advies, schroefset.

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

goede dag,

hallo ik ben dominic van den berg en trotse bezitter van een renault 5 gtx.

ik zou graag wat advies krijgen over een schroefset, ik heb net gelezen over het verlagen van mijn renault 5 ( hoe ik de torrsie staven kan verdraaien) maar nu zou ik ook graag wat advies kijgen over het aanschafen van een schroefset.

de standaard vering van mijn renault 5 gtx zit er op het moment nog onder maar deze heeft zijn beste tijd gehad en ik wil graag een keiharde, stuge vering onder mijn auto hebben, aan confort hecht ik minder waarde.

dus heeft een van jullie ervaring met een goede schroefset dan zou ik hier graag advies in krijgen.

( a.u.b let u niet op de spellings fouten want ik ben zwaar dislexthies)
vriendelijke groeten Dominic van den berg
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

waarom wil je een schroefset en geen verlagingsveren + eventuele andere schokbrekers ?
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

nauw om eerlijk te zijn was ik er van uit gegaan dat de mensen op die forum die een verlaagde renault 5 rijden, allemaal een schroefset onder hun auto hadden.

Maar ik ben er achter gekomen (na veel bellen met verschillende stunings bedrijfen) dat een schroefset bijna niet te leveren is voor mijn type auto, dus bij deze Hoe zorg ik voor een stuger geveerde auto ? en welke onderdelen moet ik hier voor kopen.

-vriendelijk groeten Dominic van den berg-
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Veelgebruikte schroefsets zijn die van Ktec (google maar) uit Engeland.

Maar het simpelste voor goed laag&stug voor een leuke prijs is een Apex -60 set. Beetje afhankelijk of je een GTT hebt en dan een fase 1 of 2, daar zit verschil in namelijk.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

hij heeft 'n GTX, dan kan je een ph1 GTT set gebruiken toch?
5GTT & clio II 1.6 16v
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

ik heb een renault 5 gtx (cosmopolitan) van bouwjaar 1989.

om eerlijkt te zijn weet ik niet of mijn auto een fase 1 of 2 is.

maar ik ga zeker even verder kijken onder het merk Apex.

alvast bedankt :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ahja had ik kunnen lezen...

Maar die -60 kits waren alleen voor de fase2 GTT's, dus dan moet je die topschotels even erbij zien te scoren.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

dan zit je toch met de gaten in je fusee om de schokbreker te monteren die anders zijn?
of haal ik nou weer dingen door elkaar :p
5GTT & clio II 1.6 16v
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Ja Allart, dat doe je. :p

Fussee's zijn het zelfde. Je schokdempers en topschotels zijn anders tussen Phase I en Phase II.

Die GTX heeft Phase I ten allen tijde... Dus..... Ff op zoek naar een setje Phase 2 schokdempers met topschotels en je kunt een hoop leuke dingen kopen her en der.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

dus als ik het goed begrijp moet ik de schotels van mijn phase 1 schokbrekers overzetten op de nieuwe schokbrekers van een phase 2 set en dan ben ik er ? :grin:

-groete DO-
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Neehee...... :D

Je hebt ook de topschotels nodig van een Phase 2 schokdemper.
Deze is namelijk ook anders. En dat in combi met een bv een Phase 2 van Koni of APEX met -60mm veren of een schroefdemper van GAZ o.i.d.

(wie heeft er ff een :foto: present i.v.m. de verschillende topschotels ??)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ph. I
[img]http://www.cgbmotorsport.net/ekmps/shop ... 0[ekm].jpg[/img]
ph.II
[img]http://www.cgbmotorsport.net/ekmps/shop ... 0[ekm].jpg[/img]

het verschil is eigenlijk dat de ph.II topschotels er voor zorgen dat je minder negatief camber hebt, enige nadeel is hierbij dat de bovenkant van je schokdemper tegen de veerkoker aan zal komen en daarom is er een verlaging in gemaakt wat dus resulteert in een verhoging van de auto (Y)
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

:D ik vindt het heel erg gaaf van de mensen op dit forum me zo makkelijk helpen.

dit te hebben gezecht.

maar als ik dus andere schokbrekers voorin wil hebben, dan heb ik de schotels van een phase 2 (schokbrekers nodig) en natuurlijk de nieuwe schokbrekers die ik er onder wil hebben.

begrijp ik het zo goed ? of sla ik nog steeds de plank mis ?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het kan prima met phase 1 schokbrekers, het enige probleem is dan dat je wielen onwijs schuin naar binnen gaan staan en dus je slijtage/wegligging geen goed doet, daarom nemen de meesten ph.II setje of camberbouten.

camberbouten kan je dat effect dat ze mee naar binnen gaan staan opheffen/verstellen :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toethoër, je legt het weer half uit. :p

Verschil tussen fase 1 en 2 is de scheefstand van de schokbreker zelf en iets in de lengte. Uiteindelijk staat het fusee wel gewoon op dezelfde hoogte met hetzelfde camber. Zolang je alles van de PH1 maar bij de PH1 houd en PH2 bij PH2.

Verder is dat verschil niet op te heffen met camberbouten, die verstellen wel iets, maar lang niet zoveel. Daarbij komt dat hoogteverschil ook weer om de hoek en krijg je losse veren. Arco had ooit wel een combinatie bedacht die kon, maar beste is gewoon fase 2 schotels zoeken en dan een PH2 demperset erbij ja.
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

owke :D nice

dan ga ik maar eens heel snel opzoek naar PH2 veerschotels, en natuurlijk PH2 schokbrekers.

zou iemand nog 1x een lijstje kunnen geven van PH2 schokbrekers ?

-Groete DO- (weer een stukje weizer)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

voor zijn opvattingen was het toch al meer dan voldoende? maar indd bedankt voor de correcte aanvulling (Y)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

cinimod schreef:owke :D nice

dan ga ik maar eens heel snel opzoek naar PH2 veerschotels, en natuurlijk PH2 schokbrekers.

zou iemand nog 1x een lijstje kunnen geven van PH2 schokbrekers ?

-Groete DO- (weer een stukje weizer)
Weizer? FAIL :P
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

uhm, spax, koni en verder weet ik het nii :D

@ steven
als jij zegt dat er niks aan het camber veranderd, waarom zouden ze dan ph.II topschotels hebben gemaakt?
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

weizer (hahah ja dat is dus de dislexthie) :grin: :smile: eeeu oeps...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dyslectie bedoel je? :lol:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ah fak, was jij dat? In dat geval, foute grap. Excuseer :)
cinimod
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 17:23
Locatie: almere

JA zo spel je het dus.... :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

tutuur schreef:uhm, spax, koni en verder weet ik het nii :D

@ steven
als jij zegt dat er niks aan het camber veranderd, waarom zouden ze dan ph.II topschotels hebben gemaakt?
Omdat de gaten onderin het fusee bij een PH1 recht onder elkaar staan, en bij een PH2 excentrisch? :p
Dat zeg ik, alleen de veerpoot zelf staat onder een hoek, zal andere (betere?) stuureigenschappen hebben.


Kun je trouwens ook eerst rustig denken en dan posten?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik geloof dat toetoer de posthoer van het forum probeert te worden met zoveel (zinloze) posts in een half jaartje...... (S) |:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Soort Luco, alleen dan zonder vet wagenpark? :lol:
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

tutuur schreef:uhm, spax, koni en verder weet ik het nii :D

@ steven
als jij zegt dat er niks aan het camber veranderd, waarom zouden ze dan ph.II topschotels hebben gemaakt?
Camber Phase 2 is iets meer. Niet veel.

Wielvlucht is wel groter met Phase 2 ten opzichte van Phase 1.

Dit alles om de wegligging (rechtuitstabiliteit) en bochtengedrag te verbeteren.

Schokdemper Phase 2 staat aan bovenzijde namelijk iets meer naar achter.

@ Steven : truukje (theorie) was van Marcel OldSkool dacht ik.
Wel eens samen met Florus uitgevoerd en bekeken daar we namelijk op een gegeven moment alles hadden liggen. (topschotels Phase I en II, schokdempers Phase I en II, veren -30 Phase I, veren -30 en -60 Phase II.... :D )

ff weer het trucje dan maar weer :

Als je Phase 1 topschotel neemt met Phase 2 schokdemper, krijg je een overdreven camber van 4,5 graden of zo. Dan gebruik je wel de Magic Camberbouten van Monroe omdat enigszins op te heffen naar 3 a 2,5 graden.... en heb je meteen een verlaging van -7 cm te pakken met -30 mm veren van een Phase 2.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

het kan wel ph1 dwmpers met ph2 veren, moet je alleen kortere dempers hebben. spax levert deze.

ik heb spax dempers ph1 icm -60 ph2 veren met ph1 topschotels. dit geeft ongeveer 80mm verlaging.[/spoiler]
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heeft Spax nou schroefsets voor 5jes en Clio's? Vroeger stond er meer Reno op hun website. Nu alleen nog veren voor de RS..
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Steven schreef:
tutuur schreef:uhm, spax, koni en verder weet ik het nii :D

@ steven
als jij zegt dat er niks aan het camber veranderd, waarom zouden ze dan ph.II topschotels hebben gemaakt?
Omdat de gaten onderin het fusee bij een PH1 recht onder elkaar staan, en bij een PH2 excentrisch? :p
Dat zeg ik, alleen de veerpoot zelf staat onder een hoek, zal andere (betere?) stuureigenschappen hebben.


Kun je trouwens ook eerst rustig denken en dan posten?
sorry for typing without thinking :beer:
de vraag over het verschil was trouwens wel gemeend, dacht dat het een camber verschil was omdat ik dit mij wel eens heb laten vertellen maar wist niet dat het om de wielvucht ging :wink:
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Steven schreef:Heeft Spax nou schroefsets voor 5jes en Clio's? Vroeger stond er meer Reno op hun website. Nu alleen nog veren voor de RS..
Ik zou opzich eerder richting Spax gaan kijken dan bij Koni als ik nu zou moeten kiezen... Dit onder andere vanwege de instelmogelijkheden ten opzichte van Koni.

Maarja dat is achteraf :)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ben aan het kijken naar een kw variant 2 schroefset maar ben wel benieuwd of dit een goede upgrade is tegenover mijn huidige bilstein b6 setje. uiteraard kan ik hem straks in hoogte verstellen maar bedoel meer de wegligging.
seger
Berichten: 45
Lid geworden op: di 24 aug 2004 8:25

Ik reed vroeger met een regelbare set van fk van bij mb. Ik weet mensen die verschillende sets gehad hebben en die waren er ook supertevreden over. Zelfs als hij heel laag lag dan kon je nog fijn over kasseien rijden zonder dat hij overdreven hard was.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Geert schreef:ben aan het kijken naar een kw variant 2 schroefset maar ben wel benieuwd of dit een goede upgrade is tegenover mijn huidige bilstein b6 setje. uiteraard kan ik hem straks in hoogte verstellen maar bedoel meer de wegligging.
FYI: KW variant 2 gebruikt koni geel dempers. Verder 0 ervaring met KW of andere schroefsets. Ben zelf aan het kijken voor een CUP Clio II RS schroefset voor onder een clio 16v ;-)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

KW 2 = koni geel dempers? nooit geweten....

dat gaan we uitzoeken ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie