Ik heb net een nieuw ICE-geval in elkaar getimmerd. Ik heb daarbij nieuwe hoedenplankspeakertjes gekocht die ik aan een versterkertje heb hangen.
Dat meezingen met het toerental was altijd al een beetje, maar nu is het bij die twee speakers toch wel heel erg geworden.
Volgens mij kun je dat verhelpen met een condensator. Ik heb al een aantal zaken gelezen over deze apparaatjes. Hoe kom ik aan zo'n ding en hoe moet ik hem aansluiten om van dat gejank af te komen?????????
Nog een vraag:
Ik moet het geval natuurlijk ook gaan bekleden. Ik ben een beetje rond gaan kijken, maar ze hadden eigenlijk alleen maar echt tapijt. Ik ben op zoek naar wat dunnere bekleding. Waar hebben jullie je audiokasten mee bekleed???????
Dat meezingen met het toerental was altijd al een beetje, maar nu is het bij die twee speakers toch wel heel erg geworden.
Volgens mij kun je dat verhelpen met een condensator. Ik heb al een aantal zaken gelezen over deze apparaatjes. Hoe kom ik aan zo'n ding en hoe moet ik hem aansluiten om van dat gejank af te komen?????????
Nog een vraag:
Ik moet het geval natuurlijk ook gaan bekleden. Ik ben een beetje rond gaan kijken, maar ze hadden eigenlijk alleen maar echt tapijt. Ik ben op zoek naar wat dunnere bekleding. Waar hebben jullie je audiokasten mee bekleed???????
Grossie, als je slim bent wacht je tot woensdag. Dan is het namelijk markt bij jou om de hoek
Dan ga je naar het kraampje met stoffen
en dan vraag je of tie ook nepleer heeft !
Niet duur wel mooi.
Met je toerental meejanken van je radio kan ook goed in de bekabeling zitten.
Mensen onderschatten vaak het belang van goeie(dus duurdere) kabels.
Succes mzzl Peter's 16v
Ps meeting Breda ???????????
Dan ga je naar het kraampje met stoffen
en dan vraag je of tie ook nepleer heeft !
Niet duur wel mooi.
Met je toerental meejanken van je radio kan ook goed in de bekabeling zitten.
Mensen onderschatten vaak het belang van goeie(dus duurdere) kabels.
Succes mzzl Peter's 16v
Ps meeting Breda ???????????
Ja, maar ik heb mijn kabels wel goed geregeld. Een 'sleepkabel' langs mijn dorpels naar achteren. Een dikke massakabel, bedrading voor versterkers zijn door het midden getrokken.
Bovendien, ik had eerst een versterker alleen voor mijn Subwoofer, nu heb ik daarnaast een versterker voor mijn boxen achter.
Wat mogelijk een oorzaak van een storing zou kunnen zijn: Ik heb de tweede versterkers vanuit de versterker van de Subwoofer doorgelust. Ik heb alleen maar 2 tulpjes uitgang en vier tulpjes ingang in mijn tweede versterker. Ik heb de tulpjes dus gesplitst zodat ik alle ingangen heb kunnen benutten en van alle uitgangen gebruik kon maken om mijn speakers aan te sluiten...snappie??????
Markt bij mij op de hoek?? Dan moet ik werken. Maar misschien een idee om zaterdag ff langs de Haagweg te rijden...
Bovendien, ik had eerst een versterker alleen voor mijn Subwoofer, nu heb ik daarnaast een versterker voor mijn boxen achter.
Wat mogelijk een oorzaak van een storing zou kunnen zijn: Ik heb de tweede versterkers vanuit de versterker van de Subwoofer doorgelust. Ik heb alleen maar 2 tulpjes uitgang en vier tulpjes ingang in mijn tweede versterker. Ik heb de tulpjes dus gesplitst zodat ik alle ingangen heb kunnen benutten en van alle uitgangen gebruik kon maken om mijn speakers aan te sluiten...snappie??????
Markt bij mij op de hoek?? Dan moet ik werken. Maar misschien een idee om zaterdag ff langs de Haagweg te rijden...
Ik zie het wel binnenkort !
Tip1: meet wel ruim op hoe veel je moet hebben.
Tip2: zorg dat het leer een beetje warm is dmv. een fohn ! wordt ie mooi strak en scheurt ie niet !
Zullen we binnenkort iets afspreken voor een
Bredase Meeting ?
Weet je al of je naar vive la france gaat ?
Tip1: meet wel ruim op hoe veel je moet hebben.
Tip2: zorg dat het leer een beetje warm is dmv. een fohn ! wordt ie mooi strak en scheurt ie niet !
Zullen we binnenkort iets afspreken voor een
Bredase Meeting ?
Weet je al of je naar vive la france gaat ?
Grossie, een paar tips :
Voedingskabels (je plus en min) moeten even dik zijn(!), en allebei vanaf de accu lopen (dus ook de min), niet ergens een massapunt pakken, maar echt op de accu aansluiten.
En scheid de signaaldraden en de voeding.
Dus voeding links door de auto, en signaal rechts (of andersom).
Heb je daarna nog ruis, moet je met filters en condensators aan de slag.
Maar check eerst je voedings en signaaldraden maar eens.
Voedingskabels (je plus en min) moeten even dik zijn(!), en allebei vanaf de accu lopen (dus ook de min), niet ergens een massapunt pakken, maar echt op de accu aansluiten.
En scheid de signaaldraden en de voeding.
Dus voeding links door de auto, en signaal rechts (of andersom).
Heb je daarna nog ruis, moet je met filters en condensators aan de slag.
Maar check eerst je voedings en signaaldraden maar eens.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 19 jun 2001 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Blasto, ik ben het niet met je eens dat je je plus en je min allebei over de accu moet laten lopen. Zorg er echter wel voor dat je een goed punt pakt ! (blank metaal, en hoe meer contact hoe beter)
Sorry, maar dat moet ik toch tegenspreken... het allerbeste is gewoon een plus en een min op de accu, en heel belangrijk... ze moeten even dik zijn.
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5938
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
Nou ik ben het toch meer eens met ploegah, want je hoeft echt niet je - kabel van de accu af te halen je carroserie is 1 grote - pool
Dat de kabels flink dik moeten zijn ben ik met je eens
Dat de kabels flink dik moeten zijn ben ik met je eens
volgens mij is het zelfs beter niet - pool op je accu aan te sluiten want hoe meer en hoe langere kabels hoe slechter. (heb ik altijd geleerd). Bij iedere set die je koopt zit ook een korte min kabel.
Dikke kabels zijn inderdaad belangerijk, ook is het belangerijk om de boel af en toe eens door te meten. Laatst was mijn zekering (die ene vlak na de accu) kapot, zonder dat hij doorgebrand was. Daar kom je echt nooit achter zonder voltmeter.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 19 jun 2001 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog iets gevonden over het aansluiten van versterkers in de auto.. sorry voor de slechte beeldkwaliteit.
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://home.hetnet.nl/~blasto/page1.jpg" TARGET="_blank">PAGE 1</A><!-- BBCode End -->
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://home.hetnet.nl/~blasto/page2.jpg" TARGET="_blank">PAGE 2</A><!-- BBCode End -->
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://home.hetnet.nl/~blasto/page1.jpg" TARGET="_blank">PAGE 1</A><!-- BBCode End -->
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://home.hetnet.nl/~blasto/page2.jpg" TARGET="_blank">PAGE 2</A><!-- BBCode End -->
Je kabels MOETEN even dik zijn, als jij een massapunt van je auto pakt, zijn je draden dus niet gelijk... het laatste (of eerste) stuk van je min is carroserie..
Je carroserie is niet alleen min voor je versterkers dan, maar voor veel en veel meer dingen, en die wil je niet over de zelfde routes laten lopen als je radio.
Trouwens, als je toch kabels moet leggen, waarom dan niet allebei op de accu? Of kun jij wat verzinnen waarom dat slecht zou zijn?
Minder kan het nooit worden toch?
Je carroserie is niet alleen min voor je versterkers dan, maar voor veel en veel meer dingen, en die wil je niet over de zelfde routes laten lopen als je radio.
Trouwens, als je toch kabels moet leggen, waarom dan niet allebei op de accu? Of kun jij wat verzinnen waarom dat slecht zou zijn?
Minder kan het nooit worden toch?
Nog ff over je bekleding... bij een autoschadereparatiebedrijf (scrabble??) kun je rollen nepleer krijgen in alle kleuren...
En das stukken goedkoper dan b.v. in zo'n postordercatalogus iets bestellen.
En das stukken goedkoper dan b.v. in zo'n postordercatalogus iets bestellen.
dat meezingen komt mede door een ground loop(aardlus) vraag bij god niet wat dat precies inhoud maar heeft te maken met je aarding.
heb je een centraal massapunt? zo niet > change it!
tulpkabel uit je radio, in je dashboard lopen er plusdraadjes ergens, vastwel > change it!
Nog steeds gezing? Koop een ground loop isolater. Kost plus minus 3/4 tientjes komt tussen je radio en signaalkabel te zitten.(dus niet tussen je signaalkabel en versterker)
Vermeld het ff als je kunstleer heb gevonden ga dit over een maandje of 2 ook nodig hebben namelijk
Succes!
heb je een centraal massapunt? zo niet > change it!
tulpkabel uit je radio, in je dashboard lopen er plusdraadjes ergens, vastwel > change it!
Nog steeds gezing? Koop een ground loop isolater. Kost plus minus 3/4 tientjes komt tussen je radio en signaalkabel te zitten.(dus niet tussen je signaalkabel en versterker)
Vermeld het ff als je kunstleer heb gevonden ga dit over een maandje of 2 ook nodig hebben namelijk
Succes!
Hoi,
Kijk ook eens naar de aarde van de auto-radio... deze kan namelijk ook wel eens slecht contact maken. Heb ik zelf ook meegemaakt...........
zoek je je de pleuris om iets wat niet deugt aan de versterker bekabeling, gekloot met condenstatoren etc. is het gewoon de auto-radio
en over de aarde, ik heb een aardekabel rechtstreeks naar de accu gehad en ik heb op het moment een aarde kabel van een halve meter op m'n chassis... en het maakt geen ene kloot uit (bij mij dan).
loopt je plus kabel niet ergens over je signaal kabels heen? dit kan met sommige signaal kabels zelfs storing veroorzaken!
Succes ermee in ieder geval!
Kijk ook eens naar de aarde van de auto-radio... deze kan namelijk ook wel eens slecht contact maken. Heb ik zelf ook meegemaakt...........
zoek je je de pleuris om iets wat niet deugt aan de versterker bekabeling, gekloot met condenstatoren etc. is het gewoon de auto-radio
en over de aarde, ik heb een aardekabel rechtstreeks naar de accu gehad en ik heb op het moment een aarde kabel van een halve meter op m'n chassis... en het maakt geen ene kloot uit (bij mij dan).
loopt je plus kabel niet ergens over je signaal kabels heen? dit kan met sommige signaal kabels zelfs storing veroorzaken!
Succes ermee in ieder geval!
Je hoeft echt niet je massa (-) door te leggen naar je accu. Is je signaalkabel wel van enige kwaliteit? Maak ook ff je massapunt roestvrij. En anders zijn er ook kastjes om tussen je signaalkabel te zetten tegen het storen. En daar hoef je geen condensator voor te gebruiken. mzzl
5 GT Turbo '88 GT5
Dat zingen van je dynamo is in 9 van de 10 gevallen een massaprobleem. Goed kaalmaken van je massaoppervlak dus... dan is het weg.
Gr, Peter
Gr, Peter
Zingen komt door de rimpelspanning van de verdeelkap.. en soms moet je gewoon een condensator gebruiken om de hoogfrequente spanning er uit te filteren.
Een groundloop isolator wil in sommige gevallen ook wel eens helpen.
storing kan zowel van de signaaldraad komen als van de voeding. storing op signaal heb je een groundloop isolator nodig, storing op de voeding, dan heb je een condensator nodig.
Een groundloop isolator wil in sommige gevallen ook wel eens helpen.
storing kan zowel van de signaaldraad komen als van de voeding. storing op signaal heb je een groundloop isolator nodig, storing op de voeding, dan heb je een condensator nodig.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 19 jun 2001 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben vandaag inderdaad aan het Nikoen geweest en heb mijn kast afgemaakt. Ik heb hem gewoon met dunne stof bekleed en het ziet er best netjes uit.
Dat gezing is niet weg.
Zoals ik al gezegd heb: Mijn stroomdraden, zowel massa als spanning lopen langs de linkerkant van de auto vanuit de accu.
Mijn signaaldraden lopen vanuit mijn radio door het midden.
De stroomdraden zijn even dik maar voorzien twee versterkers van spanning. Vanuit de splitsing zijn massa en spanning niet precies gelijk.
Ik zal inderdaad gewoon eens naar mijn massa van de radio kijken, dan zou het dus ook al opgelost kunnen zijn.
Dat gezing is niet weg.
Zoals ik al gezegd heb: Mijn stroomdraden, zowel massa als spanning lopen langs de linkerkant van de auto vanuit de accu.
Mijn signaaldraden lopen vanuit mijn radio door het midden.
De stroomdraden zijn even dik maar voorzien twee versterkers van spanning. Vanuit de splitsing zijn massa en spanning niet precies gelijk.
Ik zal inderdaad gewoon eens naar mijn massa van de radio kijken, dan zou het dus ook al opgelost kunnen zijn.
Ik kan dat nog wel proberen. Aan min radio ligt het niet, dat heb ik al geprobeerd.
En Jasper, daammmnnn, jij hebt mij toch wel eens horen zingen...? dan zou je moeten weten dat ik beter mijn mond kan houden
En Jasper, daammmnnn, jij hebt mij toch wel eens horen zingen...? dan zou je moeten weten dat ik beter mijn mond kan houden
is het een nieuwe auto radio? ik heb namelijk ook wel eens een oude phillips radio gehad die ook begon te storen toen ik er een versterker op aan sloot, toen ik de phillips radio weg donderde en er een mooie nieuwe alpine voor ik de plaats aansloot had ik super sound zonder gejank! misschien kan je ff van iemand een radiootje lenen en het ff proberen! Ya never Know!On 2001-06-20 21:37, grossie wrote:
Ik kan dat nog wel proberen. Aan min radio ligt het niet, dat heb ik al geprobeerd.
En Jasper, daammmnnn, jij hebt mij toch wel eens horen zingen...? dan zou je moeten weten dat ik beter mijn mond kan houden
SucceS!
als je een zware versterker hebt moet je voor 100% zeker hem dus echt nooit van de accu halen maar een gat boren in je kofferbak beetje veilen schuuren daarna goede dikke bout er in oog aan de draad en vastraaien hou die min zo dun mogelijk om het snels je spanning kwijt te kunnen denk je echt dat dat niks uitmaakt vanaf de accu dan bel maar eens naar audiocenter PEELS in HELMOND daar hebben ze heel veel prijzen al gewonnen en zijn zeer goed in inbouwen vooral van de betere merken rockford, boston en zo en heel vriendelijk in het beantwoorden van vragen
Hey Grossie,
Het meezingen is echt in 9 van de 10 gevallen een massaprobleem. Ik ben het met Turbo-Arie eens en je moet dus NIET je massakabel vanaf de accu trekken. Dat heb ik trouwens nog nooit iemand zien doen ????
Hou de massakabel zo kort mogelijk en kras goed alle lak weg daar waar je de massakabel bevestigd (1 vierkante centimeter). Dit moet echt werken, ik weet het ECHT ZEKER!
Groeten en succes, Peter
Het meezingen is echt in 9 van de 10 gevallen een massaprobleem. Ik ben het met Turbo-Arie eens en je moet dus NIET je massakabel vanaf de accu trekken. Dat heb ik trouwens nog nooit iemand zien doen ????
Hou de massakabel zo kort mogelijk en kras goed alle lak weg daar waar je de massakabel bevestigd (1 vierkante centimeter). Dit moet echt werken, ik weet het ECHT ZEKER!
Groeten en succes, Peter
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Volgens mij heb jij niet echt opgelet bij natuurkunde. Rij je toevallig rond met felverlichte massakabel(s) achterin je kofferbak?? Zo dun mogelijk kan natuurlijk nooit. Je kunt wel uitrekenen hoe dik de kabel moet zijn om een bepaald Amperage aan te kunnen, maar zo ongenuanceerd als jij het hier zegt, nee liever niet zo dun mogelijk.On 2001-08-12 18:51, michel21 wrote:
als je een zware versterker hebt moet je voor 100% zeker hem dus echt nooit van de accu halen maar een gat boren in je kofferbak beetje veilen schuuren daarna goede dikke bout er in oog aan de draad en vastraaien hou die min zo dun mogelijk om het snels je spanning kwijt te kunnen
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
-
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
- Locatie: Rotterdam
Misschien bedoelde die zo kort mogelijk, dat lijkt me wat logischer.
-
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
- Locatie: Rotterdam
:lol::lol::lol::lol::lol:
de massakabel moet EVEN DIK zijn als de positieve spanningsdraad .
(kwestie van : wat er in moet, moet er ook uit ...)
Bruno
(kwestie van : wat er in moet, moet er ook uit ...)
Bruno
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Kijk Bruno, dat bedoel ik dus...
Maar misschien heeft hij zich vergist?
Hoe sluiten jullie het aan?
Maar misschien heeft hij zich vergist?
Hoe sluiten jullie het aan?
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Goed !!!!!!!!!
Oftewel juiste dikte van de plus-kabel naar achteren. Deze moet kunnen voldoen aan de vraag van de versterkers. Hier bestaan tabellen voor. Hierin staan de Amperes tegenover de mm^2 van de kabel. Deze kabel binnen 30 cm van de accu zekeren. Vergeet ook het rubbertje niet bij de doorvoer van de kabel door het schutboord.
Massakabel moet even dik zijn als de plus. En zo kort mogelijk. Deze aansluiten op een goed massapunt. (lak goed wegschuren). Massapunt het liefst kiezen aan de kant waar ook de accu zit.
Bij het aansluiten van meerdere versterkers verdeelblokken gebruiken. (ook voor de massa !)
Oftewel juiste dikte van de plus-kabel naar achteren. Deze moet kunnen voldoen aan de vraag van de versterkers. Hier bestaan tabellen voor. Hierin staan de Amperes tegenover de mm^2 van de kabel. Deze kabel binnen 30 cm van de accu zekeren. Vergeet ook het rubbertje niet bij de doorvoer van de kabel door het schutboord.
Massakabel moet even dik zijn als de plus. En zo kort mogelijk. Deze aansluiten op een goed massapunt. (lak goed wegschuren). Massapunt het liefst kiezen aan de kant waar ook de accu zit.
Bij het aansluiten van meerdere versterkers verdeelblokken gebruiken. (ook voor de massa !)
De massa kabel moet minstens net zo dik zijn als de plus kabel, de massa kabel monteer je zo dicht mogelijk bij de versterker op een kaal geschuurd stuk metaal.
Als je meerdere versterkers gebruikt, maak dan 1 massapunt waar je alle draden op laat uitkomen. Doe je dit niet dan heb je kans dat je een aardlus creerd waardoor je de meest wazige bijgeluiden uit je speakers krijgt.
Wat betreft die fluittoon door je speakers, probeer eens om de tulpkabels uit je versterker te halen, als die fluittoon dan weg is dan vangt je tulpkabel ergens een storing op. (Dit is 9 van de 10 keer het probleem)
Zorg er altijd voor de de tulpkabel ver uit de buurt van de voedingskabels (Zowel plus als min) blijft, in iedergeval minimaal 16 cm, meer is altijd beter.
Je hebt inderdaad kastjes die je tussen de tulpkabels zet, maar die filteren een bepaalde freqentie helemaal weg, dus ook het geluid wat op je cdtje staat... Dit wil je dus niet...
Als je meerdere versterkers gebruikt, maak dan 1 massapunt waar je alle draden op laat uitkomen. Doe je dit niet dan heb je kans dat je een aardlus creerd waardoor je de meest wazige bijgeluiden uit je speakers krijgt.
Wat betreft die fluittoon door je speakers, probeer eens om de tulpkabels uit je versterker te halen, als die fluittoon dan weg is dan vangt je tulpkabel ergens een storing op. (Dit is 9 van de 10 keer het probleem)
Zorg er altijd voor de de tulpkabel ver uit de buurt van de voedingskabels (Zowel plus als min) blijft, in iedergeval minimaal 16 cm, meer is altijd beter.
Je hebt inderdaad kastjes die je tussen de tulpkabels zet, maar die filteren een bepaalde freqentie helemaal weg, dus ook het geluid wat op je cdtje staat... Dit wil je dus niet...