Speakerupgrade Mégane RS 225

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen

Postby Arno S. » Wed 11 Jan 2012 8:09

TsaArno wrote:Volgens mij heb je dan zo'n high-low filter nodig, waarmee je het speakers signaal kan 'aftappen' en dan dmv een losse amp kan versterken. Op de amp kan je dan weer een subwoofer aansluiten.

Linkje: http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Sc ... 11&tp=2001
Daarbij heb ik nog een setje Pioneer TS-E1396 speakers voor weinig in de plus :up:
Arno S.
 
Posts: 533
Joined: Thu 24 Nov 2011 19:00
Location: Zegveld

Postby DennisT » Wed 11 Jan 2012 8:34

(Y)

Kan ik alle speakers in de auto dan via 1 tulp aansluiting doen en de subwoofer via de andere aansluiting? (zo had ik dan vroeger ook). Of kan ik beter 2 kastjes nemen ivm het regelen van het geluid via de radio?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Tom » Wed 11 Jan 2012 9:35

Alle speakers via 1 set RCA's kan maar dan vervalt de fader mogelijkheid van je HU. Op je versteker kun je dit waarschijnlijk wel inregelen maar dan is bijstellen wat onhandiger. Die sub kun je toch later splitten?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby DennisT » Wed 11 Jan 2012 9:45

Maar als ik de sub later split is ie toch niet gefiltert op lage tonen? of moet er dan weer zo'n high-low filter tussen?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Badvink » Wed 11 Jan 2012 11:21

Maar in een Megane kun je niet een setje 16,5 cm kwijt ? zeker ivm de kickbass size does matter.
Je zal wel je deuren moeten gaan dempen met bitumen met een Helon set anders gaan die rammelen als een gek


Zou misschien wel kunnen maar was niet echt van plan om zo veel te veranderen. dus vandaar dat ik waarschijnlijk bij 13cm zal blijven.
deuren dempen had ik wel in de planning.

Die Helon speakers zien er wel erg goed uit, maar dat bedrag wil ik er alleen niet aan uitgeven
dan zijn er natuurlijk nog de X-ion of de radion series van audio system.

Maar als ik de sub later split is ie toch niet gefiltert op lage tonen? of moet er dan weer zo'n high-low filter tussen?


Vaak kan je een versterker al HP of LP uitsturen. dan dus de versterker op LP (low-pass) en je sub achter je versterker sluiten.
Badvink
 
Posts: 113
Joined: Tue 13 Jan 2004 21:52
Location: Denekamp

Postby DennisT » Wed 11 Jan 2012 11:54

Maar dan heb ik dus mijn voor en achterspeakers op 1 groep zitten op de versterker? (links en rechts kan ik dan wel scheiden) toch?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Tom » Wed 11 Jan 2012 13:02

Wat heb je voor versterker liggen?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby DennisT » Wed 11 Jan 2012 13:57

Ik heb nog een Ground Zero liggen, geen idee wat voor specificaties. Ik wil het eerst hiermee proberen samen met een Kicker subwoofer. Als het er allemaal in zit kan ik het nog makkelijk upgraden indien nodig :)

Er zitten 4 aansluitingen op voor de speakers, voor-achter en links-rechts.
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Renegade » Thu 12 Jan 2012 14:49

Zon 4 kanaals versterker zou je in principe moeten kunnen "bruggen". Je gebruikt dan de + van een kanaal en de - van een ander kanaal om het dubbele vermogen eruit te halen. Of dit kan met jou versterker zou je even moeten opzoeken op google met het typenummer. Als dit kan heb je aan deze versterker in principe al genoeg ! Voorspeakers op de voorkanalen, sub op de achterkanalen en de achterspeakers op de radio mee laten spelen als vulling, bij een concert komt het geluid immers ook van voren ;-)

Het filteren van de tonen voor de subwoofer/speakers moet je instellen op de versterker, geen losse filters nodig dus tenzij je een composet voorin gaat gebruiken (maar hier zit de filter altijd wel bij).

Het aansluiten is vrij recht toe, recht aan, als je niet teveel waarde hecht aan de instelmogelijkheden op je radio is 1 rca (tulp) setje al genoeg.

Kwa speakers wil ik niets anders meer dan focal, sub van hertz en een audison versterker :bang: gaat niet extreem hard maar blijft dan wel ook zuiver klinken op "hoge" volumes !
Renegade
 
Posts: 60
Joined: Sun 12 Jun 2011 15:01
Location: Stein (Zuid-Limburg)

Postby DennisT » Thu 12 Jan 2012 18:07

Dat valt wel mee dan :) Als ik een sub in mijn reservewielbak bouw moet ik daarvoor eerst een kist maken, inhoud kan maximaal 80 liter worden heb ik berekend. Volgens mij is dit meer zal genoeg voor mijn sub, maar moet de specificaties er nog bij zoeken.

Ik wil de sub dus naar boven richten, maar is het dan nodig om de vloer daarvoor wat aan te passen? De sub zal natuurlijk redelijk dicht tegen de mat aan zitten. Of kan ik dan beter de kast wat kleiner maken zodat ik boven de sub meer ruimte over hou?

Versterker zal wel gewoon los in de achterbak moeten komen ivm de warmtegeneratie?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby tutuur » Thu 12 Jan 2012 18:10

Ik weet niet aan wat voor sub je denkt maar de meeste 12" subs zitten tussen de 30 en 40l. Tevens heb je woofers die ondiep zijn voor ondiepe maar brede kisten.
Genoeg mee te knutselen (Y)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14233
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby DennisT » Thu 12 Jan 2012 20:47

Hier de types:

Ground zero GZTA 4000T met Kicker EX 124 sub.
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Ed87 » Thu 12 Jan 2012 20:54

tip; kijk ook eens in de andere topic's hier... er zijn je op het forum al vele voorgegaan met een audio install in te bouwen (waaronder ikzelf).

je vind daar veel nuttige info, ookal gaat het om andere auto's, de audio blijft hetzelfde. en veel van je vragen worden daarin beantwoord (standaar HU, hi-low converter enz).

veel succes!
Ed87
 
Posts: 297
Joined: Thu 19 May 2011 20:21

Postby Renegade » Thu 12 Jan 2012 22:41

Ik heb even wat rond gegoogled en ben in de specs van je amp tegen gekomen dat het mogelijk is om deze te bruggen. Alleen als je dit gaat doen zit je flink boven het RMS vermogen dat je subwoofer mag hebben ! Ik weet niet of je de woofer die je noemde al hebt ? Een woofer om gebrugd op deze versterker aan te sluiten zou minimaal een 240 WRMS aan moeten kunnen bij 4ohm.

Specs van de amp:
http://www.ground-zero-audio.com/13_download/gztatx.pdf

Handige site met alles wat je zon beetje moet weten van audio:
http://www.12vhifi.nl/versterkers.html

Van de woofer heb ik niet meer gevonden dan dit lijstje:
KICKER EX124
SIZE IN. = 12
IMPEDANCE OHMS = 4
MAX REC AMP POWER WATTS = 250 Peak
MAX REC AMP POWER WATTS = 125 RMS
SENSITIVITY (1W/1M) = 88.5 dB
FREQUENCY RESPONSE = 24-1000 Hz
MOUNTING DEPTH = 145 mm
MOUNTING HOLE DIAMETER = 280 mm
REC SEALED BOX VOL = 35.40 Liters
REC VENTED BOX VOL = 49.56 Liters
PORT DIAMETER = 102 mm
PORT LENGTH = 235 mm


Bedenk je trouwens ook dat als je een losse woofer zou kopen (mocht je nog geen hebben) dat het bouwen van een GOEDE kist een vak appart is en dit heel erg nauw komt om het goed (goed verschild van persoon tot persoon natuurlijk) te laten spelen.
Renegade
 
Posts: 60
Joined: Sun 12 Jun 2011 15:01
Location: Stein (Zuid-Limburg)

Postby Roald » Fri 13 Jan 2012 5:13

Het is op zich niet zo erg om een woofer die 125 watt RMS rated is om op 240 watt RMS te laten spelen zolang je maar de gain op het kanaal maar niet te ver open zet oftwel 'dicht' houd zoals men dat noemt.
Voordeel is dat het wel heel veel controle geeft en dus een strak geluid, Kicker kennende zal er aardig wat speling in zitten.
Ken mensen die een Audio System Helon 165 (16,5 cm) compo set die 150 watt RMS rated is op 500 watt RMS draaien.

Sub kist bouwen is inderdaad een vak apart zeker als je ported gaat, makkelijkste en meest strakke geluid geeft natuurlijk een gesloten kist.
Mijn kisten waren altijd van 22 mm MDF met 44 mm voorplaat en een lekkere plak bitumen op de bodem en zijkanten om de kist zo dood mogelijk te maken zoals dat heet.
En natuurlijk netjes de kist op maat berekenen zodat je de liters haalt die fabrikant op geeft, ook hier kan je natuurlijk aan sleutelen naar gelang je voorkeur.
Enige nadeel is dat ie loodzwaar word :lol:

De gesloten kist die ik hier nog heb staan voor mijn 12 inch MTX Thunder series sub is denk ik tussen de 15 en 20 kilo.

Hier nog een foto van de gepoorte kist die ik ooit heb gebouwd, tis echt een joekel maar klonk voor gepoort echt heel strak.

