[ClioRS]begin van het einde voor versnellingsbak?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Hoi,

mijn bak (Clio RS 182) heeft af en toe moeite met in de 1e te komen, geen geknars of andere gekke geluiden, meer alsof er iets niet helemaal uitgelijnd is waardoor de 1e net niet gevonden kan worden, ik moet dan naar drie en dan naar èèn .
Is dit een afstel probleempje ergens of gaat de bak het opgeven?
Born Grippy
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

dat klinkt inderdaad niet helemaal jofel. Het kan nog de afstelling zijn van de schakel stang. Ik had het vorige jaar ook als ik naar de 3 schakelde. Heb er toen een spuitje XADO EX120 in gegooid als laatste hoop. Had er niet veel vertrouwen in maar het werkte fantastisch. Geen idee hoe lang dit goed gaat maar gaat nu al een jaar goed en schakelt weer als boter. Ik gooi het nu standaard in al mn auto's
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

hmmm, straks ga je me nog vertellen dat je de dealer bent :smile:

ik heb niet zo'n vertrouwen in toevoegingen enzo, was van plan om eerst de olie te vervangen (90.000Km) zal eens kijken wat dat doet.
Born Grippy
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Niet zo'n vertrouwen in? Juist wel, alleen heb ik dan meer met de spullen van Forté.

Een hakerig schakelende versnellingsbak heeft vaak te maken met lakaanslag op de tandwielen. Met name als de boel nog koud is.
Met een toevoeging breek je die keiharde aanslag af en schakelt de bak weer een stuk soepeler.
Ik meen dat enkele forumleden dat al hebben toegepast.

En als je dan toch bezig bent, gooi meteen een injectorcleaner in je brandstoftank om het brandstofsysteem van de 182 te reinigen. (Y)

En nee, ik heb geen aandelen of handel in deze spullen.
Geheel onafhankelijk ondervonden. (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

bozothenutter schreef:hmmm, straks ga je me nog vertellen dat je de dealer bent :smile:

ik heb niet zo'n vertrouwen in toevoegingen enzo, was van plan om eerst de olie te vervangen (90.000Km) zal eens kijken wat dat doet.
Het klinkt inderdaad als een slecht verkoop verhaal maar kan het je echt aanraden. Zeker als versie olie niet meer helpt.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Adinsx schreef:Niet zo'n vertrouwen in? Juist wel, alleen heb ik dan meer met de spullen van Forté.

Een hakerig schakelende versnellingsbak heeft vaak te maken met lakaanslag op de tandwielen. Met name als de boel nog koud is.
Met een toevoeging breek je die keiharde aanslag af en schakelt de bak weer een stuk soepeler.
Ik meen dat enkele forumleden dat al hebben toegepast.

En als je dan toch bezig bent, gooi meteen een injectorcleaner in je brandstoftank om het brandstofsysteem van de 182 te reinigen. (Y)

En nee, ik heb geen aandelen of handel in deze spullen.
Geheel onafhankelijk ondervonden. (Y)

wat gebeurt er met die 'keiharde' aanslag in de bak? blijft dat rondzweven of lost het op oid?
Born Grippy
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het een idee om de toevoeging erin te doen vóórdat je de bakolie wisselt? Dan kan eerst de 'troep' loskomen en die haal je daarna met het wisselen van de olie eruit en kun je met verse lube verder. :)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Inderdaad. Toevoeging in de oude bakolie. Daar een aantal dagen mee rondrijden. Daarna bakolie verversen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het kan misschien ook een versleten motor- of versnellingsbakophangrubber zijn, waardoor de stand van de pook tov. de versnellinssgbak niet meer klop.
Suggestie.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

jacques schreef:Het kan misschien ook een versleten motor- of versnellingsbakophangrubber zijn, waardoor de stand van de pook tov. de versnellinssgbak niet meer klop.
Suggestie.
normaal wel, maar die zijn nog geen twee jaar oud, en toen vervangen door vibratechnics/powerflex ivm andere inlaat, maar zal bij het beurtje wel even kijken.
Born Grippy
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

nog een andere vraag, heeft injectorecleaner wel zin als ik altijd BP ultimate tank
Born Grippy
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ja, want zo'n injectorcleaner pakt die lakaanslag aan.
Wellicht interessant leesvoer voor je: http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... -1291969W/

Heb toen een lezing van Forté bijgewoond.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Voor dat geld van al die flesjes laat je hem ook een keer fatsoenlijk ultrasoon reinigen.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Adinsx schreef:Ja, want zo'n injectorcleaner pakt die lakaanslag aan.
Wellicht interessant leesvoer voor je: http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... -1291969W/

Heb toen een lezing van Forté bijgewoond.
wij van wc eend........... :discrunt:
Born Grippy
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Misschien moet je toch maar gewoon je bak wisselen... ;) Erg veel vertrouwen heb je hier toch niet in. (0) :beer:
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Beste tip inderdaad.

Wisselen dat ding :p :D
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

kom kom, beetje kritisch moet toch kunnen?

en een presentatie van een fabrikant over zijn eigen product.....we weten toch allemaal dat daar de mooiste beloften gedaan worden, of zijn we echt zo naief?
als ik zoek naar onafhankelijk onderzoek is er weinig te vinden en de meningen zijn ongeveer 50/50
Born Grippy
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Je keuze is 1000 revisie of 20 euro voor een beetje vloeistof. Als je je probleem daarmee een tijdje voor uit schuift is het in mijn opzicht het proberen waard. Ik heb geen aandelen en het heeft mij geholpen.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Precies, als je met 2 tientjes geholpen kan zijn probeer je dat toch eerst voor de 1000 euro optie :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Waarom goedkoop als het duur kan?? :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

bozothenutter schreef:kom kom, beetje kritisch moet toch kunnen?

en een presentatie van een fabrikant over zijn eigen product.....we weten toch allemaal dat daar de mooiste beloften gedaan worden, of zijn we echt zo naief?
als ik zoek naar onafhankelijk onderzoek is er weinig te vinden en de meningen zijn ongeveer 50/50
Ik gaf je een voorbeeld uit een onafhankelijk vakblad waar ik van aan het hoofd sta. Maar ok, je kan dan nog denken, die gasten adverteren.
Dat klopt ook, maar in de praktijk is het gewoon bewijsbaar dat fueltrims zich herstellen na gebruik van een injectorcleaner.
Dat een versnellingsbak na gebruik van zo'n middel weer beter schakelt. Etc. etc.

Maar wacht, in ons januarinummer waar we nu aan schrijven staat een praktijktest. We zette een auto op een vermogensbank en testen een middel.
Niet van Forté in dit geval. Zodra dat artikel beschikbaar is wil ik hem je gerust toesturen. (Y)

Serieus, probeer deze optie nou eerst. Helpt het niet, dan helpt het niet. Jouw probleem kan natuurlijk ook iets mechanisch zijn.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

net het gearbox en diff spulletje gekocht... :p
Born Grippy
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik ben benieuwd! Keep us posted. (Y)
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

denk dat ik er net bij kan, hoopm dat ik de tube er tussen kan krijgen...en moet hem even met de voorwieltjes op een stoeprandje zetten.
Born Grippy
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

nou gisteren een momentje gevonden, lukte net om erbij te komen...tube erin. dop erop, dop laten vallen.....arm nog verder in de auto gestoken (buren kijken raar) dop er op...weer dop laten vallen...eindelijk die $%^&**%! dop goed vast gedraaid.........kan geen versnellingen selecteren......WTF!

OOPS....koppelingskabel eraf geduwd...lol :~

nu eens kijken of het beter wordt
Born Grippy
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

en en??

kloten vulplek he (S)
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

lijkt iets soepeler te gaan (heel klein beetje maar) maar heb af en toe nog een blokkering als ik 1 wil selecteren (alsof de auto nog rolt als ik 1 wil selecteren)
Nog even doorrijden dus

die vulplek is idd ruk...en dacht het makkelijk te hebben omdat ik geen airbox heb (RS2)
Born Grippy
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

van 2 naar 1 terug schakelen is ook de lastigste voor de versnellings bak he. Het verschil in toeren is vrij veel en dat moet worden opgevangen door een messing ring (syncromesch) op dat verschil in toeren de as er bij te trekken qua omwentelingen. Dus die slijt ook het hardst. Revisie is niet zo heel duur als je het zelf wilt proberen.

werkloon is het hoogst. Bak uitbouwen en inbouwen is het meeste werk haast. :-(
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

daarom geef ik ook altijd tussengas :smoke:

ga ff kijken hoe het gaat, en misschien eens voorzichtig kijken voor een bak, het is mijn daily, dus hij moet zo kort mogelijk van de weg zijn.
Born Grippy
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Ik zou eerst je bakolie nog vervangen. Ik had laatst een Twingo die bijna helemaal niet meer schakelde.. Jaar geleden toevoeging bij gedaan, maakte toen wel wat verschil. Maar terug naar de 1e versnelling en naar zijn 2 schakelen ging bijna niet meer. Toch maar op de gok de bak olie vervangen. En nu schakelt hij echt als een nieuwe! Een wereld van verschil, dit was echt boven verwachting. Rijd inmiddels alweer een halfjaar probleemloos. Heb er gewoon de bakolie van Renault op gedaan
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Nou, het heeft ff geduurd.......nu de bakolie vervangen
maar het probleem is er nog steeds.
Lijkt erop dat het vaker optreed bij warme motor/bak als hij koud is gaat hij een stuk soepeler in de 1

wat kost een gebruikte bak, en wie is het beste adres voor een revisie?
enig idee van de kosten?
Born Grippy
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

http://www.onderdelenlijn.nl/ voor een 2ehands. reken tussen de 300 en 500.

Revisie via canonballman ruim 900 zonder upgrades.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

wat zijn de mogelijke upgrades dan?...is er een fatsoenljike bak van te maken? :grin:

oef, wat een verschil in prijs met de UK......
Born Grippy
Plaats reactie