Camber gelijkstellen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

Camber gelijkstellen

Postby jacques » Mon 25 May 2015 10:33

Aangezien in mijn aandrijfas moet vervangen en het camber gelijk wil houden heb ik een tooltje gemaakt om de instelling over te nemen.

I heb een doorboorde moer en een gewone moer op een oude velg gelast. Draadeind erdoor. Ik laat het draadeind net tegen de schokbreker aanlopen. Demonteer de wielophanging en monteer de boel weer. Je kunt het ook gebruiken om het camber links en rechts gelijk te stellen.

Image

Image

Image
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2392
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Camber gelijkstellen

Postby larsdijkstra » Mon 25 May 2015 11:23

Weer slim Jacques! Heb je al een andere aandrijfas gevonden?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Renault Megane 2.0 16v F7R 1999 HB
larsdijkstra
 
Donateur
Posts: 1295
Joined: Fri 28 Dec 2012 12:31
Location: Twello

Re: Camber gelijkstellen

Postby jacques » Mon 25 May 2015 12:03

Als alles goed gaat komt er woensdag een nieuwe as aan van Mister auto. De vorige zending is kwijtgeraakt.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2392
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Camber gelijkstellen

Postby coupe16v » Mon 25 May 2015 12:31

Camber is toch niet verstelbaar bij een 19???
coupe16v
 
Posts: 610
Joined: Fri 13 Jun 2008 17:21

Re: Camber gelijkstellen

Postby larsdijkstra » Mon 25 May 2015 14:16

jacques wrote:Als alles goed gaat komt er woensdag een nieuwe as aan van Mister auto. De vorige zending is kwijtgeraakt.



Top!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Renault Megane 2.0 16v F7R 1999 HB
larsdijkstra
 
Donateur
Posts: 1295
Joined: Fri 28 Dec 2012 12:31
Location: Twello

Re: Camber gelijkstellen

Postby tutuur » Mon 25 May 2015 14:51

Er zit altijd wat ruimte op de bouten (of Jacques heeft de bouten uitgeboord) dus je kan het iets verstellen, hierdoor gaat ook gelijk de sporing naar de haaien.

Erg slim Jacques, maar je kunt toch ook gewoon de fuseekogel loshalen? :D
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: Camber gelijkstellen

Postby Geert » Mon 25 May 2015 15:56

ik markeer de fusee altijd met een witte stift. maar zo kan het ook :lol:
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Re: Camber gelijkstellen

Postby jacques » Mon 25 May 2015 16:02

Ik markeerde ook altijd met een kraspen, maar merkte dat er toch ca 0.3graden zomaar verschil kan optreden door speling in de buiten van fusee en schokbreker. Dus een tijdje geleden was ik bij een kennis in Hoogmade en die stelt altijd de schokbrekers L/R zo af. Dus toen dacht ik, dan pas ik ook een velg aan. Wat Artur zegt kan ook. Gewoon de onderste fuseekogel los. Nou ja. Wil je L en R gelijk hebben dan is dit een oplossing.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2392
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Camber gelijkstellen

Postby jacques » Sun 31 May 2015 9:24

Ik heb naar aanleiding van de opmerking van Arthur nog een busje met een extra moer gebruikt om de speling uit schroefdraad te halen.
Alles is prima verlopen. Met een blaadje papier tusssen de pen en de schokbreker voel je weerstand en zonder dit blaadje niet. Ik heb ik het de machinewaerpas van mijn werk vooraf en achteraf de wielstand gecontroleerd en deze was meer helemaal hetzelfde. De nauwkeurigheid van deze waterpas is 0,5mm per meter. Voor de rekenaars: De maximale meetfout is arc tangens (0.5/1000) = 0,028°. Zelf ben ik tevreden. Plaatjes zie http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=748
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2392
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron