Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nou ik heb genoeg spul los liggen, maar ik heb geen passende bout gevonden. Ik dacht nog aan een kopbout, maar die hebben maar een heel klein stukje draad....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

er zijn toch wel plekken waar je een flinke bout kan kopen van deugdelijke kwaliteit
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Volgens mij had ik er een van een motorsteun ofzo?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Tom schreef:er zijn toch wel plekken waar je een flinke bout kan kopen van deugdelijke kwaliteit
tsja dat zou je denken. Maar M10 in die lengte is al lastig. Ik ben al bij mijn vaste oudewetse ijzerwaren winkeltje geweest, en die hebben wel die lengte, maar dan alleen van dat standaard verzinkte spul. En dat werkt dus niet, want ik heb er al drie gesloopt :@

Ik ga nog eens zoeken naar een bout...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Riël schreef:Volgens mij had ik er een van een motorsteun ofzo?
Ik zit ff te denken, maar daar zitten volgens mij nergens zulke lange bouten aan. Misschien zo'n bovenste bout van een achter demper, of is dat M12?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Of een bout van de versnellingsbak, voorkant, zitten lange :) Ergens moeten ze vandaan komen, ik heb ze ook uit mijn boutenbakje gehaald na demontage van een of andere motor ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ik heb laatst toen ik geen bouten kon vinden die lang genoeg waren gewoon een stuk draadstang m10(1Meter) gekocht en dat ging ook prima.

En met de overlengte een slagtrekker geconstrueerd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ja dat heb ik ook al gedaan, maar de kwaliteit van zo'n staaf lijkt me nou ook niet echt denderend.

En een Versnellingsbak bout, dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn Riël :) Moet 'ie wel niet stuk gaan, want dan zit ik daar weer mee...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Succes 8)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nog een tipje: Zet die overgebleven staaf flink op spanning, en ga dan aan de andere kant flink hameren (eruit slaan).
Heb je 'dubbele' kracht.

Dan weer de moer iets sterker aandraaien en weer hameren.

enzovoort.

Wat ik bij mn 11 as heb gedaan (R19 16v as, flink geroest) is een mm of 3 van het uiteinde afgeslepen. Dat was het stukje waar veruit het meeste roest zit, en wat dus echt een 'drempel' vormde voor de staaf om eruit te komen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ah ja idd! Of goed op spanning zetten en aan de zijkant van je staaf meppen, dus op het 'huis' waar de tanden inzitten. Kan ie ook ploink zeggen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Matijs schreef:Aha, ik had het dus wel goed gezien, maar dat schotje zit er los in? Dan ga ik vanmiddag denk ik toch nog een poging wagen :) (Y)
Riël schreef:Die stappenmethode die ik eens van de rtoc site gepost heb werkte probleemloos, ook bij de compleet verroeste van mij. Punt is een goede moer te gebruiken (hard) anders draai je hem suf.
Ik had een RVS moer, en die was hard zat, alleen de bout was niet van RVS, en daar draaide ik dus gewoon de draad vanaf. Ik hield een mooi glad staafje over :s En waar ik een RVS bout M10x100 zou moeten kopen weet ik niet...
Vreemd want RVS is doorgaans altijd zachter dan normaal staal !!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ligt er toch aan wat voor staal.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Eindelijk die van mij is er uit.
Ging eigenlijk best makkelijk.
Ik ben zaterdag avond begonnen met de staaf in te spuiten met WD-40 en dit om de 12 uur herhaald zo`n beetje.
Vanochtend de laatste keer ingespoten en weer de hele dag inlaten trekken.

Vanavond een paar ringen over die bout heen gedaan.
Dus ik heb het buisje achterwegen gelaten.
Mijn bout trok elke keer krom dus ik wilde een zo kort mogelijk stuk van de bout hebben die krom kon trekken.
Bout met ringen in de torsie gedraaid en draaien maar.
Als die te zwaar ging met de hand heb ik gewoon de moker gepakt en daarmee op de sleutel staan rammen.
Toen moest de roest er echt aan geloven.
Allebei de staven ingesmeerd met kopervet, want dit overkomt me dus echt niet meer.

Het hele zaakje 6 cm naar benee gegooid en het feest kon beginnen.

En met dat torsie tooltje kun je idd meer kracht uitoefenen dan een slagtrekker.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Matijs schreef: Ik zit ff te denken, maar daar zitten volgens mij nergens zulke lange bouten aan. Misschien zo'n bovenste bout van een achter demper, of is dat M12?
Dat is idd M12, ik heb bouten gebruikt van de gamma.
Je kunt trouwens het best een koppelmoer gebruiken.
Wabt stel je ringen gaan vervormen dan heb je altijd genoeg moer om je sleutel op te kunnen zetten.

Veel succes

Gewoon doorbijten is mij ook gelukt, en zo sterk ben ik niet
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Aan de (nieuwe) verhalen te horen ga ik het ook nog lastig krijgen (misschien)...

Ik ben trouwens al wel op zoek geweest naar M10 moeren, maar ze hebben overal M10-60 en niet de M10-100, ook niet bij de gamma. Maar dat gaat vast wel goed komen. En ik ga denk ook maar voorzorgsmaatregelen nemen als ik wil beginnen :)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik denk dat je bouten bedoeld?

Maar met M10x60 kom je ook al een heel eind hoor, voor het eerste stukje heb je in ieder geval al genoeg.
En bij de doe-het-zelf zaak hebben ze toch ook wel draadeinden M10.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nou ik heb ook gewonnen hoor! :) 8) (Y)
Riël is mijn held :worship: Ik heb het eerst nog een keer met een gewone bout geprobeerd (sterkte 8.8 ), maar die ging wederom helemaal naar de klote. Toen toch maar die bout uit de versnellingsbak gehaald (het is de bovenste aan de voorkant van de bak). Op de kop van deze bout stond 10.9, dus een heel stuk sterker. Dus weer aan de slag, met een paar gloedjenieuwe RVS moeren en ringen. Met twee man als een stel lijpen aan dat ding liggen hengsten. Uiteindelijk hebben we het met onze voeten gedaan omdat we met onze handen niet genoeg kracht meer konden zetten. Maargoed, zowel de moer als de bout als de steeksleutel bleven heel!
Dus even reclame maken: Stanley steekringsleutels (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)
De uiteindelijke constructie met de versnellingsbak bout:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/VersnellingsbakBout.jpg[/img]

En jawel hoor, de as begon zowaar een beetje te kermen 8) HOW COOL WAS THAT?!?! 8)
Nog een paar minuutjes verder draaien, en daar was het uiteinde, helemaal eruit :bang: :biertjuh:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/NogFfPielen.jpg[/img]
Maar daarmee was het natuurlijk nog niet gedaan. Als je goed kijkt op de foto zie je dat de rubber bescherming van de torsie staaf verdwenen is. Deze zat dus nog vast in de achteras :s gmbl... uiteindelijk heb ik de hele rubber mantel eraf moeten snijden.
Toen hebben we de andere (losse) achteras dus ook nog maar even gedaan, en de rechter torsie staaf daarvan geselecteerd voor gebruik aan de auto.
En daarna was het en kwestie van een beetje krikken, meten, veel kopervet en een bietje timmeren. En dan nog even de spatbordverbreders weer monteren, en de wielen er weer op, nog een beetje krikken... etc. etc.
Ondertussen was het donker, maar het was wel gelukt! :D 8)

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ErrugLaag.jpg[/img]
En een beetje aan de lage kant vrees ik, maar daar kijk ik nog wel een keer naar als de auto verder af is.
Het is nu alles los zit een werkje van een half uur om de boel ff te verstellen, dus dat is geen punt.

Multo veel dank aan Riël voor de goede tip, Calle voor de hulp, eigenwijsheid en brute kracht, en Sander voor de foto's in het donker :beer:

Een update van de how-to op pagina 1 :)
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Beter dat het jou ook is gelukt.


Net een stukje gereden en de rotondes zijn helemaal vet.
Gelukkig hebben we er hier genoeg van :D :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja ik ben ook echt blij :)
Ik ben er al met al een week mee bezig geweest. En dan tel ik alle tijd die ik bezig ben geweest met het verlagen van de voorkant nog niet eens mee, met afbrekende bouten en het vervangen van de rechter fusee, lekke dempers, levertijden van drie maanden op verlagingsveren en ga zo nog maar even door... :s
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Matijs schreef: Riël is mijn held :worship:
[img]http://waldrock.no-ip.org/forum/images/smiles/king.gif[/img]
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

kijk handig forumpje dit, dit staat nl ook op de planning bij 1 van mijn vrienden, 1 voordeel: deze is alvast ingevet, en heeft net een "verhoging" gehad, dus een "verlaging" mag echter geen probleem zijn :D
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
matthijs1
Berichten: 29
Lid geworden op: di 11 feb 2003 21:25
Locatie: Noord holland
Contacteer:

Misschien een stomme vraag hoor, maar moet je nu aan 1 kant de torsie eruit trekken of aan beide?

Of kan je gewoon aan 1 kant de staaf een klein stukje eruit trekken en dat als die op de goede hoogte hangt, de staaf erin duwen. Is de auto dan aan beide kanten gelijk verlaagd?
Megane Coupe 1.6 8 kleppertje
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

matthijs1 schreef:Misschien een stomme vraag hoor, maar moet je nu aan 1 kant de torsie eruit trekken of aan beide?

Of kan je gewoon aan 1 kant de staaf een klein stukje eruit trekken en dat als die op de goede hoogte hangt, de staaf erin duwen. Is de auto dan aan beide kanten gelijk verlaagd?
aan allebei de kanten er uit, anders kan je ze niet verstellen. Dan blijft ie op dezelfde hoogte hangen.
dan een op maat zetten en terug er in. en dan de ander. dan moet het goed gaan.

Gr.Frits
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Woeiz, net ffies tussen etenstijd en koffietijd de R5 verlaagd achter met m'n pa 8) .
Hij is nu 45mm rondom verlaagd en dat staat 'm echt heel goed :bang:.
Hoezo simpel :worship: :p .
Ik heb nog niet gereden, maar dat moet wel goed komen.

Ik heb wel een biertje verdient dacht ik zo :beer:
bart manders
Berichten: 20
Lid geworden op: di 6 apr 2004 19:56
Locatie: lieshout
Contacteer:

ik heb gehoord dat de torsie staven van een express ook paste en betere weg ligging hadden (iemand ervaring mee ??????) en dat als je van je org. veer de bovenste ring af slijpt dat je auto veel stugger wordt (????)
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

bart manders schreef: en dat als je van je org. veer de bovenste ring af slijpt dat je auto veel stugger wordt (????)
ik heb altijd begrepen dat dit een van de stomste dingen is die je kan doen.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

bart manders schreef:ik heb gehoord dat de torsie staven van een express ook paste en betere weg ligging hadden (iemand ervaring mee ??????)
Volgens mij kunnen die torsieveren een hoger gewicht aan vanwege de laadbak, maar ik heb ze niet kunnen vergelijken met R5 torsie. OF je door dat hogere gewicht een betere wegligging krijgt: misschien, ze zijn wat stugger denk ik.
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

De torsie van een Expres is dikker en stugger en kan idd mee gewicht hebben. Of het echt veel uitmaakt weet ik niet.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

expressjes hebben toch een GTTachterbrug, maar dan met trommeltjes. dus ook een dubbel uitgevoerde :)

dus.... niet stugger
Mrtn = Maarten
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

Een kennis van mij heeft een Expres en heeft hier alleen de draagarmen van een GTT op gezet omdat de torsie juist meer kon hebben. Ik ga er dus van uit dat dit bij alle expresjes zo zal zijn...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ow ik heb nog even een aanvullende tip, kep em laatst ook verlaagd. (alleen misgemeten, dus issie ipv 3 cm 1 cm gezakt :lol: )

Wat heb ik gebruikt:
-Dop 32
-Versnellingsbakbout 10.9
-Aantal ringen, die steeds dikker werden
-En een speciale M10 verlengmoer.

En het gaat vooral om de laatste, das namenlijk een moer van 3cm lang (gewoon van de praxxis) en dan kun je het draad niet zo snel rotdraaien.
En die 10.9 bout kan een hoop hebben, dus moet goedgaan.

Maargoed ik heb alles ingevet, als ik nu de juiste voorveren heb, kannier achter naar +/- dezelfde hoogte en dan issie af.

Mooi toch zo'n forum :)
bart manders
Berichten: 20
Lid geworden op: di 6 apr 2004 19:56
Locatie: lieshout
Contacteer:

iemand had tegen mij gezecht dat deze 2mm dikker waren en het achter uitbreken "voorkwammen ...????
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Ik ben mijn 1916v aan het verlagen, de veren voor heb ik vervangen, wilde vandaag de torsieas gaan verstellen maar kwam een bonk roest tegen :(
zelfs de draad is weg, waar je normaal die bout in draaid, wil proberen met hulp van mijn schoonbroer een nieuwe draad te tappen,maar denk niet dat het zal gaan lukken. Wel gedacht om de bout op het uiteinde van de torsieas vast te lassen, maar weet niet of dat een goeie oplossing is, iemand nog tips?
had em graag achter wat lager gehad :(
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Iets erop lassen waar je aan kan rammen is waarschijnlijk een oplossing, maar misschien moet je toch nadenken over het vervangen van de hele achteras... Is op zich goed te doen, alleen veel werk omdat je de remleidingen achter los moet maken (en waarschijnlijk vervangen omdat ze afbreken), en naderhand dus weer helemaal ontluchten. De achteras zelf zit maar met vier bouten vast, dus dat is niet moeilijk.
Plaats reactie