HOW-TO Megane II RS Injectoren verwijderen/vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

Hierbij een How-To voor het loshalen/vervangen van de injectoren van een Megane II RS.

Is verplaatst naar een andere locatie vanwege de problemen met photobucket

link naar how-to: http://megane-rs.nl/community/how-tos/h ... vervangen/
Laatst gewijzigd door roylee op do 12 apr 2018 9:10, 7 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooi how-to!
Gebruikersavatar
flynn
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 11 nov 2013 18:42
Car: Megane 4 RS 2018

Hey Roy,

Dit is hoe het moet, een uitgebreide DIY handleiding.
TOP !!

Ik probeer er ook aan te denken als ik een keer wat moet doen, plaatjes zeggen meer dan woorden soms :smile: :foto:
http://www.dje-quake.nl
Music is the answer....
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Goed werk! (Y)
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

Allen bedankt! Hoop dat er mensen zijn die op deze manier wat geld kunnen besparen en wat meer dingen zelf durven doen. Sommige dingen klinken lastig maar zijn vaak best te ondernemen. Kijk maar naar het te gebruiken gereedschap. paar doppies en en een punttang :smile: .
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Tipje , je mag een beetje vet aan de rubbertjes vd injectoren doen , beide kanten ...
Glijden ze makkelijk in de pockets .
Gewoon een heel klein beetje ....
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

toegevoegd :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als je dan toch de injectoren gaat vervangen beter meteen een setje 630cc's er in, zit je ook niet meer aan de max dutycycle van de originele injectoren en is er gelijk wat ruimte voor meer tuning 8)
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

Ik ben er zelf niet zo'n fan van. Mijn megane is al stage 1 gechipt (1 bar ipv 0,8) en vind dat eigenlijk al voldoende. Het zal best lang goed gaan met verder opvoeren maar je weet het nooit. Bovendien vind ik hem rap zat en vind het zonde als ik iets sloop op die manier. zou erg zonde zijn. Hij heeft nog maar 70k gelopen dus ik houd hem nog even dicht bij origineel :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Uiteraard, ieder zijn ding natuurlijk, ik zit nu net over de 300 en heb er nog geen genoeg van :D
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

300pk :worship: dat is met aanpassingen hoop ik? Dan komen andere drijfstang lagers en zuiger bodem sproeiers om de hoek kijken.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Waar heb jij het nou over? We leven niet meer in de jaren 80 hoor :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nou Roy, je gedachten zitten wel aan de goede kant te denken. Nieuwe drijfstangen minimaal, wel ieder geval in Megane2. Als je Tuur zijn topic opzoekt staat er vast een ton aan informatie in ;-)
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=175

ik leest niet dat er andere drijfstangen in deze setup zitten. Maar Tuur hamert er altijd op dat 300 de uiterste grens is van de standaard drijfstangen ;-)
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

Vaak is het zo dat als je een non-turbo blok gaat boosten dat je gelijk al aan ruimere zuigerbodem koeling moet gaan denken. En zwaarder uitgevoerde drijfstangen, of H-profiel drijfstangen als je echt vermogen gaat vragen. En uiteraard de drijfstanglagers. Holle zuigers om compressie te verlagen kunnen ook niet ontbreken.
Maar als je een turbo blok gaat aanpassen dan zijn de meeste onderdelen er al op berekend tot een bepaalde grens natuurlijk. Daarboven heb je kans op smeltende zuigers door slechte koeling, drijfstanglagers die bezwijken onder de fysieke druk.
Laatst gewijzigd door roylee op wo 21 dec 2016 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Van de 2 R.S. in principe veilig tot 300, de 3 R.S. kan nog wat verder (340-350) voor je wat maatregelen moet gaan treffen.
Als je toch die kant op gaat kom je ook de limieten van de bak tegen kwa koppel.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Van de 2 R.S. in principe veilig tot 300, de 3 R.S. kan nog wat verder (340-350) voor je wat maatregelen moet gaan treffen.
Als je toch die kant op gaat kom je ook de limieten van de bak tegen kwa koppel.

