stofhoes linkerzijde wielkant vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
DeLights
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 19:02

hallo,

kan iemand me zeggen hoe ik snel en simpel de stofhoes aandrijfas linkerkant wielzijde vervangen krijg??

zat al te denken om de hele as eronderuit te halen maar dan moet ik zeker bakolie eruit halen?

of is er een andere snellere manier?

owja t gaat om een r19 1.8 16v uit 1992

groetjes
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je een oem hoesje wilt monteren dan moet de homokineet los. Makkelijkste is dan de as even te demonteren (dan komt de bakolie er idd uit).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ja, je moet de bakolie eruit laten lopen. As loshalen en de tripot eraf halen. Dit is een lichte perspassing. Als je de tripot in je hand houdt tik je de as met een dop er zo doorheen. Dan lager eraf persen en nieuwe hoes, lager persen, klemband etc.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wielzijde (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Sorrie verkeerd gelezen, Ik dacht bakzijde. Maar als je de as eronderuit haalt moet de bakolie eronderuit. Vaak lekt de bak overigens via de keering aan de bakzijde zie http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... t=#2174626.
DeLights
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 19:02

jacques schreef:Ja, je moet de bakolie eruit laten lopen. As loshalen en de tripot eraf halen. Dit is een lichte perspassing. Als je de tripot in je hand houdt tik je de as met een dop er zo doorheen. Dan lager eraf persen en nieuwe hoes, lager persen, klemband etc.
aha dan zat ik dus al goed met mijn gedachte. nu dus ff wachten tot t weer iets redelijker weer is dan is t wat makkelijker en niet zo koud op me kont :grin:

maar dat lagertje kan je denk ik ook met een dop en hamer eraf tikken denk ik toch of gaat dat weer tergend moeilijk?? :(
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je hebt het toch over de wielzijde (buitenzijde) in je eerste post! Hetgeen je nu replyd gaat over de binnenzijde/bakzijde en daar hoef je niets aan te doen als het probleem zich aan de wielzijde bevind.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DeLights
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 19:02

het gaat idd om de wielkant links buitenzijde die vervangen moet worden. zola sik dus heb gelezen moet de hele as eruit om via de bakkant de hoes te vervangen toch?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Als het de aandrijfas links is moet je er even op letten dat je niet te veel rammelt met die tripod in de bak bij het demonteren, dan valt ie uit elkaar en kun je naast de bakolie er uit halen ook nog eens je bak uit elkaar schroeven (ervaring.. jaja.. :p )
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je kunt in theorie de as zelfs laten zitten aangezien je toch je homokineet moet losmaken. Echter is dit nogal lastig om dat je dat niet voor elkaar gaat krijgen waarschijnlijk. Beste is dus de as demonteren. Dan zet je hem in de bankschroef en haal je de homokineeet los (de hoes aan de bakkant laat je zitten, blijf je gewoon vanaf). Homokineet zit met een circlips veertje geborgt en dan daarna voorzicht lostikken. Dan nieuwe hoes erom en nieuw vet erin en de homokineet weer terug zetten. Als laatste de as weer monteren en zorgen dat aanlegvlakken van de tripode goed schoon en vetvrij zijn! evt. wat vloeibare pakking op de rand om lekken te voorkomen.

En dan nog je bak afvullen (tuinslang met een trechter).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DeLights
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 19:02

hmz ok dan.

iemand een schema ervan met afbeeldingen waar dat clipje ongeveer zit?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je de as in de bankschroef hebt demonteeer je de hoes (haal je los aan de grote kant en schuif je weg). Dan haal je het vet weg met een flink stuk papier en dan zie je het clipje. Deze moet je openhouden (dan houd je hem dus uit de groef in je as) en tegelijk met een hamer voorzichtig los tikken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie