Verstelbare draagarmen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

In geval van alu zul je wel aan een grote "plaat" zitten lijkt me. Uiteraard met de nodige freesbewerkingen. Denk niet dat je dan voor het buizenidee gaat.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Zondagavond ga ik er weer even mee verder. Even het idee uitwerken van de stabistangbevestiging en dan heb ik de standaard draagarmmaten in huis.

Zodra dat gereed is zal ik het proberen te gaan berekenen.

Komt dat ook goed, dan zal het eerste setje gemaakt gaan worden, evenals de definitieve prijs.

Materiaalsuggesties of opmerkingen/vragen zie ik graag in dit topic :D
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Heb je de prijzen al bekenen van de balljoints/stangkoppen? Die zijn namelijk erg duur (speciaal voor racerij, staal-staal) Die dingen kosten zo 40 euro p/s. Iets wat je misschien even mee moet nemen in je prijsberekening, aangezien je er minimaal 6 nodig gaat hebben.....

Ik heb thuis wel een adres van een bedrijf die een speciale lijn balljoints levert voor motorsport. ik heb daar zelf ook wat balljoints besteld.

Je kan er geen gewone balljoints voor gebruiken met bronzen lagering, want die zijn niet sterk genoeg.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Voor dat soort spul zou ik als ik jou was ook even overseas gaan kijken. Stuk goedkoper daar!
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Ik heb daar al een adres voor. Zijn uniballs chroom molybdeen behuizing met een gereedschapsstaal kogel met ptfe.

Oversea ga ik ook nog wel ff zoeken, nadeel is dat die meuk daar vaak met inch maten is overigens.

500 blijft overigens tot dusver geen probleem.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

evt kan en wil ik het TIG werk wel voor mijn rekening nemen.
maak je het ook voor mijn plamuur cup? :D
maw willie breedte
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Uiteraard, alle breedtes zijn mogelijk, maar standaard ga ik williams/clio rs/19 16v/megane 2.0 16v (is allemaal hetzelfde) EN megane cup breedte. Wil je een andere maat dan is dat tegen een kleine meerprijs ook mogelijk :)

Dus ja, ik maak het ook voor jou plamuurcup hahaha :)

Ik kan zelf TIG lassen, dus ik ga het eerst zelf proberen. Maak een mal en hecht ze straks met mig, gewoon in mijn sleutelloods. Vervolgens las ik ze op mijn werk af (moet het nog overleggen maar is vast wel mogelijk)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

(Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Martijn Kool schreef:Zondagavond ga ik er weer even mee verder. Even het idee uitwerken van de stabistangbevestiging en dan heb ik de standaard draagarmmaten in huis.

Zodra dat gereed is zal ik het proberen te gaan berekenen.

Komt dat ook goed, dan zal het eerste setje gemaakt gaan worden, evenals de definitieve prijs.

Materiaalsuggesties of opmerkingen/vragen zie ik graag in dit topic :D
Kun je als parasolid exporteren in SW? Dan trek ik em hier of op werk wel even door FEMAP heen, ik heb alleen geen idee van watvoor krachten erop komen.
Bart, jij hebt daar wat meer gevoel voor, ik kan wel een inschatting maken van wat er verticaal opkomt en daar over een hoek van 60 graden wat loslaten, maar dat is wel heel grof.

Je kan niet zomaar ff 'iets' aannemen als kracht, want zo valt er ook niets te zeggen over de sterkte. Ik zou persoonlijk kijken naar S355 kwaliteit, daar die wel nog veel rek hebben en dus makkelijker buigen ipv. scheuren.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:
Martijn Kool schreef:Zondagavond ga ik er weer even mee verder. Even het idee uitwerken van de stabistangbevestiging en dan heb ik de standaard draagarmmaten in huis.

Zodra dat gereed is zal ik het proberen te gaan berekenen.

Komt dat ook goed, dan zal het eerste setje gemaakt gaan worden, evenals de definitieve prijs.

Materiaalsuggesties of opmerkingen/vragen zie ik graag in dit topic :D
Kun je als parasolid exporteren in SW? Dan trek ik em hier of op werk wel even door FEMAP heen, ik heb alleen geen idee van watvoor krachten erop komen.
Bart, jij hebt daar wat meer gevoel voor, ik kan wel een inschatting maken van wat er verticaal opkomt en daar over een hoek van 60 graden wat loslaten, maar dat is wel heel grof.

Je kan niet zomaar ff 'iets' aannemen als kracht, want zo valt er ook niets te zeggen over de sterkte. Ik zou persoonlijk kijken naar S355 kwaliteit, daar die wel nog veel rek hebben en dus makkelijker buigen ipv. scheuren.
Ik had S355 al in gedachten voor het plaatwerkdeeltje. Draaidelen ook in S355JR of beter iets sterker nog? (met name het lagerhuis)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Steven schreef:
Martijn Kool schreef:Zondagavond ga ik er weer even mee verder. Even het idee uitwerken van de stabistangbevestiging en dan heb ik de standaard draagarmmaten in huis.

Zodra dat gereed is zal ik het proberen te gaan berekenen.

Komt dat ook goed, dan zal het eerste setje gemaakt gaan worden, evenals de definitieve prijs.

Materiaalsuggesties of opmerkingen/vragen zie ik graag in dit topic :D
Kun je als parasolid exporteren in SW? Dan trek ik em hier of op werk wel even door FEMAP heen, ik heb alleen geen idee van watvoor krachten erop komen.
Bart, jij hebt daar wat meer gevoel voor, ik kan wel een inschatting maken van wat er verticaal opkomt en daar over een hoek van 60 graden wat loslaten, maar dat is wel heel grof.

Je kan niet zomaar ff 'iets' aannemen als kracht, want zo valt er ook niets te zeggen over de sterkte. Ik zou persoonlijk kijken naar S355 kwaliteit, daar die wel nog veel rek hebben en dus makkelijker buigen ipv. scheuren.
Het zijn vooral de dwarskrachten in horizontale richting die erg belastend zijn voor je draagarm. Denk aan remmen. Op slicks en met goede remmen kan je richting de 2G remmen. Volgetankte auto, 2 mensen en een veiligheidsfactor 2 of hoger.....dat tikt aan.

Of af en toe een kerbstone meepakken als je echt op de grens aan het rijden bent.... De veerpoot kan wel wat opvangen als je nog rubberen topschotels hebt. De draagarm kan enkel wat meegeven op de rubbers. Dat is er dus uit met uniballs, en dat betekent een enorme toename in materiaalstress.

Ik heb het fusee-deel al eens uitgebreid doorgerekend voor mijn eigen ophanging met SW cosmos. Zodra ik thuis ben zal ik eens kijken welke krachten ik toen heb aangenomen. Feit blijft dat de dynamische en tevens gevaarlijkste belastingen moeilijk te voorspellen zijn. Wel zie je exact waar het zwakke punt zit van je constructie bij de hoge belastingen. Verder zal het in dit geval ook afhangen van de laskwaliteit.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

revisie 2:

[img]http://img84.imageshack.us/img84/3634/d ... mpleet.jpg[/img]

plaatwerkdeel logischer gemaakt en een voorstel om de stabistang aan vast te maken.

@ bart V:

Als de berekeningen groen licht geven ga ik er direct 1 maken welke onder mijn megane gemonteerd zal worden. Onder mijn megane zitten geen rubbers meer, alles is dan uniballs. Een betere test is er niet denk ik.

Overigens heb ik al een extender onder het fusee zitten (megane cup), hoe dit gaat met een normaal fusee kan ik dus niet goed testen, alleen berekenen en laten testen ;)

Bart, heb jij nog foto's van wat jij had geproduceerd? ben wel benieuwd eigenlijk, vooral hoelang jou extender was.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heb je daar ook SW Cosmos? Ik zou iig die spanningsplaatjes wel eens willen zien, incl vervormingen :)
Stuur mij uberhaupt maar een parasolid, of anders step/iges.

Verder kun je die afstandspen heel dik maken, maar ook dan maak je deze weer breekgevoelig, dunnere pen buigt eerder, maar zal minder snel breken. Ook zeker iets om over na te denken!

Verder zal vermoeiing ook nog wel even om de hoek kijken, dus de lasdetails, met name de hoeken waar de las ophoud zijn ook belangrijk, netjes afronden etc.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

de extenderpen die o.a. jij er graag bij zou willen hebben leid ik af van de extenderpen die onder mijn megane zit.

