Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Da's wel erg weinig.
Bij mijn Clio hadden ze er 1 kg af gehaald, standaard wegen ze 5 kg.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Achja liever veilig en er komt wat exta kracht op ivm forced induction
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik denk dat het toerental wat zwaarder zal wegen, dat vermogen zal weinig uitmaken gok ik.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Robke schreef:Da's wel erg weinig.
Bij mijn Clio hadden ze er 1 kg af gehaald, standaard wegen ze 5 kg.
dat zou evt wel kloppen dan met de waarde's van 15 tot 25 procent die ik wel eens gehoort heb. hoe was de stationair loop van de clio nog? er word wel gezegt dat dat ie minder netjes zou lopen met lichter vliegwiel
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Robke schreef:Ik denk dat het toerental wat zwaarder zal wegen, dat vermogen zal weinig uitmaken gok ik.
Koppel komt wel op t vliegwiel terecht, maar gezien de beveiligingslipjes van de koppelingsplaat zelf (die 1cm smalle stripjes) heeft het vliegwiel wel genoeg vlees :)

Je kan er behoorlijk wat vanaf halen. Het effect is hetzelfde als dat je auto minder kg weegt. Iets minder mooi rond stationair kan wel gebeuren.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

robke, dat blok van jou zit nu in die van rinze als ik het goed heb?

heb er naast gezeten toen hij het blok er net in had, hij kon echt geen 50 meer rijden in zn 4, ding haperde dan als een gek. in de 3 kon ie het zelfs niet erg fijn, hij deed het toen nog in de 2. maar sinds hij een tps-sensor van een williams (weet niet 100% cker of dat t was) en chipaanpassing heeft, kan ie t weer in zn 3, de 4 kan ie wel schudden.

volgens hem kwam het door het vliegwiel. echt fijn laag in toeren rijden is er niet meer bij dus als ik het goed begrijp?

edit- topic verplaatst naar nl.techniek, volgens mij past t daar beter? :)
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

nl motor ? :p
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

de vw corrado van mario die bij de dyynojet meeting in goes er 200pk uitgooide is ook voorzijn van een afgedraait vliegwiel. en ook deze motor is erg nerveus bij lage toeren
R5GTT. Drive it like you stole it
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

kool schreef:robke, dat blok van jou zit nu in die van rinze als ik het goed heb?

heb er naast gezeten toen hij het blok er net in had, hij kon echt geen 50 meer rijden in zn 4, ding haperde dan als een gek. in de 3 kon ie het zelfs niet erg fijn, hij deed het toen nog in de 2. maar sinds hij een tps-sensor van een williams (weet niet 100% cker of dat t was) en chipaanpassing heeft, kan ie t weer in zn 3, de 4 kan ie wel schudden.

volgens hem kwam het door het vliegwiel. echt fijn laag in toeren rijden is er niet meer bij dus als ik het goed begrijp?

edit- topic verplaatst naar nl.techniek, volgens mij past t daar beter? :)
Toen ik de op maat gechipte chip erin had zitten, liep hij ook op lage toerentallen gewoon goed, niet zoals een standaard motor hoort te lopen, maar dat kwam ook door de nokkenassen.
Het kan ook door de injectoren komen, dat ze net wat te groot zijn voor zulke lage toerentallen. Er zitten namelijk 21Turbo injectoren in.
Die injectoren zijn er later ingekomen en liep hij inderdaad wat minder lekker bij lagere toerentallen.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

nou lijkt me sterk dat dat aan het vliegwiel ligt, heb ook een afgedraaide en krukas ook afgedraaid, ja hij loopt iets onstabieler onderin maar komt eerder door de nokkenassen, 50 in ze 4 gaat prima
Laatst gewijzigd door Xabre op za 16 dec 2006 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Daar heb ik dus geen last van,
Maar zie het nut achetraf niet meer zo van vliegwiel afdraaien :D
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

als bij mijn circuit 19 om de een of andere reden de bak er nog eens uitmoet ga ik het vliegwiel ook maar eens in de draaibank zetten denk ik, lijkt me dat je bij een "racer" nog wel iets meer kan weg halen dan bij een auto die nog op de weg moet rijden. Voor een racer is het toch niet echt van belang of ie mooi stationair loopt, als ie volgas maar goed draait :bang: :bang: :p :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Zo'n renault heeft zowiezo al een erg licht vliegwiel, zo'n 5 kg. Een hoop van die duitse hokken hebben daar zomaar een klont ijzer van 10 kilo ronddraaien. Dan is afdraaien veel zinvoller.
rev it like a rental
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

maar neem aan dat wanneer je een afgedraait vliegwiel monteerd op gtt of 1.8 16v dat ie dat toch wel wat lekkerder door te toeren gaat. verschil zal wel merkbaar zijn toch
R5GTT. Drive it like you stole it
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Had Rob em niet af laten draaien? die kan t je misschien uit ervaring vertellen :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je kan er alleen iets zinnigs over zeggen als je alleen je een motor hebt die verder hetzelfde gebleven is, waarvan je enkel het vliegwiel lichter gemaakt hebt. Dan merk je goed wat het verschil is.

Als je gaat racen, en je houd het toerenal doorgaans tussen de 5000 en 7500 toeren, is een lichter vliegwiel altijd gunstiger. Op deze toerentallen is het minder noodzakelijk om de oneenparige beweging van de krukas te compenseren. Dat de motor op lage toerentallen beroerder gaat lopen, maakt in dit geval niet uit, aangezien je die lage toerentallen nauwelijks merkt. Dat beroerd lopen overigens valt wel mee hoor. Zolang de motor boven de 1500 tpm acceptabel draait is het meer dan prima voor een circuitbak.

Ikzelf heb overigens ook een lichter vliegwiel waar ongeveer een kilootje vanaf is, en dat gaat prima (Y) Ik moet er wel bij zeggen dat drijfwerk en vliegwiel uitgebalanceerd zijn. Iets wat wel zinvol kan zijn als je die hoge toerentallen wilt draaien zonder al teveel verlies aan onbalans in je roterende massa.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

het word toch altijd aangeraden om vliegwiel na het afdraaien te laten balanceren dacht ik??
R5GTT. Drive it like you stole it
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Vliegwiel sowieso. Nog mooier is als je de drukgroep ook meteen laat uitbalanceren.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

word meestal toch ook wel gedaan geloof ik als ze de boel balanceren, vliegwiel met koppeling en druk groep erop
R5GTT. Drive it like you stole it
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

-PAZ- schreef:word meestal toch ook wel gedaan geloof ik als ze de boel balanceren, vliegwiel met koppeling en druk groep erop
ja dat is wel het beste gewoon alles in 1 * mee pakken heb je ook het minst last van onbalans.
maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Laat de koppeling maar weg bij het balanceren hoor, die krijg je nooit 100% gecentreerd, bovendien wegen die dingen nix in verhouding tot drukgroep of vliegwiel.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

oldskool schreef: maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .
Laat sir Isaac Newton 't maar niet horen, die draait zich om in z'n graf :wink:
rev it like a rental
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

oldskool schreef:
-PAZ- schreef:word meestal toch ook wel gedaan geloof ik als ze de boel balanceren, vliegwiel met koppeling en druk groep erop
ja dat is wel het beste gewoon alles in 1 * mee pakken heb je ook het minst last van onbalans.
maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .
dat kna mischien in mindere mate irritant zijn bij een straat auto, maar lijkt me bij een circuitbak geen probleem :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Menno schreef:
oldskool schreef: maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .
Laat sir Isaac Newton 't maar niet horen, die draait zich om in z'n graf :wink:
:lol: :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

1,35kg lichter vliegwiel tov orgineel:
Hoogte standaard 2,33cm hoogte nu 2,09cm

Afgedraaid en gebalanceerd!

[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201283.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201284.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201285.jpg[/img]
SMILLIAW
Berichten: 520
Lid geworden op: do 8 mei 2003 22:00
Locatie: Jail

ff een oude koe uit de sloot trekken..

ik weet dat er voor bv honda civic lichtmetalen vliegwielen beschikbaar zijn, wegen rond de 3.6 kg.
wie weet of die ook verkrijgbaar voor de williams?
Plaats reactie