Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Held! :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:smile:
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Domme vraag misschien maar....

Ik ben een losse achteras aan het opknappen, nu wil ik om overal goed bij de kunnen met schuren etc. alle 4 de torsiestaven eruit halen maar wil die staven er ook weer op exact dezelfde plek in doen (hoogte is exact goed nu namelijk), markeren is de enige optie lijkt me?
Trust me. I know what I'm doing.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

jep, gewoon met centerpunt klein deukje inslaan (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

succes met de 2 'vaste' staven... die heb ik er nog nooit uitgekregen ;)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

waarom eigenlijk zo uitgebreid? tegen de tijd dat de auto een hoopje roest is is de as nogsteeds neit vergaan hoor :lol:
marcelvg
Berichten: 13
Lid geworden op: di 18 aug 2009 8:45
Contacteer:

hoi
ik heb nog even een vraagje over de verdraaiing van de torsie op pagina 1
er staat dat je de afstand moet opmeten om later te kunnen bepalen hoeveel je hem wil laten zakken
dus simpel gezegd moet je eerst kijken als hij nog op zijn bandjes staat hoeveel cm je hem kan verlagen toch, en daarna verder gaan wat er gepost wordt (laten zakken een bepaald punt opmeten en dan de cm eraf halen die je wilt om te verlagen)
ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb neergezet :(
groet marcel
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je eerst meet kun je naderhand ook daadwerkelijk zien wat er nou is gebeurd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

Deze week geprobeerd mijn achteras te verlagen.. van te voren al een halve bus wd40 erin gespoten, maar er komt geen ene k*t beweging in.
Ik heb alles al geprobeerd. dop 32, dikke ringen, 3cm moer.. geen beweging in daarna een slagtrekker gebruikt van een meter met 5 kilo gewicht weer geen beweging in.

Iemand nog enig iede hoe ik em los kan halen?
Megane Coupé 2.0 8v
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

wat voor bout gebruik je? pak een bakbout, zijn goed sterk.

ff de roest wegslijpen wil ook nog wel is helpen, niet teveel weghalen natuurlijk.

had laatst hetzelfde prob voor iemand, bakbout ingedraaid, kop eraf geslepen en luchtsleutel opgezet, hielp ook. kwam uiteindelijk wel los.

middelste blok ook inspuiten en flink op rammen terwijl je hem onder druk zet.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

Nee kheb geen bakbout gebruikt wel een bout van gehard staal.. morge dan maar ff een bakbout zoeken denk ik.
Megane Coupé 2.0 8v
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nou ja, als hij iig maar een treksterkte hoger als 8.8 heeft kom je al een heel eind. Anders trek je het zo verrot. Dus bij voorkeur een 12.9 boutje nemen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

ok thnx
Megane Coupé 2.0 8v
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

nou.. net ff met 10.9 draadeind geprobeert.. niks he, breekt gewoon makkelijk af. Is een gewone bout 10.9 sterker dan draadeind 10.9 of is het gwoon hetzelfde??
Maar weet er iemand waar ik een 12.9 bout kan halen. Die van me versnellingsbak ga ik niet gebruiken want ik denk dat ik 12.9 ook aan poep draai. Als ik een gewone bout 12.9 aan gort draai is het niet zo erg, een versnellingsbakbout is wat erger.

maar hier ff een fototje.. aan elkaar vastgeroest :@ :@

[img]http://img406.imageshack.us/img406/5476/98484444.jpg[/img]


Maar zou het helpen als ik de roest wegslijp?? Die spiebanen zitten tog in de gehele breedte vast niet alleen vooraan?
Megane Coupé 2.0 8v
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ziet er niet echt lekker uit. Ik zou toch nog even een goede 12.9 bout proberen (met een inbus kop zie je ze ook regelmatig). Andere kant net zo erg? Je zou nog kunnen overwegen lichtelijk warm te stoken. Maar niet te lang, want dan fik je je rubbers eruit. Anders een ander asje scoren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik zou de roest eens goed wegkrabben. Eventueel met een 3 hoeks krabber oid. Misschien helpt een brander ook nog. Lekker een beetje warm stoken.

Een 12.9 bout koop je bij de betere gereedschapshandel / ijzerwarenzaak of bv. een smid, een bedrijf dat landbouwwerktuigen repareert. Er bestaan speciale slagtrekkers voor deze ellende bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/319062888. Kun jeook zelf (laten) maken. Gat in een dikke mop staal boren op de draaibank en een dradeind.
Peterrrr90
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 5 okt 2009 17:24
Locatie: Tilburg

@ tom
Jah ik denk dat ik maar een andere as ga zoeken.. ik ben deze helemaal zat. Dus bij deze: Wie heeft er nog een as of wie weet iemand die er een heeft.
Megane Coupé 2.0 8v
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

keer proberen kost niets dus wat dat betreft zeker de moeite waard.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Even stevig volgooien met WD40, 12.9 bout er in draaien met een dop er tussen o.i.d.

Beetje op spanning draaien en rammen op de binnenste bevestiging van de torsiestaven, vaak komt ie dan wel los.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

leef jij je even uit op die blauwe clio die nu nog bij jullie staat, dat scheelt mij een hoop gedoe

(en dit is een serieus verzoek :) )
Immer wieder die verdammte Holländer
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-Ray- schreef:leef jij je even uit op die blauwe clio die nu nog bij jullie staat, dat scheelt mij een hoop gedoe

(en dit is een serieus verzoek :) )
volgens mij heb ik dat al eens geprobeerd maar wou dat niet zo.. zal er nog is naar kijken als ik tijd over heb. :)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kijk er dan eens goed naar, hoe ga ik het anders voor mekaar krijgen :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

-Ray- schreef:kijk er dan eens goed naar, hoe ga ik het anders voor mekaar krijgen :p
Waarschijnlijk lig jij straks op de oprit je achteras te vervangen voor 1tje die wel los wil :p
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Hoi Matijs,
zaterdag mbv jou topic mijn GTT 40 mm verlaagt , alles werkte zoals aangegeven alleen ook dop 32 gebruikt ipv een pvs buisje.
wat wel zeker helpt is de middelste bevestigingen heetstoken met een huis tijn en keuken brander ( plaats een kentekenplaat oid tussen de achteras en benzinetank voor de buren !! )
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ng1807.jpg[/img]
Volgens mij is de regel , als er geen roest uit de zwarte afdek doppen valt is het te doen ... :wink: Thnxz
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Toine van der Laan schreef: plaats een kentekenplaat oid tussen de achteras en benzinetank voor de buren !!
Steek er een stuk gipsplaat tussen dat houdt de hitte veel beter tegen!
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

-Ray- schreef:kijk er dan eens goed naar, hoe ga ik het anders voor mekaar krijgen :p
gewoon..

ff die torsiestaven doorslijpen en op het einde van de schokdempers gaan rijden.

wil prima en is maar 5minuten werk

:lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

:blabla:
Immer wieder die verdammte Holländer
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ronald1916V schreef:
-Ray- schreef:leef jij je even uit op die blauwe clio die nu nog bij jullie staat, dat scheelt mij een hoop gedoe

(en dit is een serieus verzoek :) )
volgens mij heb ik dat al eens geprobeerd maar wou dat niet zo.. zal er nog is naar kijken als ik tijd over heb. :)
Volgens mij nog niet met de bakbout truuk, enkel met die wijvenslagtrekker :smile:

We kijken ff Ray (Y)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

dit werkte laatst bij mij:

kunststof dop eraf
wiel eraf(hoeft niet is wel makkelijker)
ff paar millimeter van de kop afslijpen totdat de meeste roest weg is
dop 30 ervoor houden
bakbout met goede kwaliteit moer erbij erin
ff aandraaien totdat het wat zwaar met de hand gaat
kop eraf slijpen van de bakbout
luchtsleutel op de moer
en ondertussen beuken, vooral op dat middelste blok.

was een flink verroeste achteras en kreeg hem op deze manier los..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tim schreef:
Ronald1916V schreef:
-Ray- schreef:leef jij je even uit op die blauwe clio die nu nog bij jullie staat, dat scheelt mij een hoop gedoe

(en dit is een serieus verzoek :) )
volgens mij heb ik dat al eens geprobeerd maar wou dat niet zo.. zal er nog is naar kijken als ik tijd over heb. :)
Volgens mij nog niet met de bakbout truuk, enkel met die wijvenslagtrekker :smile:

We kijken ff Ray (Y)
dat zou toppie zijn, anders moet ik alsnog grof geweld gebruiken en de Joker inzetten a.k.a. Jeroen Lubking :D
Immer wieder die verdammte Holländer
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

JL tuning bestaat toch al heel lang niet meer?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

de zaak niet, de persoon wel ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

-Ray- schreef:de zaak niet, de persoon wel ;)
vind dat nog steeds een magisch persoon.. al duizenden verhalen over gehoord, maar ik heb m nog nooit gezien of gesproken. Soort van mytische held zeg maar :lol: ;)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kijk even op me hyves naar de foto's van Sölden dit jaar. dat is jouw Stig ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik zal zo eens ff kijken :)
Plaats reactie