Camber bouten waar te koop

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Jean-Paul-S schreef:Waar zijn de delen onder de astap (bevestiging remmen) van afkomstig dan? En hoe dik is dit deel?

Het past alleen als je huidige as ook de 4 gaten heeft in deze positie.
die zitten op elke 16v/5gt/willi volgens mij JP

ik vraag me vooral af waar die platen wegkomen met die as erin.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Zoals de afbeelding van Steven op de vorige pagina, de camber shim komt tussen de astap en de achteras zelf.

Zal komend weekend toch maar eens een achteras gaan halen, kan dat meteen eronder :p
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op di 13 apr 2010 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Martijn Kool schreef:
Jean-Paul-S schreef:Waar zijn de delen onder de astap (bevestiging remmen) van afkomstig dan? En hoe dik is dit deel?

Het past alleen als je huidige as ook de 4 gaten heeft in deze positie.
die zitten op elke 16v/5gt/willi volgens mij JP

ik vraag me vooral af waar die platen wegkomen met die as erin.
@jp zie mijn edit

van een rs
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

remklauwen = etriers.

waarom zou hij dan een express as genomen hebben? :~
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Omdat het volgens mij een rsi is (zie pagina 1 van dat topic)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Zag ik inderdaad ook al. Een 16v as zou dus te breed worden bij hem :p

Wedstrijdje, wie heeft als eerste zo'n as geklust :D
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Jean-Paul-S schreef:Zag ik inderdaad ook al. Een 16v as zou dus te breed worden bij hem :p

Wedstrijdje, wie heeft als eerste zo'n as geklust:D
en daarna een wedstrijdje wie het de eerste circuit ronde rijd ? :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Had ie toch een gtt as kunnen gebruiken?
jankees
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 jun 2007 8:40

Martijn Kool schreef:
lekker zinvol op een straattwingo ;)

maar idd, dan kan het wel, hoe kom je aan die dingen?

Klopt ik weet dat het wellicht niet zinvol is maar ik dacht erop eens aan en ik denk ik post de vraag hier eens

Ik moet zeggen dat het onderwerp dus best leeft

:smile: Ik ben overigens gewend om er net niet bij te horen met mn twingo ik wil juist iets aparts en zoals ik hem maak zijn er weinig :grin:

en een 5 turbo of een RS oid zijn helemaal te gek maar zoals zondag wel bewezen zijn er wel erg veel van

Ik denk persoonlijk dat hij straks met de 1,2 tce behoorlijk verrassend
rijdt (0)

Oja het zijn astappen van een twingo en de ringen die normaal achter de schijf eerst over de astap schuiven zijn afgedraait waardoor alles weer op de juiste manier past
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

tutuur schreef:Had ie toch een gtt as kunnen gebruiken?
ik dacht dat gtt achterassen aardig gelijk aan een expres as waren
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Jij, met mijn as:D pff we zijn nog met de tuin achterom bezig, in de vrije uren ben ik de garage aan het opruimen zodat er plaats komt voor de carrosorie.

Heb vandaag wel al wat voorwerk gedaan door alle onderdelen van het subframe bijelkaar te nemen, kan dat fijn ff naar de straler (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Oja het zijn astappen van een twingo en de ringen die normaal achter de schijf eerst over de astap schuiven zijn afgedraait waardoor alles weer op de juiste manier past
Leg eens uit, je hebt een astap waar je daarna een afgedraaide ring overheen schuift. Vervolgens duw je je lager over de astap, tot het lager tegen het dikste punt van de ring aankomt. Daar krijg je geen camber mee of lees/begrijp ik het als Limbo weer eens niet :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Steven(stk) schreef:
tutuur schreef:Had ie toch een gtt as kunnen gebruiken?
ik dacht dat gtt achterassen aardig gelijk aan een expres as waren
zal dit weekend ff kijken, heb vanaf vrijdag een express :p
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven(stk) schreef:
tutuur schreef:Had ie toch een gtt as kunnen gebruiken?
ik dacht dat gtt achterassen aardig gelijk aan een expres as waren
volgens mij hebben express assen dikkere torsiestaven dan een gt.

@jankees

ik snap je upgrade heus wel, gezien er echt hard nodig een dik blok in moet komen ;)

een 1.2tce? van de nieuwe twingo? das wel leuk, chippie erin en het trekt vast flink in een oud type twingo met een lekker laag gewicht :)

past dat zo ff dan?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jankees
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 jun 2007 8:40

Martijn Kool schreef:
Steven(stk) schreef:
tutuur schreef:Had ie toch een gtt as kunnen gebruiken?
ik dacht dat gtt achterassen aardig gelijk aan een expres as waren
volgens mij hebben express assen dikkere torsiestaven dan een gt.

