Carburateurdag @ Goes: LAATSTE KANS! MELD JE NU AAN!

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

:up:

Niemand? :)
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

moet het perse een GT zijn?
Laatst gewijzigd door PtrGte op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jo? :)
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

talk...
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

ik doe graag mee, ben ik al te laat?
Laatst gewijzigd door m1n1 (Jasper) op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

nope, net op tijd.

Bij deze zit de dag vol.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mooi, Jasper! :)
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Tot morgen ! Andy (maurice) is er klaar voor.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik hoop dat de mijne het nog doet morgenvroeg... :S
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

heb die van mij net weer klaar, lekkere deadline....
bis morgen
Laatst gewijzigd door m1n1 (Jasper) op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Jasper,

Johan en ik rijden morgenvroeg om 7:20 weg vanaf de Mac in Heesch. Misschien een ideetje om met 3 man die kant op te rijden? Dan is er altijd wel iemand die de ander kan slepen. ;)
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat is altijd beter dan de ander trekken (0) . Ben benieuwd wat jullie resultaten en ervaringen zijn.
Laatst gewijzigd door Tom op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo, ben ik de eerste die hier reageert?

Erg leuke en leerzame dag! (Y) Zoals een beetje te verwachten viel, waren er voldoende probleempjes op te lossen,. Behalve voor onze Belgische vriend Andy, die zonder enige moeite 176 PK uit zijn 1.4 Turbo haalde, zónder injectie!

Allart had een ernstig brandstoftekort bij deellast tussen 3000 en 3500 rpm, wat niet opgelost kon worden, Jasper's opgefokte 5 liep ernstig arm, maar pompte er na wat aanpassingen door Henk ook een dikke 170 PK uit, Johan's über-standaard GT deed het zeker niet verkeerd met een kleine 100 PK aan de Uniroyal-ballonnen. Ik zal iedereen verder de ruimte geven om zijn eigen verhaal te doen. :)

Mijn GT deed, zoals bijna elke 5GTT, raar. De eerste run, op 0,7 Bar boven de gasklep, bracht het vermogen op ca. 90 PK aan de wielen, maar de vermogenscurve was weinig vloeiend. Dat duidde op een ontstekingsprobleem. Hij liep verder goed, maar dat probleem moest later getackled worden. De druk wat opgeschroeft naar 0,9 Bar boven de gasklep, wat een dikke 100 PK opleverde. Mwoa... Na wat nagedacht te hebben over mogelijke oorzaken van de vreemde curve en ondertussen Johan op de bank te hebben gehad met exact hetzelfde probleem, hebben we 1 en ander uitgesloten. De bougies gecheckt: OK. Bougiekabels vervangen door Magnecors (thanks voor het lenen, Andy!): Iets verbetering, maar geen grote. Johan had de Renix al vervangen voor die van Andy, die eerder op de dag geen enkel probleem gaf, maar dat loste het probleem ook niet op. Tot Jo op het idee kwam dat de positie van de verdeler niet goed zou kunnen staan, met de wartel die door de nokkenas wordt aangedreven in het blok. Na wat gesleutel van Henk en Jo (ik stond als vanouds te zakbiljarten ;) ) kwamen we er al snel achter dat dit zeker niet goed stond! Alles uit elkaar gehaald en op de juiste manier terug gezet en nog een run gedaan. Het was al wat beter, maar de curve was nog steeds niet vloeiend. Helaas... Dan maar eens kijken of het verhogen van de druk, in combinatie met een andere sproeier wat oplevert. Hoe hoger de druk, des te beter hij ging lopen. Uiteindelijk gestopt bij een druk waarvan we niet weten hoe hoog hij is (externe drukmeter was niet meer aangesloten) en een 135 sproeier. Zeer nette AFR waardes, een vermogen van iets meer dan 117 PK aan de wielen en een koppel wat net boven de 200 nm uit kwam.

Helaas bleek wel dat de carburateur wat aandacht nodig heeft, want bij gas los bij 6500 rpm spuit er brandstof tussen de carb en de lobster uit. Ook druppelt hij wat bij de stationairschroef. Werk aan de winkel, dus!

Al met al een super mooie dag, leerzaam en vooral goed om te weten wat je 5 kan en, nog veel belangrijker, hoe arm/rijk hij staat. Die brandstoflekkage bij de carburateur kom je ook nooit te weten als je gewoon rijdt. Totdat je langs de weg staat en je auto in vlammen op gaat. (N)


Andy, Johan, Allart, Jasper en uiteraard in het bijzonder Henk en Jo, super bedankt voor de mooie dag en tot de volgende! (Y)
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 3 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooi verslagje heb je gedaan merijn! Mooie resultaten ook en idd heel veel mazzel dat je een brandstof lekkage zo vind!!

Edit: wellicht heeft die lekkage wel te maken met het rare verloop?
Hoe meer druk en brandstof, hoe minder een verlies van brandstof merkbaar is?
Laatst gewijzigd door tutuur op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Van wat ik zelf heb meegemaakt en nu weer lees zijn die 2 kerels toch hun gewicht in goud waard......

Jo en Henk ( in willekeurige volgorde ) (Y) :worship:
Laatst gewijzigd door Arno17 op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Netjes samengevat Merijn. (Y)

Die van Allart is idd een speciaal geval. Ondanks dat de carb (ooit) gereviseerd werd zit er een vieze knik in de afr lijn tussen 3-4000 tpm. Alsof de carb dat toerenbereik gewoon uitsluit, geen reactie. Ik zou toch aanraden om dat ding terug uit elkaar te halen, ultrasoon reinigen en reviseren.

Andy en Jasper hadden heel mooie resultaten en om eerlijk te zijn, nooit eerder zulke cijfers gezien in Goes met een carb. Beiden boven de 175 adw met relatief lage drukken.

@Merijn, ik ben er zeker van dat menig gtt-rijder met dat timing probleem rond rijd en zoals je zelf kon ondervinden doet dat toch heel veel. Die van jou is aardig opgeknapt (binnen met 89adw/137nm en buiten met 117adw/200+nm).

@Jasper, sorry voor het omgooien van je slangenwerk ;) (maar hij klapperde toch niet meer na men aanpassing :lol: )

Nu goed, ik vond het een geslaagde dag en voor herhaling vatbaar. Alleen ben ik nu helemaal brak, LOL.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt goed allemaal, volgende keer gewoon 10 pakkingsetjes meenemen en een ultrasoonbakkie, kun je on the run nog even die carbs schoonmaken.

Die 176pk is wel heel netjes zeg, watvoor specs zijn dat verder?

Klinkt als een leuke dag :)
Laatst gewijzigd door Steven op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Klopt, maar er spelen een paar andere zaken ook. Ik was eigenlijk slecht voorbereid. Gereedschap genoeg maar zaken zoals slangen, slangklemmen, vaccumslang, externe boostmeter, reserve carb, e.a moet gewoon voorhanden zijn.

Ik kom nu ook even terug op jouw reactie ivm het aantal wagens. Bij deze kan ik je vertellen dat we de tijd hard nodig hebben gehad om toch "maar" die 5 gtt's klaar te krijgen. Ik was gvd helemaal brak gisteravond, heb harder moeten werken dan op een gewone dynodag.

Na een dag als dit blijkt toch dat veel gtt eigenaars in de onwetenheid vertoeven als het op hun auto aankomt (technisch gezien). Das zeker geen verwijt maar ik schrok er toch van. Als voorbeeld haal ik dan bv de timing aan en de wijze waarop de bobinepen en wartel moeten geplaatst worden.

Tevens zat de gtt van Allart een hele dag door men hoofd te spoken, daar wil ik men klauwen nog wel even aanzetten.

Die 176 adw hebben we "iets" terug gedraaid naar 172adw, gewoon omdat dit karretje dagelijks gebruikt wordt om de kleine op te halen. Kinderstoeltje op de achterbank en gaan :lol:
Spec's; tarabusy gecoated zuigers en bussen, std compressie
krukas gepolijst, niet geslepen. Revisie onderblok. Koppeling/krukas gebalanceerd. Complete koprevisie ZONDER poorten/flowen en andere onzin. 270° piper, piper versterkte klepveren, std pouly'tje. MB300 met 2.5" downpipe + uitlaat (sidepipe), GrA carb met 155 hoofdsproeier, FMIC met 2.5" slangwerk. Std spruitstukken. Piekdruk 1.4 bar, constante 1.2 bar (boven de gasklep)
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mee eens... Ik wist (en weet) ook weinig van mijn eigen GT Turbo. En daarom zijn dagen als deze voor mij echt een supermooie leerschool! (Y)

Ondanks dat ik al 10 jaar rondzwerf hier, merk ik dat ik nog geen klap weet van auto's. :shame:
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

6/7 jaar geleden wist ik hoe ik een wiel moest vervangen... als de interesse er in gaat het wel snel.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De tijd onbreekt bij mij vooral... En het zelfvertrouwen. :S
Laatst gewijzigd door Merijn op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

het laatste is wel erg belangrijk. Gewoon proberen op een schadeblok of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door -jo- op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Erg gaaf om te lezen! Hoop er dan een volgende keer bij te zijn met de Gtt!! (Y)
Laatst gewijzigd door ARNO16V op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik vond het ook een geslaagde dag. Iedereen had aardig wat tijd om een aantal keren te rollen en tussendoor nog het een en ander te modificeren aan de gtt. Ik was erg benieuwd wat mijn 5 er nog van terecht bracht en dat viel niet tegen. Ik zal de uitdraai nog wel een posten. Wel was het duidelijk dat er nog iets met de ontsteking mis is. Met de bougie kabels van Andy (thnx (Y)) liep ie al iets beter. Ook nog de onsteking gewisseld en een extra massa aangelegd, maar dat maakte niet veel uit. De motor had nog steeds een iets slingerende vermogens lijn. Ik zal van het weekend eens kijken hoe die wartel bij de nokkenas er in steekt, misschien staat die ook nog wel verkeerd.
Laatst gewijzigd door Johan op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Laatst gewijzigd door Johan op ma 16 sep 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zal de mijne van de week ook even scannen! :)
Plaats reactie