Roestbehandeling
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik weet dat er al een hoop over geschreven is, maar wil toch nog eens wat feiten/fabels op een rijtje hebben.
Roestbehandeling.
Ik kom zo nu en dan toch weer wat plekjes roest tegen die ik erg graag (zo duurzaam mogelijk) aan zou willen pakken.
En ik weet dat vrijwel iedereen in dit gedeelte van het forum er ooit eens mee te maken krijgt/heeft gehad. Dus misschien handig om onze kennis rond dit onderwerp te verzamelen op 1 punt.
ik zou graag een stappenplan willen maken dat steeds uitgebreid kan worden met tips/suggesties/do's en dont's.
Hopelijk hebben we dan op een gegeven moment een mooi plan van aanpak dat iedereen kan gebruiken.
(misschien een "sticky" van maken, Mods?)
STAP 1:
roest zoveel mogelijk (mechanisch) verwijderen tot blank metaal
- staalborstel (boormachine/slijptol)
- flink stuk verder kaalmaken dan je roest ziet
STAP 2:
roest verder verwijderen (chemisch)
- roestomzetter/-verwijderaar
-Ik kom zelf de naam Fertan regelmatig tegen (iemand ervaring mee?)
STAP 3:
metaal isoleren
- zinkspray
- primer
- tectyl
STAP 4:
lakken (eventueel)
Mijn eerste vraag is meteen of stap 2 iets uithaalt?
Er zijn veel verschillende meningen over het gebruik van roestomzetters/-verwijderaars. Niet allemaal even positief.
De een zweert erbij en de ander vind het geldverspilling.
Alle wijzigingen/tips/ervaringen/enz. zijn welkom!!!
Roestbehandeling.
Ik kom zo nu en dan toch weer wat plekjes roest tegen die ik erg graag (zo duurzaam mogelijk) aan zou willen pakken.
En ik weet dat vrijwel iedereen in dit gedeelte van het forum er ooit eens mee te maken krijgt/heeft gehad. Dus misschien handig om onze kennis rond dit onderwerp te verzamelen op 1 punt.
ik zou graag een stappenplan willen maken dat steeds uitgebreid kan worden met tips/suggesties/do's en dont's.
Hopelijk hebben we dan op een gegeven moment een mooi plan van aanpak dat iedereen kan gebruiken.
(misschien een "sticky" van maken, Mods?)
STAP 1:
roest zoveel mogelijk (mechanisch) verwijderen tot blank metaal
- staalborstel (boormachine/slijptol)
- flink stuk verder kaalmaken dan je roest ziet
STAP 2:
roest verder verwijderen (chemisch)
- roestomzetter/-verwijderaar
-Ik kom zelf de naam Fertan regelmatig tegen (iemand ervaring mee?)
STAP 3:
metaal isoleren
- zinkspray
- primer
- tectyl
STAP 4:
lakken (eventueel)
Mijn eerste vraag is meteen of stap 2 iets uithaalt?
Er zijn veel verschillende meningen over het gebruik van roestomzetters/-verwijderaars. Niet allemaal even positief.
De een zweert erbij en de ander vind het geldverspilling.
Alle wijzigingen/tips/ervaringen/enz. zijn welkom!!!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
het schijnt het roestproces te stoppen. Dus ook de porien en plekjes die niet kan schuren/slijpen. Kost geen drol en kan verder ook geen kwaad. Denk wel dat het idd een goed effect kan hebben.
Tectyl zou ik overigens niet doen als er nog lak op moet
Tectyl zou ik overigens niet doen als er nog lak op moet
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Fertan werkt super
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
ok, mooi.
Fertan blijft dus in de lijst.
En dat je niet moet lakken over tectyl lijkt me duidelijk.
En als je Fertan gebruikt, moet je dan ook nog iets van zinkspray/primer gebruiken om het te isoleren? (zodat het niet weer opnieuw gaat roesten) Of doet Fertan dat al voor je. Of verwijdert het echt ALLE(!) roest uit je metaal???
Dit is mij niet helemaal duidelijk.
Fertan blijft dus in de lijst.
En dat je niet moet lakken over tectyl lijkt me duidelijk.
En als je Fertan gebruikt, moet je dan ook nog iets van zinkspray/primer gebruiken om het te isoleren? (zodat het niet weer opnieuw gaat roesten) Of doet Fertan dat al voor je. Of verwijdert het echt ALLE(!) roest uit je metaal???
Dit is mij niet helemaal duidelijk.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Fertan is opzich goed spul, bij stralen weet je zeker dat alles 100% weg/schoon is.
Verder zou ik nooit een primer of spray uit spuitbus kopen imho, das allemaal veel commerciele prietpraat. Beste is een compressortje, lakspuitje en washprimer 1k of 2k, of epoxyprimer aanschaffen. Dat geeft echt de allerbeste wering op een plaatdeel wat roestvrij is.
Voor holle ruimtes waar na reparatie geen roest zit is dit ook een zeer goede oplossing op wax basis. Heeft als voordeel dat het bij warm weer opnieuw een film vormt, doet tectyl niet.
http://www.korrosionsschutzshop.de/shop ... ?cPath=200
Verder zou ik nooit een primer of spray uit spuitbus kopen imho, das allemaal veel commerciele prietpraat. Beste is een compressortje, lakspuitje en washprimer 1k of 2k, of epoxyprimer aanschaffen. Dat geeft echt de allerbeste wering op een plaatdeel wat roestvrij is.
Voor holle ruimtes waar na reparatie geen roest zit is dit ook een zeer goede oplossing op wax basis. Heeft als voordeel dat het bij warm weer opnieuw een film vormt, doet tectyl niet.
http://www.korrosionsschutzshop.de/shop ... ?cPath=200
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
spir@l schreef:
STAP 1:
roest zoveel mogelijk (mechanisch) verwijderen tot blank metaal
- staalborstel (boormachine/slijptol)
- flink stuk verder kaalmaken dan je roest ziet
- stralen(beste oplossing maar...$$$!)
STAP 2 (meningen zijn verdeeld over deze stap...):
roest verder verwijderen (chemisch)
- roestomzetter/-verwijderaar
*Fertan http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
STAP 3:
metaal isoleren
- zinkspray
- primer (washprimer, epoxyprimer)
*Ferpox http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
- tectyl (bodem)
- tectyl ML of coating op wax-basis (holle ruimtes)
*Hi-temp Wax Spray http://www.innotec.nl/be/producten_vl/p ... ductID=633
*Mike Sanders http://www.korrosionsschutzshop.de/shop ... ?cPath=200
STAP 4:
lakken (eventueel)
Laatst gewijzigd door spir@l op ma 23 nov 2009 13:54, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heb even geen link ervan maar een Duitse firma heeft een test gedaan met diverse roestwerende middelen, waar tientallen exemplaren getest zijn.
Test ging als volgt:
kokers ontvetten en in een bak zout water gooien. Hierna behandelen met roestwerende middel van elke producent. Kokers zijn hierna allemaal dichtgemaakt en op het dak van de firma gegooid.
Na 3 jaar alle kokers eraf gehaald en opengemaakt. Mike Sanders bleek hier het beste in te zijn, zowel qua prijs als kwaliteit.
http://www.autobild.de/artikel/rostschu ... 35817.html
Testen op deze manier is toch wel eerlijk voor alle middelen
Test ging als volgt:
kokers ontvetten en in een bak zout water gooien. Hierna behandelen met roestwerende middel van elke producent. Kokers zijn hierna allemaal dichtgemaakt en op het dak van de firma gegooid.
Na 3 jaar alle kokers eraf gehaald en opengemaakt. Mike Sanders bleek hier het beste in te zijn, zowel qua prijs als kwaliteit.
http://www.autobild.de/artikel/rostschu ... 35817.html
Testen op deze manier is toch wel eerlijk voor alle middelen
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op zo 22 nov 2009 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heb hem ff ge-edit.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Heb 2 bussen Fertan staan, ga ze weg knikkeren, is rommel, werkt voor geen meter, zelf ook ondervonden. Staat ergens een doe het zelf test van een of andere kerel, zal wel eens zoeken.
