Bouten van de wielophanging schoonmaken

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik ben weer ns met mijn 19 16V cabrio ad slag gegaan en ik zal zonder twijfel voorlopig weer met de nodige vragen komen.

Afgelopen weekend heb ik met veel moeite de voorwielophanging verwijderd (draagarmen, fusee's, stuurstangen/kogels etc). Deze worden allemaal door nieuw vervangen.

Nu vraag ik me af hoe ik die bouten weer goed bruikbaar kan krijgen. Het loshalen was een ramp maar er is niets beschadigd. Kan ik deze dan gewoon hergebruiken of moet ik ze vervangen?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De M12 bouten met fijne draad (schokbreker/fussee) kun je gewoon hergebruiken. De M10 boutjes van de onderste fuseekogel zou ik gewoon vervangen. Die zijn overal te koop en kosten niet veel. Wel graag 8.8 kwaliteit bouten.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Hi Jacques,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Er zijn meer bouten dan dat:

Draagarm : 2 flinke bouten
Fusee: 2+1 bout (2 onder, 1 boven)
Stuurkogel moer (vervang ik sowieso)
Centrale moer (op de aandrijfas)

De bouten zijn wellicht te reinigen maar kan ik de moeren ook weer gebruiken? met name de moeren met terugdraaibeveiliging (borgmoer)? Als deze net zo lastig vast te draaien zijn zal het lastig zijn om ze met een momentsleutel op het juiste moment te zetten. Of zie ik dat verkeerd?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Die wiel moer kun je echt wel opnieuw goed vast zetten, ook met kopervet . En je kunt gewoon ff met een roestborstel ff het schroefdraad goed schoon maken en met wat kopervet weer vast zetten. Gewoon goed vast zetten, echt niet zo spannend dat je een moment sleutel moet gebruiken. Gewoon goed onthouden, vast is vast. Vooral omdat je weet, je moet weer uitlijnen.
Plaats reactie