zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of cookie!

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of cookie!

Postby Orthello » Tue 25 Oct 2005 10:54

Voor de mensen die er een beetje tegen op zien om dit zelf te doen.... het valt reuze mee!!! Ik zag er ook onwijs tegen op om het zelf te doen. Horror verhalen over lager persen en fusseekogel trekkers weerhielden mij in eerste instantie.
Tot ik even in de werkplaats handleiding keek. Dat moet lukken.
En zo ben ik zondag in alle rust onder de carport aan de gang gegaan. Ik heb het echt op mijn gemakkie gedaan en was met 3 uur (incl een kleine tegenslag) klaar.

Ik denk, en dat is een schatting, dat je met deze reparatie ongeveer 150 tot 200 euro arbeidsloon uitspaart omdat je het zelf doet.

Het betreft een Clio RL 1.4 uit 1994

Te beginnen met het wiellager... (links achter)

Onderdelen levering: (ca €60,-)
* Lager
* Borgring
* As-moer

Nodig:
* Krik
* Bok/As-steun
* Schroevendraaier
* Ratel
* Dop 19 (bij voorkeur 6 kantig)
* Dop 30 (bij voorkeur 6 kantig) (deze twijfel ik even aan. Ik doe het uit mijn hoofd)
* Lange punt tang met smalle bek
* Zware hamer

Te volgen stappen:
* Wielbouten een eerste slag lossen
* Auto op de krik
* Bok/as-steun eronder
* Wielbouten geheel lossen
* Wiel verwijderen
* Afdekdop van de naaf halen (kan je er met een schroevendraaier zo uit wippen)
* Met dop 30 de as-moer lossen
* Met tang de borg ring verwijderen (gaat op dit makkelijker dan wanneer de trommel al helemaal van de as is)
* Zeker zijn dat de handrem eraf is!!!
* Nu de trommel van de as af halen. Dit kan wat rottig gaan, maar met wat wrikken komt hij vanzelf los
* Lege nu de trommel met de 'gesloten' kant naar beneden op een werkbank/stuk hout.
* Zet de grote dop 30 op het lager.
Niet zozeer omdat je hem los kan graaien met die dop, maar je gebruikt die dop om hoogte te creeeren, zodat je met de zware hamer het lager er uit kan slaan/rammen/beuken
* Sla dus nu met de hamer op de dop, zodat je het lager door de schacht naar beneden/buiten slaat

----------
Tot hier het uit elkaar halen van de boel.
----------
Het in elkaar zetten is eigenlijk hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.


* Druk het lager in de schacht.
Zorg dat hij er goed recht inzakt, anders gaat hij klemmen. Gebruik eventueel de buitensten ring van de oude lager om het nieuwe lager er VOORZICHTIG met de hamer in te TIKKEN!!! Dus niet rammen!!
* Zet nu de borg ring terug (in tegenstelling tot demontage, is het makkelijker om het terug zetten naast de auto te doen)
* Schuif nu alles terug op op de as
* As moer er weer op... goed strak aandraaien (het moment weet ik niet meer uit mijn hoofd)
* Afdekdopje weer terug
* Wiel weer terug (hand vast)
* Bok/as-steun weg
* Krik omlaag
* Wiel moeren strakdraaien (kruislings!)

En dat was het vervangen van het wiel lager.

Mogelijke tegenslagen (eigen ervaring):
* Rem trommel wil niet van de as los komen (maar draait wel)
Ga niet zoeken naar andere moeren of bouten, die zijn er niet. Het is echt alleen die grote as-moer. Aan de onderkant zit een opening waar je een stevig stuk metaal (schroevendraaier, bandijzer) tussen kan steken om zo, voorzichtig!!! de trommel van de as te forceren.

