Bij deze een samenvatting van het vervangen van mijn benzinepomp, misschien handig voor mensen die ook een pompje moeten vervangen.
Duurt ongeveer een dag als je het voor de eerste keer doet. Zou nu wel in een middag lukken. Veel gereedschap heb je niet nodig, alleen ringsleutels en een tang om je handremkabel los te wrikken uit je rechter achterremklauw.
Spreekt voor zich dat je zo min mogelijk (0,0 liter) benzine in je tank wilt hebben voordat je hieraan begint.
Het lukte dus "prima" zonder de handremkabels los te halen, alleen van de remklauw rechtsachter heb ik em losgehangen om nog een millimeter extra manouvreer-ruimte te krijgen.
Wat ik wel heb moeten loshalen was:
-de uitlaatdemper (gewoon loshangen was net genoeg, die hoeft er niet helemaal voor onderuit),
-het rechterachterwiel
-en je reservetank loshangen (zie foto).
Daarmee moet je genoeg plek hebben om je tank te kunnen loshangen (5 bouten in totaal).
Eerst nieuwe pumpke bestellen -Walbro 255liter/uur GSS 341 high pressure- sterkere hadden ze niet. Voor 112,- binnen 36 uur in huis vanuit Texas:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... 0nieuw.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... nummer.jpg[/img]
Dan krikke men de auto eens goed op...zo hoog als ie gaat (Heerlen style):
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... straat.jpg[/img]
Dan haal je de reservetank los van de grote tank en demonteert de uitlaatdemper (loshalen van je middendemper is voldoende, ding kan blijven bungelen). Je haalt de overige slangen los van je tank, markeren met wat tape is handig om ze op de juiste plek te kunnen terugmonteren.
Zo zou het moeten lukken om met wat passen, draaien en wrikken de volledige tank eronderuit te kunnen halen. Reservetank blijft gewoon hangen onder de auto, zie foto boven.
Dan moet je dus die grote ring openen om bij je pomp te kunnen komen. Zonder een passende tang maar met een werkend stel herses...2 schroevedraaiers en een lange lijmklem (of ander stuk staal) om de ring -met daaronder de pomp- te kunnen losdraaien:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... vangen.jpg[/img]
In het handboek stond dat je de ring naar alle waarschijnlijkheid toch kapot maakte en dat je dus maar gelijk met een stuk hout die hele ring naar de k*%$e kon jassen...rare gasten.
Vervolgens freubel je het iets kleinere pompje (dan de standaard bosch-pomp die je net kapot is gegaan) netjes erin.
Dat rubber wat onderin de houder zat zit nu in een licht gewijzigde positie en een stukje van het bij de nieuwe pomp bijgeleverde stukje (cm of 6) brandstofslang zit aan de "bovenzijde" (nu dus de onderzijde van op de foto bekeken, pomp staat namelijk ondersteboven op de foto) om de pomp in de iets te grote houder naar beneden te drukken en goed klem te houden. Dat stukje slang drukt de pomp dus vet naar beneden en dat is nodig omdat anders dat filtertje niet erop gezet kan worden omdat de houder (dat vergeelde stuk plastic) in de weg zat. Klinkt misschien iets ingewikkelder dan het is, je ziet het wel als je ermee bezig bent:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... p/Pomp.jpg[/img]
Oh ja, de houder bestaat uit 2 helften die via die twee alu buisjes (zie die 2 plastic "kokers" links op de foto) bij elkaar gehouden worden. Die "kokers" schuif je dus over die alu-buisjes heen. Aan het einde van 1 van die buisjes zat een popnagel die ik heb moeten vernielen om de houder te kunnen openen en daar zit nu die schroef en dat ringetje wat ook alles prima bij elkaar houd. Ik had er ook een plastic plug in gepropt maar die zal over 15 jaar wel opgelost zijn.
Kan ik nog melden dat je goed moet opletten hoe de pomp in de houder zit zodat ie ook daadwerkelijk in de tank gaat passen. Ik had het hele zaakje netjes in elkaar tot ik erachter kwam dat de benzine-pomp nog een kwart-slag gedraaid moest worden in de houder omdat anders het hele zooitje niet in de tank pastte (filter zat in de weg).
En vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde terug monteren.
Vergeet niet elke leiding weer terug te demonteren! en te controleren anders spuit je de benzine over de tank heen.
Vervangen brandstofpomp Clio 16v, demonteren benzine tank
het mag blijven hangen na de montage, 2maal demonteren doen we niet aanMarcoG schreef:Vergeet niet elke leiding weer terug te demonteren! en te controleren anders spuit je de benzine over de tank heen.
fijne uitleg ! Heb je nog iets aan.
Ik zag toevallig dit topic voorbij komen.
Toevallig heb ik ook laatst mijn benzinepomp vervangen, en er is ook nog een andere mogelijkheid om dit te doen, wellicht bij een aantal al bekend.
Op deze manier ben je binnen een halfuurtje klaar. (als de achterbank er al uit ligt )
Omdat ik geen zin had de hele tank er onderuit te halen (wat erg veel werk is), heb de ik de pomp vanaf de bovenkant eruit gehaald.
Mijn achterbank was er toch al uit dus ik had hier geen last van
Dit is heel goed te doen door (voorzichtig!) direct naast de vlotter een vierkant gat te slijpen, hierna kan het metaal omgeklapt worden.
En nu zit je direct boven de pomp, en kan deze direct vervangen worden
Het is wel het veiligst als je aan dit karweitje begint met een lege tank, toch ligt de tank enkele cm onder het metaal, dus met een beetje precisie is het goed te doen.
Als je de pomp vervangen hebt klap je het metaal weer terug en ben je klaar.
[img]http://www.n-nijenhuis.nl/fotos/DSCN0047.JPG[/img]
[img]http://www.n-nijenhuis.nl/fotos/DSCN0046.JPG[/img]
Toevallig heb ik ook laatst mijn benzinepomp vervangen, en er is ook nog een andere mogelijkheid om dit te doen, wellicht bij een aantal al bekend.
Op deze manier ben je binnen een halfuurtje klaar. (als de achterbank er al uit ligt )
Omdat ik geen zin had de hele tank er onderuit te halen (wat erg veel werk is), heb de ik de pomp vanaf de bovenkant eruit gehaald.
Mijn achterbank was er toch al uit dus ik had hier geen last van
Dit is heel goed te doen door (voorzichtig!) direct naast de vlotter een vierkant gat te slijpen, hierna kan het metaal omgeklapt worden.
En nu zit je direct boven de pomp, en kan deze direct vervangen worden
Het is wel het veiligst als je aan dit karweitje begint met een lege tank, toch ligt de tank enkele cm onder het metaal, dus met een beetje precisie is het goed te doen.
Als je de pomp vervangen hebt klap je het metaal weer terug en ben je klaar.
[img]http://www.n-nijenhuis.nl/fotos/DSCN0047.JPG[/img]
[img]http://www.n-nijenhuis.nl/fotos/DSCN0046.JPG[/img]
ja inderdaad
Ik slijp ook de voorkant weg als ik de aan de versnellingsbak moet
Zo kan iedereen wel sleutelen Echt, zo lastig is het niet even de tank weg te nemen
Ik slijp ook de voorkant weg als ik de aan de versnellingsbak moet
Zo kan iedereen wel sleutelen Echt, zo lastig is het niet even de tank weg te nemen
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Maar toch, als renault daar nou gewoon een luikje had gemaakt
Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande een baggeroplossing
Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande een baggeroplossing
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Maar toch, als renault daar nou gewoon een luikje had gemaakt
Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande een baggeroplossing
Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande een baggeroplossing
Haha wat een mooie reactie's op mijn stukje.
Als je heel veel tijd wil besparen, en het je niet zo heel veel kan schelen om een stukje weg te slijpen dan is dit een ideale oplossing
Ik ben er mee eens dat renault hier niet goed over nagedacht heeft.
Als je heel veel tijd wil besparen, en het je niet zo heel veel kan schelen om een stukje weg te slijpen dan is dit een ideale oplossing
Ik ben er mee eens dat renault hier niet goed over nagedacht heeft.
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
haha geweldig!
lekker recht door zee, houd ik wel van. En als je het weer netjes afwerkt moet het niets uitmaken
lekker recht door zee, houd ik wel van. En als je het weer netjes afwerkt moet het niets uitmaken
tis wel beetje oekiewakie sleutelen zo he
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
In cup clio's zit standaard een rond gatSteven schreef:Dit is pas ghettostyle
Slijp alleen volgende keer een rond gat, dat is zowel technisch als optisch gezien mooier.
Bestaat Marco trouwens nog?
Jep, met clio zelfs.Steven schreef:Dit is pas ghettostyle
Slijp alleen volgende keer een rond gat, dat is zowel technisch als optisch gezien mooier.
Bestaat Marco trouwens nog?
Vrij ongewijzigde staat eigenlijk Maargoed, zelfde plannen
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
paar weken terug nog gespot op het werk, ben zelf nog even n fototje gaan maken!
hij had toen wel andere velgen, 16ers speedline maxi look, die wat naar buiten staan, van de bestuurders kant was het achterscherm niet zo lekker meer
hij had toen wel andere velgen, 16ers speedline maxi look, die wat naar buiten staan, van de bestuurders kant was het achterscherm niet zo lekker meer
@ JP idd gewoon een rond dekseltje er overheen met pop nagels
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Bij mij zat er een schroef, zo kon je die deksel ff wegdraaien Moet er nog ergens een foto van hebbenmark 5t schreef:@ JP idd gewoon een rond dekseltje er overheen met pop nagels
hehe vond nog een foto van de oude cup carros van mij
[img]http://img24.imageshack.us/img24/4059/s5000916oe8.jpg[/img]
En de foto het benzinepomp-vervangingsluik-zonder-demontage-van benzine-tank:
[img]http://img24.imageshack.us/img24/935/s5000920ej1.jpg[/img]
Ik heb sinds ik mijn Clio heb last van een lekkende tank. Dit gebeurt echter alleen als ik hem volgooi, zodra hij op 3/4 komt stopt het lekken. Nu zou je zeggen, gooi hem niet vol, maar ik zou het toch fijn vinden om het eindelijk eens te fixen.
Hij lekt benzine op de uitlaat en de garage heeft hem een keer op de brug gezet. Hun verklaring was dat de tank bovenop een inkeping heeft voor de slangen en de vlotter en daar zit een rubber omheen om het af te dichten. Als de tank vol is klotst de benzine heen en weer en lekt het door het rubber heen. Dit rubber zou dan vervangen moeten worden om de lekkage te verhelpen. Is dit een logische verklaring en zo ja, kan ik dit rubber vanaf boven vervangen, vanuit de achterbank dus of moet de tank er perse onder vandaan?
Thnx alvast voor de suggesties! .
Hij lekt benzine op de uitlaat en de garage heeft hem een keer op de brug gezet. Hun verklaring was dat de tank bovenop een inkeping heeft voor de slangen en de vlotter en daar zit een rubber omheen om het af te dichten. Als de tank vol is klotst de benzine heen en weer en lekt het door het rubber heen. Dit rubber zou dan vervangen moeten worden om de lekkage te verhelpen. Is dit een logische verklaring en zo ja, kan ik dit rubber vanaf boven vervangen, vanuit de achterbank dus of moet de tank er perse onder vandaan?
Thnx alvast voor de suggesties! .
Edit knop werkt niet in dit topic, dus even een nieuwe post. Hier een link naar mijn lekkende tank: http://www.youtube.com/watch?v=iuzK7D55PmQ