Roestbehandeling

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur

Postby Whatever » Tue 24 Nov 2009 20:27

Handig lijstje Spir@l (Y)
Ga zelf maar een paar bussen Tectyl ML halen voor de kokerbalken denk ik, als ik alle opties zo bekijk lijkt dat me het makkelijkste en goed zat :~
Whatever
 
Posts: 229
Joined: Mon 6 Jul 2009 16:56

Postby spir@l » Tue 24 Nov 2009 23:03

Hoe kan ik hier een "sticky" van maken?
Of kan ik dat niet zelf?

Lijkt me toch dat deze wel bovenaan mag blijven in het carrosserie gedeelte van een Renault forum....

Zeker met die ouwe dingen waar wij stug in blijven rijden.


:D
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Postby spir@l » Sat 28 Nov 2009 19:22

Vandaag paar roestige plekken behandelt met Fertan.
(had het spulletje helaas al besteld voordat Cannonballman met zn bevindingen aan kwam zetten...)

Morgen eens kijken of het wat heeft uitgehaald.

(helaas geen foto's want mn camera heeft het sinds het afscheid van mn gtt kas niet meer gedaan)
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Postby Abel » Sat 28 Nov 2009 19:52

het word zwart. heb je wel water bij de hand morgen? je moet het schoon maken met water
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Jochem de Haas » Sat 28 Nov 2009 19:56

Waarshijnlijk helemaal niets.............
Heb het laatst ook ff snel getest ..wel goed laten drogen enz
Jammer joh geen verbetering roest zat er nog steeds
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby spir@l » Sat 28 Nov 2009 20:49

Kheb al een paar flessen water staan ja.

Heb dus zelf ook al niet zulke hoge verwachtingen meer. (daar heeft dit topic al voor gezorgd :) )

Morgen die troep er af spoelen en dan in de epoxy.
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Postby spir@l » Sun 29 Nov 2009 17:25

Vandaag het resultaat van de Fertan mogen aanschouwen...

Het is werkelijk wonderbaarlijk!
Zo magisch! Fantastisch en miraculeus!

oftewel: Alles wat nog een beetje bruin was (roest) is nu zwart.
:D

Geen idee of het spul nu iets gedaan heeft.
Voor hetzelfde geld heeft het de roestvorming compleet gestopt!
Maar ik kan het niet zien. Ziet er echt precies hetzelfde uit alleen dan zwarter.
Maar goed, gevalletje baat het niet dan schaadt het niet zullen we maar zeggen...

Netjes schoongemaakt met water, laten drogen en de epoxyprimer eroverheen gegooid. Ziet er puik uit al zeg ik het zelf.

Zometeen als de primer droog is op een paar plekken nog maar een laagje tectyl erover voor de zekerheid en dan moet het wel weer effe goed zitten.
Kan je tectyl (Bodysafe) ook in je motorruimte gebruiken?
Of kan het niet goed tegen hitte?
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Postby Tom » Sun 29 Nov 2009 20:05

bodysafe is eigenlijk echt voor de onderkant volgens mij. Dat blijft ook wat flexibel/plakkerig dus dat zou ik niet doen. Zou dat gewoon spuiten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby spir@l » Sun 29 Nov 2009 22:07

Dat dacht ik dus ook.
Had namelijk ook hittebestendige zooi van Motip gekocht.
Kwam er alleen achter dat dat warmgestookt moet worden voordat het uithardt.
Vroeg me daarom af of Tectyl ook zou kunnen.
Het gaat me vooral om de voorste balken.
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Postby canonballman » Mon 30 Nov 2009 9:12

Je kunt een auto met de beste spullen spuiten (lak, spuitpistool, cabine) maar als de ondergrond niet goed is, wordt het resultaat köt.
Niet goed ontvet bijvoorbeeld, of een grondlak die slecht is.

Wat mij betreft valt Fertan onder die laatste: geen goede grondlak. Hoop niet dat alles (epoxy en tectyl) er over een jaar weer af valt omdat de gronding niet goed was...

Ik betseed liever meer tijd, moeite en geld in de ondergrond zo goed als roestvrij maken, en knal daar dan die epoxy op.
canonballman
 
Posts: 4221
Joined: Thu 26 Jul 2001 0:00
Location: Hilvarenbeek

Postby spir@l » Mon 30 Nov 2009 14:17

Heb je volkomen gelijk in.

Fertan wel met water afgespoeld. Hopelijk heeft het de boel niet verneukt.
De epoxyprimer had ik dus ook van hetzelfde merk als die Fertan. Stond zelfs op dat roestige plekken eerst voorbehandeld moeten worden met Fertan. Hopelijk hecht het daar dus ook gewoon op.....

Kan er op dit moment effe niet meer van maken.
Hopelijk blijft het allemaal zitten.
Ik hou het in de gaten.
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2289
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Postby pierre » Tue 1 Dec 2009 16:25

roestomzetters werkten bij mij niet, het maskeert maar paar maanden later roest het gewoon verder

stralen, zinkprimer en lakken is het beste.

roestige oppervlakten tectyleren is ook niet zo zinvol, voor autos zonder roest is tectyleren wel preventief, dinitrol is naar mijn ervaring beter spul dan tectyl
pierre
 
Posts: 2523
Joined: Tue 4 May 2004 20:55
Location: Hoorn

Postby canonballman » Thu 31 Dec 2009 18:03

Effe een update:

Heb Teroson HV400 gebruikt: goed spul lijkt me, voornamelijk voor holle ruimtes.
Heb ook hier en daar wat tastbare delen (draagarmen) ingespoten hiermee, maar dat is een minder succes; de hechting is goed, en het zal ook wel goed werken, maar het BLIJFT hartstikke plakkerig, en zacht. Daardoor heb je vette plakhanden als je die onderdelen vast moet pakken, moet sleutelen dus.

Tectyl ML wordt ook niet echt (kei)hard, maar droogt wel zo dat het niet plakkerig is.
Tectyl ML is in eerste instantie voor holle ruimten, maar er wordt gezegd dat je er ook gerust de bodem en wielophanging mee kunt inspuiten.

Teroson HV400 is daar veel minder geschikt voor is mijn mening. Puur alleen voor holle ruimtes.

Heb overigens een drukbekerspuit gebruikt van http://www.rustbuster.nl, kostte wel de lieve som van 99 euro, maar ding werkt ECHT goed.
Veel beter als de normale 15 euro spuit van de automaterialenzaak. Drukbekerspuit verneveld beter.

Op de verpakking van Teroson hv400 staat ook min of meer dat je een drukbekerspuit moet gebruiken.

Heb nu 6 literbussen Teroson besteld (normaal alleen per tray van 12 bussen te bestellen, maar ik had geluk), dus ik kan aan de gang met het wagenpark :p
Ik kreeg ook een mooie aanbieding voor een vat van 60 liter, maar wordt me iets te gek...
Tenzij dat jullie allemaal een litertje of 5 willen, dan kunnen we een mooie groupbuy maken :wink:
canonballman
 
Posts: 4221
Joined: Thu 26 Jul 2001 0:00
Location: Hilvarenbeek

Postby Jean-Paul-S » Sun 20 Jun 2010 8:58

Voor een aantal kleine plekjes op de Cup Clio wil ik eens roestomvormer proberen. Op internet lees ik dat de verschillende merken (Fertan, Novorox etc) niet echt werken. Heeft iemand hier andere ervaringen mee of advies over een middel wat wel werkt?

Mocht er niks positiefs uitkomen zal ik alles laten meestralen zodra het laswerk klaar is.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby tutuur » Sun 20 Jun 2010 12:11

heb is een topic voorbij zien komen waar een test van een of ander stond.

daar hadden ze dichte buizen ingespoten en jaren op het dak van een pand laten liggen, drna gekeken en er was er 1 als beste uitgekomen, maar welk? :lol:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Jean-Paul-S » Sun 20 Jun 2010 12:15

Dat heb ik zelf gepost tuut :wink:

ik zoek niks voor bescherming van holle ruimten, maar een roest-omvormer.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby tutuur » Sun 20 Jun 2010 12:19

:lol: sorry edit: heb goede berichten gelezen over fertan
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Jean-Paul-S » Sun 20 Jun 2010 12:37

Ik juist niet, over de roestomvormer dan. dat is het hem :-(
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby tutuur » Sun 20 Jun 2010 13:53

toch denk ik dat het uiteindelijk alsnog verder zou roesten, misschien heb je wat te hoge verwachtigingen van een roestomvormer?

anders zou een hele auto er als basis wel mee gespoten worden, dan roest ie nooit meer :D
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby wesley015 » Sat 18 Sep 2010 21:45

De roest "omvormer" is eigenlijk bedoelt voor oppervlakkig roest.
Maar de echt roest plekken ontstaan vanuit de binnenkant.
De beste oplossing om er langdurig vanaf te komen, is het verroesten plek te vervangen.
wesley015
 
Posts: 5
Joined: Sat 18 Sep 2010 21:21

Postby Jean-Paul-S » Sat 18 Sep 2010 22:09

Ondertussen is de carros in kwestie compleet gestraald en in de epoxy gespoten (Y) :)
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby paratroeper » Tue 19 Oct 2010 19:20

Rust-buster heeft dat toch?
paratroeper
 
Posts: 978
Joined: Sat 24 Jan 2009 18:49
Location: wijk bij duurstede

Postby paulvanrooij » Tue 19 Oct 2010 19:22

rust-prutser? ;)
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Re: Roestbehandeling

Postby maxi dauphine » Thu 5 Mar 2015 21:41

roestomvormer van welk merk dan ook is zooi zo simpel is het.
er is maar een remedie en dat is stralen.
chassisbalken openen indien mogelijk en ook stralen.
en daarna niet met vette vingers erop maar schoonmaken en zo snel mogelijk een paar lagen epoxi.
binnen 24 uur een HB epoxi erop en het is 100% luchtdicht.
onderkant aflakken desnoods een beetje kunstof middel erdoor zodat de lak niet keihard Word en daarna scheepsteer erop.
kijk maar in het Project van Sebastiaan zijn 17 Gordini.
Heb ik gerestaureerd, krom gereden en weer gerepareerd maar niet behandeld.
die auto heeft bijna jaren in allerlei garages en hokken gestaan en roest alleen op de kale plaat die ik nooit behandeld heb.
maxi dauphine
 
Posts: 68
Joined: Tue 3 Mar 2015 17:32
Car: dauphine

Return to Carrosserie



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group