* Het oude lager is zo slecht dat hij in je handen uit elkaar valt
De lager rolletjes zitten in een conische strip. Daardoor valt de lager wel naar buiten uit elkaar, maar kan hij niet naar binnen doorschieten. Dat is mooi, want als je de trommel plat legt, blijft die strip netjes in de buitenste lager schaal liggen. Je kan dus een grote dop (dop 30 ofzo) op de strip zetten, en dan met een flinke zware metale hammer erop rammen. Bij voorkeur geen houte steel... die breekt! O-) :shame:




---------------------------------------
En dan straks de fussee kogel (rechts voor/onder)


Onderdelen levering: (ca €35,-)
* Fussee kogel
* 3 bouten (2 korte + 1 lange)
* 3 ringen
* 3 moeren

Nodig:
* Krik
* Bok/As-steun
* Ratel
* Dop 16 (bij voorkeur 6 kantig)
* Steeksleutel 16 (om de bout tegen te houden terwijl je de moeren los/vast draait)
* Zware hamer

Te volgen stappen:
* Draai het stuur geheel in , naar de kant die je gaat vervangen. (zo krijg je werk ruimte)
* Wielbouten een eerste slag lossen
* Auto op de krik
* Bok/as-steun eronder (zodat je de krik weg kan halen, die heb je namelijk straks nodig als helpende hand)
* Wielbouten geheel lossen
* Wiel verwijderen
* Zet de krik onder de remschijf (niet tegen de schijf zelf maar tegen de hub, ofwel, het deel waar de vier wiel bouten doorheen gaan)
* Zet de krik stevig vast en goed onder spanning, want anders staat de kracht van de veerpoot op de fussee kogel en krijg je hem niet los! Ook kan je de as-hoes van je buitenste homokineet slopen omdat de veerpoot het fussee dusdanig naar beneden drukt dat de aandrijf as op de onderste draagarm komt.
* Draai de 2 bouten/moeren in de onderste draagarm los (verticaal)
* Draaie de bout/moer in het fussee los (horizontaal)
* Draai het plaatje wat nu los komt van de draagarm naar voren.
* Met de zware hamer kan je nu de fussee kogel uit de fussee slaan.
(let wel op dat je de kom/schaal niet van de kogel slaat!!)

----------
Tot hier het uit elkaar halen van de boel.
----------
Het in elkaar zetten is eigenlijk hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.

* Schuif de nieuwe fusseekogel in de fussee en steek de nieuw (lange) bout in het fussee (let op, bij mij wat de nieuwe bout TE KORT!!!!)
* Zet de bout nu hand vast met een ringetje en een moer
* Steek twee nieuwe (kleine) bouten, van boven af, door de draagarm (van onderen lijkt makkelijker, maar dan is binnen 2 km je as-hoes gescheurd!!!)
* Zet nu het plaatje van de fusssee kogel op z'n plek.
Dit is een beetje rommelen, duwen en trekken aan het fussee/remschijf/klauw maar uiteindelijk vallen de 2 bouten netjes op hun plek
* Zet nu de twee bouten met een ringetje en een moertje weer hand vast
* Haal de krik onder de remschijf weg
* Draai nu alle drie de bouten goed stevig vast
* Monteer het wiel (handvast)
* Zet de auto weer op de krik en haal de as-steun/bok weg
* Haal de auto van de krik
* Trek alles wielbouten nu kruislings strak

KLAAAR!!!!!

Mogelijke tegenslagen (eigen ervaring):

* Een te korte bout
Dit is een tekortkoming in de levering. Ga naar de leverancier en vraag om een langere bout, van dezelfde diameter en dezelfde hardheids categorie.
Ik heb de gewoon oude boute terug gezet, omdat deze nog prima in orde is was. Maar het is eigenlijk wel netter om een nieuwe erin te zetten.


Zo, dat was mijn technische bijdrage over de CLIO 1.4 RL

Het goede nieuws is nu...
Zojuist kreeg ik telefoon van mijn vriendin, de Clio is door de keuring.


Dan nog even een laatste kleinigheidje,
In december krijgt ze een andere auto. De clio kan dus de deur uit, mocht er iemand interessen hebben, of weten wat zo'n Clio nog waard is laat het mij even weten. Mijn vriendin heeft 1500 euro in haar hoofd, is dat te veel of te weinig?