Zondag heb ik definitieve maten, dan laat ik SW cosmos er op los. Stuur jou dan ook een parasolid, geen probleem :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja sorry, dat femmen in m'n dagelijkse bezigheid, dus moet me r ff mee bemoeien ;)

Al zit ik zondag ws. ergens in Slowakije, dus kijk even of ik er wel wat mee doe :p
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:Tja sorry, dat femmen in m'n dagelijkse bezigheid, dus moet me r ff mee bemoeien ;)

Al zit ik zondag ws. ergens in Slowakije, dus kijk even of ik er wel wat mee doe :p
femmen? was dat? rukken? :p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Worden alle lassen ook ingetekend? Anders krijg je op die plaatsen nu mogelijk hoge spanningen, terwijl die er in werkelijkheid niet zijn door de las die er dan ligt. Ik kan zo niet direct zien of alle lassen ook getekend zijn, vandaar de vraag.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Ik denk dat dat onhaalbaar is Willem, de uniball kogels zijn ook matig getekend, gezien ik daar alleen hoofdmaten van heb, ik denk dat je delen moet gaan berekenen..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

hoe zit het met de slijtage van de kogels? Voor een trackdag auto is het niet ideaal als ik na 10.000 km de uniballs al kan vervangen.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Geen idee, ik denk dat dat wel meevalt.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

10.000km voor een circuit auto dat zijn endurance racers

btw die uniballs zijn aardig onverwoestbaar.

@WJ die lasspanningen vallen ook wel mee als je het goed doet , die gaan echt niet kapot.

ik vindt iedereen hier ook best bang, tuurlijk kan je alles gaan narekenen maar als je ziet hoe er bijvb. in de cross geracet wordt met sprinters en gelijkwaardige ophangingen dan ben ik echt niet bang dat het stuk gaat.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mark, het gaat niet om lasspanningen, het gaat om de manier van een fem-model ervan bouwen.
Martijn Kool schreef:Ik denk dat dat onhaalbaar is Willem, de uniball kogels zijn ook matig getekend, gezien ik daar alleen hoofdmaten van heb, ik denk dat je delen moet gaan berekenen..
Je kan er ook beter een plaatmodel van bouwen en geen solid, of je moet netjes alle hoeken vullen, maar toch is plaat makkelijker.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Steven schreef:Mark, het gaat niet om lasspanningen, het gaat om de manier van een fem-model ervan bouwen.
Martijn Kool schreef:Ik denk dat dat onhaalbaar is Willem, de uniball kogels zijn ook matig getekend, gezien ik daar alleen hoofdmaten van heb, ik denk dat je delen moet gaan berekenen..
Je kan er ook beter een plaatmodel van bouwen en geen solid, of je moet netjes alle hoeken vullen, maar toch is plaat makkelijker.
alles is naar realiteit opgebouwd, kogels zijn zelfs te bewegen, plaatwerk is als sheet metal getekend en de buizen zijn als buizen getekend. ik weet heus wel wat ik doe, werk hele dagen met die meuksoftware

ik vind jullie ook te bang :p

zondag gaan we weer verder in elk geval :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Geert schreef:hoe zit het met de slijtage van de kogels? Voor een trackdag auto is het niet ideaal als ik na 10.000 km de uniballs al kan vervangen.
Ik denk dat slijtage een kwestie is van het zand buiten houden. Dus regelmatig de uniballs smeren en misschien een stofhoesje erom. Ik denk dat het alleen geld voor mensen die op de openbare weg rijden.
Kijk hier even onderaan voor beschermhoesjes voor uniballs. http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/Lager ... pen_NL.htm
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heren wat ik bedoel is gewoon maken die set en gaan!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Even een update hier..

Inmiddels heb ik alle maten en kan ik een set produceren, echter loop ik tegen het volgende probleem:

Extender icm standaard fusee is niet even een pen draaien en gaan...

De offset vanaf kogelbevestiging <> remschijf is te klein. Ik heb een foto geschoten van hoe het bij mij zit, hier zie je al dat er weinig ruimte is. Een standaard fusee heeft daar nog minder ruimte, dit is ook al grondig getest door Bart V. en hij kwam tot deze conclusie.

Het enige wat misschien soelaas biedt zijn clio rs fusees, gezien clio rs / megane 1.6 16v velgen een ET van 48 hebben, betekend dit wellicht dat de remschijf 1cm verder van de kogel afstaat. Ik heb nog een megane 1.6 16v staan die ik zaterdag ga slopen ivm schade. Ik zal deze fusees is vergelijken met clio 16v fusees.

