Kachel niet warm R19 16v

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

beste mensen,

Ik heb de volgende 'problemen' met mijn 16v. Vanmorgen stapte ik weer in een koude auto natuurlijk, dus ik die kachel aan... maar na 15 min rijden, nog steeds gewoon koud, niet eens lauw. motortemp was wel al goed en olietemp stond ook al op 1/3 bij stationair, dus dat ging ook goed.

Maar ja die kachel word dus niet warm. Wat kan dit zijn? kapotte kachelradiatordinges?(heb er niet zoveel verstand van) maar die zit toch achter dashboard ofzo? ik verlies trouwens een koelvloeistof. Koppakking is recent vervangen, maar daarvoor was hij eigenlijk ook nooit echt warm.

niet weer dure reparatie hoop ik... :( sniff

mvg
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Je kachelradiator is verstopt, en waarschijnlijk zal die dan ook lekken (kan ook de waterpomp zijn). Een nieuwe kost 40 euro bij de brezan (gaat binnen een jaar stuk) en bij de dealer 80 euro, deze blijft wat langer heel :wink:
Kun je zelf vervangen als je een beetje handig bent :)
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

maar dan moet je dus achter je dashboard komen? of hoe zit dat? denk wel dat ik dat zelf kan vervangen, daar niet van.... maar hoe zit die reparatie in elkaar?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Maarten-Jan schreef:Je kachelradiator is verstopt, en waarschijnlijk zal die dan ook lekken (kan ook de waterpomp zijn). Een nieuwe kost 40 euro bij de brezan (gaat binnen een jaar stuk) en bij de dealer 80 euro, deze blijft wat langer heel :wink:
Kun je zelf vervangen als je een beetje handig bent :)

Hoezo zou die binnen een jaar weer stuk gaan, beetje onzin verhaal |: |:


Kijk eerst eens waar je koelvloeistof verlies en repareer dit. Daarna het koelsysteem goed ontluchten. En dan kan je evt verder kijken wat er aan de hand is het je kachel.
R5GTT. Drive it like you stole it
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

sorry, een G vergeten, ik verlies GEEN koelvloeistof.. eerst wel maar dat was mijn koppakking...

en ontluchten lijkt me al gedaan door de garage toen ze de koppakking hebben vervangen... dat is denk ik nu 3 weken geleden, maar hij heeft et nooit echt superwarm gedaan ofzo... heeel af en toe maar.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

-PAZ- schreef:
Maarten-Jan schreef:Je kachelradiator is verstopt, en waarschijnlijk zal die dan ook lekken (kan ook de waterpomp zijn). Een nieuwe kost 40 euro bij de brezan (gaat binnen een jaar stuk) en bij de dealer 80 euro, deze blijft wat langer heel :wink:
Kun je zelf vervangen als je een beetje handig bent :)

Hoezo zou die binnen een jaar weer stuk gaan, beetje onzin verhaal |: |:


Kijk eerst eens waar je koelvloeistof verlies en repareer dit. Daarna het koelsysteem goed ontluchten. En dan kan je evt verder kijken wat er aan de hand is het je kachel.
Eigen ervaring :) Die van renault is van koper wat ik van brezan kreeg was aluminium. Dat was dus direct weer verrot.
Mischien geld het niet voor alle kachelradiators die brezan levert:wink: ,
maar ik haal mijn onderdelen sinds die ervaring altijd origineel.
Blijft tenminste zeker weten heel.

Je dashboard moet inderdaad los, maar deze hoeft er niet uit.
Onder je speakerkapjes zitten 2 bouten, en onderaan het dashboard (links+rechts) op de hoekjes zitten 2 kapjes, die er af halen.
Daar zitten 2 bouten onder, die mogen ook los. Dan motorkap open,
parafaan loshalen (1 boutje in het midden).
Dan schroef je de 2 schroeven van het kachelhuis los.
Daarna koelvloeistof slangen loshalen van de kachelradiateur, die zitten links van het vaatje, dit is het lastige stuk, slangklemmen zit vaak onder
een onmogelijke hoek vastgeschroeft, veel pielen en dan lukt het.
Dan dashboard stukje naar voren trekken (pas op dat de pin achteraan het dashboard niet er af valt).
Dan kun je het kachelhuis een stukje draaien, en dan kun je de kachelradiateur er zo uit pakken, als je het dashboard niet loshaalt zit de stuurstang net in de weg. Succes :)
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

Bedankt voor de uitleg! Ik ga denk ik volgende week zaterdag dan proberen met een maatje van me.

