Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Postby Matijs » Sun 9 Feb 2003 13:45

Gisteren hebben we met zelfgemaakte tools de achterkant van de R5 GTS van mijn broertje verlaagd en voorzien van GT Turbo dempers. Omdat ik zeer tevreden ben over mijn goedkope torsie-trekker wil ik dit graag even met jullie delen :)

Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )

Het zelfmaak gereedschapje dat ze daar gebruikten ziet er zo uit:
Image
Dit bestaat uit een stuk uitlaatpijp en een paar heeele grote ringen.
Ik ben denk ik niet de enige die dit soort spul niet voorhanden heeft, dus ik ben op zoek gegaan naar wat meer gangbare materialen waarmee hetzelfde resultaat te verkrijgen is. En dat is gelukt :D

Die van mij ziet er zo uit:
Image

Benodigdheden voor deze torsie-trekker:
- een T-stukje van PVC buis
* Edit: gebruik een dop 32 *
- een bout M10x70 of langer (op foto M10x100)
* Edit: gebruik een bout uit je versnellingsbak, deze zijn knalhard en lang genoeg. Succes gegarandeerd
- een moer M10
* Edit: gebruik geen RVS moeren, die zijn zachter dan normaal staal
- een stapeltje ringen M10x40 (of groter)
* Edit: ringen M10x30x2 voldoen bij het gebruik van de dop ook (een stuk of twee is wel genoeg)

doen:
Zaag van het PVC T-stukje de uiteinden af zodat je alleen het dikke middenstuk overhoudt.
Klaar :D
* Edit: pak dop 32 uit de doos. Klaar :D *

Verder nodig voor het verlagen:
-een forse platte schroevendraaier
-een bus WD-40
-2 krikken
-2 assteunen
-een ratel en steek- danwel ringsleutel 17

0.
Het is aan te raden om in de weken voorafgaand aan deze operatie, regelmatig de uiteinden van de torsiestaven in te spuiten met WD-40
Haal hiervoor met een schroevendraaier de dop aan de zijkant van de achterbrug er af, spuit de hele handel vol, en doe de dop er weer op. Herhaal aan de andere kant :)

1.
Draai de wielbouten van de achterwielen los
Krik de auto omhoog en zet hem op de asssteunen
haal de achterwielen eraf
zet de krikken onder de uiteinden van de veerarmen en krik ze iets omhoog zodat de spanning van de schokdempers is.
Haal de schokdempers onderaan los
laat de veerarmen helemaal zakken en haal de krikken er onderuit
laat ze even uitzakken (tijd voor een slokje bier?)
Pulk ondertussen met een schroevendraaier de dopjes van de uiteinden van de achterbrug af en spuit de uiteinden van de torsiestaaf goed in met WD-40
* Edit: in het geval van een GTT of GTE, verwijder de spatbordverbreders *

2.
Image
Meet de afstand van de wielnaaf naar een vast punt op de rand van het spatbord. Goed onthouden!

3.
Image
Zet de knutseltool inelkaar en draai de bout in het uiteinde van de torsiestaaf. Draai dan de moer tegen de ringen aan en zo de bout met de torsiestaaf naar buiten. It's that simple :)

4.
Image
Haal de torsietrekker los en herhaal de procedure aan de andere kant. De staven moeten er altijd allebei uit.

5.
Image
En dan heb je dus de torsiestaven los.
* Edit: de torsiestaven hoeven er niet helemaal uit *
* Edit: monteer de schokdempers weer, want als de as versteld is krijg je ze er waarschijnlijk niet meer tussen. *

6.
Image
de veerarmen hangen nu helemaal vrij te bungelen. Zet de krikken weer onder de uiteinden en krik ze zover omhoog als je de auto lager wilt hebben. Meet ter controle weer de afstand van de naaf tot het spatbord, deze afstand moet dus de eerder gemeten afstand zijn, min het aantal mm dat je de auto lager wilt hebben.

7.
Image
* Edit: smeer beide uiteinden van de torsie staven goed in met kopervet, je weet nooit of je ze nog een keer los moet hebben... *
Schuif nu de torsiestaven er weer in. Waarschijnlijk gaan ze er niet in 1 keer in. Verdraai de staaf steeds 1 tandje totdat hij er wel in gaat. Indien nodig timmer je er nog een beetje tegenaan totdat hij ongeveer een halve centimeter naar binnen zit.
* Edit: smeer af met kopervet en * Druk de dopjes er weer op.

8.
* Edit: Bij verlagen met dezelfde schokdempers heb je dit hopelijk al gedaan *
Image
Zet de schokdempers er weer op en peuk een rookje :wink:

9.
Image
* Edit: Bij GTT/GTE monteer je de spatbordverbreders weer. *
Zet de wielen er weer op en laat het hele zaakje weer zakken. Ruim je gereedschap op en ga een stukkie testrijden 8)
Last edited by Matijs on Wed 22 Jul 2009 11:04, edited 6 times in total.
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Postby Rudo » Sun 9 Feb 2003 14:24

Even voor de goede orde: ik denk persoonlijk dat je erg veel geluk hebt gehad dat de torsies relatief los zaten. Ik denk namelijk dat in veel gevallen het stuk pvc-buis wat je gebruikt hebt niet sterk genoeg is.
In dat geval kun je bijvoorbeeld het eindstukje van een standaard uitlaat afslijpen en dat gebruiken.
Rudo
 
Posts: 5061
Joined: Tue 24 Jul 2001 0:00
Location: Velsen-Noord

Postby Matijs » Sun 9 Feb 2003 14:38

Ik heb niet voor niets een T-stuk van PVC genomen. Dit is meer dan 2x zo dik als een gewone PVC buis. Bovendien wordt de buis 100% in de lengterichting belast, wat het gevaar van scheuren mijns inziens tot 0 reduceert.
Het idee erachter is dat niet iedereen een stuk uitlaat kan bewerken, en pvc is met elke zaag op maat te maken. Wel zo makkelijk.
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Postby Rudo » Sun 9 Feb 2003 15:16

Het idee is wel goed van dat t-stuk inderdaad. Welke diameter heb je genomen?
Rudo
 
Posts: 5061
Joined: Tue 24 Jul 2001 0:00
Location: Velsen-Noord

Postby Tom » Sun 9 Feb 2003 15:26

tja, ik geef toch de voorkeur aan staal. Ik weet 100% zeker dat ik bij mij dat platic kapot had gedraaid als ik veel kracht had gezet. Ik heb het geprobeerd met staal en toen draaide ik drie op elkaar liggen revetten (bij mekaar 4 a 5 mm dik) krom.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Johan » Sun 9 Feb 2003 15:29

een mooi verslag over torsie verlagen. ik denk dat ik het ook maar eens moet gaan proberen
User avatar
Johan
 
Donateur
Posts: 4175
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Location: Nijmegen
Car: renault 5 gt turbo

Postby Chrisv » Sun 9 Feb 2003 15:34

Vraagje over verlagen bij een 5je aan de voorkant.
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?
Chrisv
 
Posts: 1295
Joined: Mon 18 Jun 2001 0:00
Location: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Postby Matijs » Sun 9 Feb 2003 16:04

Rudo wrote:Het idee is wel goed van dat t-stuk inderdaad. Welke diameter heb je genomen?

voor 32mm buis, dat is een standaard maat voor badkamerafvoeren en zo. Gewoon van het doe-het-zelf centrum. De 40mm ringen en de lange bout heb ik wel bij een ijzerwarenhandel moeten halen, maar ook dit zijn gewoon goedkope standaardmaten.
Kost echt niks om zo'n dingetje te maken.
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Postby Matijs » Sun 9 Feb 2003 16:08

Chrisv wrote:Vraagje over verlagen bij een 5je aan de voorkant.
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?

Nee, is goed te doen. Per kant 4 bouten losmaken en veerpoot eraf halen. Als je die andere veerpoten gaat overzetten is het een kwestie van die andere eronder zetten.
Als je verlagingsveren doet hoef je alleen een veerspanner te huren. Ook eerst veerpoot uitbouwem. Veer samendrukken, moer losdraaien, veer eraf, ander veer weer met veerspanner erop, en dan alles weer inelkaar.
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Postby Rudo » Sun 9 Feb 2003 17:43

Matijs wrote:
Chrisv wrote:Vraagje over verlagen bij een 5je aan de voorkant.
Is dit makkelijk te doen, mijn gtt is namelijk voor niet verlaagd, en mn andere gtt is wel verlaagd voor. Is het veel werk om dit te verwisselen?

Nee, is goed te doen. Per kant 4 bouten losmaken en veerpoot eraf halen. Als je die andere veerpoten gaat overzetten is het een kwestie van die andere eronder zetten.
Als je verlagingsveren doet hoef je alleen een veerspanner te huren. Ook eerst veerpoot uitbouwem. Veer samendrukken, moer losdraaien, veer eraf, ander veer weer met veerspanner erop, en dan alles weer inelkaar.


Ook hier geldt weer: het hangt er vanaf hoe vastgerot het zit. Het klinkt eenvoudig: "moer losdraaien, veer eraf" maar om die moer los te kunnen draaien moet je de veerpoot tegenhouden. Bij een standaard Renault demper gebeurt dit dmv een imbussleutel die je in het uiteinde van de veerpoot steekt. Bij mij is bij die handeling niet de moer los gekomen, maar is het gat waar de imbussleutel in moet gescheurd! :evil:
Nu dus maar de haakse slijper erop en tevens andere schokdempers monteren. (gele KoniŽs :wink: )
Rudo
 
Posts: 5061
Joined: Tue 24 Jul 2001 0:00
Location: Velsen-Noord

Postby Riël » Sun 9 Feb 2003 18:27

had ik al eens eerder gepost:

Here''''s the run down for the alteration of the rear torsion bar, which is cheap and looks the dogs....

1. Jack the car up, rest chassis on axle stands and spray torsion bar ends with some WD40.

2. Remove wheels and the shock absorber lower mounting bolt.

3. Lever cap off the torsion bar and spray ends with more WD40.

4. Measure distance between the top and hub shoulder and the wheel arch lip.

5. You''''ll need to make a spacer (old piece of exhaust) a spare nut bolt and washer (10 mm high tensile).

6. Fit the spacer over the axle tube with the bolt/nut/washer on top. Tighten the nut against the washer.

7. Wind the nut to force the bolt away and draw the torsion bar out. If its a bit sticky give it a bang.

8. Once the bar starts to move get rid of the spacer.

9. With the measurement you took subtract the amount you want to lower ie 30mm. Lift the suspension arm up with the trolley jack to get the desired height.

10. When you''''ve got the right height, refit the bar. Start by tapping it in by hand.

11. Knock the bar in flush with an extension bar, dont mess the end up!

12. Refit cap and dampers.

13. Take beer from fridge and gulp down very fast (may result in a misfire!)

14. Drink more beer and stagger to bed.

15. In the morning going to work chuck it round every bend (making sure the back end is lowered enough. ie don''''t flip the car round)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Staat op de site van http://www.rtoc.org

Mzzl!
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Steven » Sun 9 Feb 2003 19:10

En mocht de boel zo vastgerot zitten dat dit niet lukt, heb ik nog een achterbrug inclusieg remklauwen liggen met losse torsies die je er zo onder kan prakken.

