Twingo RS / Clio 2 RS onderstel????

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

In mijn zoektocht naar een schroefset voor mijn Twingootje valt het mij op dat de onderdeelnummers/bestelnummers van een Twingo RS en een Clio 2 RS niet overeen komen terwijl mij vaker is verteld dat de Twingo 2 op het onderstel van een Clio 2 staat en het onderstel van de Twingo RS één op één gelijk is aan dat van de Clio 2 RS.

Weet iemand hoe dat het precies zit, want ik heb een beetje het idee dat ze mij iets op de mauw hebben proberen te spelden dat niet of niet helemaal klopt.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

ik weet van het engelse forum dat de ohlins voor de twingo R2 hetzelfde zijn als die van een Trophy (182) en net zo onbetaalbaar/onderhoudsgevoelig
Born Grippy
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Maar wil dat zeggen dat het onderstel ook precies hetzelfde is dan?
Want bij KW en BC zijn de nummers van de onderdelen namelijk niet hetzelfde...
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Dat de onderdeelnr's van aftermarket spul niet gelijk zijn wil nog niet zeggen dat de originele nr's niet gelijk zijn. Dus eigenlijk zou je de originele nr's moeten checken. Overigens is mij hetzelfde verteld door de dealer bij aankoop van mijn RS.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Als goed is zijn de twingo 2 op clio 2 chassis gemaakt.
Er kan natuurlijk wel verschil zitten in de fusees of topmounts die gebruikt zijn dus is de bevestiging daar ook anders.
Ik weet dat de twingo RS de remklauwen voorkant heeft van een megane 2 met een non turbo 2.0 16v.
Als je van beide autos de schroefsets een tekening met de maarvoering erop hebt weet je ook genoeg.

Is het prijstechnisch dan intressanter om een clio schroefset te kopen of niet? Of zit er verschil in aanbod tussen de 2 autos?
Racing is the best way to convert money into noise
Forza
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 mar 2013 20:59
Car: Renault Twingo RS
Locatie: Helmond

De boutafstand op de fusee van de Twingo RS is gelijk aan die van de 183 CUP/Trophy. Dus niet gelijk aan die van de Clio 172. Ook de bevestiging van de antiroll bar zit op de schokbreker maar ik weet zo niet of die hetzelfde is als bij de 183 cup/trophy.
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Niet echt een duidelijk verhaal zonder onderdeelnummers te vergelijken dus...

Sommige merken leveren geen schroefsetjes voor een Twingootje maar wel voor een Clio en bij sommige merken (ik meen zo uit mijn hoofd BC) is het setje voor de Clio 20 euro goedkoper.
Nou ga ik niet dood aan 20 euro maar als het dezelfde sets zouden zijn is dat natuurlijk wel vreemd.
Toen ik de importeur vroeg wat het verschil was tussen die 2 sets antwoorde die beste man alleen maar: het zijn 2 verschillende sets.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Dan heb je je antwoord al, het is niet gelijk aan de rs169 rs172 en de non cup rs182 (Y)

@forza 182 cup trophy hebben de stabistang op de draagarm en niet op de schokbreker, dat is dus ook anders.

Het zal wel een combi van clio2 en megane 2 onderstel delen zijn
Racing is the best way to convert money into noise
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Dan is nu ik weet dat de voorpoten niet gelijk zijn het verhaal duidelijk ja..

Bedankt voor de hulp mannen!
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Goed lezen! Er zitten al verschillen in de Clio 2 uitvoeringen.
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Dat zeg ik, nu ik weet dat de voorpoten niet gelijk zijn is het mij duidelijk.

Ofwel, doordat de voorpoten nogal van elkaar kunnen verschillen is mij nu dus duidelijk waarom het dus niet klakkeloos past, en dat was ook mijn vraag.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Je leest dus nogsteeds niet goed...
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Mijn vraag was of de onderstellen van de Twingo RS en de Clio 2 RS hetzelfde waren, uit diverse antwoorden blijkt dat er nogal wat verschil in zit dus ze zijn niet allemaal hetzelfde en kunnen dus niet allemaal één op één onder de Twingo, dat was het antwoord wat ik zocht dus ik vraag mezelf af wat ik dan nog meer moet lezen?

Als je er op doelt dat er wel één type tussen zit dat past wil dat dus ook automatisch zeggen dat ze niet allemaal passen, en dat laatste was mijn vraag.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Er is maar 1 ander type en dat is de Clio 2 cup, de fusees hebben een bout hart afstand van 60mm ipv 54, mocht het aanbod van de 54 veel groter zijn kun je deze fusees monteren wat heel veel cup eigenaren ook doen...
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Volgens mij lees ik dat alleen de trophy dezelfde boutafstand heeft en de rest niet, en dat daar de stabilisatorstang vast zit aan de schokbreker ipv aan de draagarm. Toch?

Er staat ook duidelijk dat de boutafstand iig niet gelijk is aan de 169 en 172, volgens mij blijft er dan maar weinig over dat 1 op 1 past.
En als je goed leest lees je ook dat er voor een Twingo voldoende te krijgen is maar dat die setjes soms wat duurder zijn, als alles 1 op 1 zou passen is dat in mijn optiek een raar verhaal maar gezien de verschillen die er onderling zijn is dat dus mogelijk.

Mocht ik het volgens jouw nog verkeerd begrijpen hoor ik het graag, dan ga ik een poosje terug naar de basisschool om het begrijpendlezen een beetje bij te spijkeren.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik denk in oplossingen, niet in problemen.

Maargoed, het aanbod voor een Twingo is gelukkig ruim zat dus geen probleem voor jou (Y)
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Volgens mij heb ik ook geen probleem, ik had alleen een vraag!

Laten we deze wederzijdse wel/niet goed lezen discussie maar beëindigen met de conclusie die ik al eerder trok: niet alle schroefsets voor een Clio 2 RS passen onder een Twingo RS.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klopt helemaal (Y)

Zoals eerder gezegd, mocht je toch een breder aanbod willen kun je 'gewone Clio RS' fusees monteren en een klein plaatje op de schokdemper is genoeg voor bevestiging van de stabistang
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

De enige schroefsets die passen zijn die voor een clio 2 182cup/cuppack/trophy, ofwel, waarbij de boutafstand van de schokdemper 60mm is.
Born Grippy
Plaats reactie