[GTT] Koelsysteem (Radiateur)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Aangezien mijn huidige radiateur aan vervanging toe is vroeg ik mij af wat handig is om te doen.
Heb nu een standaard formaat rad (met iets van koper d'r in... :~ ) met (standaard) interne oliekoeler.
Zit te denken om dat te vervangen voor een rad. van misschien iets groter formaat en een aparte externe oliekoeler.
Wat is aan te raden? Ga geen gekke dingen doen (circuit) en wil het liefst zo min mogelijk aan moeten passen om het passend te krijgen.

Clio diesel?
19 16v?
Volledig alu? http://www.ebay.nl/itm/Gros-Radiateur-A ... d56&_uhb=1

Ik hoor graag wat jullie ervaringen/aanbevelingen zijn.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Als je uitgaat van een standaard set-up, dan blijft alleen een standaard radiateur over om te monteren i.v.m. de maatvoering. Een grotere kwa breedte en hoogte gaat dan niet, een dikkere wel.

Ik heb onlangs een dikkere (5cm ipv standaard 3.6cm) besteld van aluminium via CGB (zijn er ook via AX Autoparts in Frankrijk of GT Performance / xc_75fr @ ebay)
Daarbij heb je de mogelijkheid om er 1 bestellen met aansluiting voor de originele oliekoeler of zonder aansluiting (zoals ik heb) zodat je een externe oliekoeler nodig hebt.
Overigens hebben zij ook de standaard 3,6cm in aluminium.

Nadeel bij de dikkere radiateur is dat je de standaard koelvin eigenlijk bijna niet meer kwijt kan en dus ook een dunnere "Spal" moet gaan monteren...

(Ik heb dus eventueel een goede gebruikte (nieuw gekocht in 2006 en heeft sinds 2008 er alleen maar ingezeten).
Paar lamellen beschadigd dankzij in- en uitbouwen. Inwendige oliekoeler nooit gebruikt. Moet wel ff schoongemaakt worden :D )
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik kwam inderdaad die "xc_75fr" tegen op Ebay. (zie ook de link in bovenstaande post)
Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
Denk toch dat ik dan maar meteen voor een externe oliekoeler ga.
Wil dat eigenlijk al een tijdje en als ik dan toch veel ga uitgeven aan een mooie rad., dan maar meteen alles in 1 keer goed aanpakken.

Hebben er mensen ervaring met die franse kerel van Ebay ("xc_75fr")?
Ik zie dattie namelijk ook oliekoelers levert inclusief alle slangen e.d.
Volgens mij voor redelijke prijzen als ik het zo zie.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Heb met hem geen ervaring wel met CGB in the UK. (levert ongeveer hetzelfde en was binnen 1 week binnen)

Bij xc_75fr ga ik wellicht pas richting april wat bestellen (downpipe 60mm en uitlaat 60mm)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Ik heb nog wel een goede radiateur inclusief motor en rad....

Een paar jaar geleden gekocht kort gebruikt en weggezet.... Hoeft niet heel veel te kosten
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

En dan heb ik ook nog wel een een sandwichplate incl mocal slangenset voor je. Zelf ff oliekoelertje scoren en klaar ben je (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Effe over oliekoelers dan meteen...
Ik heb begrepen dat MET thermostaat beter is (ivm koude temperaturen)

Joost, wat voor een rad heb je staan? En heeft-ie interne oliekoeling of zonder?

Arco, wat voor slangen? Rubber of staal omvlochten? En die sandwichplate... met of zonder thermostaat?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Rubberen Mocalslangen en bijbehorende sandwich zonder thermostaat.

Thermostaat beter ? Kans op lucht in systeem is eerder aanwezig en functie hangt echt af van werking koeler, te groot is niet goed en vaak is een ingebouwde thermostaat storingsgevoeliger dan een die tussen de slangen gemonteerd zit (zoals deze Mocal http://www.nlpower.com/Producten/Produc ... fault.aspx )

Deze sandwichplate is het
Afbeelding

en deze slangen zijn het
Afbeelding
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Is een coopercore met interne cooler
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik ga dr even over piekeren, heren.
Bedankt iig voor al het aanbod.
Maar op dit moment ligt m'n voorkeur bij de combo; rad. zonder interne oliekoeler en een externe oliekoeler mèt thermostaat-sandwichplate (en staalomvlochten slangen).

Maar wellicht kom ik daar later nog op terug.... :D
Plaats reactie