Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Mrtn schreef:Ik verlaag altijd anders :)

Hoogte meten van achterste punt dorpel naar de grond (bv 15cm, gewenst is bv 11cm)

Krik de auto omhoog tot beide banden nét van de grond komen (dus de krik in het midden vd auto)

Meet vanaf achterste punt dorpel naar de grond (bv 34cm in opgekrikte toestand)

Assen eruit trekken (beide zijden)
Banden en dempers laten zitten

Auto bv 4cm (gewenste verlaging) zakken dmv de krik
Achterste punt vd dorpel is nu 30cm

Assen erin en auto laten zakken, nameten, en tot uw schrik komt u erachter dat de auto ongeveer 4 cm is gezakt :)
Riël schreef:Nee, die heb je er net uitgehaald !
Ik denk dat ik dat bedoelde..?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Nee, ik wist niet dat dat moest. Riël zei me dat net ook via msn, allebei moeten ze er uit. Stond niet in de handleiding. Grove fout Matijs!
In de beschrijving en begeleidende foto's haal ik ze er toch echt allebei uit :p Maar er staat inderdaad niet expliciet bij dat ze er altijd samen uit moeten.
Bij dezen... :wink:
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

bij mijn clio kom ik niet goed bij de torsie vanwegen die rotte skirt :evil: moet ik die eraf halen ofzo?
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

als je er niet bij kunt.. wel :p

of wou je der een gat in boren? :lol:
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

laat maar.. is al verlaagd :P
Laatst gewijzigd door catscan op vr 11 feb 2005 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Maak anders eens een foto ter verduidelijking?
Nadeem
Berichten: 297
Lid geworden op: za 6 mar 2004 15:48
Locatie: Ede

Ook ik ben vanavond ff bezig geweest maar t volgende is me nog niet helemaal duidelijk:

Moeten de torsiestaven dus tegerlijkertijd los?

En kan je die torsiestaaf er gewoon weer in schuiven (met evt wat gecontroleerd geweld) zonder dat ik iets sloop? en zodra die dus tot ongeveer een halve cm erin zit, dan zit hij dus weer helemaal vast??
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Nadeem schreef:Ook ik ben vanavond ff bezig geweest maar t volgende is me nog niet helemaal duidelijk:

Moeten de torsiestaven dus tegerlijkertijd los?

En kan je die torsiestaaf er gewoon weer in schuiven (met evt wat gecontroleerd geweld) zonder dat ik iets sloop? en zodra die dus tot ongeveer een halve cm erin zit, dan zit hij dus weer helemaal vast??
Dat klopt helemaal, allebei moeten ze tegelijk los, en ongeveer 0.5cm er in = vast.

Succes!
Nadeem
Berichten: 297
Lid geworden op: za 6 mar 2004 15:48
Locatie: Ede

Ok dan, het is gelukt :) :) alleen staat ie nu achter iets lager op z'n poten als verwacht, maar voor nu kan t daar best wel mee door :wink:

TNX voor de tips en de goeie beschrijving,

en voor t resultaat: zie morgen :wink:
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Iedere keer als ik dit topic moet zoeken, vind ik het niet dadelijk. Dus even wat metadata meegeven :)

ravensburger
torsie verlagen
torsie verstellen
torsiestangen
auto verlagen
auto verhogen

Ik ga misschien dit weekend ook eens proberen mijn wagen te doen :p
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Nou ik ben dus ook één van de geluksvogels waarbij de hele boel lekker vastgerot zit. :( :(

Zag er aanvankelijk, na een paar dagen WD40 behandeling niet al te slecht uit, maar loskomen ho maar.

Heb een RVS bout kapot gedraaid in het schroefdraad van de torsie-as, dus die moet er ook nog uit gesloopt worden. Was de boel aan het vastdraaien, en het gaat in een keer makkelijker, dus ik denk mooi, nog 1 slag en hij is los. Nou los ging hij dus maar alleen de bout finaal over midden.

Dit kun je volgens mij voorkomen door met een andere sleutel de kop van de bout tegen te houden waardoor je met het vastdraaien van de moer de bout niet vast draait in de as. Want hierdoor is de bout gebroken.

Ga het van de week wel met een slagtrekker proberen, met draadeind. En mede-eigenaar van de auto kent nog iemand die bij renault als monteur werkt, dus in het uiterste geval halen we daar de trekker op.

