Ik ben nog steeds dolblij met mijn Clio RS maar vandaag had hij er toch geen zin meer in. Een uurtje later overigens wel dus dat duidt op een elektronische storing.
Kaart erin, startknop indrukken, maar starten ho maar. Opvallende is dat na het indrukken van de startknop de stroom op de airco-unit en radio-unit even weg valt. Na enige tijd komt dan de melding "stuur vrij".
Uiteraard eerst even gegoogled voordat ik hier een post plaats en bijna altijd lees ik meldingen "stuur niet vrij" wat (volgens mij) duidt op een storing in het kastje dat de stuurvergrendeling vrij moet geven maar dat dus niet doet. Bij mij doet hij dat volgens mij wel want ik kan het stuur gewoon volledig ronddraaien en heb dus de melding "stuur vrij".
Ik vind verder het volgende over de startprocedure. Normaal gesproken gaat deze als volgt: kaartlezer met ingestoken kaart geeft signaal naar uch, deze module zendt na goedkeuring kaart ,code naar stuurvergr.module. Indien stuurkolom wordt vrijgegeven, wordt daarna relais tbv voeding 15 aangestuurd. Moet ik het zoeken in de stappen "relais tbv voeding 15" aangestuurd? Zo ja, waar moet ik eea zoeken?
Uiteraard nog even aan prachtige actiefoto van één van mijn laatste Ringbezoeken:
[img]http://ring-world.nl/Foto%27s/2014/08-06/bqbE9n.jpg[/img]
@mod: uiteraard mag deze topic verplaatst worden naar het deel tecniek/electra. Zag pas later dat die er was....
melding "stuur vrij" maar niet starten Clio 3 RS
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Dat zijn mindere dingen!
Ik zou als eerst even je accupool losgooien als je dat nog niet gedaan hebt.
Als dat niet helpt kom je er eigenlijk niet onderuit om hem uit te laten lezen. Ik heb die melding vaker gezien bij een Clio 3.. Daar was toen de stuurkolom van defect. Hopen dat dat toch niet bij jou is wat daar kun je heel wat rondjes Ring van doen!
Meestal is de oorzaak dan een verstopte paravan afvoer.
Succes!
Ik zou als eerst even je accupool losgooien als je dat nog niet gedaan hebt.
Als dat niet helpt kom je er eigenlijk niet onderuit om hem uit te laten lezen. Ik heb die melding vaker gezien bij een Clio 3.. Daar was toen de stuurkolom van defect. Hopen dat dat toch niet bij jou is wat daar kun je heel wat rondjes Ring van doen!
Meestal is de oorzaak dan een verstopte paravan afvoer.
Succes!
Dank voor je reactie en de suggesties. Pool los heb ik al gedaan maar bood ook geen oplossing.
Ik lees vooral stuur niet vrij in relatie tot een stuurkolom die niet vrij komt en dus vervanging daarvan. "Mijn" melding vind ik op het internet bijna niet.
Waar leidt die eventueel verstopte parafan toe? Storing in de elektronica/bepaalde relais of zo doordat water op bepaalde plekken komt?
Zal morgen eens verder kijken, auto staat in mijn loods paar km van huis.
Ik lees vooral stuur niet vrij in relatie tot een stuurkolom die niet vrij komt en dus vervanging daarvan. "Mijn" melding vind ik op het internet bijna niet.
Waar leidt die eventueel verstopte parafan toe? Storing in de elektronica/bepaalde relais of zo doordat water op bepaalde plekken komt?
Zal morgen eens verder kijken, auto staat in mijn loods paar km van huis.
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Klopt, heb het verkeerd gelezen. Gaat het stuurslot er nog wel op? Ik kan je wel aan wat schema's helpen, maar ik denk dat je hem het beste eerst moet uitlezen. Gaat anders erg lastig worden denk ik
Je hebt pm trouwens.
Je hebt pm trouwens.
Het stuurslot gaat er inderaad nog wel op en af.
PM beantwoord
PM beantwoord
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn megane. In het begin sporadisch en startte de auto na een uur wel weer. Later met grotere regelmaat deze storing gehad ,totdat op een gegeven moment de stuurvergrendeling niet meer vrij wilde komen (en met het nodige sloopwerk) vervangen moest worden. Na deze vervanging komt het niet willen starten niet meer voor.
5turbo: had jij ook de melding "stuurwiel vrij" of had je de melding "stuurwiel nietvrij"?
Het " totale proces" heeft ongeveer een half jaar geduurd. Met af en toe weken waarin er geen problemen waren. Ik had in de loop van de tijd verschillende meldingen. De laatste melding voordat het stuurslot het begaf was; draai stuur en ....... ( wat op de stippeltjes stond weet ik niet meer). Al de tijd is de oorzaak van de storring bij de dealer niet uit te lezen geweest.
Vandaag op onderzoek uit gegaan. Zekeringkast met de kleine relais lv onder de motorkap was droog en alles daarin werkte naar behoren. Vervolgens aan het zoeken geweest naar de relais & zekeringen die normaal in plastic houders rondom de accu zitten.
[img]http://www.ring-world.nl/Clio/16.JPG[/img]
Doordat de accu daar niet meer zit, maar wel een joekel van een carbon airbox hebben ze die wat verder naar beneden weggeknoopt. Wiel LV eraf, binnenkuip eruit en zo konden we erbij. Meten = weten en alles was in orde. Ook met wat bewegen aan eea geen startende Clio. Tenslotte de plastic plaat onder de motor losgeschroefd om old-style de startmotor eens een flinke klap te kunnen geven. Et voila, daarna startte hij weer. Inmiddels weer een keer of 10 probleemloos gestart dus het lijkt toch sterk op een half overleden startmotor. Bij mijn 205-jes GTi veelvuldig gehad en daarbij hoorde je altijd wel een tik vanuit de startmotor waarna het stil was. Die tik ontbrak bij de Clio dus daarom hebben we het daar ook niet direct gezocht. Morgen weer naar de Ring op de auto-ambulance en dus tactisch parkeren zodat ik altijd de startmotor een klap kan geven nadat ik de auto op heb gekrikt . Het is geen garantie dat het de startmotor is, maar het lijkt er wel sterk op.
[img]http://www.ring-world.nl/Clio/16.JPG[/img]
Doordat de accu daar niet meer zit, maar wel een joekel van een carbon airbox hebben ze die wat verder naar beneden weggeknoopt. Wiel LV eraf, binnenkuip eruit en zo konden we erbij. Meten = weten en alles was in orde. Ook met wat bewegen aan eea geen startende Clio. Tenslotte de plastic plaat onder de motor losgeschroefd om old-style de startmotor eens een flinke klap te kunnen geven. Et voila, daarna startte hij weer. Inmiddels weer een keer of 10 probleemloos gestart dus het lijkt toch sterk op een half overleden startmotor. Bij mijn 205-jes GTi veelvuldig gehad en daarbij hoorde je altijd wel een tik vanuit de startmotor waarna het stil was. Die tik ontbrak bij de Clio dus daarom hebben we het daar ook niet direct gezocht. Morgen weer naar de Ring op de auto-ambulance en dus tactisch parkeren zodat ik altijd de startmotor een klap kan geven nadat ik de auto op heb gekrikt . Het is geen garantie dat het de startmotor is, maar het lijkt er wel sterk op.
Hehe anders doet zo'n klap altijd wel goed voor de gemoedsrust whehe...
Het feit dat jij zegt dat er allerlei verlichting dimt op het moment dat je probeert te starten wijst ook wel duidelijk naar de startmotor.
Zie je misschien morgen!
Het feit dat jij zegt dat er allerlei verlichting dimt op het moment dat je probeert te starten wijst ook wel duidelijk naar de startmotor.
Zie je misschien morgen!
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Tijdens het niet willen starten even meten op de stuur draad op het startrelais vd startmotor .
Tevens alle massa kabels aan het blok nazien ... Zelfde klacht gehad met rotte massa strip.
Tevens alle massa kabels aan het blok nazien ... Zelfde klacht gehad met rotte massa strip.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Thanx, dat was ik inderdaad. Gisteren bij de Ring had hij de eerste keer wel zin om te starten, maar de tweede keer niet.
Uiteraard had ik hem tactisch geparkeerd (op een hellinkje) wat vrij eenvoudig gaat in de Eifel. Instappen, rollen, koppeling op laten komen in 2 en aanslaan. Zodoende gisteren toch nog 11 heerlijke rondjes kunnen rijden alhoewel er wel heel veel oile-opzuig-zand op de baan lag n.a.v. de race van zaterdag.
Dat wordt waarschijnlijk dus toch een nwe startmotor of er moet iets niet in orde zijn qua bekabeling aan/richting de startmotor.
Uiteraard had ik hem tactisch geparkeerd (op een hellinkje) wat vrij eenvoudig gaat in de Eifel. Instappen, rollen, koppeling op laten komen in 2 en aanslaan. Zodoende gisteren toch nog 11 heerlijke rondjes kunnen rijden alhoewel er wel heel veel oile-opzuig-zand op de baan lag n.a.v. de race van zaterdag.
Dat wordt waarschijnlijk dus toch een nwe startmotor of er moet iets niet in orde zijn qua bekabeling aan/richting de startmotor.
De blauwe Golf 1 is van een vriend van me. De fusee LV was afgebroken en daardoor is hij onder een hoek van 45 grd de vangrail in gegaan. Maar no worry, Marco kennende wordt dat wel weer netjes gemaakt. Wel sneu want was weer het 1e weekend dat hij weer paraat was met een nieuw opgebouwd blok, aangepaste bak (qua tandwielen) en een ander sper. Golfje gaat regelmatig stuk (technisch gezien) dus hij is wel wat gewend