verlichting APK

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
twingovr6
Berichten: 3
Lid geworden op: za 23 jan 2010 23:12
Locatie: Velsen
Contacteer:

Ik heb in mijn Twingo van 2004 een setje nieuwe koplampen met angeleyes gemonteerd waarna ik ook nog xenon heb ingebouwd.

Probleem is de nieuwe APK regel die zegt dat het groot gedimtlicht moet blijven branden wanneer het grootlicht word gebruikt.

Normaal gaat groot gedimt uit bij het gebruiken van groot licht en visa versa.

Tijdens het teruggaan naar grootgedimt licht zouden de xenonlampen enkele 10den van seconden nodig hebben weer volop te gaan schijnen !

Weer zo,n achtelijke regel die bija nergenst op slaat net als bv een kapot nummerplaatlampje dat goed is voor afkeur van APK .

Is er een mogenlijkheid dit op te lossen met de bestaande grootlicht schakelaar/handel ???

Wie o wie heeft de oplossing ??
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

diode tussen relais dimlicht en grootlicht?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

APK regels mbt verlichting zijn niet achterlijk. Die zijn zeer eenvoudig en voor de veiligheid. Voor de APK ombouwen zou wel eens de enige goede optie kunnen zijn. Of een bixenon kit, al vraag ik me af of dat leverbaar is.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
erik_ark
Berichten: 108
Lid geworden op: di 4 dec 2007 10:54
Locatie: Deventer

Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

erik_ark schreef:Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.
Vanaf Datum Eerste Toelating Januari 2006 pas, daarvoor mag het wel weer maar inderdaad net als wat je zelf al aangeeft dat het dimlicht moet blijven branden bij inschakeling grootlicht. Niet helemaal voor niets natuurlijk, omdat anders je dimlicht Xenon weer moet opwarmen als je terugschakelt naar dimlicht, en dan kon je wel eens een paar seconden in het donker zitten midden in het bos tussen een paar dikke bomen aan beide kanten van de weg :~

Dat kentekenverlichtingverhaal is net zo iets, gewoon het spul voor elkaar hebben. anders lekker in België gaan wonen ofzo, dan mocht je willen dat het bij een kentekenlampje bleef. (Y)

Als je auto hier in Nederland niet door de APK komt dan is er toch wel iets aan de hand waardoor de auto niet echt veilig meer is, ik wil niet als één of andere Koos Spee overkomen.. maar zou er weinig trek in hebben dat er een andere auto op me af komt met een losgeschoten fuseekogel ofzo :wink:
erik_ark
Berichten: 108
Lid geworden op: di 4 dec 2007 10:54
Locatie: Deventer

Ronald1916V schreef:
erik_ark schreef:Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.
Vanaf Datum Eerste Toelating Januari 2006 pas, daarvoor mag het wel weer maar inderdaad net als wat je zelf al aangeeft dat het dimlicht moet blijven branden bij inschakeling grootlicht. Niet helemaal voor niets natuurlijk, omdat anders je dimlicht Xenon weer moet opwarmen als je terugschakelt naar dimlicht, en dan kon je wel eens een paar seconden in het donker zitten midden in het bos tussen een paar dikke bomen aan beide kanten van de weg :~

Dat kentekenverlichtingverhaal is net zo iets, gewoon het spul voor elkaar hebben. anders lekker in België gaan wonen ofzo, dan mocht je willen dat het bij een kentekenlampje bleef. (Y)

Als je auto hier in Nederland niet door de APK komt dan is er toch wel iets aan de hand waardoor de auto niet echt veilig meer is, ik wil niet als één of andere Koos Spee overkomen.. maar zou er weinig trek in hebben dat er een andere auto op me af komt met een losgeschoten fuseekogel ofzo :wink:
Die regeling van vanaf 2006 eerste toelating is toch vorig jaar al veranderd:
Gasontladingslichten (Xenonlichten)

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten)
hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-
installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan
als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met
gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van grootnaar
dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,
waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het
dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen
zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator
voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool
voor hoge spanning.
Komt hieruit (pagina 7): Linkje Of heb ik het dan helemaal mis?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

erik_ark schreef:
Ronald1916V schreef:
erik_ark schreef:Koplampsproeiers zijn nu toch ook verplicht voor APK bij Xenon, ook bij achteraf ingebouwde sets.
Vanaf Datum Eerste Toelating Januari 2006 pas, daarvoor mag het wel weer maar inderdaad net als wat je zelf al aangeeft dat het dimlicht moet blijven branden bij inschakeling grootlicht. Niet helemaal voor niets natuurlijk, omdat anders je dimlicht Xenon weer moet opwarmen als je terugschakelt naar dimlicht, en dan kon je wel eens een paar seconden in het donker zitten midden in het bos tussen een paar dikke bomen aan beide kanten van de weg :~

Dat kentekenverlichtingverhaal is net zo iets, gewoon het spul voor elkaar hebben. anders lekker in België gaan wonen ofzo, dan mocht je willen dat het bij een kentekenlampje bleef. (Y)

Als je auto hier in Nederland niet door de APK komt dan is er toch wel iets aan de hand waardoor de auto niet echt veilig meer is, ik wil niet als één of andere Koos Spee overkomen.. maar zou er weinig trek in hebben dat er een andere auto op me af komt met een losgeschoten fuseekogel ofzo :wink:
Die regeling van vanaf 2006 eerste toelating is toch vorig jaar al veranderd:
Gasontladingslichten (Xenonlichten)

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten)
hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-
installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan
als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met
gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van grootnaar
dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,
waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het
dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen
zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator
voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool
voor hoge spanning.
Komt hieruit (pagina 7): Linkje Of heb ik het dan helemaal mis?
Het is een paar maanden zo geweest dat het helemaal niet meer mocht inderdaad zoals jij aangaf. (vanaf 1Mei 2009 tot Juli 2009 ergens) maar dat is later WEER veranderd.

Tegenwoordig moet er dus vanaf Datum eerste toelating 1 Januari 2006 koplampsproeiers op zitten en automatische hoogteafstelling. alles daarvoor mag gewoon Xenon hebben zolang deze een juist lichtbeeld geeft en het dimlicht blijft branden bij grootlicht.
erik_ark
Berichten: 108
Lid geworden op: di 4 dec 2007 10:54
Locatie: Deventer

Aaah ok dat die regel weer gewijzigd is op zon korte termijn al dat wist ik niet, weer wat geleerd (Y) :P
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

erik_ark schreef:Aaah ok dat die regel weer gewijzigd is op zon korte termijn al dat wist ik niet, weer wat geleerd (Y) :P
Je hoeft het niet te onthouden hoor, 't zal wel weer gewijzigd worden binnenkort :p
Plaats reactie