Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Als je 1 torsie los hebt kun je dan de andere ook makkelijker loshalen?
Want bij mij is namelijk maar 1 spatbordverbreder meegespoten zoals ik al eerder vertelde.
Dus aan die kant kan ik hem er wel afhalen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Idd ik zag het tooltje niet, en stap 2 niet. Thanx! Ga ik de kerstvakantie eens kijken of ik wat kan doen. Tijd te kort ook... :(
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Chrisv schreef:Als je 1 torsie los hebt kun je dan de andere ook makkelijker loshalen?
Want bij mij is namelijk maar 1 spatbordverbreder meegespoten zoals ik al eerder vertelde.
Dus aan die kant kan ik hem er wel afhalen.
Nee ze zijn helaas helemaal onafhankelijk van elkaar, dus als de ene er uit is zegt dit niks over de andere.
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

Tipje: geen gk*t met buisjes: idereen heeft wel en doppenset. Pak dop 32 ofzo en gebruik die. (Y) en als je ene los hebt kun je die anderen met een lange staaf vanuit het midden (onder de auto) eruit tikken of rammen :lol:
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

owja eigenlijk riels idee
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hmm, goed punt. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Matijs schreef:
Chrisv schreef:Als je 1 torsie los hebt kun je dan de andere ook makkelijker loshalen?
Want bij mij is namelijk maar 1 spatbordverbreder meegespoten zoals ik al eerder vertelde.
Dus aan die kant kan ik hem er wel afhalen.
Nee ze zijn helaas helemaal onafhankelijk van elkaar, dus als de ene er uit is zegt dit niks over de andere.
Zoals vos al zei is dit dus wel mogelijk en is het niet erg dat het twee losse staven zijn. Gewoon van onderen eruit tikken. En alles van te voren (ruim tevoren) goed in de kruipolie zetten. Ook midden onder de auto dus
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Hoever kun je maximaal verlagen met een 5 (non-turbo). Mijne staat voor al 45mm lager. Alleen nu krijg je zo'n cup-effect. Laag voor en hoger achter. Opzich niet echt lelijk of storend alleen lijkt mij dat het weggedrag beter wordt als ik 'm achter ook lager gooi. Nu zet ie heel veel druk op de voorkant bij scherp sturen.
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

legt er een beetje aan hoe groot je velgen zijn en hoe hoog je banden, denk ik...
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

iwi schreef:legt er een beetje aan hoe groot je velgen zijn en hoe hoog je banden, denk ik...
Standaard GTT denk ik: 175/65/R13
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

GTT = 195/55R13

Ik zou hem achter zo ver verlagen dat die even hoog staat als voor (ongeveer nog 2 cm meer dan de 45mm van de voorkant). Achter kan je met standaard velgen heel ver gaan met de achterkant, dus dat moet makkelijk lukken.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Iemand nog een idee hoe ik vastgerotte torsie staven eruit krijg?
Of moet ik de hele week maar gewoon met de bus WD-40 aan de slag.

Ik heb het tooltje wat hier staat ook gemaakt.
Eerst met een T-stuk van pvc werkt goed op een losse staaf, maar zodra iets te vast zit springen de pvc splinters in het rond.
Tip voor iedereen gebruik lekker gelijk een stuk ijzeren pijp.
Toen maar een stuk ijzeren pijp gepakt ging op zicht best goed, totdat de ringen die je over de bout heen schuift het begaven.
Dikkere ringen gebruikt en dat probleem was ook weer opgelost.
Nu alleen het laatste probleem m`n bout draai ik nu krom.
Ik heb ook nog een andere primitieve torsietrekker gemaakt met behulp van een draadeind met daarover heen een gewicht en aan het eind van de draadeind een stop van ringen en moeren.

De werking is simpel:
Ik draai het draadeind in m`n torsie staaf, en het gewicht beweeg ik over het draadeind van de auto af tegen de "stop".
Ik had wel goede hoop dat dit moest gaan lukken maar helaas.

Iemand nog tips?

Alvast bedankt.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nou ik ben zelf recentelijk aan mijn GTT ook een fijn vastgeroeste torsie staaf tegengekomen. 1 kant was super en draaide ik er met het PVC gereedschapje zo uit, maar de andere kant zag er al verontrustend roestig uit. Hier heb ik eerst maar eens een halve bus WD-40 tegenaan geketst, maar dat hielp niet echt. Ook bij mij vlogen de stukken plastic me om de oren :@ Toen de tip van Vospower/Riël opgevolgd en in de doppendoos gedoken. Het is dus dop 27 die je moet hebben :) Past perfect. Dus ik vol goede moed weer aan de slag, en er kwam zowaar beweging in. Dacht ik... Ik was dus gewoon keihard met mijn RVS moer de draad van de bout aan het strippen! Zat dus best vast :s
Toen heb ik de hele zaak in de week gezet met cola.
In het kader van de how-to, dat doe je dus zo:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/cola_injectie.jpg[/img]
Maak een plastic zakje met een slangklem vast om het uiteinde van de achteras. Knip één van de hoeken van het zakje af en tape dit vast aan een trechter. Hang de trechter met een touwtje op. Pleur er een flinke sloot Cola in, en laat een tijdje staan.

Hoewel de uitwendige roest van de torsie staaf hiermee behoorlijk was opgeklaard, bleek er nog genoeg roest over te zijn om mij weer een bout te doen stuk draaien. Nog steeds muurvast :@
Toen ben ik ook overgegaan tot de constructie van een flinke slagtrekker.
Hier heb ik nog even geen foto van, maar het bestaat uit een halve meter draaieind M10, een paar moeren en ringen, een blok hout en een forse baksteen.
Boor een gat in de baksteen en het houtblok zodat het draadeind er doorheen past. In het houtblok moet je ook nog een gat maken waarin een moer past, zodat je het blok aan het uiteinde van het draadeind vast kan zetten, met aan de lange kant van het draadeind een verzonken moer. Deze kant is de aanslag waar je met de baksteen tegenaan gaat timmeren (als de moer van het houtblok niet verzonken is breekt de baksteen waarschijnlijk bij de eerste slag al in tweeën). Schuif de baksteen op het draadeind, en draai het lange eind van het draadeind in het uiteinde van de torsie staaf. Nu beuk je net zo lang met de baksteen van de auto af tegen de houten aanslag, tot de torsie as zich gewonnen geeft en los komt.
De ultieme opstelling is een combinatie van de schoef- en de timmermethode, waarbij je ook nog een moer + ringen en de dop 27 op het draadeind zet, en met de moer eerst spanning zet op de torsie staaf zoals je dat doet met de schroeftrekker, en vervolgens met de baksteen gaat zwiepen.
Jammergenoeg heeft dit alles bij mij ook niet mogen helpen :s Dus ik sta ook open voor suggesties.

Ik heb ook nog een andere achteras bij mijn onderdelen, maar toen ik daar vandaag de dopjes af trok kwam mij ook niets dan roest tegemoed, dus dat zou ook nog wel eens lastig kunnen worden.
Je kan er overigens wel een stuk makkelijker bij met hamers en zo, als de as niet onder de auto zit :wink:
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

De achteras van mijn 21 zat ook nogal vast, ik heb hem toen in de richtbank gezet ( om carresorien van auto's recht te trekken) en zelfs dit leek niet te gaan lukken, na het geheel goed warm gestookt te hebben schoot het geheel los.

Probeer eerst de boel eens goed warm te stoken en probeer het dan nog eens met de slagtrekker, de dop 27-tapeind methode.
Als het dus echt niet lukt kan je het als nog op een richtbank proberen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Kan die draad in die torsie staaf zoveel kracht hebben dan? Trek je dan niet die draad clean eruit?
Bovendien is het dan denk ik toch wel al makkelijker/goedkoper om een andere achteras te regelen?

En warmstoken, mja dat is misschien nog een poging waard... (Y)
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik heb ze laatst bij mijn 11 ook losgehaald. Een tijd (2weken) lang in de WD40 zetten help echt!!!. Dopjes eraf halen, WD40 spuiten en snel de dop er weer op. Ook heb ik het eerste stuk met de staalborstel ontroest.

Mijn PVC buis ging ook vervormen. Toen heb ik gewoon een aantal ringen rechtstreeks op de achterbrug gedaan. Dat is net genoeg om de eerste paar mm te "pakken". Daarna de PVC buis weer gebruikt en los was ie.
Laatst gewijzigd door Arjen op zo 25 jan 2004 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Ik heb zo te zien nog een paar opties:

1.Dat gedoe met die cola.
2.Nog een tijdje inspuiten met Wd-40.
3.Een korter stuk uitlaat gebruiken zodat m`n bout minder lengte heeft om te buigen.

Die slagtrekker heb ik dus ook gemaakt. In plaats van de baksteen heb ik dus een brok massief staal gebruikt van een kilo of 2. En na 2 uur rammen met dat ding is het dus nog steeds niet gelukt.

Warm stoken heb ik ook al gedaan maar heeft dus ook niets opgeleverd.

Ik vind het trouwens wel raar dat de ene kant makkelijk los ging en de andere kant helemaal verroest is. Iemand hier een verklaring voor ?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat zou ik ook wel eens willen weten ja. Aan de linker kant glom de staaf zowat, en ging hij er zonder problemen uit, de andere kant is één klomp roest :s
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als de ene kant los is kun je de ander toch van onder de auto eruit tikken met een paar fikse klappen. Nu hoef je namelijk niet meer te trekken, maar kun je rammen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Matijs schreef:Dat zou ik ook wel eens willen weten ja. Aan de linker kant glom de staaf zowat, en ging hij er zonder problemen uit, de andere kant is één klomp roest :s
De kant van de uitlaat glom dus ?

Mischien dat het te maken heeft met de uitlaat.

Stel het regent dus alles aan de onderkant van je auto is zeiknat.
Dan zou misschien door de warmte van de uitlaat al het vocht verdampen zodat roest geen kans krijgt.

Misschien ver gezocht maar dat is volgens mij het enige verschil met de andere kant.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Tom schreef:als de ene kant los is kun je de ander toch van onder de auto eruit tikken met een paar fikse klappen. Nu hoef je namelijk niet meer te trekken, maar kun je rammen
Ik denk dat ik met die slagtrekker meer kracht kan zetten dan met een hamer.

En zit er tussen de twee staven geen scheiding dan?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat denk ik niet. ik denk dat je met een verlengstuk (staaf ijzer) en een flinke moker rakere klappen uit kan delen. als het goed is zit daar geen scheiding tussen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Zit helaas wel een scheiding tussen, want dat had ik ook al bedacht. Wat je misschien zou kunnen doen is een gat boren in die scheiding zodat je een bout in de resterende torsie staaf draaien en daar dan op meppen. Ik ben het wel met Tom eens dat je dan waarschijnlijk meer kracht uit kan oefenen.

Maar dat ga ik dan wel proberen op mijn losse achteras, want die roestklomp die ik nu aan mijn auto heb hangen gaat denk ik nooit meer los.

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/TorsieRoest.jpg[/img]
Niet superscherp, maar als je goed kijkt kan je zien dat de tandjes bijna niet meer te onderscheiden zijn (en dit is na een halve bus WD-40 en een meerdaagse cola-behandeling!)
Anonymous

Matijs schreef: Niet superscherp, maar als je goed kijkt kan je zien dat de tandjes bijna niet meer te onderscheiden zijn (en dit is na een halve bus WD-40 en een meerdaagse cola-behandeling!)
Gewoon lostrekken..... die tandjes zijn zo fijn dat als er een zandkorrel op ligt het al lijkt of ie verrot is :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die stappenmethode die ik eens van de rtoc site gepost heb werkte probleemloos, ook bij de compleet verroeste van mij. Punt is een goede moer te gebruiken (hard) anders draai je hem suf. Met een meter buis op de ringsleutel gaan staan en PONK daar kwam de torsie. Krijg je met een slagtrekker niet klaar denk ik.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Riël schreef:Die stappenmethode die ik eens van de rtoc site gepost heb werkte probleemloos, ook bij de compleet verroeste van mij. Punt is een goede moer te gebruiken (hard) anders draai je hem suf. Met een meter buis op de ringsleutel gaan staan en PONK daar kwam de torsie. Krijg je met een slagtrekker niet klaar denk ik.
Nope want dat is een te korte kracht....... kracht moet je opbouwen en dan doorzetten :)

Wijze woorden Riel.... PM is niet aangekomen btw ;)
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

peter5GTTurbo schreef:Ik heb zo te zien nog een paar opties:

1.Dat gedoe met die cola.
2.Nog een tijdje inspuiten met Wd-40.
3.Een korter stuk uitlaat gebruiken zodat m`n bout minder lengte heeft om te buigen.
optie4 is de cola vervangen door diesel, ik gehoord dat dieselolie ook goed onroest...
Anonymous

Patrick L. schreef:
peter5GTTurbo schreef:Ik heb zo te zien nog een paar opties:

1.Dat gedoe met die cola.
2.Nog een tijdje inspuiten met Wd-40.
3.Een korter stuk uitlaat gebruiken zodat m`n bout minder lengte heeft om te buigen.
optie4 is de cola vervangen door diesel, ik gehoord dat dieselolie ook goed onroest...
Dat hoor je vaker idd !
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Patrick L. schreef:
peter5GTTurbo schreef:Ik heb zo te zien nog een paar opties:

1.Dat gedoe met die cola.
2.Nog een tijdje inspuiten met Wd-40.
3.Een korter stuk uitlaat gebruiken zodat m`n bout minder lengte heeft om te buigen.
optie4 is de cola vervangen door diesel, ik gehoord dat dieselolie ook goed onroest...
Diesel gebruik je toch (ook) als je iets wil ontvetten?
Ik gebruikte diesel vroeger om mijn ketting van mijn fiets schoon te maken.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ant1 schreef:
Diesel gebruik je toch (ook) als je iets wil ontvetten?
Ik gebruikte diesel vroeger om mijn ketting van mijn fiets schoon te maken.
de naam zegt het al OLIE!!!

diesel ontvet niet. het is niet vluchtig.. alcohol bvb. wel...
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Hoe kan het dan dat het smeer wat op je ketting zit er gewoon afvalt als je er diesel opsmeert?
Anonymous

ant1 schreef:Hoe kan het dan dat het smeer wat op je ketting zit er gewoon afvalt als je er diesel opsmeert?
Zelfde verhaals met wasbenzine en terpentine....... wasbenzine ontvet...... terpentine maakt ook schoon maar laat een klein vettig laagje achter.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Matijs schreef:Zit helaas wel een scheiding tussen, want dat had ik ook al bedacht. Wat je misschien zou kunnen doen is een gat boren in die scheiding zodat je een bout in de resterende torsie staaf draaien en daar dan op meppen.
Zit geen scheiding tussen.
Alleen een rond schijfje met een diameter van de staven. Doet verder niks dat schijfje.

Oftewel: 1 staaf eruit, onder de auto gaan staan/liggen en met stuk staal (rond massief, 1 a 2 cm dik, 10 tot 30 cm lang) de overgebleven staaf naar BUITEN slaan is mogelijk.

Slagtrekker is verre van heilig, ben ik ook achtergekomen.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Aha, ik had het dus wel goed gezien, maar dat schotje zit er los in? Dan ga ik vanmiddag denk ik toch nog een poging wagen :) (Y)
Riël schreef:Die stappenmethode die ik eens van de rtoc site gepost heb werkte probleemloos, ook bij de compleet verroeste van mij. Punt is een goede moer te gebruiken (hard) anders draai je hem suf.
Ik had een RVS moer, en die was hard zat, alleen de bout was niet van RVS, en daar draaide ik dus gewoon de draad vanaf. Ik hield een mooi glad staafje over :s En waar ik een RVS bout M10x100 zou moeten kopen weet ik niet...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De originele bouten ergens uit je auto voldoen vaak :) ik had er wel een gevonden ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie