Cars&Coffee Amsterdam 10 September 2016

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
Plaats reactie
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Mooooi...en die chamade (L)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ja is van Robert Jansma,1990 nog een 16s zonder kat en luchthapper. In ultieme conditie, vooral van binnen echt als nieuw! :worship: Heeft ook een ph 1 16v cabrio. En heeeeeeeel veel andere Renoos
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
StephRS
Berichten: 218
Lid geworden op: za 21 nov 2015 9:28
Car: Megane RS

Vandaag poging 2 in Enschede?
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Is er wat in Enschede? Gaat mij niet lukken helaas
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
StephRS
Berichten: 218
Lid geworden op: za 21 nov 2015 9:28
Car: Megane RS

Cars & Coffee Twente :)
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Aha veel plezier!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Leuk die 19's! (Y)
Zonde dat er geen happer op die Chamade zit... Is er een andere kap op gekomen?! De 16S (dus Franse uitvoering) hadden die toch gewoon?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De 16S had hem juist niet, is dus volledig origineel. Reden dat die hem niet nodig had is het ontbreken van de kat (die luchthapper is bedoeld om de kat van frisse lucht te voorzien).
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Maarten-Jan schreef:De 16S had hem juist niet, is dus volledig origineel. Reden dat die hem niet nodig had is het ontbreken van de kat (die luchthapper is bedoeld om de kat van frisse lucht te voorzien).
Correctie: de lucht werd gebruikt om het spruitstuk te koelen, die door de kat warmer werd. Toch? ;-)
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De 16S (dus zonder kat, zonder lambda sonde, met stelschroef (=potmeter CO)) had geen luchthapper. Maar volgens mij heeft die luchthapper weinig met de hitte van de katalysator te maken. Er zijn zoveel auto's die het zonder luchthapper kunnen. Ook de megane 1 F7R heeft geen luchthapper. Volgens mij is het gewoon een gimmick om de auto er leuker uit te laten zien.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

jacques schreef:De 16S (dus zonder kat, zonder lambda sonde, met stelschroef (=potmeter CO)) had geen luchthapper. Maar volgens mij heeft die luchthapper weinig met de hitte van de katalysator te maken. Er zijn zoveel auto's die het zonder luchthapper kunnen. Ook de megane 1 F7R heeft geen luchthapper. Volgens mij is het gewoon een gimmick om de auto er leuker uit te laten zien.
Ik denk het niet Jacques. De zwarte bak onder de luchthapper heeft een klein gaatje waar de opgevangen lucht doorheen wordt geperst en precies boven het spruitstuk uitkomt. Door de kat zou het spruitstuk bij deze specifieke motor erg heet worden nl.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

larsdijkstra schreef:
Maarten-Jan schreef:De 16S had hem juist niet, is dus volledig origineel. Reden dat die hem niet nodig had is het ontbreken van de kat (die luchthapper is bedoeld om de kat van frisse lucht te voorzien).
Correctie: de lucht werd gebruikt om het spruitstuk te koelen, die door de kat warmer werd. Toch? ;-)
Haha ja om helemaal precies te zijn bovenstaande ja (Y) de F7P was in eerste instantie ontwikkeld zonder kat, vandaar het bestaan van de 16S.
Voor sommige markten kwam het toen niet helemaal goed met de uitstoot, dus hebben ze een kat er tegenaan geplakt. Bij testen bleek het spruitstuk te scheuren vanwege de temperatuur --> zie daar de lucht happer.
Bij de megane F7R speelt het probleem inderdaad niet maar die is ook anders van ontwerp en maakt gebruik van een andere kat.
Plaats reactie