Misschien wel slim om dan even wat meer te vertellen over de auto.
Ik heb (nog) geen foto's.

* 3dr. Clio 1.4 RL uit 1994
* Groen
* 146.000 NAP kilometers op de klok
* Verbruikt geen druppel olie
* Beginnend roestblaasje bij de achter wielkast
* Nieuwe wiellager (links achter) en fussee kogel (rechts voor)
* Bijna nieuwe (3000km) wiellager (rechts achter) en fussee kogel (links voor)
* APK goed gekeurd tot 25 oktober 2006
* Voornamelijk gebruikt voor lange afstanden (snelweg)
door de week dagelijks Assen - Groningen
in het weekend Assen - Haarlem



[edit] Prijzen van de onderdelen erbij gezet
Last edited by Orthello on Tue 25 Oct 2005 12:50, edited 2 times in total.
Orthello
 
Posts: 46
Joined: Mon 26 Sep 2005 9:23
Location: Haarlem

Postby MartijnG » Tue 25 Oct 2005 12:14

Mooi verslagje! :worship:
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Bram » Tue 25 Oct 2005 12:24

Zeker een mooi verslag!
Ik zeg; Goed bezig! (Y)
Bram
 
Posts: 1612
Joined: Sat 2 Aug 2003 17:47
Location: Velsen-Noord

Postby Orthello » Tue 25 Oct 2005 13:08

Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!
Orthello
 
Posts: 46
Joined: Mon 26 Sep 2005 9:23
Location: Haarlem

Postby MartijnG » Tue 25 Oct 2005 13:44

Hey, die CRX site is echt ideaal jah! Zoiets zouden ze hier ook moeten hebben! Misschien heeft een vriend van me wel wat aan die CRX site van je, want dat ding lopt voor geen meter :lol:
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby dennisvr » Tue 25 Oct 2005 14:30

cewl die CRX site

zouden wij ook moeten hebben.....
dennisvr
Über-Spammer
 
Posts: 10115
Joined: Sat 20 Apr 2002 0:00
Location: Amersfoort

Postby MarcoG » Tue 25 Oct 2005 17:55

Orthello wrote:Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!


En het valt vaak reuze mee idd. Stukje cake. (Y)
MarcoG
 
Posts: 2260
Joined: Thu 17 Jun 2004 21:46
Location: Heerlen (L)

Postby Tom » Tue 25 Oct 2005 22:14

mooie site ja. Leerzaam !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Orthello » Wed 26 Oct 2005 6:07

MarcoG wrote:
Orthello wrote:Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!


En het valt vaak reuze mee idd. Stukje cake. (Y)

In de praktijk blijkt het altijd mee te vallen.
Die CRX heb ik nu ruim 3 jaar. Daar heb ik echt alles al zelf aan gedaan. Tot een motor wissel aan toe. Ik wilde VTEC rijden, en dat hebben de meeste CRX-en niet standaard.
Orthello
 
Posts: 46
Joined: Mon 26 Sep 2005 9:23
Location: Haarlem

Postby mike16v » Wed 26 Oct 2005 7:20

Orthello wrote:
MarcoG wrote:
Orthello wrote:Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!


En het valt vaak reuze mee idd. Stukje cake. (Y)

In de praktijk blijkt het altijd mee te vallen.
Die CRX heb ik nu ruim 3 jaar. Daar heb ik echt alles al zelf aan gedaan. Tot een motor wissel aan toe. Ik wilde VTEC rijden, en dat hebben de meeste CRX-en niet standaard.


is dat die zwarte die altijd bij de koude horn staat bij het spaarne?
die is flink onder handen genomen idd, wel stoer
mike16v
 
Posts: 1661
Joined: Wed 5 Jun 2002 12:55
Location: Haarlem

Postby Bram » Wed 26 Oct 2005 8:19

Das een andere. Ken toevallig de eigenaar :)
Deze auto is sinds een week of 2 bijna klaar. Alleen de sideskirts moeten er nog opkomen, deze week of anders volgende week. ( Het bedrijf had 2 linker sideskirts geleverd (S) )

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00137.JPG
http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00138.JPG
Bram
 
Posts: 1612
Joined: Sat 2 Aug 2003 17:47
Location: Velsen-Noord

Postby Orthello » Wed 26 Oct 2005 8:45

Die bij de koude horn is een 3de type (del sol)
Ik rijd in een zwarte 2e type... het (te) veel voorkomende model van 1990

Hij heeft altijd in Haarlem Noord gestaan, bij Wouter (wassah) om de hoek

Sinds 1 juli woon ik helemaal aan de andere kant van Haarlem. En denk niet dat je mijne daar snel tegen komt, behalve rijdend met mij erin, hij staat namelijk op een binnenplaats.

Onder de kap en achter de wielen is hij spannender dan het uiterlijk.

Image
Orthello
 
Posts: 46
Joined: Mon 26 Sep 2005 9:23
Location: Haarlem

Postby MartijnG » Wed 26 Oct 2005 9:14

Maat van mij heeft ook een zwarte uit '90. 17 inch witte velgen eronder, 4x DTM uitlaat. Best een vet ding. Twee keer de koppakking eruit gevlogen bij het DOHC blok. Nu heeftie een VTEC blok met 200 pk. Echt veel aan gedaan aan dat blok alleen krijgt m niet echt goed lopend.
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Orthello » Wed 26 Oct 2005 10:32

200 pk uit een VTEC blok is prima te doen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Standaard heeft het 1600cc VTEC blok (B16A) er 150 a 160 Beetje afhankelijk welk blok je neemt.
Wil je daar 200 pk uit persen, dan moet je met de poorten en de nokken gaan rommelen om er meer lucht in te krijgen. Daar zal de inspuiting op aangepast moeten worden.
Weet je wat hij er precies aan heeft gedaan?
Orthello
 
Posts: 46
Joined: Mon 26 Sep 2005 9:23
Location: Haarlem

Postby Haas » Wed 26 Oct 2005 11:51

heren, sorry t feestje te verstoren, maar de afgelopen 6 posts gingen over crx'en :s Laten we dat voortzetten in het act en dit topic even handig laten als in het begin gevonden werd :)
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Orthello » Wed 26 Oct 2005 12:08

True true. Sorry.

Schrap die posts maar wat mij betreft.
Orthello
 
Posts: 46
Joined: Mon 26 Sep 2005 9:23
Location: Haarlem

Postby mike16v » Wed 26 Oct 2005 12:12

Bram wrote:Das een andere. Ken toevallig de eigenaar :)
Deze auto is sinds een week of 2 bijna klaar. Alleen de sideskirts moeten er nog opkomen, deze week of anders volgende week. ( Het bedrijf had 2 linker sideskirts geleverd (S) )

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00137.JPG
http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00138.JPG


dat is hem idd. niet mijn style, maar wel lekker bezig geweest...
mike16v
 
Posts: 1661
Joined: Wed 5 Jun 2002 12:55
Location: Haarlem

Postby mike16v » Wed 26 Oct 2005 12:14

dit weekend ga ik mijn voorwielllager doen, hoop dat het net zo makkelijk gaat..
mike16v
 
Posts: 1661
Joined: Wed 5 Jun 2002 12:55
Location: Haarlem

Postby Johan_16v » Tue 23 May 2006 21:19

fijne topic, ga ik binnekort wel nodig hebben spijtig genoeg. moet de lager niet eerst nog ingevet worden voordat je m er terug in zet trouwens?
Johan_16v
 
Posts: 393
Joined: Thu 12 Jan 2006 20:41
Location: Maaseik (BE)

Postby Riël » Wed 24 May 2006 8:13

Is geen slecht plan hoor.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Johan_16v » Wed 24 May 2006 10:54