Graag zou ik nog willen weten of er zoiets bestaat als 'doorspoelen' ipv dat ding vervangen. Anders kan ik sowieso wel aan een kachelradiator komen. (doe wel originele denk ik dan) 2de hands is sowieso niet slim lijkt me? ;)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Kijk eens bij http://www.renault1916v.nl
Daar staat uitgelegd dat je de kachel kunt doorspoelen met een schoonmaakmiddel dat de verstopping oplost. Daarna een paar keer doorspoelen en de slangen weer aansluiten.
Is een uurtje werk en je kunt alles op zijn plaats laten zitten.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Bedenk wel dat dat geen permanente oplossing is :)
Maar zeker het proberen waard!
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

trouwens de blower meurt ook. als motor warm is. vooral als ik stilsta doe ik liever ventilator uit. heeft dat nog invloed op jullie antwoorden?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zou kunnen dat de kachelradiator een klein beetje lekt, dat ruik je dan denk ik. Mocht die lekken dan wordt dat doorspoelen alleen maar erger...
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

heb het doorspoelen poosje geleden geprobeerd... maar heeft niet veel geholpen en hij spoelde gewoon door... het duurde niet echt lang voordat het door de andere kant naar buiten kwam iig...

ik ga denk ik toch maar kachelradiator bestellen... kan ik beste bij renaultdealer doen of maakt dat niet uit bij welke garage?

en dan maar eens vervangen... als ik zo de uitleg lees moet het te doen zijn met zn 2en :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

laatst gedaan in mijn eentje in 4uur tijd.
Ik heb mijn radje gewoon besteld bij de materialentoko, paste prima. Er zijn echter ook mensen die daar slechte ervaringen mee hebben qua pasvorm. Tip: haal je zekeringenkast ff los van je dash, dan kun je het dash op je bestuurdersstoel leggen en dan rustig het kachelhuis loshalen. Trek er ook ff een plastic zak omheen, anders krijg je misschien vlekkenop je tapijtje...
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

als ik het zo lees moet ik het vervangen via de bijrijderskant? of maakt het niet uit?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kachelhuis zit in het midden, boven de middentunnel. Dat kun ej dan via de bijrijderskant naar buiten de auto brengen, links ligt immers je dashboard geduldig op het stoeltje te wachten ;)

Vergeet niet je kachelmotor onder je parafan los te halen!
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

sorry, maar wat is een parafan? dat fan-huis onder die kappen, waar ook de accu en abs systeem onder liggen?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Klopt, dat deel voor je voorruit.
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

We zijn er nu mee bezig! Het werd toch wel een beetje frisjes in de auto zonder kachel (D)

Hebben de 4 schroeven losgehaald, 2 slangen losgehaald onder motorkap, koelvloeistof uit laten lopen. Stuur eraf gehaald. Nog een aantal schroeven in het dashboard losgehaald. Alleen krijgen we het dashboard niet verder naar voren dan 3 cm ofzo. Hij lijkt nog vast te zitten aan de bestuurderskant. De meerijderskant geeft goed mee. Zien de kachelradiateur ook zitten, maar krijgen deze er dus niet uit, omdat het dashboard nog niet verder naar voren kan.

Welke schroeven missen we waarschijnlijk nog? Moet het dashboard op een speciale manier omhoog getild worden of iets dergelijks?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Blijft ie niet achter de stuurkolom hangen? Of heb je die ook helemaal al los liggen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Hij blijft waarschijnlijk hangen achter de kabelboom van het dashboard, die gaat links in de hoek naar voren achter het voorscherm langs richting de relaiskast in de motorruimte, het makkelijkste is om de auto even op te krikken linksvoor, de wielkuip er even uit te halen en de stekker van de dashboardkabelboom losklikken in de relaiskast en zo de kabelboom naar binnen te trekken incl. dashboard..

Schijnt ook te lukken door het dashboard wat naar voren te trekken en het kachelhuis er tussenuit te schroeven.. maar daar heb ik geen ervaring mee..

Succes
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

Ronald1916V schreef:Hij blijft waarschijnlijk hangen achter de kabelboom van het dashboard, die gaat links in de hoek naar voren achter het voorscherm langs richting de relaiskast in de motorruimte, het makkelijkste is om de auto even op te krikken linksvoor, de wielkuip er even uit te halen en de stekker van de dashboardkabelboom losklikken in de relaiskast en zo de kabelboom naar binnen te trekken incl. dashboard..

Schijnt ook te lukken door het dashboard wat naar voren te trekken en het kachelhuis er tussenuit te schroeven.. maar daar heb ik geen ervaring mee..

Succes
hmm dat maar eens proberen. We zijn nu weer opgewarmd, koppie soep op! :P

kachel zit vast met aantal klemmetjes, gewoon uit elkaar trekken ofzo? want heb er net al 1 afgebroken :~
PhoenixNLx
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 15 feb 2008 22:21

hmm, hebben die 2 slangen in de motorruimte die naar binnen gaan nog niet los kunnen halen... daar kan je toch met geen mogelijkheid bijkomen???

Daarnaast kregen we nog steeds niet het dashboard los...

Haas, zou jij mij kunnen helpen? Ik woon in zuid holland, 50 min rijden ongeveer!

Ik hoor het wel!
renault19
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 30 sep 2007 12:45

Hallo Phoenix,

Ik heb al 2 keer een kachelradiator vervangen. Het is een hele klus. Vooral de eerste keer, tweede keer ging makkelijker (3 uurtjes), omdat je dan weet wat los moet.

Ik zag hieronder iets staan van kabelboom losdraaien :( , nou dat hoeft niet.

Om te beginnen :

1) Haal de vier bouten die je dashbord vasthouden los. Onder de voorspeakers kappen, en aan de onderkant van het dashbord onder het kapje.

2) Daarna haal je de kapjes om het stuur waar je contactslot enzo zit. Want daar onder zitten 2 schroeven met een kartonachtige ring (wit) die je dashbord en kilometer teller klok vasthouden.

3) Haal de middenconsole helemaal weg.

4) Onder het bedieningspaneel van de verwarming zit een kapje. Haal deze los. Daarna zie je het kachelhuis (zwart bak) .Je zie ook schroefjes die het aan het dashbord verbinden. Haal deze allemaal los.

5) Nu het belangrijkste, deze worden namelijk vergeten, ander krijg je het kachelhuis nooit gedraaid of los.
In de ruimte waar de accu zit vind je de aanjager. Deze zit vast met 2 schroeven. Deze zijn niet alleen voor de aanjager,maar zijn zo lang dat ze ook dienen om het kachelhuis op zijn plek te houden.

6) Haal nu de kabels los die de stand van de kachel stellen . Het is een dikke kabel en een dunnen. Deze zitten rechts van je kachelradiator, tussen de zekering kast en de kachelhuis. (zitten met metalen clipjes vast)

7) Maak je koelsysteem leeg ( kun je eigenlijk ook wel in het begin doen).
Haal de slangen los. Het is een pielwerk, maar met veel geduld krijg je ze los.
Tip: Gebruik een kleine ratel i.p.v een schroevendraaier. Ook met vastzetten veel makkelijker.

8) Als je nu het dashbod naar achter trekt, kun je het kachelhuis 180 draaien. Je kunt um zelfs helemaal eruit trekken. (Heb ik zelf gedaan).
Maar dat hoeft niet, je kunt um kantelen en dat is genoeg.
Kachelradiator zit met 4 klips vast, bij mij zijn ze allemaal afgebroken :p .
Je kunt nu de kachel eruittrekken en de nieuwe erin doen.
Tip: ga ook even met je hand of stofzuiger in de ruitme, want er kunnen bladeren in zitten (was bij mij het geval).

9) Nu je toch alle slangen los hebt, spoel je hele koelsyteem met een tuinslang. Mischien ook een goed idee om je thermostaat mee te vervangen om omdat je toch al alles open hebt. Let er wel op als je een thermostaat koop, bij welke temperatuur ie opengaat. Je hebt verschillende ,geloof 82 graden celcius en 88/90 graden celcius.

10) Zet nu alles terug in omgekeerde volgorde.

Zoals ik hierboven al heb gezegd heb ik deze klus 2 keer mogen doen.
Ik heb altijd een kachelradiator op de sloop gehaald, koste me een tientje.
Maar das wel een risico, maar goed. Het is wel 2 keer goed gegaan. :grin:
Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe kopen.

Jammer dat ik nooit foto's had gemaakt, anders had ik een mooie ''How to'' kunnen maken.

Oja en vergeet niet heeeeeel goed te ontluchten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laterzzzz
Plaats reactie