CONSERVEREN plaatwerk en bodem?!

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Er is niet zo heel veel te vinden op het forum over de juiste manier van roest preventie.
En dan bedoel ik niet de behandeling voor en na het lassen maar puur het behandelen van de holle ruimtes en bodem.
Want we willen allemaal dat onze auto - en vaak dure hobby - zo lang mogelijk zonder roest mee gaat.

Zo zijn er bijvoorbeeld oude auto's met een dikke tectiel laag.
Kan je dit het beste laten zitten en bij blijven werken met hetzelfde middel?
Ik had vroeger Kadettjes en daarvan spuitte ik gewoon de holle ruimtes vol met tectiel en zorgde ervoor dat de afwatering intact bleef.

Een collega heeft een Fiat Fiorina of hoe zo'n bakfiets ook heet.
Die dingen smelten zodra ze nat worden, maar die van hem is roestvrij.
Hij spuit elk jaar alle holle ruimtes in met olie.
:grin:

En wat bij de wat jongere auto met wax.
Moet je dat bij laten waxen, kan je dat zelf of kan je hier ook gewoon de ML bus pakken en de loodmenie?

Mijn Clio RS182 bijvoorbeeld.
Totaal geen roest met het oog te vinden maar dat wil ik zo houden.
De auto staat in de wax en dat is goed spul aangezien op de Twingo van mijn vader uit 2002 nog geen roestspikkeltje te vinden is.

Hoe moet ik dat controleren, bijwerken, verbeteren?
Laten bijwaxen of kan dit niet?

Zijn er bijvoorbeeld mensen die de auto een dure Dinitrol behandeling hebben laten geven.
Je weet wel, zo'n bedrijf dat met een camera overal naar binnen gaat en dan alles conserveert met een duur en flexibel goedje voor tussen de 500 en 900 Euro.
Is deze behandeling van 2-3 dagen zijn geld waard als je de auto niet meer weg wilt doen of overbodige luxe?

Alle info hier is welkom en volgens mij voor iedereen nuttig!?
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Ik heb 2 jaar geleden mijn 5 alpine turbo laten behandelen met Dinitrol.
Zeker aan te bevelen, natuurlijk kost dat wel wat, maar omdat het toch een blijvertje is.

Mijn Juvaquatre heb ik behandeld met de RX producten.
De circuit 5 alpine turbo staat op de brug en heeft de eerste laag RX5 al in de kokers gekregen.

Google maar eens op ervaringen met dit product (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik had een twingo uit 1995 en die had ook geen roest en die stond iedere dag buiten en werd 2 a 3X in het jaar gewassen..

maar als je je auto gebruikt en niet stil laat staan buiten dan roest de auto al een stuk minder (Y)

maar er zijn wel middelen om je auto beter te beschermen.. simpelste is goed schoon maken en in de tectyl, holle delen wax gebruiken
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

en geen olie gebruiken, dat reageert met water, wordt 1 viezen witte sludge bende :)
Mrtn = Maarten
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Abel schreef:ik had een twingo uit 1995 en die had ook geen roest en die stond iedere dag buiten en werd 2 a 3X in het jaar gewassen..
Half jaar geleden 20 cm binnen en buitenkoker in onze twingo uit 94 moeten lassen, geloof me ze kunnen roesten.
Staat nu in de RX5 en RX7 (Y)
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Zijn er mensen die kennis hebben van of ervaring met;
Waxoyl behandeling (schijnt 1 jaar te beschermen)
GardX behandeling (schijnt 5 jaar te beschermen)
Diamond Brite behandeling (schijnt 5 jaar te beschermen)

Aangezien ik geen troep op mijn auto wil die later niet meer te verwijderen is, wil ik me eerst goed oriënteren in de verschillende middelen.
Ik hoor teveel merken dus elke extra tip is welkom.

Dinitrol schijnt goed te zijn maar 850 Euro voor een anti-roest middel vind ik een beetje teveel van het goede.

Bedankt voor de reacties.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mijn 9 heeft een dinitrol behandeling gehad, mijn tip: blijf er aub van af!

Die rommel gaat overal zitten, het blijft altijd een vieze plakkerige bende en roest groeit er nogsteeds onderdoor!
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

een Clio RS die roest? gaat die niet doen hoor. Renault heeft het zinken aardig onder de knie en zal dus niet gaan roesten.

(motorkap kofferklep en deuren kunnen wel ligt roesten)

Maar elke renault na 2001 hoef je niks aan te doen.
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Moet je er wel 200% zeker van zijn dat je bolide nooit in t verleden een keer schade heeft gehad...anders kan je m weldegelijk beter tegen roest beschermen
Plaats reactie