;)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Matijs » Sun 9 Feb 2003 21:03

Riël wrote:had ik al eens eerder gepost:

Here''''s the run down for the alteration of the rear torsion bar, which is cheap and looks the dogs....
[etc]

Staat op de site van http://www.rtoc.org

dat zeg ik:
Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Postby Jesper V » Sun 9 Feb 2003 21:13

Bij een Clio kan je deze taktiek ook hanteren neem ik aan?
Jesper V
 
Posts: 26
Joined: Thu 16 Jan 2003 13:39

Postby Tom » Sun 9 Feb 2003 21:18

yepz, maar het probleem is niet de constructie maar de mate waarin het zooitje is vast gerot. in een hoop gevallen heb je bij een clio wel mee kans gezien de leeftijd van een clio wat gunstiger is!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Jesper V » Sun 9 Feb 2003 21:33

gelukkig heb je daar WD 40 voor. Mocht het alsnog erg vast zitten :wink:
Jesper V
 
Posts: 26
Joined: Thu 16 Jan 2003 13:39

Postby Tom » Sun 9 Feb 2003 22:03

geloof me nou maar, alleen WD40 is in sommige gevallen echt niet genoeg !!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Steven » Mon 10 Feb 2003 6:42

Gevalletje van 'ik zit al 14 jaar zo, waarom nou nog verdraaien?' :)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Matijs » Mon 10 Feb 2003 9:49

Nouja, het 5je dat wij hebben verlaagd is ook gewoon uit '87 hoor, en die kon je er bijna met de hand uit trekken...
Je moet gewoon een beetje geluk hebben :)

[Edit] oja, en het is errug belangrijk dat je de schokdempers losmaakt, anders blijven de torsiestaven op spanning staan, en dan zou het wel eens heel zwaar kunnen gaan ja.. [/Edit]

Maar ik blijf erbij dat mij PVC buisje niet per definitie minder kracht kan hebben dan zo'n stukkie uitlaat.
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Postby Noyd » Sat 15 Mar 2003 12:11

Nu heb ik dus geprobeerd dit te doen..... maar helaas geen resultaat.

De torsie was eruit, ik heb toen met de krik de schijf omhoog gekrikt en toen de torsie er weer in.... als ik m dan laat zakken dan zakt hij weer in de orginele stand..... iemand ideeen hoe en waarom dit bij mij niet wil lukken?? Ik heb by the way een clio 16v......
Noyd
 
Posts: 182
Joined: Fri 28 Feb 2003 16:14

Postby -=Chuckie=- » Sun 18 May 2003 18:08

De staaf hoeft er toch niet helemaal uit?
Wat ik uit de engelse tekst haal is dat je hem er maar een klein stukkie uit hoeft te trekken (alleen de vertanding).
Zomer vakantie is ff proberen :p
Maar dan de voorkant nog :(
-=Chuckie=-
 
Posts: 268
Joined: Fri 10 Jan 2003 22:58
Location: Zwolle

Postby Tom » Sun 18 May 2003 18:12

vertanding is maar zo'n 3 a 4 cm, verder hoeft er dus ook niet uit. En als je eentje los hebt dan kun je de tweede ook van onder los tikken. Voor gaat veeeeeeeeel makkelijker dan achter (als het vast zit), dat is echt een makkie
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Chrisv » Wed 12 Nov 2003 21:03

Heb vandaag de veren die ik van Ray gekocht heb eronder gelegd, hij is nu 4cm lager voor. Staat wel goed, loopt beetje aan bij heel scherp insturen.
Maar nu achter nog.
Het is niet noodzakelijk om de skirt eraf te halen of wel? Want de vorige eigenaar heeft de auto gespoten met de skirts erop, en als ik die eraf ga halen breekt de lak dus en dat gaat er dan zeker niet uit zien.
Achter kan ik trouwens geen problemen verwachten als ik hem verlaag met mijn bandenmaat (195/50/15)?
Chrisv
 
Posts: 1295
Joined: Mon 18 Jun 2001 0:00
Location: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Postby -Ray- » Wed 12 Nov 2003 21:10

om te beginnen:

skirt zit onder de deur/dorpel

spatbordverbreder zit boven de wielen

;)

je kan beter je spatbordverbreder er wel ff afhalen! zijn 3 schroeven van plastiek (voorzichtig!). en 2 popnagels, 1 onder de skirt en 1 onder de lampunit.

beschadig je niks en je kan flink raakrammen met je slagtrekker.

verders hoef je geen problemen te verwachten met -4.

succes!
-Ray-
 
Posts: 21541
Joined: Thu 29 Nov 2001 0:00
Location: Velserbroek

Postby Chrisv » Wed 12 Nov 2003 21:31

-Ray- wrote:om te beginnen:

skirt zit onder de deur/dorpel

spatbordverbreder zit boven de wielen

;)

je kan beter je spatbordverbreder er wel ff afhalen! zijn 3 schroeven van plastiek (voorzichtig!). en 2 popnagels, 1 onder de skirt en 1 onder de lampunit.

beschadig je niks en je kan flink raakrammen met je slagtrekker.

verders hoef je geen problemen te verwachten met -4.

succes!


Ja ik bedoel de spatbordverbreder dus. Klopt, maar het lijkt net of dat stukje nog aan de skirt hoort zeg maar (stukje wat voor die dop van de torsie zit). Maar het kan dus ook met dat ding er nog op want anders breekt mn hele lak.
Chrisv
 
Posts: 1295
Joined: Mon 18 Jun 2001 0:00
Location: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Postby -Ray- » Wed 12 Nov 2003 21:37

het zou kunnen, doekje ertussen voor de krassen. maar maak het jezelf makkelijk en demonteer ze ff, zo zonde van je lak man :(
-Ray-
 
Posts: 21541
Joined: Thu 29 Nov 2001 0:00
Location: Velserbroek

Postby Steven » Wed 12 Nov 2003 21:43

Als je het op bovenstaande manier doet (en de torsies komen los) dan kun je de verbreders gewoon laten zitten.

Zodra je een flinke slagtrekker erop zet moet ie er wel af.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Chrisv » Wed 12 Nov 2003 21:45

-Ray- wrote:het zou kunnen, doekje ertussen voor de krassen. maar maak het jezelf makkelijk en demonteer ze ff, zo zonde van je lak man :(


Hmm ok, ik zal het eerst eens voorzichtig zo gaan proberen. Hoop dat het zooitje niet te vast zit. 1 kant ziet er nog prima uit onder de dop, maar de andere kant zit allemaal roest onder de dop, maar dat wil nix zeggen natuurlijk dat die andere kant er nog goed uitziet.
Chrisv
 
Posts: 1295
Joined: Mon 18 Jun 2001 0:00
Location: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Postby -Ray- » Wed 12 Nov 2003 21:47

als je ze los hebt, flink kaalkrabben en goed insmeren met kopervet. heb ik ook gedaan en ze zijn nu met 2 tikkies los :)
-Ray-
 
Posts: 21541
Joined: Thu 29 Nov 2001 0:00
Location: Velserbroek

Postby Steven » Wed 12 Nov 2003 21:48

Ow sgoed dat ik het weet, als morgen je auto op de grond ligt moet je niet raar kijken ;)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Tom » Thu 13 Nov 2003 13:10

reken maar dat je flink moet beuken. Met een beetje pech komen ze helemaal niet los zelfs (of wel). Als je schermen en zo nog gewoon goed hard zijn en de boutjes ook nog goed zijn dan heb je die spatbord verbreder er zo af (15min.)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Joost (DoubleYou) » Thu 13 Nov 2003 19:42

Hey matijs, kan je de foto's die kruisjes zijn weer eens online zetten?
Joost (DoubleYou)
 
Posts: 5375
Joined: Tue 13 May 2003 22:30
Location: Netherlands
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS

Postby Chrisv » Thu 13 Nov 2003 19:45

Joost (DoubleYou) wrote:Hey matijs, kan je de foto's die kruisjes zijn weer eens online zetten?


Image

deze?
Chrisv
 
Posts: 1295
Joined: Mon 18 Jun 2001 0:00
Location: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Postby Tom » Thu 13 Nov 2003 19:54

ik zie ze gewoon
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Matijs » Thu 13 Nov 2003 20:01

Ja en deze bij stap 2:

Image

enjoy :)
Matijs
 
Posts: 5375
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group