Image
Roald
 
Posts: 1700
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby DennisT » Fri 13 Jan 2012 7:21

Ja de sub heb ik al, deze set heeft in mijn vorige 5 gezeten (ook gebrugd). Vond het geluid toen best prima klinken, ook als ie vrij hard stond.

Maakt de vorm van de kist nog veel uit? Het zal natuurlijk een vrij platte kist worden aangezien ik 'm in mijn reservewielbak wil leggen.

Wat is het voordeel van bitumen t.o.v. schuim in de kist?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby DennisT » Fri 13 Jan 2012 10:52

TsaArno wrote:
TsaArno wrote:Volgens mij heb je dan zo'n high-low filter nodig, waarmee je het speakers signaal kan 'aftappen' en dan dmv een losse amp kan versterken. Op de amp kan je dan weer een subwoofer aansluiten.

Linkje: http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Sc ... 11&tp=2001

2 kanaals is dan toch prima als ik mijn achterspeakers niet via de versterker laat lopen? En dan gewoon een 2 naar 4 stekker voor de RCA kabels die op de versterker gaan?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Roald » Fri 13 Jan 2012 17:43

DennisT wrote:Ja de sub heb ik al, deze set heeft in mijn vorige 5 gezeten (ook gebrugd). Vond het geluid toen best prima klinken, ook als ie vrij hard stond.

Maakt de vorm van de kist nog veel uit? Het zal natuurlijk een vrij platte kist worden aangezien ik 'm in mijn reservewielbak wil leggen.

Wat is het voordeel van bitumen t.o.v. schuim in de kist?


Bij een gesloten kist maakt de vorm niet veel uit als ie maar de opgegeven liters haalt en de sub ongeveer 5 cm minimaal boven de bodem/achterkant hangt.
Je kan ook een kleinere kist nemen qua liters dan word opgegeven door de fabrikant maar dan gaat de heftigheid van de sound weer achteruit.

Met bitumen laat je de wanden van de kist minder vibreren, je wil dat de kist akoestisch 'dood' is, dan krijg minder 'klank kleur' van de kist mee, je wil niet de kist horen maar de sub.
Maar zonder bitumen en 22mm MDF zal de kist ook prima klinken hoor, het hele verhaal met bitumen werkt zeker maar dat is voor de echte audiofiel.

Noppenschuim kun je gebruiken om de kist te fine tunen, kun je wat experimenteren met meer of minder liters.
Schuim neemt veel meer ruimte in dan bitumen dus ga je weer aan de inhoud van de kist lopen sleutelen, mijn voorkeur gaat dan naar bitumen uit.

Edit:

2 Kanaals amp is prima voor de sub.
Roald
 
Posts: 1700
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby DennisT » Fri 13 Jan 2012 19:01

Nee ik bedoel die converter :)
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Roald » Fri 13 Jan 2012 22:33

woops verkeerd gelezen :p

Daar kan ik je moeilijk wat over zeggen, heb er geen ervaring mee omdat ik altijd head units heb gehad met pre out kanalen.
Generiek worden die dingen niet aangeraden, proberen en hopen dat het goed klinkt :)
Roald
 
Posts: 1700
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby Renegade » Sun 15 Jan 2012 13:00

2 kanaals moet voldoende zijn ! Zelf heb ik in de megane een HU zitten met alleen een L+R uitgang en bij de amp gesplitst naar 4 met Y-stekkers (Y)
Renegade
 
Posts: 60
Joined: Sun 12 Jun 2011 15:01
Location: Stein (Zuid-Limburg)

Postby Roald » Sun 15 Jan 2012 22:03

Renegade wrote:2 kanaals moet voldoende zijn ! Zelf heb ik in de megane een HU zitten met alleen een L+R uitgang en bij de amp gesplitst naar 4 met Y-stekkers (Y)


Dat werkt idd prima (Y)
Had ik ook zo voor de speakers achter om zo van 2 tulpen naar 4 tulpen te gaan om zo ook nog het stereo beeld in takt te houden.
Ging op 4 kanaals bridged naar 2 kanaals toe op de amp, dus van 1 L+R naar LL en RR.
Roald
 
Posts: 1700
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby DennisT » Tue 17 Jan 2012 7:34

Ik heb deze gevonden om de speakerkabels om te zetten naar een RCA aansluiting, maar waarom zitten er dan alsnog 4 of 6 draden aan? Moet ik er dan gewoon 2 gebruiken (van de voorspeakers) en de rest niks mee doen? Is het niet beter om alle speakers in de auto te versterken via 2 kanalen of verlies ik dan ook de helft van de capaciteit? (op de andere 2 kanalen de sub dus bruggen). Als ik dat doe kan ik dus ook beter een 4-kanaals converter pakken omdat ik dan de speakers en de sub apart kan afregelen?

Deze: http://alatest.nl/reviews/auto-versterk ... 56430,141/
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Renegade » Tue 17 Jan 2012 8:56

DennisT wrote:Ik heb deze gevonden om de speakerkabels om te zetten naar een RCA aansluiting, maar waarom zitten er dan alsnog 4 of 6 draden aan? Moet ik er dan gewoon 2 gebruiken (van de voorspeakers) en de rest niks mee doen? Is het niet beter om alle speakers in de auto te versterken via 2 kanalen of verlies ik dan ook de helft van de capaciteit? (op de andere 2 kanalen de sub dus bruggen). Als ik dat doe kan ik dus ook beter een 4-kanaals converter pakken omdat ik dan de speakers en de sub apart kan afregelen?

Deze: http://alatest.nl/reviews/auto-versterk ... 56430,141/


Als het een 2-kanaals "omvormer" is dan zouden er 4 draden op moeten zitten, +- links en +- rechts.

Als je persee alle speakers wilt versterken zul je voor en achter parallel op een kanaal moeten aansluiten zodat de totale weerstand van de "spreekspoelen" lager uitkomt en de versterker meer vermogen levert. In jou geval zul je dan op ongeveer 2ohm uitkomen. Het nadeel is dan wel dat je geen verschil meer hebt tussen het geluid dat van voren hoort te komen en het geluid dat van achteren hoort te komen !

Voor het appart afregelen van de sub, ik weet niet hoevaak jij dit doet ? Bij mij is het inbouwen, versterker afstellen en het staat goed ! Een beetje goede kwaliteit nummers gebruiken (dus geen 128kbps ed) waar niet mee geknoeit is met equalizers en dan hoef je nooit meer bij te stellen.
Renegade
 
Posts: 60
Joined: Sun 12 Jun 2011 15:01
Location: Stein (Zuid-Limburg)

Postby DennisT » Tue 17 Jan 2012 9:10

Oke duidelijk verhaal :) Ik ga dan deze converter bestellen en dan split ik de RCA kabels voor de versterker.


Heeft iemand een schema hoe de bekabeling loopt van de radio/speakers?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby DennisT » Fri 20 Jan 2012 12:13

Waar haal ik eigenlijk de remote voor de versterker vandaan?
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Tom » Fri 20 Jan 2012 12:18

Normaal van de radio. Remote/electrische antenne uitgang. Bij gebrek daaraan een geschakelde plus op zetten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby -jacco- » Fri 20 Jan 2012 12:19

Bij de radio :)

Radio aan--> versterker aan (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
User avatar
-jacco-
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13268
Joined: Sat 8 Nov 2003 1:59
Location: Heukelum-City

Postby -jacco- » Fri 20 Jan 2012 12:19

Traag met de iphone :grin:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
User avatar
-jacco-
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13268
Joined: Sat 8 Nov 2003 1:59
Location: Heukelum-City

Postby DennisT » Fri 3 Feb 2012 8:51

Pff, nog steeds aan het wachten op de omvormer...
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby Ed87 » Fri 3 Feb 2012 17:12

die high-low converter?... die kun je toch gewoon bij iedere car-audio zaak halen...
Ed87
 
Posts: 297
Joined: Thu 19 May 2011 20:21

Postby DennisT » Sat 4 Feb 2012 10:55

Nee niet die :)
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby DennisT » Tue 24 Apr 2012 10:15

Nou, ben ietsje verder gekomen met de audio. Voor heb ik nu de Pioneer TS-Q131C erin zitten en achter de TS-H137. Het klinkt al wel een stuk beter, maar had er eigenlijk meer van verwacht. Voorlopig is het wel even prima, maar wellicht ga ik tzt toch nog voor wat zwaarders. Wat is de maximale inbouwdiepte wat ik voor en achter kwijt zou kunnen? Deurbak moet voor iig wel ietsje aangepast worden, maar dat is niet veel werk :)
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Postby HVB83 » Wed 25 Apr 2012 9:06

Ik ben het overzicht even kwijt van wat je nou allemaal precies erin hebt zitten en hoe het aangesloten zit. Zou je dat even overzichtelijk in een lijstje kunnen zetten? Dan kunnen we ook wat beter zeggen waar je wat zou kunnen winnen.

Wat valt er precies tegen? Het blijft 13cm hè, die gaan nooit heel veel lucht verplaatsen.
HVB83
 
Posts: 118
Joined: Thu 10 Jan 2008 9:02

Postby DennisT » Wed 25 Apr 2012 10:12

Cabasse systeem (4x40W) orgineel en dan alleen andere speakers erin. T.o.v. het Cabasse systeem geeft het niet een enorme vooruitgang vind ik eerlijk gezegt...
DennisT
Moderator
 
Posts: 4576
Joined: Sat 3 Sep 2005 16:54
Location: Baarn

Return to Audio



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group