Ik ben weer ns met mijn 19 16V cabrio ad slag gegaan en ik zal zonder twijfel voorlopig weer met de nodige vragen komen.
Afgelopen weekend heb ik met veel moeite de voorwielophanging verwijderd (draagarmen, fusee's, stuurstangen/kogels etc). Deze worden allemaal door nieuw vervangen.
Nu vraag ik me af hoe ik die bouten weer goed bruikbaar kan krijgen. Het loshalen was een ramp maar er is niets beschadigd. Kan ik deze dan gewoon hergebruiken of moet ik ze vervangen?
Bouten van de wielophanging schoonmaken
De M12 bouten met fijne draad (schokbreker/fussee) kun je gewoon hergebruiken. De M10 boutjes van de onderste fuseekogel zou ik gewoon vervangen. Die zijn overal te koop en kosten niet veel. Wel graag 8.8 kwaliteit bouten.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Hi Jacques,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Er zijn meer bouten dan dat:
Draagarm : 2 flinke bouten
Fusee: 2+1 bout (2 onder, 1 boven)
Stuurkogel moer (vervang ik sowieso)
Centrale moer (op de aandrijfas)
De bouten zijn wellicht te reinigen maar kan ik de moeren ook weer gebruiken? met name de moeren met terugdraaibeveiliging (borgmoer)? Als deze net zo lastig vast te draaien zijn zal het lastig zijn om ze met een momentsleutel op het juiste moment te zetten. Of zie ik dat verkeerd?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Er zijn meer bouten dan dat:
Draagarm : 2 flinke bouten
Fusee: 2+1 bout (2 onder, 1 boven)
Stuurkogel moer (vervang ik sowieso)
Centrale moer (op de aandrijfas)
De bouten zijn wellicht te reinigen maar kan ik de moeren ook weer gebruiken? met name de moeren met terugdraaibeveiliging (borgmoer)? Als deze net zo lastig vast te draaien zijn zal het lastig zijn om ze met een momentsleutel op het juiste moment te zetten. Of zie ik dat verkeerd?
Die wiel moer kun je echt wel opnieuw goed vast zetten, ook met kopervet . En je kunt gewoon ff met een roestborstel ff het schroefdraad goed schoon maken en met wat kopervet weer vast zetten. Gewoon goed vast zetten, echt niet zo spannend dat je een moment sleutel moet gebruiken. Gewoon goed onthouden, vast is vast. Vooral omdat je weet, je moet weer uitlijnen.