Airco, wanneer onderhoud?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
penb
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 27 dec 2009 8:38
Contacteer:

Hey iedereen,
Misschien een 'no problem question' voor de meeste autofreaks onder julie. Maar wanneer moet ik mijn airco (mechanisch) laten nazien.
Ik rij momenteel twee jaar met een KangooII en nu juist 40.000 km groot onderhoud gehad. Blijkbaar wordt een airco niet automatisch bij onderhoud nagezien maar wacht men op vraag van de klant.
Wat zijn sympthomen die me wijzen dat de airco onderhoud nodig heeft (behalve het volledig wegvallen van de koeling dan hé :grin: ). Momenteel werkt alles nog behoorlijk, maar ik wil deze zomer in zuid frankrijk niet zonder komen te zitten.
Bijkomende vraag, wat houdt zo een onderhoud in, wat doen ze allemaal, worden er ook stukken vervangen, en hoe lang ben ik mijn auto kwijt?
Alvast bedankt voor een verfrissend antwoord! (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Airco 1x per 1 a 2 jaar controleren op vulling en eventueel bij laten vullen. (afhankelijk van hoe vaak je deze gebruikt. meestal is 1x per 2 jaar voldoende)
In de vulling zit vaak een toevoeging (olie) om de pomp te smeren. Geregeld je airco gebruiken verlengt dus de levensduur van je syseem.
Het houdt tevens ook de afdichtrubbers tussen de diverse componenten afgedicht en voorkomt zo ook lekkage.

Interieurfilter / pollenfilter 1x per jaar vervangen.

Tijdens onderhoud airco (dus de vulling / werking controleren) ook vaak een reiniger gebruiken voor je verdamper in je kachelunit om vuil te verwijderen (lees : bacterien) ivm stank.

Meestal is het ook zo dat preventief 1x per 3 a 4 jaar de filterdroger word vervangen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Plaats reactie