Versnellingsbak Megane RS probleem?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Erwin1970
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 jun 2014 14:12
Car: Megane RS

Hey all,

Ik heb een Megane RS uit 2010 met 65.000 op de teller. Beest van een auto en rijdt geweldig. Maaarrr.... Als ik mijn ramen open heb hoor ik vreemde geluiden onder de auto vandaan komen zodra ik de koppeling intrap. Ik hoor een soort hele korte zware ratel. Schakelen gaat prima en zonder bijgeluiden. Het meest hoorbaar is dit in zijn achteruit: ik geef (flink) gas, trap de koppeling in en hoor heel kort de ratel. Ik zou zelf denken aan lagers.
Ik ermee naar de dealer en een monteur meegereden. Zou volgens hem de versnellingsbak zijn maar kon het niet helemaal plaatsen. Ik vertelde dat ik laatst ook een geluid hoorde bij stapvoets rijden alsof de uitlaat eronder uit kwam zetten(wat dus gelukkig niet het geval was). Maar volgens hem was dat de bak.... Over een week heb ik een afspraak en gaan ze er serieus naar kijken.

Anyway, mn big smile na het indrukken van de startknop is verdwenen. Bepaald prettig rijd ik er nu niet in omdat ik bang ben de hele boel aan gort te rijden. De vage voorlopige diagnose biedt me weinig vertrouwen.

Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Het zou mijn gemoedsrust erg ten goede komen.... Bij voorbaat dank!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

druklager? Wat hoor je als je stationair de koppeling in trapt? Gechipt?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erwin1970
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 jun 2014 14:12
Car: Megane RS

Hij is niet gechipt en als ie stationair draait hoor ik niks als ik de koppeling intrap.... Tis alleen als dr auto kracht moet leveren en als ik dan ontkoppel...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Klinkt misschien meer alsof er overmatige speling op een motorsteun zit? Ik had zo'n geluid ook wel eens in mijn Mégane 2, nooit verder naar gekeken overigens. Volgens mij zit daar ook een dogbone steun onder, die zou ik dan ook eens controleren.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Erwin1970
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 jun 2014 14:12
Car: Megane RS

Dat het een motorsteun zou zijn was bij mij ook als eerste opgekomen. Totdat die monteur over mijn versnellingsbak begon... Ik denk dat ik de definitieve diagnose van aankomende donderdag maar even afwacht. Ik houd jullie op de hoogte!
Erwin1970
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 jun 2014 14:12
Car: Megane RS

Nou de diagnose is gesteld. Wat blijkt, het hoort typisch bij de RS. De RS blijkt standaard wat meer speling te hebben op de aandrijfassen wat het geluid veroorzaakt. Ze hebben dit vergeleken met een exact dezelfde RS die ze daar te koop hebben staan.
Wat ze tevens vonden waren dat er teveel ruimte zat tussen mn remblokken en schijven. Dit zou tevens bijdragen aan de vreemde geluiden die ik onder de auto vandaan hoor komen.
Na overleg tussen mijn dealer Stam Utrecht en VKV te Gorinchem(waar ik hem heb gekocht) is besloten de remmen te vervangen onder garantie. Bij deze dus een dikke pluim voor beide dealers!
De grijns op mijn gezicht achter het stuur is weer terug.....
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Fijn dat het zo mooi opgelost is (Y)
Plaats reactie