@jankees

ik snap je upgrade heus wel, gezien er echt hard nodig een dik blok in moet komen ;)

een 1.2tce? van de nieuwe twingo? das wel leuk, chippie erin en het trekt vast flink in een oud type twingo met een lekker laag gewicht :)

past dat zo ff dan?
Dat maken we zeker pas en ik heb nu al de 1.2 16v D4f en de TCE is hetzelfde alleen met turbo dus met een nieuwe motorsteun aan de distributiekant past hij vervolgens zo op de bak en inderdaad na een chipkuurtje zal hij
behoolijk rap zijn overigens hou ik dezelfde bak erachter dus optrekken gaat zeker lukken topsnelheid intresseerd me niet zo
:smile: Maar de blokjes zijn nog heeeeeel duur dus ik moet nog even geduld hebben,kan ik even bijsparen (0)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Update Clio 1/gtt achteras met camber bouwen:

Alle onderdelen heb ik momenteel compleet. Het enige verschil is de soort schroefdraad van de as in vergelijking met de rs bouten.

Denk dat ik eens ga proberen om dezelfde bouten te krijgen met de juiste draad.

Hoe werkt het ookalweer met de sterkte van bouten. Heeft een 8.8 bout meer rek en blijft hij dan plastisch vervormd, en heeft een 12.9 minder rek maar knapt deze vrijwel direct af bij een te hoge belasting?

Opzich is het een easy job om te doen, je moet alleen even de onderdelen searchen (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

de eerste geeft minimale treksterkte aan, honderste deel ervan als ik me niet vergis

De tweede geeft de verhouding aan tussen vloeigrens en minm treksterkte.


Ik denk dat je mag stellen dat een .8 bout iets minder 'taai' is dan een .9 bout (in verhouding tot hun sterkte) ;) Dus wat je zegt klopt wel, maar de 12.9 knapt natuurlijk veel minder gauw dan de 8.8 omdat hij ongeveer 33% sterker is.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Thanks (Y) Ik wacht even af wat de originele rs bouten voor sterkte hebben, dan bestel ik bij albema robema dezelfde bouten met de juiste draad. De draad is volgens mij verschillend tussen Clio 1 en Clio 2.

Heb het nu even los inelkaar gezet, ziet er goed uit (Y)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat verschilt inderdaad, omdat bij de clio 1 de boutjes (ik meen M acht) alleen een ondersteunende functie hebben van het rembracket + zekering van de naaf, omdat de naaf in de as geperst zit. Bij de RS zit de naaf los op de as, en dus moeten die bouten alle last overbrengen. Ik denk dat bij de RS M10 is, en de bouten zullen dan 10.9 zijn vermoed ik.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Correct, een Clio rs heeft 3 m10 bouten en een m8. De m8 bout zit links boven als je er recht tegenaan kijkt. Weet alleen nog niet of er metrisch grof of fijn inzit.

Zal straks even een foto posten hoe het er momenteel uitziet (Y)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Jean-Paul-S schreef:Correct, een Clio rs heeft 3 m10 bouten en een m8. De m8 bout zit links boven als je er recht tegenaan kijkt. Weet alleen nog niet of er metrisch grof of fijn inzit.

Zal straks even een foto posten hoe het er momenteel uitziet (Y)
:lol: dat wilde ik net posten :P
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Twijfelde even maar had nog een astap naast de pc gevonden waar je het makkelijk aan zag :p

Komende week even de bouten ophalen en tappen maar (Y)

Steven, welke camberplates heb je nu? Heb er hier alleen maar van 1 en 2 graden.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Jean-Paul-S schreef:Twijfelde even maar had nog een astap naast de pc gevonden waar je het makkelijk aan zag :p

Komende week even de bouten ophalen en tappen maar (Y)

Steven, welke camberplates heb je nu? Heb er hier alleen maar van 1 en 2 graden.
Ik heb nog geen camberplaten , wil hem eerst even uit laten meten om te weten hoeveel ik precies aan plaatjes nodig heb. Maar als het goed is heeft de man waar ik ook de astappen vandaan heb allerlei plaatjes (en ook minder dan 1 en 2 graden camber en in toespoor / uitspoor)
jankees
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 jun 2007 8:40

Ik zoek een setje camberbouten voor mn twingo

waar kan ik die op de kop tikken iemand een idee

monroe magic camber mc212 ??
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Bij iedere automaterialen handel. Ze staan namelijk gewoon in h-base.nl

en verder bij al die tuningszaken.
Plaats reactie