ACT: Uitlaten

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

De laatste tijd zijn er veel vragen over uitlaten, bochten, flenzen, katvervanger, middendemper, etc. die lastig passen in sommige ACT's en ook weer geen nieuw topic waard zijn.

Bij deze dus het ACT:uitlaten :)

Post hier dus al je vragen over he uitlaatsysteem vanaf spruitstuk tot en met einddemper.
Laatst gewijzigd door frank_williams op ma 20 aug 2007 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

meteen maar eens een vraagje/oderwerp dan. hoever kun je een standaard elbow (gtt) uitfrezen?
je hebt natuurlijk kans op scheuren.
volgensmij is dit wel zelf te doen als je beschikking hebt over een freesbank en een roterende machineklem.
Snotpork
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 1 apr 2002 0:00
Locatie: Gouda

Wilde al een nieuw topic maken ... Had namelijk een vraag

Heb hier op het forum al het een en ander gelezen over wel / geen tussendemper en of kat maar .... maar toch.

Ik hoor veel mensen over Peco en Devil uitlaten praten ...
Zelf heb ik een Clio uit '95 met een Remus einddemper wat ik wel leuk vind klinken maar toch net een beetje te 'braaf'. Afgelopen vrijdag was me voorste uitlaatbuis gescheurd bij de flens en hing onder de kat.
Zo'n geluid vond ik wel gaaf klinken, alleen beejte errug hard é :)

Dus mijn vraag ... hoe krijg ik zo'n geluidje ?
In zo'n Jappen-style demper wat, en zoja is er nog verschil in, aangezien je die dingen o.a. bij Autostyle kan kopen, merkloos, en van Invidia.
En hoeveel scheelt zo'n tussendemper qua geluid ? (bedoel niet het volume zegmaar, maar de toon).
't Hoeft van mij niet zo onwijs overdreven geluid te zijn dat s'ochtends de hele straat weet 'goh hij gaat weer naar z'n werk' maar 'gewoon enigzins beschaafd.

Alvast bedankt voor de reacties.

ps. nog een vraag....
zijn er ook uitlaten die juist meer / minder herrie maken bij een bepaald toerental ?
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Dit topic had ik nou net nodig :p

Aangezien mn uitlaat zonder inzetdemper nogal lawaai maakt en met het inzetdempertje gaar klinkt,
zat ik te denken aan zo'n instelbare klep in mn uitlaat zelf van RBTuning ofzo. Zijn er mensen die weten of dit echt effect heeft ?

[img]http://www.importscene.com.au/images/2000500156b.jpg[/img]
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Remco T. schreef:Dit topic had ik nou net nodig :p

Aangezien mn uitlaat zonder inzetdemper nogal lawaai maakt en met het inzetdempertje gaar klinkt,
zat ik te denken aan zo'n instelbare klep in mn uitlaat zelf van RBTuning ofzo. Zijn er mensen die weten of dit echt effect heeft ?

[img]http://www.importscene.com.au/images/2000500156b.jpg[/img]
nou ik zit er ook over na te denken ik zag in gronau in jan van heteren heet hij volgens mij heeft zoon klep in zen uitlaat zitten en die zij als het wel hielp
basje24
Berichten: 78
Lid geworden op: di 30 mei 2006 0:11
Locatie: gelderland

Remco T. schreef:Dit topic had ik nou net nodig :p

Aangezien mn uitlaat zonder inzetdemper nogal lawaai maakt en met het inzetdempertje gaar klinkt,
zat ik te denken aan zo'n instelbare klep in mn uitlaat zelf van RBTuning ofzo. Zijn er mensen die weten of dit echt effect heeft ?

[img]http://www.importscene.com.au/images/2000500156b.jpg[/img]
ik heb er zo 1 tussen zitten. maar ik zou als ik jou was voor de electrische gaan wand bij zit ie al vast geroest door de winter maar het helpt wel alleen bij als je rijd wand danbouw je namelijk druk op in de uitlaat
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Snotpork schreef:Wilde al een nieuw topic maken ... Had namelijk een vraag

Heb hier op het forum al het een en ander gelezen over wel / geen tussendemper en of kat maar .... maar toch.

Ik hoor veel mensen over Peco en Devil uitlaten praten ...
Zelf heb ik een Clio uit '95 met een Remus einddemper wat ik wel leuk vind klinken maar toch net een beetje te 'braaf'. Afgelopen vrijdag was me voorste uitlaatbuis gescheurd bij de flens en hing onder de kat.
Zo'n geluid vond ik wel gaaf klinken, alleen beejte errug hard é :)

Dus mijn vraag ... hoe krijg ik zo'n geluidje ?
In zo'n Jappen-style demper wat, en zoja is er nog verschil in, aangezien je die dingen o.a. bij Autostyle kan kopen, merkloos, en van Invidia.
En hoeveel scheelt zo'n tussendemper qua geluid ? (bedoel niet het volume zegmaar, maar de toon).
't Hoeft van mij niet zo onwijs overdreven geluid te zijn dat s'ochtends de hele straat weet 'goh hij gaat weer naar z'n werk' maar 'gewoon enigzins beschaafd.

Alvast bedankt voor de reacties.

ps. nog een vraag....
zijn er ook uitlaten die juist meer / minder herrie maken bij een bepaald toerental ?
Peco maakt geluid als het gas intrapt, maar rustig als je gewoon rustig rijd
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Heb ik met mijn magnex ook..bij rustig rijden kan je gewoon nog praten in de auto..bij stevig doortrappen klinkt ie heerlijk!
Vanaf de kat een compleet magnex rvs systeem, en er zit een katvervanger onder
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Ik ben opzoek naar een katvervanger, ben een beetje aan het rondbellen maar ben nog geen zaak tegengekomen die ze heeft voor clio 16v.

Mijn vraag dus ; Waar ergens in NB worden ze verkocht ?

Danku :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

basje24 schreef:
Remco T. schreef:Dit topic had ik nou net nodig :p

Aangezien mn uitlaat zonder inzetdemper nogal lawaai maakt en met het inzetdempertje gaar klinkt,
zat ik te denken aan zo'n instelbare klep in mn uitlaat zelf van RBTuning ofzo. Zijn er mensen die weten of dit echt effect heeft ?

[img]http://www.importscene.com.au/images/2000500156b.jpg[/img]
ik heb er zo 1 tussen zitten. maar ik zou als ik jou was voor de electrische gaan wand bij zit ie al vast geroest door de winter maar het helpt wel alleen bij als je rijd wand danbouw je namelijk druk op in de uitlaat
en electrisch rot niet vast wil je zeggen :lol:
Dat maakt toch geen hoer uit... Gewoon regelmatig inspuiten met wat vet (Y)
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

wookie schreef:Ik ben opzoek naar een katvervanger, ben een beetje aan het rondbellen maar ben nog geen zaak tegengekomen die ze heeft voor clio 16v.

Mijn vraag dus ; Waar ergens in NB worden ze verkocht ?

Danku :)
Probeer Mabo eens, zitten als het goed is in Terneuzen (niet geheel NB) :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik heb er een voor je liggen :) !
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Haas schreef:
basje24 schreef:
Remco T. schreef:Dit topic had ik nou net nodig :p

Aangezien mn uitlaat zonder inzetdemper nogal lawaai maakt en met het inzetdempertje gaar klinkt,
zat ik te denken aan zo'n instelbare klep in mn uitlaat zelf van RBTuning ofzo. Zijn er mensen die weten of dit echt effect heeft ?

[img]http://www.importscene.com.au/images/2000500156b.jpg[/img]
ik heb er zo 1 tussen zitten. maar ik zou als ik jou was voor de electrische gaan wand bij zit ie al vast geroest door de winter maar het helpt wel alleen bij als je rijd wand danbouw je namelijk druk op in de uitlaat
en electrisch rot niet vast wil je zeggen :lol:
Dat maakt toch geen hoer uit... Gewoon regelmatig inspuiten met wat vet (Y)
Dat dacht ik ook al :p
Heb je een plaatje van hoe hij gemonteerd zit?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ik heb nu dus ook een handgebouwd uitlaatsysteem (dikke diameter buizen) met invidia einddemper ( zonder kat, of katvervanger), dat maakt errug veel lawaai...

dus nu heb ik een dempende katvervanger, middendempervervanger, en originele uitlaat gekocht voor mijn clio 16v, dat binnenkort het 1.5 jaar oude zelfbouwsysteem (van dbm) gaat vervangen

nu is mijn vraag, wat heb ik nodig aan uitlaatklemmen, pakkingen (voor tussen de flensen) en ophangrubber??

alvast bedankt!!
RonnyClio
Berichten: 209
Lid geworden op: do 14 aug 2003 11:39
Locatie: Veenendaal

ja goed idee voor dezer ACT.
ik heb ook wel een vraag.

Hoe krijg je zo'n roffel in je uitlaat? (als je gas loslaat bijv.)


Ik weet nog bij de Megane had ik het ook wel iets, maar lang niet zo erg als andere auto's.

vind ik toch wel erg gaaf klinken :lol:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die roffel komt meestal pas als je kat er tussenuit is
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ja idd, gewoon een open uitlaat systeem zonder kat, ik heb een flinke roffel en dr komen ook errug harde klappen uit :)
RonnyClio
Berichten: 209
Lid geworden op: do 14 aug 2003 11:39
Locatie: Veenendaal

heheh cool! :worship:
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Ik heb gewoon een universele einddemper inplaats van me normale einddemper, echt een top geluid in combinatie met me powerfilter. :worship:
En als je een beetje met het gas speelt dan knalt hij behoorlijk, gewoon met de kat ertussen.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ja, wel leuk...

maar ik ga nu weer terug naar katvervanger, middendemper vervanger en standaard einddemper van romax, voor een stil uitlaatgeluid...

dan blijft idd het leuke geluid van de k&n boxed powerfilter over
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

willow schreef:ik heb nu dus ook een handgebouwd uitlaatsysteem (dikke diameter buizen) met invidia einddemper ( zonder kat, of katvervanger), dat maakt errug veel lawaai...

dus nu heb ik een dempende katvervanger, middendempervervanger, en originele uitlaat gekocht voor mijn clio 16v, dat binnenkort het 1.5 jaar oude zelfbouwsysteem (van dbm) gaat vervangen

nu is mijn vraag, wat heb ik nodig aan uitlaatklemmen, pakkingen (voor tussen de flensen) en ophangrubber??

alvast bedankt!!
twee pakkingen, 1 voor je katvervanger, 1 erna. Verder wat firegum voor de middenpijp naar bochtje van de einddemper en het bochtje van je einddemper. Vier standaard uitlaatrubbers, soort U-vorm. Vier keer M8x40 bouten met 8 carrosserieringen en een diameter 66mm franse klem.

Nog vragen? ;)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

maargoed mijn vraag was/ is....

ik heb dus voor dit nieuwe uitlaatsysteem --> pakkingen, uitlaatklem en ophangrubbers nodig, om het te monteren

kan ik dit gewoon het beste bij de renault dealer bestellen??

en is een standaardeinddemper gewoon goed te monteren als de clio 16v verlaagd is...?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

niks dealer man..daar betaal je je scheel. Rijd ff naar de brezan, zeg dat je een uitlaat vanaf de kat monteert en vraag om alle pakkingen en klemmen. En pak zelf ff je tubeetje firegum

als je achterdemper een los bochtje heeft, is dat prima te doen. Zo niet, moet je m een heel eind uit zijn veren tillen, dan is een brug of een put onmisbaar.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Haas schreef:niks dealer man..daar betaal je je scheel. Rijd ff naar de brezan, zeg dat je een uitlaat vanaf de kat monteert en vraag om alle pakkingen en klemmen. En pak zelf ff je tubeetje firegum

als je achterdemper een los bochtje heeft, is dat prima te doen. Zo niet, moet je m een heel eind uit zijn veren tillen, dan is een brug of een put onmisbaar.
ok maar die knakkert bij de brezan had me de verkeerde klemmen meegegegeven...dan ga ik daar wel weer even terug zaterdag..

en me auto gaat zowiezo de brug op als de uitlaat eronder gaat, en de moeten de veren idd ff rekken om die dikke uitlaat te demonteren

waar heb je dat firegum voor nodig dan?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

voor de aansluiting van het bochtje op je achterdemper en op je middendemper :)

Herstel: het is 1 franse 66mm klem en een normale klem 58 (??) mm
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Haas schreef:voor de aansluiting van het bochtje op je achterdemper en op je middendemper :)

Herstel: het is 1 franse 66mm klem en een normale klem 58 (??) mm
ja heb nu een orig. einddemper van romax, die bocht op de einddemper die kan je dr idd afhalen en die zit dus al vast met een uitlaatklem...

heb dus alleen nog klem nodig om einddemper en middendemper te verbinden, daartussen komt ook nog een pakkingsring (die kreeg ik bij de middendemper)
starlight
Berichten: 39
Lid geworden op: di 8 nov 2005 16:40

ik heb een tussendemper vervanger maar nu twijfel ik of ik de katvervanger er tussen laat of er weer de kat tussen zet.Ik heb een einddemper van Sebring(maakt niet zo;n teringherrie) en een open luchtfilter.Wie kan me advies geven , ik wil een donker geluid maar geen teringherrie. :D :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

op mijn willie heb ik een katvervanger, demperloze middenpijp en sebring einddemper. Maakt niet zo gek veel herrie, rochelt wel een beetje door de katvervanger. Ik zou zelf nooit sebring kopen maar ja, deze is nog goed
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

starlight schreef:ik heb een tussendemper vervanger maar nu twijfel ik of ik de katvervanger er tussen laat of er weer de kat tussen zet.Ik heb een einddemper van Sebring(maakt niet zo;n teringherrie) en een open luchtfilter.Wie kan me advies geven , ik wil een donker geluid maar geen teringherrie. :D :p
de donkere "brom" krijg je wanneer de kat ertussen zit icm een sportuitlaat. Zonder kat een stuk minder.

Heb zelf een complete Devil, zonder kat, erg mooi geluid. Met kat (voor de keuring) een zware brom rond 3000RPM, daar wordt ik niet vrolijk van.
starlight
Berichten: 39
Lid geworden op: di 8 nov 2005 16:40

...bij mij zat de einddemper er ook al onder, zou het idd ook niet zelf kopen. :gun:
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Tom schreef:op mijn willie heb ik een katvervanger, demperloze middenpijp en sebring einddemper. Maakt niet zo gek veel herrie, rochelt wel een beetje door de katvervanger. Ik zou zelf nooit sebring kopen maar ja, deze is nog goed
ja ik heb dan hetzelfde (heb wel een dempende katvervanger) en ipv sporteinddemper een originele romax einddemper

het moet er alleen nog onder gehangen worden, ben heel benieuwd, zal wel lekker stil zijn, helemaal in vergelijking met wat ik nu heb :D
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

ik heb vorig weekend mijn auto verlaagd aan de achterkant, allemaal goed en wel. wat blijkt nu, bij oneffen wegdek etc raakt een deel uitlaatbuis de achteras, omdat deze nu dichter bij t chassis is komen te liggen :(. heb ff onder de auto gekeken, er zit nog speling tussen (centimeter ongeveer). wat kan ik doen om dit op te lossen? en geen antwoorden zoals verhogen, heb m ongeveer 3 cm verlaagd, bovenkant van achterwielen liggen net gelijk met spatbord.
Laatst gewijzigd door Johan_16v op wo 12 jul 2006 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

proberen de ophangpunten wat bij te buigen zodat ie iets hoger en strakker hangt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

wat voor einddemper heb je??

mijn clio is ook zwaar verlaagd, en ik heb nu een handbouw systeem die veel dikkere buizen heeft dan origineel, misschien wel 2 x zo dik, dus ik moest ook een paar x terug ermee...

toen hebben ze er een gedeelte uitgeslepen en toen een plaatje opgelast dat de buis meer ruimte kreeg, en nu heb ik nooit geen problemen

ben idd wel benieuwd hoe dit zal gaan als ik straks weer de standaard einddemper eronder heb zitten...
starlight
Berichten: 39
Lid geworden op: di 8 nov 2005 16:40

...ik heb nergens last van, de mijne is ook 3 cm verlaagd aan de achterkant.....
Plaats reactie