Schroefdraad wielbout RS200

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

Hallo , ik heb gisteren tot mijn verbazing gezien dat er een wielbout loszat, rechtsachter. Deze heeft helaas de velg iets beschadigd en het eerste stuk draad van de naaf/remschijf weggevreten |: .

Nu is is mijn vraag weet iemand de originele wielbout schoefdraad maatvoering van een clio rs cup uit 2011 ? Ik meet buitendiameter draad 13.8mm maar de spoed is deze normaal 1,5 ? Dan kan ik kijken of ik de juiste tap kan regelen, anders nieuwe remmen :@ |:

En weet iemand een goed adres voor eventueel bouten te bestellen ? ( ik heb er net bij Renault 2 besteld maar ben niet spreken over de service aldaar ik vraag me af of ik uberhaupt de goede geleverd krijg.)

B.v.d.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Maat is: M14x1,5 lengte 28
Racing is the best way to convert money into noise
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

Bedankt voor de info. Draad is inmiddels getapt, is echter te beschadigd om er een bout op een hoger moment in aan te trekken.

Ik kan nog eens zoeken naar een langere bout, het is anders wel zonde als nu al de remschijven vervangen moeten worden door 1 kapotte schroefdraad.

Ik vraag me af wie me dit geflikt heeft, velgen zijn er in maart opgekomen het kan niet zo zijn dat er nu ineens 1 bout los gaat zitten.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Je zou er ook een helicoil in kunnen laten zetten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wielbouten in aluminium velgen met 85 Nm aan trekken en in stalen velgen met 100 Nm aan trekken. Bij hogere aantrekkoppels sloop je de bout. Koop gewoon een betaalbare momentsleutel.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Of even kijken wat er in het boekje/deurstijl/tankdop staat. Mijn Megane R26 moet namelijk op 140Nm.
Megane R26 -> Megane 4 RS
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Exact, je kan niet universeel stellen alu=x en staal=x, gewoon kijken wat er voor je auto voorgeschreven staat.
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

jacques schreef:Wielbouten in aluminium velgen met 85 Nm aan trekken en in stalen velgen met 100 Nm aan trekken. Bij hogere aantrekkoppels sloop je de bout. Koop gewoon een betaalbare momentsleutel.
Bout is niet gesloopt door te vast aandraaien, maar hoogswaarschijnlijk losgelopen en gaan slingeren in het draadgat.

Verder lijkt me 85nm erg weinig, en de velgen worden altijd door mij en de monteur op moment vastgezet/gecheckt na een tijdje rijden . Is trouwens volgens het boekje 140nm meen ik. Maar ik zet ze op 125-130nm vast nog nooit iets fout gegaan tot nu toe.
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

Ik denk trouwens ook te weten waardoor de bout los is gegaan. De auto was +- 1 maand geleden bij een schadehersteller voor een klein deukje eruit te duwen, boven het desbetreffende wiel in het zijscherm.

Ik wist echter niet dat hij hiervoor het wiel eruit moest halen, nu zag ik dat de binnenkuip/spatscherm los is geweest dus het wiel ook |: . Bouten van dit wiel zaten ook lekker verschillend vast, de andere velgen waren allemaal perfect op moment.
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

Gerald schreef:Je zou er ook een helicoil in kunnen laten zetten.
Is volgens mij wat weinig plek voor. Althans de draad zit nu al zowat op de buitendiameter van het wiellager vooral aan de achterkant.
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

Maar weet iemand nog een goed adres voor een remschijven set ? Clio 3 RS CUP achter.

Wiellager diameter 30mm ( geen 25 mm Toch ?
5 gaats M14
Diameter is die altijd hetzelfde achter ?

Bij de automaterialenzaak waar ik normaal ga hadden ze wel een set maar daar was de draad M12 van :X ?

http://www.k-tecracing.com/show_product ... 06&appid=3

Dit zouden de goede moeten zijn, iemand ervaring met K-TEC of een ander adres in NL/DE ?
RSR
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 jun 2017 15:22
Car: Clio 4 RS Clubsport

Ik zou even zoeken op Ebay.de. Heb daar voor meerdere auto's al ATE remschijven besteld. Meestal bij Autoteilemann maar daar kan ik ze daar zo snel niet vinden. Misschien zijn deze wat ? http://www.daparto.de/Teilenummernsuche ... peId=24595

Gr Ron
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

RSR schreef:Ik zou even zoeken op Ebay.de. Heb daar voor meerdere auto's al ATE remschijven besteld. Meestal bij Autoteilemann maar daar kan ik ze daar zo snel niet vinden. Misschien zijn deze wat ? http://www.daparto.de/Teilenummernsuche ... peId=24595

Gr Ron
Bedankt, daar staat wel een mooie tekening met alle afmetingen bij. Ik ga morgen nog eens vergelijken.

Deze had ik nog gevonden, schijven van BOSCH.

http://www.mister-auto.nl/fl/remschijve ... 9!724.html

met deze blokken :

http://www.mister-auto.nl/fl/remblokken ... 1!769.html

Gaan TRW schijven en blokken soms langer mee of waarom zijn die zo duur ? Deze staan ook in de reeks achterremschijven bij Misterauto.
RSR
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 jun 2017 15:22
Car: Clio 4 RS Clubsport

Ik heb geen ervaring met TRW en Bosch, ik heb onder mijn twee ///M's ATE schijven gezet icm met Pagid RS zwart, ben ff nummer kwijt. Scheelde echt een vermogen ivm de prijzen in Nederland. Mijn RS heeft 47dkm weg, maar daar gaan ook weer ATE schijven op met een set leuke Pagid blokken. Ik wil remmen die net wat extra's brengen. Maar er zullen er hier veel meer zijn die je kunnen adviseren mbt een goede set schijven en blokken, ik moet nog een beetje thuisraken in de Renaultwereld.... :grin:

gr Ron
srvip
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 7 sep 2015 19:03

RSR schreef:Ik heb geen ervaring met TRW en Bosch, ik heb onder mijn twee ///M's ATE schijven gezet icm met Pagid RS zwart, ben ff nummer kwijt. Scheelde echt een vermogen ivm de prijzen in Nederland. Mijn RS heeft 47dkm weg, maar daar gaan ook weer ATE schijven op met een set leuke Pagid blokken. Ik wil remmen die net wat extra's brengen. Maar er zullen er hier veel meer zijn die je kunnen adviseren mbt een goede set schijven en blokken, ik moet nog een beetje thuisraken in de Renaultwereld.... :grin:

gr Ron
Dankjewel voor reactie weer, ja ik ben steeds wat aan het vergelijken.

Als ik kan upgraden naar iets beters wil ik dat wel doen, echter vraag ik me wel af hoeveel ik ervan merk van alleen de achterremmen. Voren zitten nog de originele remschijven erop (die nog wel een tijd meegaan), en ik denk dat je voren wel meer merkt van een dergelijke upgrade van schijven/blokken.
RSR
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 jun 2017 15:22
Car: Clio 4 RS Clubsport

Klopt, je kan achter gewone blokken monteren. Hij moet achter niet harder remmen dan voor....

GrvRon
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Zou je niet eerst even naar die schade hersteller terug gaan om hem de schade aan de schroefdraad te laten zien? Lijkt mij dat hij dat zal moeten betalen.
Plaats reactie