, als je niet teveel waarde hecht aan de instelmogelijkheden op je radio is 1 rca (tulp) setje al genoeg.

Kwa speakers wil ik niets anders meer dan focal, sub van hertz en een audison versterker :bang: gaat niet extreem hard maar blijft dan wel ook zuiver klinken op "hoge" volumes !
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Dat valt wel mee dan :) Als ik een sub in mijn reservewielbak bouw moet ik daarvoor eerst een kist maken, inhoud kan maximaal 80 liter worden heb ik berekend. Volgens mij is dit meer zal genoeg voor mijn sub, maar moet de specificaties er nog bij zoeken.

Ik wil de sub dus naar boven richten, maar is het dan nodig om de vloer daarvoor wat aan te passen? De sub zal natuurlijk redelijk dicht tegen de mat aan zitten. Of kan ik dan beter de kast wat kleiner maken zodat ik boven de sub meer ruimte over hou?

Versterker zal wel gewoon los in de achterbak moeten komen ivm de warmtegeneratie?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik weet niet aan wat voor sub je denkt maar de meeste 12" subs zitten tussen de 30 en 40l. Tevens heb je woofers die ondiep zijn voor ondiepe maar brede kisten.
Genoeg mee te knutselen (Y)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Hier de types:

Ground zero GZTA 4000T met Kicker EX 124 sub.
Ed87
Berichten: 297
Lid geworden op: do 19 mei 2011 20:21

tip; kijk ook eens in de andere topic's hier... er zijn je op het forum al vele voorgegaan met een audio install in te bouwen (waaronder ikzelf).

je vind daar veel nuttige info, ookal gaat het om andere auto's, de audio blijft hetzelfde. en veel van je vragen worden daarin beantwoord (standaar HU, hi-low converter enz).

veel succes!
Renegade
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 12 jun 2011 15:01
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)

Ik heb even wat rond gegoogled en ben in de specs van je amp tegen gekomen dat het mogelijk is om deze te bruggen. Alleen als je dit gaat doen zit je flink boven het RMS vermogen dat je subwoofer mag hebben ! Ik weet niet of je de woofer die je noemde al hebt ? Een woofer om gebrugd op deze versterker aan te sluiten zou minimaal een 240 WRMS aan moeten kunnen bij 4ohm.

Specs van de amp:
http://www.ground-zero-audio.com/13_download/gztatx.pdf

Handige site met alles wat je zon beetje moet weten van audio:
http://www.12vhifi.nl/versterkers.html

Van de woofer heb ik niet meer gevonden dan dit lijstje:
KICKER EX124
SIZE IN. = 12
IMPEDANCE OHMS = 4
MAX REC AMP POWER WATTS = 250 Peak
MAX REC AMP POWER WATTS = 125 RMS
SENSITIVITY (1W/1M) = 88.5 dB
FREQUENCY RESPONSE = 24-1000 Hz
MOUNTING DEPTH = 145 mm
MOUNTING HOLE DIAMETER = 280 mm
REC SEALED BOX VOL = 35.40 Liters
REC VENTED BOX VOL = 49.56 Liters
PORT DIAMETER = 102 mm
PORT LENGTH = 235 mm
Bedenk je trouwens ook dat als je een losse woofer zou kopen (mocht je nog geen hebben) dat het bouwen van een GOEDE kist een vak appart is en dit heel erg nauw komt om het goed (goed verschild van persoon tot persoon natuurlijk) te laten spelen.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Het is op zich niet zo erg om een woofer die 125 watt RMS rated is om op 240 watt RMS te laten spelen zolang je maar de gain op het kanaal maar niet te ver open zet oftwel 'dicht' houd zoals men dat noemt.
Voordeel is dat het wel heel veel controle geeft en dus een strak geluid, Kicker kennende zal er aardig wat speling in zitten.
Ken mensen die een Audio System Helon 165 (16,5 cm) compo set die 150 watt RMS rated is op 500 watt RMS draaien.

Sub kist bouwen is inderdaad een vak apart zeker als je ported gaat, makkelijkste en meest strakke geluid geeft natuurlijk een gesloten kist.
Mijn kisten waren altijd van 22 mm MDF met 44 mm voorplaat en een lekkere plak bitumen op de bodem en zijkanten om de kist zo dood mogelijk te maken zoals dat heet.
En natuurlijk netjes de kist op maat berekenen zodat je de liters haalt die fabrikant op geeft, ook hier kan je natuurlijk aan sleutelen naar gelang je voorkeur.
Enige nadeel is dat ie loodzwaar word :lol:

De gesloten kist die ik hier nog heb staan voor mijn 12 inch MTX Thunder series sub is denk ik tussen de 15 en 20 kilo.

Hier nog een foto van de gepoorte kist die ik ooit heb gebouwd, tis echt een joekel maar klonk voor gepoort echt heel strak.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... TO0008.jpg[/img]
Anything worth doing is worth doing right!.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ja de sub heb ik al, deze set heeft in mijn vorige 5 gezeten (ook gebrugd). Vond het geluid toen best prima klinken, ook als ie vrij hard stond.

Maakt de vorm van de kist nog veel uit? Het zal natuurlijk een vrij platte kist worden aangezien ik 'm in mijn reservewielbak wil leggen.

Wat is het voordeel van bitumen t.o.v. schuim in de kist?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

TsaArno schreef:
TsaArno schreef:Volgens mij heb je dan zo'n high-low filter nodig, waarmee je het speakers signaal kan 'aftappen' en dan dmv een losse amp kan versterken. Op de amp kan je dan weer een subwoofer aansluiten.
Linkje: http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Sc ... 11&tp=2001
2 kanaals is dan toch prima als ik mijn achterspeakers niet via de versterker laat lopen? En dan gewoon een 2 naar 4 stekker voor de RCA kabels die op de versterker gaan?
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

DennisT schreef:Ja de sub heb ik al, deze set heeft in mijn vorige 5 gezeten (ook gebrugd). Vond het geluid toen best prima klinken, ook als ie vrij hard stond.

Maakt de vorm van de kist nog veel uit? Het zal natuurlijk een vrij platte kist worden aangezien ik 'm in mijn reservewielbak wil leggen.

Wat is het voordeel van bitumen t.o.v. schuim in de kist?
Bij een gesloten kist maakt de vorm niet veel uit als ie maar de opgegeven liters haalt en de sub ongeveer 5 cm minimaal boven de bodem/achterkant hangt.
Je kan ook een kleinere kist nemen qua liters dan word opgegeven door de fabrikant maar dan gaat de heftigheid van de sound weer achteruit.

Met bitumen laat je de wanden van de kist minder vibreren, je wil dat de kist akoestisch 'dood' is, dan krijg minder 'klank kleur' van de kist mee, je wil niet de kist horen maar de sub.
Maar zonder bitumen en 22mm MDF zal de kist ook prima klinken hoor, het hele verhaal met bitumen werkt zeker maar dat is voor de echte audiofiel.

Noppenschuim kun je gebruiken om de kist te fine tunen, kun je wat experimenteren met meer of minder liters.
Schuim neemt veel meer ruimte in dan bitumen dus ga je weer aan de inhoud van de kist lopen sleutelen, mijn voorkeur gaat dan naar bitumen uit.

Edit:

2 Kanaals amp is prima voor de sub.
Anything worth doing is worth doing right!.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Nee ik bedoel die converter :)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

woops verkeerd gelezen :p

Daar kan ik je moeilijk wat over zeggen, heb er geen ervaring mee omdat ik altijd head units heb gehad met pre out kanalen.
Generiek worden die dingen niet aangeraden, proberen en hopen dat het goed klinkt :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Renegade
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 12 jun 2011 15:01
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)

2 kanaals moet voldoende zijn ! Zelf heb ik in de megane een HU zitten met alleen een L+R uitgang en bij de amp gesplitst naar 4 met Y-stekkers (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Renegade schreef:2 kanaals moet voldoende zijn ! Zelf heb ik in de megane een HU zitten met alleen een L+R uitgang en bij de amp gesplitst naar 4 met Y-stekkers (Y)
Dat werkt idd prima (Y)
Had ik ook zo voor de speakers achter om zo van 2 tulpen naar 4 tulpen te gaan om zo ook nog het stereo beeld in takt te houden.
Ging op 4 kanaals bridged naar 2 kanaals toe op de amp, dus van 1 L+R naar LL en RR.
Anything worth doing is worth doing right!.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik heb deze gevonden om de speakerkabels om te zetten naar een RCA aansluiting, maar waarom zitten er dan alsnog 4 of 6 draden aan? Moet ik er dan gewoon 2 gebruiken (van de voorspeakers) en de rest niks mee doen? Is het niet beter om alle speakers in de auto te versterken via 2 kanalen of verlies ik dan ook de helft van de capaciteit? (op de andere 2 kanalen de sub dus bruggen). Als ik dat doe kan ik dus ook beter een 4-kanaals converter pakken omdat ik dan de speakers en de sub apart kan afregelen?

Deze: http://alatest.nl/reviews/auto-versterk ... 56430,141/
Renegade
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 12 jun 2011 15:01
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)

DennisT schreef:Ik heb deze gevonden om de speakerkabels om te zetten naar een RCA aansluiting, maar waarom zitten er dan alsnog 4 of 6 draden aan? Moet ik er dan gewoon 2 gebruiken (van de voorspeakers) en de rest niks mee doen? Is het niet beter om alle speakers in de auto te versterken via 2 kanalen of verlies ik dan ook de helft van de capaciteit? (op de andere 2 kanalen de sub dus bruggen). Als ik dat doe kan ik dus ook beter een 4-kanaals converter pakken omdat ik dan de speakers en de sub apart kan afregelen?

Deze: http://alatest.nl/reviews/auto-versterk ... 56430,141/
Als het een 2-kanaals "omvormer" is dan zouden er 4 draden op moeten zitten, +- links en +- rechts.

Als je persee alle speakers wilt versterken zul je voor en achter parallel op een kanaal moeten aansluiten zodat de totale weerstand van de "spreekspoelen" lager uitkomt en de versterker meer vermogen levert. In jou geval zul je dan op ongeveer 2ohm uitkomen. Het nadeel is dan wel dat je geen verschil meer hebt tussen het geluid dat van voren hoort te komen en het geluid dat van achteren hoort te komen !

Voor het appart afregelen van de sub, ik weet niet hoevaak jij dit doet ? Bij mij is het inbouwen, versterker afstellen en het staat goed ! Een beetje goede kwaliteit nummers gebruiken (dus geen 128kbps ed) waar niet mee geknoeit is met equalizers en dan hoef je nooit meer bij te stellen.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Oke duidelijk verhaal :) Ik ga dan deze converter bestellen en dan split ik de RCA kabels voor de versterker.


Heeft iemand een schema hoe de bekabeling loopt van de radio/speakers?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Waar haal ik eigenlijk de remote voor de versterker vandaan?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Normaal van de radio. Remote/electrische antenne uitgang. Bij gebrek daaraan een geschakelde plus op zetten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Bij de radio :)

Radio aan--> versterker aan (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Traag met de iphone :grin:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Pff, nog steeds aan het wachten op de omvormer...
Ed87
Berichten: 297
Lid geworden op: do 19 mei 2011 20:21

die high-low converter?... die kun je toch gewoon bij iedere car-audio zaak halen...
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Nee niet die :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Nou, ben ietsje verder gekomen met de audio. Voor heb ik nu de Pioneer TS-Q131C erin zitten en achter de TS-H137. Het klinkt al wel een stuk beter, maar had er eigenlijk meer van verwacht. Voorlopig is het wel even prima, maar wellicht ga ik tzt toch nog voor wat zwaarders. Wat is de maximale inbouwdiepte wat ik voor en achter kwijt zou kunnen? Deurbak moet voor iig wel ietsje aangepast worden, maar dat is niet veel werk :)
HVB83
Berichten: 118
Lid geworden op: do 10 jan 2008 9:02

Ik ben het overzicht even kwijt van wat je nou allemaal precies erin hebt zitten en hoe het aangesloten zit. Zou je dat even overzichtelijk in een lijstje kunnen zetten? Dan kunnen we ook wat beter zeggen waar je wat zou kunnen winnen.

Wat valt er precies tegen? Het blijft 13cm hè, die gaan nooit heel veel lucht verplaatsen.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Cabasse systeem (4x40W) orgineel en dan alleen andere speakers erin. T.o.v. het Cabasse systeem geeft het niet een enorme vooruitgang vind ik eerlijk gezegt...
Plaats reactie