hallo,
kan iemand me zeggen hoe ik snel en simpel de stofhoes aandrijfas linkerkant wielzijde vervangen krijg??
zat al te denken om de hele as eronderuit te halen maar dan moet ik zeker bakolie eruit halen?
of is er een andere snellere manier?
owja t gaat om een r19 1.8 16v uit 1992
groetjes
stofhoes linkerzijde wielkant vervangen
Ja, je moet de bakolie eruit laten lopen. As loshalen en de tripot eraf halen. Dit is een lichte perspassing. Als je de tripot in je hand houdt tik je de as met een dop er zo doorheen. Dan lager eraf persen en nieuwe hoes, lager persen, klemband etc.
Sorrie verkeerd gelezen, Ik dacht bakzijde. Maar als je de as eronderuit haalt moet de bakolie eronderuit. Vaak lekt de bak overigens via de keering aan de bakzijde zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... t=#2174626.
aha dan zat ik dus al goed met mijn gedachte. nu dus ff wachten tot t weer iets redelijker weer is dan is t wat makkelijker en niet zo koud op me kontjacques schreef:Ja, je moet de bakolie eruit laten lopen. As loshalen en de tripot eraf halen. Dit is een lichte perspassing. Als je de tripot in je hand houdt tik je de as met een dop er zo doorheen. Dan lager eraf persen en nieuwe hoes, lager persen, klemband etc.
maar dat lagertje kan je denk ik ook met een dop en hamer eraf tikken denk ik toch of gaat dat weer tergend moeilijk??
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
je hebt het toch over de wielzijde (buitenzijde) in je eerste post! Hetgeen je nu replyd gaat over de binnenzijde/bakzijde en daar hoef je niets aan te doen als het probleem zich aan de wielzijde bevind.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Als het de aandrijfas links is moet je er even op letten dat je niet te veel rammelt met die tripod in de bak bij het demonteren, dan valt ie uit elkaar en kun je naast de bakolie er uit halen ook nog eens je bak uit elkaar schroeven (ervaring.. jaja.. )
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
je kunt in theorie de as zelfs laten zitten aangezien je toch je homokineet moet losmaken. Echter is dit nogal lastig om dat je dat niet voor elkaar gaat krijgen waarschijnlijk. Beste is dus de as demonteren. Dan zet je hem in de bankschroef en haal je de homokineeet los (de hoes aan de bakkant laat je zitten, blijf je gewoon vanaf). Homokineet zit met een circlips veertje geborgt en dan daarna voorzicht lostikken. Dan nieuwe hoes erom en nieuw vet erin en de homokineet weer terug zetten. Als laatste de as weer monteren en zorgen dat aanlegvlakken van de tripode goed schoon en vetvrij zijn! evt. wat vloeibare pakking op de rand om lekken te voorkomen.
En dan nog je bak afvullen (tuinslang met een trechter).
En dan nog je bak afvullen (tuinslang met een trechter).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als je de as in de bankschroef hebt demonteeer je de hoes (haal je los aan de grote kant en schuif je weg). Dan haal je het vet weg met een flink stuk papier en dan zie je het clipje. Deze moet je openhouden (dan houd je hem dus uit de groef in je as) en tegelijk met een hamer voorzichtig los tikken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams