Ratelend geluid clio 16V

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Goedeavond,

Ik ben in het bezit van een clio 16V met een gereviseerde motor die nu ongeveer 45000 heeft gelopen. Ik hoor al enige tijd een soort ratelend geluid van voren komen bij het gas geven/optrekken. Het geluid hoor ik niet als ik de koppeling in heb en ik gas geef. Het is ook niet de kat. of een andere demper, verder ligt er voor zover ik heb kunnen ontdekken ook niks los. Het lijkt erop of het geluid er alleen is als er kracht/koppel via de motor overgebracht wordt op de wielen. Mijn vermoeden is dan ook dat het misschien aan de versnellings bak ligt.

Mijn vraag is dan ook; Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand misschien wat dit is?

Bij constant gas hoor je het geluid ook niet, het is alleen bij optrekken met 3/4 gas of meer. Als je daarna weer constant gas houdt is het weg.

Alvast bedankt!

Kevin
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Niemand?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja ratelende clio 16V is mijn idee toch weer de drijfstang lagers.

stationair gasgeven heb je dat geluid dan ook?

versnellings bak moet ook ratelen met koppling in, dan drijven de wielen de versnellings bak aan. als die dan ratelt dan is het idd zeker weten de bak.

als je vanuit stationair gaat gasgeven (stilstaand in zijn vrij en met koppling ingetrapt) als hij dan ook gaat ratelen dan kun ze haast wel zeker zijn dat het weer de lagers zijn
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Abel schreef:tja ratelende clio 16V is mijn idee toch weer de drijfstang lagers.

stationair gasgeven heb je dat geluid dan ook?

versnellings bak moet ook ratelen met koppling in, dan drijven de wielen de versnellings bak aan. als die dan ratelt dan is het idd zeker weten de bak.

als je vanuit stationair gaat gasgeven (stilstaand in zijn vrij en met koppling ingetrapt) als hij dan ook gaat ratelen dan kun ze haast wel zeker zijn dat het weer de lagers zijn
Stilstaand in z'n vrij met koppeling in dan hoor je het niet volgens mij, zal het voor de zekerheid ff checken van de week.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik weet niet of je er al lang mee rond rijd, maar als dat al een paar weken zo is dan zal het wel geen drijfstanglager zijn.. dan was er allang een drijfstang naar buiten gekomen :)
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Ronald1916V schreef:Ik weet niet of je er al lang mee rond rijd, maar als dat al een paar weken zo is dan zal het wel geen drijfstanglager zijn.. dan was er allang een drijfstang naar buiten gekomen :)
ja ik rijd er al even mee rond
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Lekke spruitstukpakking?
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Merijn schreef:Lekke spruitstukpakking?
Niet voor zover ik weet.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als je kracht op de wielen zet he.....
homokineet misschien?
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

slechte aandrijfas(en) of druklager anders?
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Vandaag hoor ik het geluid weer niet... echt vaag.
zaterdag over een week gaat de auto de brug op en wordt hij nagekeken.

Hoe kan ik testen of de aandrijfas/homokineet c.q. het druklager niet meer goed is?
Plaats reactie