gezocht: type turbo

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik ben op zoek naar de technische gegevens (tekening,maten e.a) van de turbo die op de F4R megane RS (225) gemonteerd zit.

Het betreft de TD04, welbekend vanop de evo motoren.

Ik kan helaas nergens een degelijke flowmap vinden van dat ding OP de rs motor (flowmaps genoeg van evo's).

De bedoeling is deze te gaan vervangen door een "beter" maar vooral "groter" formaat. Deze TD04 houd het helemaal voor bekeken boven de 250 pk. Van de koppelcurve nog maar te zwijgen. De motor heeft prachtig potentieel, lange slag, kleine verbrandingskamer...der kom je echt een heel eind mee. Typerend voor renault, een doordacht mechanisch geheel met een piepschuim blazertje. :~

Voor de mensen die bij een dealert werken, dit is misschien handig:

MEGANE 2.0L 225 F4R TD04 7701476048
Laatst gewijzigd door -jo- op wo 24 dec 2008 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Jo, jij bent weer wat inelkaar aan het fabrieken volgens mij :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

thx Thijs, het zet me wel in de goeie richting.

@JP :ja:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Neem eens contact op met: http://www.heuvel-motorsport.com/
misschien kunnen zij je helpen? Weet Kenny dit niet, of zijn vader?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Wel, das een moeilijk Toine vermits we beginnen van nul. Standaard motor, kweet het, dat klinkt vies maar das het beginpunt. Enkel turbo (en uitlaat natuurlijk), vliegwiel, koppeling en injectoren worden veranderd, dan komt de eerste mapping erop. Dat wordt ook nog een hele klus. Dankzij Robert en Marcel (rallysprint laguna) kon ik een aantal mooie spullen bekomen die ik al niet meer moet gaan ontwikkelen.

Mechanisch komt het allemaal wel goed , echter durf ik echt geen uitspraak te doen hoever we ermee komen. Ome Henk garandeerde me dat we daar mooi resultaat mee kunnen halen. Eens die gegevens en resultaten bekend zijn kunnen we gaan kijken of de internals moeten aangepakt worden.

Voorlopig zit het reken/giswerk op een GT3071R en 700cc injectoren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Je moet even het exacte type weten. Na dat td04 hoort nog een getalletje, dat zegt iets over het bereik van je fohn.
rev it like a rental
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

TD04-L6-14T voor de exacte specs heb je het OE nummer nodig.
Boven de ~ 5400 rpm zakt ie onder de 1 bar boost. Maar dat kan veroorzaakt worden door minder drukval over de turbine.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kijk, dat schiet op (Y)

Vermits jullie nu beiden lezen, ik heb vernomen van een bekende motorenbouwer dat ze een spruitstuk aanraden met een T3 aansluiting. Dit vanwege een bredere waaier aan mogelijkheden betreffende de turbo. Dan spreken we wel over een custom spruitstuk terwijl het standaard spul wel heel degelijk is. Das nu meermaals bewezen bij men huidige setup.

Zijn er hier meningen over (voorzichtig gevraagd :wink: ) ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

De meeste serieuse GT's zijn volgensmij tegenwoordig leverbaar met allerhande turbinehuizen, ook met T25 flens, dus was dat betrefd komt 't wel goed.

Qua spruitstuk zou ik gaan voor iets compacts en degelijks, zoals gewoon dat leverbare gietstuk. Voor deze motor zou ik echt voor een flinke turbo gaan, je moet zorgen dat die motor vooral bovenin voor de hoofdprijs gaat, megakoppel onderin is leuk voor bestelauto's. :) Ergens in de GT30 a GT35 range moet je gaan zoeken denk ik.
rev it like a rental
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Std. uitlaatspruitstuk laten zitten. Ik schat peak VE (efficiency) op zo'n 110% @ 4500 rpm. (Hier heb ik geen exacte gegevens van maar hopelijk zit ik in de buurt)
Uitgaande van die VE volgt de benodigde airflow 1.1L per omw. Bij een pressure ratio van 2.4-2.5 Bar, kun je de bijbehorende compressor kiezen.
Net achter de 'stall' lijn als je zoveel mogelijk reserve bovenin wilt.
robert001
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 30 sep 2001 0:00
Locatie: amsterdam

hierbij de nummers van deze turbo: 04 L 5-14T
H. 8200251402
P/N .8200396689
S/N .4220018
MFD. 49377-07311

Hopelijk heb je hier iets aan.....
Plaats reactie