Riël wrote:Is geen slecht plan hoor.

gewoon wat lagervet rondom smeren is ok dus? in mijn haynes boek raden ze aan om er wat bakolie rond te doen.
Johan_16v
 
Posts: 393
Joined: Thu 12 Jan 2006 20:41
Location: Maaseik (BE)

Postby Martijn » Wed 24 May 2006 11:21

Ja hoor. Alles wat vettig is volstaat. :) Kruipolie lijkt me dan wel wat minder, beetje schraal voor het lager. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Johan_16v » Thu 25 May 2006 14:21

verrek, ik krijg de lager niet uit mijn remschijf... moet je m langs voor of langs achteren eruit kloppen, of maakt dat niets uit? heb nu gewoon de schijf met voorzijde naar boven liggen en ben zo aan t proberen... tips zijn welkom :(
Johan_16v
 
Posts: 393
Joined: Thu 12 Jan 2006 20:41
Location: Maaseik (BE)

Postby Florus » Thu 25 May 2006 19:53

Johan_16v wrote:verrek, ik krijg de lager niet uit mijn remschijf... moet je m langs voor of langs achteren eruit kloppen, of maakt dat niets uit? heb nu gewoon de schijf met voorzijde naar boven liggen en ben zo aan t proberen... tips zijn welkom :(


'T lager moet er via de voorzijde uit,dus op de voorzijde neerleggen,en vanaf de achterzijde slaan,of nog beter; persen (Y)
Florus
 
Posts: 6727
Joined: Sun 20 Jul 2003 11:16

Postby Johan_16v » Sat 27 May 2006 18:05

tis allemaal in orde gekomen, heb ook ff nieuwe schijven en blokken gezet, dus het kan er weer ff tegen (Y)
Johan_16v
 
Posts: 393
Joined: Thu 12 Jan 2006 20:41
Location: Maaseik (BE)

Postby Abel » Mon 29 May 2006 17:37

hoe?
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Johan_16v » Mon 29 May 2006 17:39

simpel. men kope nieuwe schijven, lagers erin persen, en de hele hap terug in elkaar zetten. beetje verkorte versie, maar ik weet niet precies wat je wil weten :D
Johan_16v
 
Posts: 393
Joined: Thu 12 Jan 2006 20:41
Location: Maaseik (BE)

Postby wookie » Thu 21 Sep 2006 14:32

Johan_16v wrote:verrek, ik krijg de lager niet uit mijn remschijf... moet je m langs voor of langs achteren eruit kloppen, of maakt dat niets uit? heb nu gewoon de schijf met voorzijde naar boven liggen en ben zo aan t proberen... tips zijn welkom :(


Krijg je er niet uigeslagen, eruit laten persen en een nieuwe erin laten persen en monteren :)
wookie
 
Posts: 178
Joined: Tue 30 May 2006 18:35
Location: Venhorst

Re: zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of coo

Postby bozothenutter » Wed 29 Oct 2014 9:05

goed gedaan man, ik ben zelf ook ooit zo begonnen....en daarom ook lid van cliosport.net, die hebben een hele goede 'guide' sectie.
bozothenutter
 
Posts: 663
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Re: zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of coo

Postby Steven » Wed 29 Oct 2014 12:56

Zo trekt hier eentje een fossiele koe uit de sloot hee! :lol:
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of coo

Postby bozothenutter » Wed 29 Oct 2014 14:12

looool....zie het nu pas.... :grin:

excuses.....moet toch meer naar de datum gaan kijken...
bozothenutter
 
Posts: 663
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Re: zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of coo

Postby Willem-Jan » Wed 29 Oct 2014 14:29

Hoe kom je überhaupt dit topic tegen dan? :smile:
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of coo

Postby bozothenutter » Wed 29 Oct 2014 14:45

stond op de eerste pagina...ik lees meestal alleen de eerste pagina
bozothenutter
 
Posts: 663
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group