ACT: Ondersteltechniek

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zo gezien deze nog niet bestond, bij deze maar even aangemaakt. Kunnen we ook leuk over schroefsets gaan praten enzo :p


Gezien ik een lekke voordemper heb op m'n Williams, heb ik even een ander onderstelletje geregeld. Alleen viel me op mijn Originele DeCarbon dempertjes toch wel een stuk stugger zijn als die Billsteins.

Nu staat er op deze achterdempers een nummer van 60 01 025 389 (laatste 2 cijfers niet helemaal zeker), zijn dit soms originele Cupdempers?

Voordempers zijn van KYB ofzo, staat wel een renault teken op en volgens mij dacht ik ook een 77 numer te herkennen, maar die troep is zoals gewoonlijk weer verroest. Dat lijkt me meer origineel. Maar het gaat me even om die achterdempers.
Iemand nog een setje cupdempers voor liggen dan? :D
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

ah dan haak ik hier gelijk op in.

Met mijn schroefset staan mijn draagarmen toch best iets schuin omhoog.
Nu heb ik gehoord dat dit niet echt bevorderend is voor de wegligging.

Is er een standaard product om dit op te lossen, of wordt dit echt maatwerk ?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maatwerk, Bart V heeft daar al eens wat spcaers voor gemaakt tussen fuseestuk en fuseekogel, alleen is die ophanging erg custom.
JPS en ik hebben ook nog wat in de pijplijn hangen, alleen wordt het dan allemaal nog iets breder :D
Het verschijnsel heet iig bumpsteer, en komt dat je bij het insturen door de omhoogstaande draagarm de draagarm extra omhoog duwt, waardoor ie nogal onderstuurt raakt.
Had op m'n corolla ook van die corrigerende spacers, dat verschil was heel goed merkbaar, veel directer instuurgedrag (Y)

Ik heb trouwens nog wel een spacer in m'n hoofd zitten die op standaard materiaal moet passen, zou ik alleen eens een draaibedrijfje voor moeten benaderen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

wat dan Stevie? "blokje" op je arm en dan daar je fuseekogel op monteren?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Tom schreef:wat dan Stevie? "blokje" op je arm en dan daar je fuseekogel op monteren?
Dat werkt niet, omdat je dan nog steeds het scharnierpunt (dus de fuseekogel) te hoog hebt. De draagarm staat dan wel lager, maar de geometrie klopt dan nog steeds voor geen hout.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee want dat heeft geen zin, je fuseekogel is je scharniepunt en dat moet je naar beneden zien te drukken.

Bij een AE86 gaat dat heel simpel, omdat je daar een stuurarmpje direct op de fuseekogel hebt zitten die op de veerpoot gebout zit.

Rechtsonder, dat rooie ding

[img=534,712]http:/www.xs4all.nl/~elffers/Toyota/Stabstang ... eiding.jpg[/img]

Zal straks ff wat betere uitleg met plaatjes zoeken.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Steven schreef: JPS en ik hebben ook nog wat in de pijplijn hangen, alleen wordt het dan allemaal nog iets breder :D
Als je nóg breder gaat, moet je de aandrijfassen gaan verlengen waar ik geen zin in had. Verder komt de geometrie ook in het geding als je de bevestiging boven niet naar buiten gaat zetten. Overal is een oplossing voor, dus ben benieuwd wat je in gedachte hebt.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ah ok, ik snap hem (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Ah dat is duidelijk, ik schroef hem wel weer wat omhoog dan, maatwerk wordt waarschijnlijk net even te duur vermoed ik + mijn constructie kennis is vrij nihiel
:)

Nog wel interesant is waar het omslagpunt ligt qua weg gedrag (verlagen vs bumpsteer)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een lagere auto (laag zwaartepunt) stuurt altijd nog beter met een verprutst (lees: te laag) rollcentre dan een hogere auto met correct rollcentre. Beter dus lekker laag houden :)

Een lage auto én een goed liggend rollcentre is de mooiste oplossing, maar dat is constructief best moeilijk om goed te doen, en naar mijn mening is dit echt de puntjes op de i zetten die je alleen helpen als je echt voor die laatste paar seconden gaat.

Omslagpunt is een compromis die vooral ook bepaald wordt door je schokdempers. Met jouw schroefset die vrij stug is, valt het erg mee, en kan je erg laag gaan terwijl de auto nog goed stuurt. Je merkt het uiteindelijk vanzelf aan het stuurgedrag van de auto (grip verlies, dus onderstuur)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Bart V schreef:
Steven schreef: JPS en ik hebben ook nog wat in de pijplijn hangen, alleen wordt het dan allemaal nog iets breder :D
Als je nóg breder gaat, moet je de aandrijfassen gaan verlengen waar ik geen zin in had. Verder komt de geometrie ook in het geding als je de bevestiging boven niet naar buiten gaat zetten. Overal is een oplossing voor, dus ben benieuwd wat je in gedachte hebt.
We moeten even gaan passen en meten, het word inderdaad erg krap, maar we zitten waarschijnlijk met assen die een paar mm te lang zijn, of de constructie is een paar mm te kort (hoe je het zeggen wil :p )

Binnenkort kan ik wat verder aan de gewone 16v, dan passen we een en ander wel eens (Y)

Steve, ik heb wellicht een adres voor de pennen (Y)

De bovenkant laat ik even voor wat het is, tenzij ik eens een uniball bevestiging kan vinden. Andere eenvoudige oplossing is je veerkoker van boven aanpassen zodat je een vlak deel krijgt. Was je dat niet zowieso van plan Bart?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat was inderdaad het plan, maar heb daar momenteel geen tijd meer voor. Het onderstel voldoet momenteel prima zoals het is (breed + veel grip), en wil mijn schaarse tijd nu vooral besteden aan de motor, want dat is toch het leukste :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bart jij bent toch nu met 19-16v assen zo breed? Die breedte bedoel ik ook hoor :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

19 16V assen inderdaad, die ik nog een krappe cm extra uit de bak geschoven heb.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Of je haalt de RS CUP uniball fuseekogels :-), die geven ook een beetje extra breedte en tevens rollcentre correctie. Ik zit alleen nog te puzzelen hoe ik het me de assen op ga lossen, het schijnt dat met die oplossing de 19 assen te kort zijn....
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Cup spul past alleen met RS poten en langere assen inderdaad. Dat is de reden dat ik het spul heb liggen, maar het niet op mijn auto zit.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

TEAM009 Gert schreef:Of je haalt de RS CUP uniball fuseekogels :-), die geven ook een beetje extra breedte en tevens rollcentre correctie. Ik zit alleen nog te puzzelen hoe ik het me de assen op ga lossen, het schijnt dat met die oplossing de 19 assen te kort zijn....
Bijna goed (Y) De 19 assen zijn vooralsnog te lang volgens mijn meting. Wellicht dat de kogels in 3d kunnen nagetekend en dan gefreesd worden.

Heb je zelf al zitten experimenteren hiermee dan?
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Nou, dat is volgens de gegevens van Bart. Die heeft dat spul namelijk zelf thuis liggen. De fuseekogel van een CUP RS verbreed zelf ook nog een paar cm. Heb zelf de spullen nog niet in huis, dus moet nog even uitgaan van informatie van anderen.

Zit ook nog met het punt dat de naaf van een 19 waarschijnlijk niet in de lager van een RS past, alhoewel iemand hier dat wel voor elkaar heeft gekregen. De maten van de lagers verschillen echter wel!? :(

En over dingen zelf frezen, daar zit ik niet echt over in, heb een redelijk geavanceerde frees tot mijn beschikking (Y) .
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

assen op maat voor 110 euro is de makkelijkste oplossing, dan maakt het niet uit hoe smal of breed je bent (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:assen op maat voor 110 euro is de makkelijkste oplossing, dan maakt het niet uit hoe smal of breed je bent (Y)
Ja, daar was ik inderdaad naar op zoek, ik heb je halve topic doorgespit, omdat ik wist dat jij daar een adres voor had. (met dat geouwehoer daar duurt dat lezen wel een poosje ;-)) Ik kon het alleen niet vinden. Wat was die site ook al weer? Dan kan dat bedrijf vast ook assen maken die in de naven van een clio RS passen? Dat zou me namelijk een hoop gedonder schelen.
Laatst gewijzigd door TEAM009 Gert op ma 13 jul 2009 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

nou vooruit dan :smile:
http://www.eurocat.nl/
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Jean-Paul-S schreef:
TEAM009 Gert schreef:Of je haalt de RS CUP uniball fuseekogels :-), die geven ook een beetje extra breedte en tevens rollcentre correctie. Ik zit alleen nog te puzzelen hoe ik het me de assen op ga lossen, het schijnt dat met die oplossing de 19 assen te kort zijn....
Bijna goed (Y) De 19 assen zijn vooralsnog te lang volgens mijn meting. Wellicht dat de kogels in 3d kunnen nagetekend en dan gefreesd worden.

Heb je zelf al zitten experimenteren hiermee dan?
Ik heb ze 3D, maar je kan ze ook gewoon bestellen via equippe verschuur, of renault sport.

19 assen zijn niet te lang, maar te kort. Als ze te lang zijn heb je niet goed gemeten, of ben je niet breed genoeg. Ik heb overigens de hele ophanging 3D om alle bewegingen te simuleren, en alle afstanden uit te rekenen. RS cup ophanging werkt alleen met langere assen (en spoorstangen), en de cup fusees. Zonder de RS cup fusees (zitten ook op de espace) kom je icm RS remmen niet weg met de offset tussen de kogel en de remschijf. Enkel cup fuseekogels gebruiken icm costum made pennen werkt dus ook niet. Been there done that. Voor dat je dubbel werk gaat doen m.b.t meten en onderdelen proberen, PM mij even wat precies je plan is, want dat kan je misschien veel werk besparen.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik ga nog ff wachten met mijn veranderingen, leuke topic. Komen de top mounts straks ook nog te spraken? :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gooi ze erin! :)

Edit: ff terugkomend op mijn originele vraag, wie heeft er achter cupdempers en watvoor nummer staat daarop? 60 01 025 389?
Laatst gewijzigd door Steven op ma 13 jul 2009 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Naar mijn mening, en dat van een aantal andere mensen, kan je de wegligging van een clio verbeteren door montage van andere top mounts. Ik heb wel iets gevonden maar die zijn voor een clio rs.. Bestaat er zoiets ook voor een clio 16v/williams. Zaterdag een clio gezien met andere top lagers maar vergeten te vragen cq foto's van te maken.
Mark fish top mounts

Stel:

Je haalt het bovenste randje/verhoging van de schokbreker toren af en laat iets maken wat je daar rechtstreeks op monteert.

BV
[img]http://www.ralliart.com/GRN/parts/imgs/ra406134s1.jpg[/img]

Tussen deze top mount laat je een stabilisator stang maken die de 2 met elkaar verbind. Heeft dit enige voordelen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die topmounts van een RS kun je volgens mij ook gewoon op een Clio 1 passen krijgen, bijv. Twingo RS lijkt nog steeds dezelfde toprubbers te hebben
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven schreef:Die topmounts van een RS kun je volgens mij ook gewoon op een Clio 1 passen krijgen, bijv. Twingo RS lijkt nog steeds dezelfde toprubbers te hebben
Die zijn inderdaad allemaal hetzelfde :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik geef het woord weer aan master Antoine, ik gooi alvast het woord groupbuy omhoog :D
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

:D Ik denk dat je zonder problemen al aan een setje of 5 komt en nadat er mensen hebben ervaren hoe of wat er nog meerdere mensen belangstelling voor hebben.

What about optie 2? Top mounts onderling verbinden met een veerpootbrug, dus een ander systeem als wat nu verkrijgbaar is.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Klinkt erg interessant! Interesse is hier gewekt (Y)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

waarom zou je gaan zitten zagen in je veerpoten

[img]http://i4.photobucket.com/albums/y105/g ... to0131.jpg[/img]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Waar komen deze vandaag Geert?
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Email verstuurd naar AST, ik ben benieuwd.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

passen die AST dingen ook op een GTT?
Plaats reactie