Gaat trouwens om een 19 16V PhII '92 Voor circuitgebruik, zie ook circuittopic in chat gedeelte
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Bij mij zat het ook goed vastgerot ik heb gebruik gemaakt van een M10 cilinderkopbout en de torsie kwam gewoon zonder al te veel problemen los
VLK Groep
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je kan het beste gewoon de koppen tot en met de torsiestaaf eraf slijpen, dan is de roest al vast weg, en dan aan 1 kant een lange bout erin draaien, eventueel iets erop lassen zodat je er beter op kan slaan, en er met dan een dikke voorhamer op gaan rossen. De as drukt dan de andere eruit, en ze zitten dan beide los. (Y) Perfecte methode als ze niet los willen. Uiteraard is het zinvol om eerst even alles lekker warm te stoken alvorens je gaat slaan.

En zo'n slagtrekkertje?? daar doe je echt helemaal niks mee als ze vastgerot zitten :lol:

Succes.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

wil de mijne ook snel aan de achterkant wat laten zakken, maar iemand tips hoe ik de skirts van mijn 19 16v (heel) kan demonteren (en daarna weer monteren) want die moeten eraf om fatsoenlijk bij de torsieas te kunnen..
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

agent smith schreef:Nou ik ben dus ook één van de geluksvogels waarbij de hele boel lekker vastgerot zit. :( :(

Zag er aanvankelijk, na een paar dagen WD40 behandeling niet al te slecht uit, maar loskomen ho maar.

Heb een RVS bout kapot gedraaid in het schroefdraad van de torsie-as, dus die moet er ook nog uit gesloopt worden. Was de boel aan het vastdraaien, en het gaat in een keer makkelijker, dus ik denk mooi, nog 1 slag en hij is los. Nou los ging hij dus maar alleen de bout finaal over midden.

Dit kun je volgens mij voorkomen door met een andere sleutel de kop van de bout tegen te houden waardoor je met het vastdraaien van de moer de bout niet vast draait in de as. Want hierdoor is de bout gebroken.

Ga het van de week wel met een slagtrekker proberen, met draadeind. En mede-eigenaar van de auto kent nog iemand die bij renault als monteur werkt, dus in het uiterste geval halen we daar de trekker op.

Gaat trouwens om een 19 16V PhII '92 Voor circuitgebruik, zie ook circuittopic in chat gedeelte
koop een spuitbus jb 80
werkt veeel beter als wd40
Freek S
Berichten: 186
Lid geworden op: di 15 jun 2004 21:16
Locatie: in jouw achtertuin

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
agent smith schreef:Nou ik ben dus ook één van de geluksvogels waarbij de hele boel lekker vastgerot zit. :( :(

Zag er aanvankelijk, na een paar dagen WD40 behandeling niet al te slecht uit, maar loskomen ho maar.

Heb een RVS bout kapot gedraaid in het schroefdraad van de torsie-as, dus die moet er ook nog uit gesloopt worden. Was de boel aan het vastdraaien, en het gaat in een keer makkelijker, dus ik denk mooi, nog 1 slag en hij is los. Nou los ging hij dus maar alleen de bout finaal over midden.

Dit kun je volgens mij voorkomen door met een andere sleutel de kop van de bout tegen te houden waardoor je met het vastdraaien van de moer de bout niet vast draait in de as. Want hierdoor is de bout gebroken.

Ga het van de week wel met een slagtrekker proberen, met draadeind. En mede-eigenaar van de auto kent nog iemand die bij renault als monteur werkt, dus in het uiterste geval halen we daar de trekker op.

Gaat trouwens om een 19 16V PhII '92 Voor circuitgebruik, zie ook circuittopic in chat gedeelte
koop een spuitbus jb 80
werkt veeel beter als wd40
waar ken je dat kopen die jb80
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Paul1916v schreef:wil de mijne ook snel aan de achterkant wat laten zakken, maar iemand tips hoe ik de skirts van mijn 19 16v (heel) kan demonteren (en daarna weer monteren) want die moeten eraf om fatsoenlijk bij de torsieas te kunnen..
Met torx de plastic boutjes in de deuropening losmaken, voorzichtig!! gaat snel kapot! Aan de onderkant alle schroefjes losdraaien. In beide wielkappen de popnagels even doorboren en alles is los zonder maar één beschadiging.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

agent smith schreef:
Paul1916v schreef:wil de mijne ook snel aan de achterkant wat laten zakken, maar iemand tips hoe ik de skirts van mijn 19 16v (heel) kan demonteren (en daarna weer monteren) want die moeten eraf om fatsoenlijk bij de torsieas te kunnen..
Met torx de plastic boutjes in de deuropening losmaken, voorzichtig!! gaat snel kapot! Aan de onderkant alle schroefjes losdraaien. In beide wielkappen de popnagels even doorboren en alles is los zonder maar één beschadiging.
en dan naar voren schuiven, dus richting de voorwielen, tenminste bij ph1 :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Maakt bij een PHII niet uit volgens mij, kun je gewoon omhoog kantelen.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

agent smith schreef:Heb een RVS bout kapot gedraaid in het schroefdraad van de torsie-as,
Er zijn sterkere staalsoorten dan RVS. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sterker nog, RVS bouten zijn nog wel es zwakker dan normale bouten. :p

Beter kijk je even wat er op de boutkop staat, een 10.9 (uit je versnellingsbak) of 12.9 bout schiet je meer mee op.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

En er voor zorgen dat je bout zo kort mogelijk is.
Dus de afstand tussen de torsiestaaf en je moer die op de bout zit, moet zo kort mogelijk zijn.
Begin dus eerst met een stel ringen zodat die staaf loszit en ga daarna verder met een dop.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

I.d.d. (Y)

En dan spanning erop zetten,wil ie nog niet los dan ff met een hamer onder de auto en ff op het ijzer slaan waar de 2 torsie assen samen komen,toen kwam er bij mij beweging in (Y)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Beste mensen, ik heb echt alles geprobeerd om hem los te krijgen. Ben begonnen met alleen ringen en een m10 *40, maar deze draai ik ook naar de malle moeren, en geloof me de achterbrug wil mijn hamer echt niet meer zien hoor........
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

agent smith schreef:Beste mensen, ik heb echt alles geprobeerd om hem los te krijgen. Ben begonnen met alleen ringen en een m10 *40, maar deze draai ik ook naar de malle moeren, en geloof me de achterbrug wil mijn hamer echt niet meer zien hoor........
Je gebruikt toch wel een verlengde moer he??
Anders draai je het schroefdraad elke keer aan stront.
En je kan niet zomaar na een paar keer proberen, zeggen dat het niet lukt.
Watjuh ;)
De meeste hier hebben zeker wel 3 weken lopen kloten om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb zelfs zakken cola om de uiteinden geknoopt om de roest te kunnen oplossen.
En eindelijk na 3 weken hoor je de verlossende tik.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Geen verlengde moer gebruikt, verrot draaien was niet het probleem. Doordat met het aandraaien van de moer de bout zich ook vastdraait draaide ik de bout door midden.

En geef nog niet bepaald op hoor, ga Bart z'n methode maar gebruiken, die spreekt mij wel aan... En hoe dan ook, het moet voor 19 april af zijn.
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Weet er iemand geheel toevallig of er voor een 5gtt stijvere torsie staven te krijgen zijn? En zo ja, waar?

bij vorbaat dank,

Derby
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die zijn er wel volgens mij. Ben ze laatst ergens tegen gekomen op een site, weet alleen niet meer welke :(
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Ai dat is spijtig. Maar goed als het er is moet het te vinden zijn. Bedankt voor de snelle reactie... (Y)

Hopen dat google aardig voor me is vandaag.

Derby
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

In duitsland bij diverse leveranciers leverbaar. Je kan ook dikkere staven uit een ander Renault modelletje gebruiken.
rev it like a rental
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Bedankt Menno.

Met aan ander modelletje bedoel een een Renault express?

Derby
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Heb van de week nog een poos lopen rossen, beuken, trekken, stoken etc, maar er komt echt geen femtometer beweging in. Heb het inmiddels in zakken cola staan, als dat niet lukt weet ik het ook niet meer.

Heb er al voluit met een voorhamer op lopen beuken, maar geen resultaat. Weet er trouwens iemand waar ik bouten met een hogere treksterkte kan krijgen? Heb het ook al bij de dealer geprobeerd, maar die hadden weer eens niks. En vindt het riskant om ze uit mijn versnellingsbak te gebruiken, gezien het gemak waarmee ik 8.8 aan stront draai...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De betere ijzerwarenhandel moet je toch wel kunnen helpen hoor.
En anders kun je em ook opboren&tappen naar M12, dan kun je ook stukken harder trekken.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Steven schreef: En anders kun je em ook opboren&tappen naar M12, dan kun je ook stukken harder trekken.
Da's mijn klusje voor morgen. Op hoop van zegen. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Heb inmiddels een adres waar ze het hoogstwaarschijnlijk wel hebben. Alleen was vandaag om 16.30 dicht toen ik om 17.00 voor de deur stond.....

Dus maandag even langs, en kan ik woensdag weer aan de gang. Kan het trouwens geen kwaad om de boel een dag of 5 in de cola te laten hangen? Gezien de zuurgraad van die zooi moet je het ook weer niet te lang doen (Ph 2,4).
Plaats reactie