Hij heeft heel veel dingen getest als antiroest, op zowel roestvrijmetaal, als geroest metaal, zoals Boter, hammerite, Fertan, tectyl, etc etc, en conclusie was: Tectyl heel goed, Fertan rommel.
Beste is stralen, en daarna goed verpakken, zinkspray is ook ERG goed als grondlaag, Zink verwerkt in nromale grondlakken ook.
Alleen holle ruimte kun je niet stralen, en dan is het beste Mike Sanders vet, maar heel lastig te verwerken. Moet opgewarmd worden met een frietpan, speciale drukbekerspuit, die continu verwamd wordt door een fohn, etc.
Beste normaal te verwerken wax was volgens Duitse test Teroson HV400, in Nl te verkrijgen bij oa Lasaulec
Hij heeft heel veel dingen getest als antiroest, op zowel roestvrijmetaal, als geroest metaal, zoals Boter, hammerite, Fertan, tectyl, etc etc, en conclusie was: Tectyl heel goed, Fertan rommel.
Beste is stralen, en daarna goed verpakken, zinkspray is ook ERG goed als grondlaag, Zink verwerkt in nromale grondlakken ook.
Alleen holle ruimte kun je niet stralen, en dan is het beste Mike Sanders vet, maar heel lastig te verwerken. Moet opgewarmd worden met een frietpan, speciale drukbekerspuit, die continu verwamd wordt door een fohn, etc.
Beste normaal te verwerken wax was volgens Duitse test Teroson HV400, in Nl te verkrijgen bij oa Lasaulec
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... 3&start=45
Lees dit topic maar eens helemaal door
Duidelijk te zien en te lezen dat Fertan niks waard is
Lees dit topic maar eens helemaal door
Duidelijk te zien en te lezen dat Fertan niks waard is
Laatst gewijzigd door canonballman op ma 23 nov 2009 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Fertan werkt ook anders dan dat spul van sanders.
Wat ook goed werkt in kokers is simpele lijnolie, blijft kruipen en houdt alles vet, maar dat moet je doen voor de roestduivel toeslaat.
Fertan moet je gebruiken na het kaal maken, maar soms krijg je niet alles weg, dat beetje roest wat er dan zit moet je behandelen, daarna schuren, daarna nog een keer insmeren, waar fertan niet zwart wordt weer weghalen en daarna met zinkspray of grondlak opsluiten.
Wat ook goed werkt in kokers is simpele lijnolie, blijft kruipen en houdt alles vet, maar dat moet je doen voor de roestduivel toeslaat.
Fertan moet je gebruiken na het kaal maken, maar soms krijg je niet alles weg, dat beetje roest wat er dan zit moet je behandelen, daarna schuren, daarna nog een keer insmeren, waar fertan niet zwart wordt weer weghalen en daarna met zinkspray of grondlak opsluiten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
http://mikesander.runde.nl/
Duidelijke site met uitleg van verwerking van Mike Sanders vet.
Ik ga dr niet aan beginnen, en heb een bus Teroson HV400 binnen, die ik ga proberen.
Ben ook erg te spreken over Tectyl ML voor holle ruimten, net als die kerel met zn huis tuinkeukentest, maar die Duitse test kwam Tectyl ML niet zo goed uit de test.
Duidelijke site met uitleg van verwerking van Mike Sanders vet.
Ik ga dr niet aan beginnen, en heb een bus Teroson HV400 binnen, die ik ga proberen.
Ben ook erg te spreken over Tectyl ML voor holle ruimten, net als die kerel met zn huis tuinkeukentest, maar die Duitse test kwam Tectyl ML niet zo goed uit de test.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Beste is stralen, en dan epoxyprimer, of een zinkhoudende grondlaag, maar stralen is niet voor iedereen weggelegd, financieel.
Ik doe de laatste tijd erg veel met een stiftslijper: draait 10.000 tpm, en heb er een zooi staalborstels voor gekocht die erg lang meegaan
Klik
roterende staalborstels had ik van:
Klik
Ik doe de laatste tijd erg veel met een stiftslijper: draait 10.000 tpm, en heb er een zooi staalborstels voor gekocht die erg lang meegaan
Klik
roterende staalborstels had ik van:
Klik
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Je kunt ook een groffe borstel kopen voor op je haakse slijper, maar kun je moeilijker overal bij.
Als je lang genoeg borstelt (paar, misschien ooit 10 seconden op een plekje) krijg je nagenoeg alle roest weg, en heb je zo goed als blank metaal, wat na goede bescherming echt niet zo weer gaat roesten.
Is het nog erger aangetast, dan is het in geval van een auto haast door, omdat het zo dun is, en zwengel IK mn lasapparaat aan, en las er een nieuw stuk in.
Maar dan nog blijft: stralen, en binnen 12 uur grondlak erop is het beste, maar vanuit kostenoverweging....
Als je lang genoeg borstelt (paar, misschien ooit 10 seconden op een plekje) krijg je nagenoeg alle roest weg, en heb je zo goed als blank metaal, wat na goede bescherming echt niet zo weer gaat roesten.
Is het nog erger aangetast, dan is het in geval van een auto haast door, omdat het zo dun is, en zwengel IK mn lasapparaat aan, en las er een nieuw stuk in.
Maar dan nog blijft: stralen, en binnen 12 uur grondlak erop is het beste, maar vanuit kostenoverweging....
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Bedankt voor je uitgebreide toevoegingen (roestvrije)Cannonballman!
Beetje jammer dat je nu pas met een tegenwoord op fertan komt...heb die shit net gister besteld.....
Ik ga het gewoon uitproberen en dan post ik mn eigen bevindingen nog wel.
Oh, zou je alleen iets aan die ellenlangelink van je kunnen doen???
Is wel een hele irritant brede pagina geworden zo...
EDIT: super thanx!
ps) in die test gebruiken ze fertan dus meer als roestbescherming en niet als roestomzetter als ik het goed begrijp. En het (fertan) is toch juist bedoeld om de restanten roest mee weg te werken zodat je daarna de boel netjes kan behandelen/isoleren zodat er geen nieuwe roestvorming plaats vind.
Tenminste, zo begreep ik het.
EDIT: maar ik moet eerst gewoon effe wat verder lezen!!!
Ok, leuke test!
Is het lezen absoluut waard.
fertan komt er niet echt goed uit de bus. Lijkt echt niks te doen. (ben ik mooi klaar mee....
Beetje jammer dat je nu pas met een tegenwoord op fertan komt...heb die shit net gister besteld.....
Ik ga het gewoon uitproberen en dan post ik mn eigen bevindingen nog wel.
Oh, zou je alleen iets aan die ellenlangelink van je kunnen doen???
Is wel een hele irritant brede pagina geworden zo...
EDIT: super thanx!
ps) in die test gebruiken ze fertan dus meer als roestbescherming en niet als roestomzetter als ik het goed begrijp. En het (fertan) is toch juist bedoeld om de restanten roest mee weg te werken zodat je daarna de boel netjes kan behandelen/isoleren zodat er geen nieuwe roestvorming plaats vind.
Tenminste, zo begreep ik het.
EDIT: maar ik moet eerst gewoon effe wat verder lezen!!!
Ok, leuke test!
Is het lezen absoluut waard.
fertan komt er niet echt goed uit de bus. Lijkt echt niks te doen. (ben ik mooi klaar mee....
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
spir@l schreef:
STAP 1:
roest zoveel mogelijk (mechanisch) verwijderen tot blank metaal
- staalborstel (boormachine/slijptol/stiftslijper)
- stralen (beste oplossing maar...$$$!)
STAP 2 (meningen zijn verdeeld over deze stap...):
roest verder verwijderen (chemisch)
- roestomzetter/-verwijderaar
*Fertan http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
STAP 3:
metaal isoleren
- zinkspray
- primer (washprimer, epoxyprimer)
*Ferpox http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
- tectyl (bodem)
- tectyl ML of coating op wax-basis (holle ruimtes)
*Hi-temp Wax Spray http://www.innotec.nl/be/producten_vl/p ... ductID=633
*Mike Sanders http://www.korrosionsschutzshop.de/shop ... ?cPath=200
STAP 4:
lakken (eventueel)
Reinier, kun je nog eens laten weten hoe dat spulletje van jou het heeft gedaan? (Teroson HV400)
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, die link aanpassen kan ik niet, maar heeft al iemand voor me gedaan gelukkig.
Fertan: tja, ik heb ook ooit vol overtuiging 2 (!) bussen gekocht. Pas nog gebruikt, NET voor ik dat topic las. Mijn auto heeft vervolgens met die Fertan enkele zeken buiten gestaan, en toen ik er enkele dagen terug weer aan begon kwam de roest weer naar boven. Bussen flikker ik gewoon weg, ik heb wel ooit duurdere fouten gemaakt (met mn ex optrekken bijvoorbeeld
Liever 50 euro down the drain, dan over een jaar weer overnieuw moeten beginnen.....
Ik heb vervolgens wer heel die Fertan eraf geborsteld met stiftslijper/roterende staalborstel, en alles in de zinkspray gezet, en overspuitbare bodyschutz erover heen.
Zinkspray heb ik al 15 jaar ervaring mee, en is echt topspul. Ga altijd voor Motip, anders heb je ook kans rotzooi te krijgen. Kost wel wat 12 euro per spuitbus ofzo, maar is echt super roestbestendig.
Fertan: tja, ik heb ook ooit vol overtuiging 2 (!) bussen gekocht. Pas nog gebruikt, NET voor ik dat topic las. Mijn auto heeft vervolgens met die Fertan enkele zeken buiten gestaan, en toen ik er enkele dagen terug weer aan begon kwam de roest weer naar boven. Bussen flikker ik gewoon weg, ik heb wel ooit duurdere fouten gemaakt (met mn ex optrekken bijvoorbeeld
Liever 50 euro down the drain, dan over een jaar weer overnieuw moeten beginnen.....
Ik heb vervolgens wer heel die Fertan eraf geborsteld met stiftslijper/roterende staalborstel, en alles in de zinkspray gezet, en overspuitbare bodyschutz erover heen.
Zinkspray heb ik al 15 jaar ervaring mee, en is echt topspul. Ga altijd voor Motip, anders heb je ook kans rotzooi te krijgen. Kost wel wat 12 euro per spuitbus ofzo, maar is echt super roestbestendig.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
@Spiral, je moet dat fertan niet over een bonk roest smeren en denken dat het stopt he
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Enige nadeel van Zinkspray: plamuur lijkt er niet goed op te houden, helemaal niet goed zelfs. Of ik heb toen iets verkeerd gedaan. Ik gebruik het alleen voor de ONDERkant van de auto: is het meeste roestgevoelig, en gaat bodyschutz overheen.
Voor de bovenkant is 2k epoxylak goed, maar wel lastiger te verwerken: je moet het mengen (harder en lak), en vervolgens maar en potlife van misschien 8 uur. Al wat je teveel aanmaakt kun je wegflikkeren, en alleen te kwasten of te spuiten met compressor, niet in spuitbus, want 2 componenten.
Klein compressortje kost niet veel, en is ideaal voor te spuiten. Je moet er echter geen luchtsleutel mee gebruiken ben ik net achter, dan moet je een grotere hebben.
Voor de bovenkant is 2k epoxylak goed, maar wel lastiger te verwerken: je moet het mengen (harder en lak), en vervolgens maar en potlife van misschien 8 uur. Al wat je teveel aanmaakt kun je wegflikkeren, en alleen te kwasten of te spuiten met compressor, niet in spuitbus, want 2 componenten.
Klein compressortje kost niet veel, en is ideaal voor te spuiten. Je moet er echter geen luchtsleutel mee gebruiken ben ik net achter, dan moet je een grotere hebben.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Klein compressortje betaald zich al snel uit bij 1 auto tectyleren inclusief holle ruimten: Ik denk als je alles met spuitbussen doet dat je gauw 120-150 euro kwijt bent. Met grootverpakkingen 50 ofzo, maar moet je dus wel compressortje kopen (100 euro?), en spuit (spuit is misschien 20 euro)
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Teroson hv400 weet ik over enkele dagen, maar zal niet veel verschillen van tectyl ML: een waslaag, die blijvend elastisch blijft, flinterdun is qua viscositeit bij het verwerken, en dus in elke kier kan kruipen.
HV400 is alleen in grootverpakking van 1 liter te krijgen denk ik. Heb je dus spuit en compressor voor nodig.
Teroson heeft ook wel een spuitbus voor holle ruimten, zal wel zelfde samenstelling zijn, maar staat GEEN hv400 op de spuitbus. Als je gaat infromeren bij Teroson kom je het misschien te weten.
spuitbus Teroson holle ruimte, 300-400 mililiter???, kost ongeveer 15 euro
Teroson hv400, 1 liter kost ook 15 euro. Tel uit je winst...
HV400 is alleen in grootverpakking van 1 liter te krijgen denk ik. Heb je dus spuit en compressor voor nodig.
Teroson heeft ook wel een spuitbus voor holle ruimten, zal wel zelfde samenstelling zijn, maar staat GEEN hv400 op de spuitbus. Als je gaat infromeren bij Teroson kom je het misschien te weten.
spuitbus Teroson holle ruimte, 300-400 mililiter???, kost ongeveer 15 euro
Teroson hv400, 1 liter kost ook 15 euro. Tel uit je winst...
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
En zie effe het verschil tussen roestbescherming van de holle ruimten, en de buitenkant.
Holle ruimten:
-tectyl Ml
-teroson HV400
-Mike Sanders
Alleen eigenlijk alleen te gebruiken voor holle ruimten
Buitenkant:
-2k epoxylak
-zinkspray
-bodyschutz (ik gebruik altijd overspuitbare anti-steenslag zooi van Motip. Die hardt volledig uit. Je hebt ook Bitumen van Motip (in haast dezelfde verpakking, goed opletten dus!), en andere merken, maar die smurrie blijft zacht. Voordeel: misschien iets betere bescherming omdat ie zacht blijft, nadeel: niet overspuitbaar met kleurlak, maar dat geeft niet voor de onderkant, maar ook: altijd als je aan je auto werkt, alles wat je vastpakt, je hebt zwarte smurrie aan je handen)
Allen eigenlijk NIET te gebruiken voor holle ruimten.
Holle ruimten:
-tectyl Ml
-teroson HV400
-Mike Sanders
Alleen eigenlijk alleen te gebruiken voor holle ruimten
Buitenkant:
-2k epoxylak
-zinkspray
-bodyschutz (ik gebruik altijd overspuitbare anti-steenslag zooi van Motip. Die hardt volledig uit. Je hebt ook Bitumen van Motip (in haast dezelfde verpakking, goed opletten dus!), en andere merken, maar die smurrie blijft zacht. Voordeel: misschien iets betere bescherming omdat ie zacht blijft, nadeel: niet overspuitbaar met kleurlak, maar dat geeft niet voor de onderkant, maar ook: altijd als je aan je auto werkt, alles wat je vastpakt, je hebt zwarte smurrie aan je handen)
Allen eigenlijk NIET te gebruiken voor holle ruimten.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
spir@l schreef:
STAP 1:
roest zoveel mogelijk (mechanisch) verwijderen tot blank metaal
- staalborstel (boormachine/slijptol/stiftslijper)
- stralen (beste oplossing maar...$$$!)
STAP 2 (meningen zijn verdeeld over deze stap...):
roest verder verwijderen (chemisch)
- roestomzetter/-verwijderaar
- Fertan http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
(zie ook de testlink van Cannonballman....)
STAP 3:
metaal isoleren/roestbescherming
buitenkant:
- zinkspray
- primer (washprimer, epoxyprimer)
- Ferpox http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
- tectyl (bodem)
- 2k epoxylak
- bodyschutz
holle ruimten:
- tectyl ML
- Innotec High Temp Wax
- Hi-temp Wax Spray http://www.innotec.nl/be/producten_vl/p ... ductID=633
- Mike Sanders http://www.korrosionsschutzshop.de/shop ... ?cPath=200
- teroson HV400
STAP 4:
lakken (eventueel)
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Novorox (roestomzetter) wordt ook wel veel gebruikt volgens mij
[img]http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Medium/417502.jpg[/img]
Ik blijft overigens nog steeds erg tevreden over bodysafe van tectyl en ML van tectyl.
[img]http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Medium/417502.jpg[/img]
Ik blijft overigens nog steeds erg tevreden over bodysafe van tectyl en ML van tectyl.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, heb dat ook ooit gebruikt, maar niet echt kunnen testen. Is ook niet voor holle ruimten te gebruiken, dus kun je er zelf bij:
Waarom roest proberen om te zetten, als je de roest ook volledig kunt verwijderen?
Dat kan alleen niet in holle ruimte, en dan moet je dus zorgen dat:
-het blanke metaal wordt ingeseald tegen vocht
-de al aanwezige roest luchtdicht wordt ingepakt zodat verder roesten niet gaat
Heb wel eens gelezen over scheepsmotoren van boten die gezonken zijn. Zolang die in het zoute water liggen valt het allemaal nog al mee met het roesten, maar als je ze naar boven haalt moet je meteen volledig demonteren en reinigen van zout water. Boven water gaat het roesten erg hard, omdat er lucht is
Waarom roest proberen om te zetten, als je de roest ook volledig kunt verwijderen?
Dat kan alleen niet in holle ruimte, en dan moet je dus zorgen dat:
-het blanke metaal wordt ingeseald tegen vocht
-de al aanwezige roest luchtdicht wordt ingepakt zodat verder roesten niet gaat
Heb wel eens gelezen over scheepsmotoren van boten die gezonken zijn. Zolang die in het zoute water liggen valt het allemaal nog al mee met het roesten, maar als je ze naar boven haalt moet je meteen volledig demonteren en reinigen van zout water. Boven water gaat het roesten erg hard, omdat er lucht is
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water.
Fe2O3 (wikipedia)
Gewoon zorgen dat er geen lucht bij kan (dan kan er zeker geen water bij) en de al bestaande roest in holle ruimten breidt heel erg lang niet uit
Fe2O3 (wikipedia)
Gewoon zorgen dat er geen lucht bij kan (dan kan er zeker geen water bij) en de al bestaande roest in holle ruimten breidt heel erg lang niet uit
Dus voor holle ruimte werkt Tectyl ML beter als Fertan?
Dacht zelf dat Fertan ook goed aangeschreven stond maar vraag blijft natuurlijk wat is nu simpelweg het beste voor holle ruimte?
Enne HV400 in grootverpakking, hoe krijg je dat met een simele verfspuit in holle ruimte, zoals in de kokerbalken onder de auto?
Dacht zelf dat Fertan ook goed aangeschreven stond maar vraag blijft natuurlijk wat is nu simpelweg het beste voor holle ruimte?
Enne HV400 in grootverpakking, hoe krijg je dat met een simele verfspuit in holle ruimte, zoals in de kokerbalken onder de auto?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Even lezen heWhatever schreef:Dus voor holle ruimte werkt Tectyl ML beter als Fertan?
Dacht zelf dat Fertan ook goed aangeschreven stond maar vraag blijft natuurlijk wat is nu simpelweg het beste voor holle ruimte?
Enne HV400 in grootverpakking, hoe krijg je dat met een simele verfspuit in holle ruimte, zoals in de kokerbalken onder de auto?
Fertan is nooit bedoelt voor in balken.
tweede vraag
binnenbekleding los, zie je allemaal gaten in je dorpel aan de binnenkant
in elk gat een sec of tien spuiten.
daarna je auto een weekje laten uitlekken en klaar.
Kokerbalken onder de auto zitten ook gaten in.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Fertan zegt zelf op hun erpakkingen over holle ruimten: eerst Fertan erin spuiten, als roestomvormer/grondlak, daarna een wax erover heen als 'aflak'.
Dus Fertan kan in principe gebruikt worden voor de holle ruimten, maar t is dus rommel, werkt niet zoals het hoort te werken.
Verfspuit moet je niet hebben, je moet een tectylspuit hebben, die worden geleverd met een slangetje van 50 a 60 cm. Dat slangetje kun je door allerlei gaten (die standaard worden afgedekt door kunstof doppen, zoals Luco al zei) naar binnen doen. Einde van het slangetje heet een 360 graden spuitmond.
Tectylspuit kost iets van 25 euro bij een automaterialenzaak.
Beter is nog een drukbekerspuit, zeggen 'ze', maar kost 100 euro. Vorige week 1 aangekomen bij mij, deze week ga ik m proberen.
Dus Fertan kan in principe gebruikt worden voor de holle ruimten, maar t is dus rommel, werkt niet zoals het hoort te werken.
Verfspuit moet je niet hebben, je moet een tectylspuit hebben, die worden geleverd met een slangetje van 50 a 60 cm. Dat slangetje kun je door allerlei gaten (die standaard worden afgedekt door kunstof doppen, zoals Luco al zei) naar binnen doen. Einde van het slangetje heet een 360 graden spuitmond.
Tectylspuit kost iets van 25 euro bij een automaterialenzaak.
Beter is nog een drukbekerspuit, zeggen 'ze', maar kost 100 euro. Vorige week 1 aangekomen bij mij, deze week ga ik m proberen.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
en achterschermen bereik je aan de binnenkant via het gat van de gordel. onderste gorderbevestiging los en je kunt een heel eind je scherm pakken met een slang. Aan 1 kant kun je de asbak los klikken voor een mooie ingang. Bovenste gordelbevestiging los en je kunt je C stijl meepakken als je wilt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
spir@l schreef:
STAP 1:
* roest zoveel mogelijk (mechanisch) verwijderen tot blank metaal
- staalborstel (boormachine/slijptol/stiftslijper)
- stralen (beste oplossing maar...$$$!)
STAP 2:
(niet noodzakelijk wanneer roest volledig mechanisch verwijderd wordt en/of degelijk wordt ingesloten/geïsoleerd om nieuwe roestvorming te voorkomen)
* roest verder verwijderen (chemisch)
- roestomzetter/-verwijderaar
- Fertan http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
(zie ook de nederlandse roesttest....)
- Noverox
STAP 3:
* metaal isoleren/roestbescherming
buitenkant:
- zinkspray
- primer (washprimer, epoxyprimer)
- Ferpox http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
- tectyl (bodem)
- 2k epoxylak
- bodyschutz
holle ruimten:
- tectyl ML
- Innotec High Temp Wax http://www.innotec.nl/be/producten_vl/p ... ductID=633
- Mike Sanders http://www.korrosionsschutzshop.de/shop ... ?cPath=200
- teroson HV400
STAP 4:
* lakken (eventueel)
INTERESSANTE LINKS
duitse roesttest:
http://www.autobild.de/artikel/rostschu ... 35817.html
nederlandse roesttest:
http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... 97632c1f12
behandeling met Mike Sanders:
http://mikesander.runde.nl/
Klopt-ie zo een beetje???
Laatst gewijzigd door spir@l op di 24 nov 2009 12:41, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Waarom Roestomzetter?
Ik dacht namelijk dat je zo goed als nooit alle roest uit je metaal kreeg (zonder te stralen of nieuwe stukken te lassen).
Daarom gebruik je na het schuren een roestomzetter om de overige roest in het metaal te verwijderen.
Maar uiteindelijk heeft Cannonballman (natuurlijk) gelijk.
Wanneer je de roest goed afsluit/isoleert kan er geen nieuwe roestvorming ontstaan omdat er simpelweg geen zuurstof/vocht bij kan komen.
stap 2 lijkt me dus niet noodzakelijk.
bedankt voor het meedenken en voor alle tips!!
Ik dacht namelijk dat je zo goed als nooit alle roest uit je metaal kreeg (zonder te stralen of nieuwe stukken te lassen).
Daarom gebruik je na het schuren een roestomzetter om de overige roest in het metaal te verwijderen.
Maar uiteindelijk heeft Cannonballman (natuurlijk) gelijk.
Wanneer je de roest goed afsluit/isoleert kan er geen nieuwe roestvorming ontstaan omdat er simpelweg geen zuurstof/vocht bij kan komen.
stap 2 lijkt me dus niet noodzakelijk.
bedankt voor het meedenken en voor alle tips!!