Ik post vanavond even wat foto's om dit toe te lichten.

Draagarmen kan ik dus wel produceren maar dit kan inhouden dat het alleen mogelijk is met Clio2 of Megane CUP fusees..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Clio 2 (CUP) of de megane (CUP) fusees zijn qua geometrie veel beter. Echter zit je dan ook met de veerpoten. Om de fusees te kunnen gebruiken moet je dus ook andere veerpoten hebben. Dat is opzich niet erg, maar poten+fusees+armen, dat maakt het geheel wat minder toegankelijk om een meerdere stuks te gaan verkopen. Daar komt ook nog een set spoorstangen en bijbehorende aandrijfassen bij. Dat spul is ook nog vrij zeldzaam, dus al met al best een gedoe, en zeker niet goedkoop.

Het is wel de beste upgrade die je kunt doen als je een serieus goed onderstel wilt hebben.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Bart, ik heb dat onderstel al compleet, dus voor mijzelf is het geen probleem.

Overigens zijn de fusees eventueel aan te passen zodat er normale dempers op passen..

Ik heb binnenkort rs fusees, dan kan ik dat even vergelijken met mijn fusees.

hier hoe het bij mij zit:

[img]http://img232.imageshack.us/img232/9591 ... 211011.jpg[/img]

[img]http://img10.imageshack.us/img10/6341/i ... 211022.jpg[/img]

[img]http://img850.imageshack.us/img850/9947 ... 213230.jpg[/img]

Hier zie je goed dat de extenderpen bevestiging aan de fusee aardig ver van de remschijf af zit (zijn gewoon clio rs remmen), toch zit de uniball vrij dicht bij de remschijf.

Dat is waarmee het bij jou mis ging of niet Bart, de remschijf raakte de extender/uniball?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat klopt. Er is te weinig ruimte voor de uniball icm originele fusees en RS remmen helaas. Is wel op te lossen met een stangkop en extender a la megane overigens, maar het is fraaier om het te doen met megane/clio cup fusees.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Bart V schreef:Dat klopt. Er is te weinig ruimte voor de uniball icm originele fusees en RS remmen helaas. Is wel op te lossen met een stangkop en extender a la megane overigens, maar het is fraaier om het te doen met megane/clio cup fusees.
hoe bedoel je dit? Ik volg je niet helemaal (F)

afgebeeld is een cup fusee he.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Martijn Kool schreef:
hoe bedoel je dit? Ik volg je niet helemaal (F)

afgebeeld is een cup fusee he.
Dat weet ik. Ik had dat spul zelf ook liggen, en niet gebruikt omdat ik mijn clio 1 cup schroefset niet naar mijn zin combineren met die fusees.

Je kan ook een stangkop gebruiken zoals je nu bij de megane ziet, maar dan icm de oem draagarm. Je moet er dan een sleuf in zagen, en een blokje in lassen met inewendige draad. Daar heb ik zelf een setje pennen voor gedraaid die in de originele fusee klempassing kunnen. Je moet je inbeelden dat die uniball op de foto niet onder, maar achter de schijf komt. Op de clio 1 fusee heb je iets meer ruimte omdat de pen recht naar beneden staat ipv schuin. Je ziet dat je dan maar een paar mm ruimte overhoudt.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heb je dan ook langere pennen?

Zodat de uniball alsnog net onder de schijf komt?
In dat geval heb je de rollcenter mooi aangepast aangezien vrijwel elke auto hier verlaagd is zou dat geen slechte optie zijn :)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Je bedoelt dit Bart:

[img]http://i86.servimg.com/u/f86/12/96/36/42/piaces10.jpg[/img]

Dat is een Megane cup draagarm, precies wat onder mijn Megane zit.

Als je datgeen wat jij nu uitlegt uitvoert ben je wel je RCA kwijt, je wint in elk geval weinig. Wil je wel wat winnen, en dus zorgen dat de uniball onder de schijf uit komt zoals tutuur vraagt, maar ik vraag me dus af of dat wel mogelijk is dan..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als je een pen van bv 5cm hebt dan hef je 5cm verlaging toch op tav het RC of denk ik nu te simpel?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Hoe langer de pen, hoe dichterbij de remschijf kan komen bij bijvoorbeeld flink inveren.

tenminste, dat denk ik.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie