Klapperende vering bij optrekken

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Bojt
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 okt 2013 5:20
Car: Renault Clio RS ph1

Bij hard optrekken klappert mijn vering behoorlijk. De RS is verlaagd en ligt vrij stug op de weg. Volgens mijn garagehouder zit er "vering onder voor op het circuit" en "ongeschikt" voor sprints/hard optrekken, vandaar het verlies van grip tijdens het in- en uitveren.

Is hier iets aan te doen, behalve het vervangen van veren / monteren van een schroefset. zodat ik meer grip krijg en het klapperen vermindert? De vering die eronder zit is namelijk nog in erg goede staat. Zou zonde zijn om die te gaan vervangen.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Wat voor merk dempers en veren heb je? Zijn je dempers niet te slap of versleten?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hebben ze allemaal last van. Mijn standaard Clio II 1.6 16v ook, een oudere Megane I Phase 2 ook. Heeft niet direct iets te maken met welke dempers/veren.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Hard optrekken als ik een burnout? dan raad ik je gewoon aan om te leren koppelen :P
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes :p )
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dit komt vaak voor inderdaad, zit 'm veelal in het comfort van de gehele ophanging.

Als je dit echt weg wil hebben is het verstandig om alle rubbers te vervangen door bijv. powerflex en uiteraard is een nieuw onderstel ook wel gewenst, dan kun je weer een staande burnout doen zonder meteen weg te hoppen :D


Die opmerking van circuitvering is weer bullshit van de bovenste plank :(
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

MartijnG schreef:Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes :p )
leren koppelen dus. Wielspin wil je toch gewoon voorkomen? Een launch controll systeem inbouwen is ook nog een idee ;)
Bojt
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 okt 2013 5:20
Car: Renault Clio RS ph1

Allemaal vrij dure oplossingen als ik het zo lees. Jammer.

"Circuitvering" wordt toch al snel gezegd hier in Twente, aangezien het anders is dan standaard. 50mm verlaging en flink stug = geen vering voor op klinkerwegen met drempels.
Veren zijn overigens niet te slap, maar eerder te stug. Welk merk veren en dempers ik heb, geen idee. Heb ze zelf niet geplaatst. Achter heb ik standaard Monroe dempers van ± 7 maanden oud, dus die moeten nog goed zijn. Welke dempers ik voor heb, geen idee. Hoe kan ik veren herkennen?

Het plaatsen van slappere veren om het klappen beter op te vangen is dus geen oplossing?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Is optrekken zonder wielspin geen optie? Dan is het probleem er toch niet? Of denk ik nu heel simpel?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Verlagingsveren op gewone dempers zou ik sowieso niet meer mee willen rijden...koop dan een set met op elkaar afgestemde veren/dempers, of gelijk een schroefset (0,02) :beer:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Tim schreef:Is optrekken zonder wielspin geen optie? Dan is het probleem er toch niet? Of denk ik nu heel simpel?
Ik sta ook met verbazing te kijken hoe allerlei "oplossingen" worden aangeboden terwijl de oorzaak toch zo simpel is.

En als je dan toch persee burnouts wil trekken dan zou ik eerst eens opzoek gaan naar een andere auto. De Renault versnellingsbakken zijn daar niet bepaald tegen bestand.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Dus 50 mm verlagingsveren op originele dempers..
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Geert schreef:
MartijnG schreef:Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes :p )
leren koppelen dus. Wielspin wil je toch gewoon voorkomen? Een launch controll systeem inbouwen is ook nog een idee ;)
Je leest wat ik er in mijn geval bij vertel he...oude banden zonder grip. Heeft in mijn geval niks met koppelen te maken...koppeling heb ik allang los hoor. En aan het vermogen ligt het ook niet in mijn geval.

Allee...al met al dus geen direct oplossing. Gewoon leren rijden volgens de experts :beer:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Dat zeg ik toch niet Martijn?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

MartijnG schreef:
Geert schreef:
MartijnG schreef:Het is inderdaad bij wielspin...tenminste zo ervaar ik het wel (geen grip in de regen met mijn 11 jaar oude bandjes :p )
leren koppelen dus. Wielspin wil je toch gewoon voorkomen? Een launch controll systeem inbouwen is ook nog een idee ;)
Heeft in mijn geval niks met koppelen te maken...koppeling heb ik allang los hoor. En aan het vermogen ligt het ook niet in mijn geval.
Dan minder gas geven :P En als je dat niet wil, betere banden monteren. Met andere schokbrekers gaat hij misschien niet stuiteren maar behoud je nog steeds je wielspin.
Bojt
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 okt 2013 5:20
Car: Renault Clio RS ph1

Of mijn wielen spinnen tijdens het optrekken hoor ik niets van. Het geluid lijkt ook alleen aan de binnenkant van de auto hoorbaar te zijn. Gisteren even een GoPro geplaatst bij m'n voorwielen en de wielspin lijkt (voor zover dat je het al kan zien) toch wel mee te vallen. Nieuwe banden zijn besteld. :)

https://www.youtube.com/watch?v=EVgUq-VZiYU
Plaats reactie