Dynodag met Fastchip 10 Juni 2017

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

We zien alle gegevens op de apparatuur van Henk, dus onnodig om de AFR van de bank te gaan gebruiken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
SmokeyTheBandit
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 21:00
Car: SLK55 AMG + Berlingo
Locatie: Grootebroek

Bij de mij is de AFR daarentegen wel (bewust) gebruikt ;-)
Daily -> Citroen Berlingo B9 2013 1.6 HDI @ 125PK
Project -> Mercedes SLK 55 AMG (V8) 400+ pk + zeer veel mods
ivar janmaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 4 apr 2017 13:00
Car: Megane 220 GT estate

Hallo,

Mijn vrouw vindt hem ook geweldig rijden. ;-) Ik heb nog wel een vraag over het koppel. De fabrieksspecificatie voor de PK4-019 en PK4-018 versnellingsbakken die in megane gebruikt worden, geeft aan dat het maximale input koppel 400 Nm is. Als we uit gaan van 10% verlies dan is het maximum koppel aan de wielen dus 360 Nm. Dat is waar de Megane Trophy 275 ook standaard mee wordt uitgeleverd vanuit de fabriek.
Een aantal van ons, waaronder ik zelf, zitten nu op 420 Nm koppel aan de wielen. Dit is dus waarschijnlijk een input koppel van 462 Nm naar de versnellingsbak toe. Of te wel 15% boven het maximum gespecificeerde koppel voor deze versnellingsbak. Heeft iemand enig idee wat dit in de praktijk inhoud? Welke extra slijtage mag ik verwachten?

Met vriendelijke groet,

Ivar
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Als we uit gaan van veiligheidsfactor 2,5 ben je er nog lang niet...maar daar is ook de vermoeiing van het materiaal in meegenomen. Denk niet dat je er echt veel zorgen om moet maken, het zal allemaal wel heel blijven.
Koppeling zal er op de lange termijn niet mee om kunnen gaan, dus grote kans dat die veel eerder dan normaal gaat slippen. Maar er zal vast wel iets beschikbaar zijn dat steviger is dan standaard.
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

De Clio was volgens Henk al bij de vorige eigenaar aangepakt. Toch wist hij er nog net even wat uit te persen en uiteraard is die walgelijke koud loop eruit :worship:
Op papier is het verschil minimaal toch merk ik wel degelijk verschil. Het gas response was nooit zo geweldig nu is dit helemaal naar wens.
Klopt. Heb het nog even nagekeken en er zat al een tune in. Toerenbegrenzer stond in standje 'enthousiast'. Die staat nu weer standaard op 7500 aangezien er weleens een bigend uit wil lopen....

[img]https://thumb.ibb.co/dts9k5/rev_limit.png[/img]
Gerben Visser
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 feb 2014 9:21
Car: Clio RS (2003)

Fastchip schreef:Die van Gerben met Schrick's was een stuk minder. Maar stond zo te zien van tijd. Verder niks meer gehoord.
Beste Henk,

We hebben nadien nog wel contact gehad, maar ik heb toen inderdaad besloten geen verdere actie meer te ondernemen. Het kan altijd beter, maar ik heb mezelf moeten leren om soms ook met wat minder tevreden te zijn. Als reactie op bovenstaande wil ik het volgende nog even kwijt:

Ik heb na het mappen de timing nogmaals gecontroleerd en deze bleek toch gewoon goed te staan!

De score was misschien wat minder dan de Clio van Frank, maar in mijn ogen alsnog een heel mooi resultaat. Een normale RS172 doet 145 a 150 op die wielen? Dan is +20/25 pk in mijn ogen een zeer fraaie score. Daarnaast was de motor van Frank gereviseerd en had hij er een andere (phase 1) cilinderkop op liggen. Het is een bewuste keuze geweest om het te accepteren en niet weer een hoop moeite, tijd en geld te investeren voor dat laatste beetje. Want mezelf kennende had ik dan weer opnieuw een dynodag willen plannen om te toetsen of het nu wel “goed” was etc.

Misschien komt de koppeldip dan toch voort uit mijn zelf gefreesde/pas gemaakte inlaatstukken? Je hebt me toentertijd geadviseerd een origineel setje van een 182 te proberen (dus onbewerkt, voegt meestal niks toe gaf je aan). Ik heb dit overwogen, maar besloten tevreden te zijn met het eindresultaat. De auto loopt fantastisch namelijk en de koppeldip zit dusdanig laag (onder 4000 toeren) dat je daar geen last van hebt wanneer je sportief rijdt.

Helaas moet ik bij deze ook mededelen dat de Clio er uit moet. Vorige week is er voor het stoplicht een bestelbus achterin gereden en is de Clio total loss verklaard. Erg zonde, maar zulke dingen heb je helaas niet in de hand.

Henk, nog heel erg bedankt voor de mapping en je adviezen (dit laatste geldt ook Frank)! Ik heb er altijd veel plezier aan beleeft en de auto heeft altijd heel mooi/netjes gelopen.

Groeten,
Gerben
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Misschien komt de koppeldip dan toch voort uit mijn zelf gefreesde/pas gemaakte inlaatstukken?
Het koppel hoort niet te zakken bij dat toerental ieg, vandaar mijn opmerking over de nokkenas timing. Ook gezien het feit dat vrijwel niemand het complete nokkenas afstelgereedschap gebruikt. Met name de vast-stelplaat voor de nokkenaswielen !
Henk, nog heel erg bedankt voor de mapping en je adviezen (dit laatste geldt ook Frank)! Ik heb er altijd veel plezier aan beleeft en de auto heeft altijd heel mooi/netjes gelopen.
Bedankt Gerben (Y)
Plaats reactie