Dijon heeft er 1 met +/- 500 pk:
http://www.dijonautoracing.fr/preparati ... acing.html
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Maarten-Jan schreef:Van de 2 R.S. in principe veilig tot 300, de 3 R.S. kan nog wat verder (340-350) voor je wat maatregelen moet gaan treffen.
Als je toch die kant op gaat kom je ook de limieten van de bak tegen kwa koppel.

Dijon heeft er 1 met +/- 500 pk:
http://www.dijonautoracing.fr/preparati ... acing.html
omg
548.0 Cv et 649.9 Nm :banaan:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik lees hier van alles waar ik het totaal niet mee eens ben. Ik heb er nooit op gehamerd dat 300pk de magische grens is voor een 2 rs, sterker nog, in mijn ogen kunnen deze zelfs 330pk wel draaien zonder te ontploffen. Helaas heb ik niet meer de tijd om dit te bewijzen gezien mijn eigen setup een stapje verder gaat. Het zelfde geldt voor een 3 rs, deze kunnen ook zeker meer aan dan 340-350pk, daar heb ik dan weer wel de tijd voor om dat te gaan bewijzen ;-)

Zuigerbodemkoeling hebben deze motoren standaard al, dit gaat al terug naar de Clio 16v motoren die dat ook al hadden. Zuigers smelten niet door slechte koeling, die smelten door een slechte afstelling, been there, done that! Drijfstanglagers bezwijken ook niet door de fysieke druk, ze bezwijken onder een gebrek aan oliefilm, waarbij 'geupgrade' lagers wat vergevingsgezinder mbt directe beschadiging. Wat wel bekend is bij deze motoren is dat de middelste hoofdlager van de krukas problemen kan geven, dit is overigens meer een designfout dan een tuningfout, welke na tuning natuurlijk wel sneller aanwezig zou kunnen zijn.

Uiteraard is er voor alles een grens, bij de één wat minder ver dan de ander, dit is dan weer te wijten aan de inconsistentie van het bouwen van deze motoren. Een harde grens kun je nooit geven maar een feit is dat je wel de veiligheidsmarge aan het verkleinen bent.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

sorry tuur, ik meende het echt ergens te hebben gelezen en kwam in een Topic van Benjamin stage 3 ook op standaard drijfstangen dit nog tegen van Jo,

Een quote uit een heel ander topic!!
-jo- schreef:ik heb niet alles gelezen, waarvoor mij excuus, maar wel het stukje van Boy en Jochem (beide stg2).

Die van Boy hebben we "ff" op 510 Nm gehad in Goes. Zelfs de complete Helix combo trok dit niet.

En niet om lullig te doen maar eerder deze week zijn er weer 3 motoren gesneuveld, ook niet door de eerste de beste gemapped (RStuning), met als enige reden door "The Magical 300 Lb/ft limit" te gaan. De standaard drijfstangen kunnen dit gewoon niet aan en de compressie verhouding bij de 225/230 is gewoonweg niet optimaal. (9.0:1 btw)
gaat dus over Nm dat je niet over de 406.745385 NM moet gaan anders vragen om problemen bij rs 225 blokjes.


:edit we gaan wel zo ook mede door mij wel flink offtopic!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Je hoeft het uiteraard niet overal mee eens te zijn Tuur :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Je hoeft het uiteraard niet overal mee eens te zijn Tuur :D
Mannen wordt het niet eens tijd om dit weer een "How To" te laten en de discussie in een ander afgesplitst topic te laten verder gaan? ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Maarten-Jan schreef:Je hoeft het uiteraard niet overal mee eens te zijn Tuur :D
Uiteraard, mag ik het nog wel melden toch (F)

Wilde net gaan posten dat dit hier niet thuis hoort, maar daarom niet minder interessant is. Wellicht dat een mod dit naar het ACT:Megane RS kan verplaatsen? Dan laten we dit voor vragen over het verwijderen/vervangen van injectoren (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zeker weten! Voortschrijdend inzicht is altijd goed :) en het is inderdaad wel dusdanig interessante materie dat het een eigen topic waard is (Y)
Plaats reactie