ACT: Poets Topic

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur

Postby Merijn » Wed 2 Nov 2011 14:19

Ik zal Roderik vast vragen of ie zin en tijd heeft. Die heeft er ook de spullen voor om dat ding als (bijna) nieuw te maken.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Jochem de Haas » Thu 17 Nov 2011 17:18

Goed nooit verwacht dat ik ooit hier iets zou posten :smile: :smile: :smile: :smile:

Maar goed aangezien ik wat meer perenkisten heb dan leuk is om te poetsen met de hand, ben ik op zoek naar een goede polijst/poets tol...en dan niet zo'n ding van 79 euro die na 3 x gebruik kapot is.

Maar wat is handig ...een excentrische of gewoon een rotary ?
Welk merk is goed en wat zijn jullie eigen ervaringen ?
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Roald » Thu 17 Nov 2011 17:42

Rotary geeft mooiste resultaat maar ook het meest risico om je lak om zeep te helpen, echt voor de meer ervaren poetsert.
Altijd een goede aanbeveling is de dap 500 (excentrische) poetsmachine verkrijgbaar bij o.a. carclean.
Roald
 
Posts: 1712
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby Jochem de Haas » Thu 17 Nov 2011 17:50

Die dap 500 lijkt mij niet echt wat ....als ik het een beetje vergelijk met iets van Flex wat wel "ietsje" duurder is ...maar kan het echt mis hebben .
Dan is misschien de dap 900 beter

Laat ik het anders zeggen wat koop je voor 250 euro exx btw waar een hobby bob echt goed ze gang mee kan gaan
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Adinsx » Thu 17 Nov 2011 18:33

Bij het polijsten van de Mégane samen met m'n collega hebben we zijn DAP500 gebruikt. Prima machine, maar ook m'n collega zei dat hij een DAP900 op de wensenlijst had staan.

waarom het exact was weet ik niet meer.
Rotary is inderdaad sneller, maar risicovoller voor de lak. De DAP is relatief fool-proof.


DAP500 is het meest gebruikt overigens binnen de hobby'sten. Staat hier ook nog op het lijstje van 'must-have'.
Ik zal morgen m'n collega even vragen waarom hij de 900 wil ipv de huidige 500.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 17 Nov 2011 18:35

Jochem de Haas wrote:Goed nooit verwacht dat ik ooit hier iets zou posten :smile: :smile: :smile: :smile:

Maar goed aangezien ik wat meer perenkisten heb dan leuk is om te poetsen met de hand, ben ik op zoek naar een goede polijst/poets tol...en dan niet zo'n ding van 79 euro die na 3 x gebruik kapot is.

Maar wat is handig ...een excentrische of gewoon een rotary ?
Welk merk is goed en wat zijn jullie eigen ervaringen ?


POETSERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Adinsx » Thu 17 Nov 2011 18:36

Volgens mij moeten we in het voorjaar gewoon weer eens een poetsclinic organiseren. Was destijds best een leerzame middag bij Carclean.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby RenaultclioII16v (Peter) » Thu 17 Nov 2011 18:41

Lijkt me een goed plan! Dap 500 Doet het hier al zo'n 2,5 jaar erg goed!
Pas geleden pas uitgebreid met de Pro 900.
RenaultclioII16v (Peter)
 
Posts: 3702
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: St. Annaland
Car: Talisman sedan

Postby Jochem de Haas » Thu 17 Nov 2011 18:49

Luco/Alpine-racer wrote:
Jochem de Haas wrote:Goed nooit verwacht dat ik ooit hier iets zou posten :smile: :smile: :smile: :smile:

Maar goed aangezien ik wat meer perenkisten heb dan leuk is om te poetsen met de hand, ben ik op zoek naar een goede polijst/poets tol...en dan niet zo'n ding van 79 euro die na 3 x gebruik kapot is.

Maar wat is handig ...een excentrische of gewoon een rotary ?
Welk merk is goed en wat zijn jullie eigen ervaringen ?


POETSERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR :lol:


Ja best kansloos..... :p
Maar om nou elke keer Ronnie B te moeten aankijken of ik zijn tol mag lenen of dat hij het ff doet ....nee moet er zelf maar aan gaan staan .

Maar met het handje heb ik geen zin meer in ...


Goed dus de dap 900 is wel het overwegen waard...
Ik zie een kerst kado....
En welke rommel moet ik er dan verder nog bij bestellen ?

Sorry, mannen ik ben een sleutelaar en geen poetser...ik heb er de ballen verstand van.
Dus vertel het me maar .............
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Merijn » Thu 17 Nov 2011 19:53

Polijsten hoef je echt niet vaak te doen. Sterker nog, ik zou het je afraden om elk jaar te doen! Op een dag zit je door je blanke lak heen en kun je niks anders meer doen dan de boel over te laten spuiten.

De 21 is volledige machinaal gepolijst, net voordat je hem van mij kocht. Daarna geseald en in de wax gezet. Als je de auto goed bijhoudt qua wassen, dan moet je daar echt zeker een half jaar mee vooruit kunnen. Goed wassen met een wax-vriendelijke shampoo is meer dan voldoende en zou een prima resultaat moeten bieden. Voor bijhouden is het sleutelwoord!
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Adinsx » Thu 17 Nov 2011 20:14

En.niet te vergeten, geen doodnormale spons gebruiken ;)

Megane heb ik aug.augustus gepolijst maar de swirls beginnen al weer in de (zachte) lak te komen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Merijn » Thu 17 Nov 2011 20:21

Spons = verboden!

Ik gebruik zelf een spons die in een microvezeldoek zit, als het ware.

http://www.carclean.nl/product/Cobra/Th ... 00976.aspx


Was ook altijd met de 2-emmer methode. 1 met schoon water om mee te wassen, 1 voor het uitspoelen van de spons.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Adinsx » Thu 17 Nov 2011 20:38

Jup, Washmitt hier en simpele spons voor de velgen en uitlaatstukken.
Uiteraard 2 emmermethode, ongeveer na elk plaatdeel (zeker onderaan) even uitspoelen.

Goed kleien, polijsten waxen is tijdrovend en zwaar, maar het resultaat is de moeite waard haha.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby tutuur » Thu 17 Nov 2011 20:53

De auto altijd met een spons wassen is al een heel begin. Beter dan met een wasborstel of de wasstraat!
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Adinsx » Thu 17 Nov 2011 21:01

Een spons is net zo erg als de wasstraay tuur. Gewoon meteen goed doen dus en aan de washmitt en 2emmer methode
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby tutuur » Thu 17 Nov 2011 21:04

Bullshit!

Mijn witte 5 1 keer met een wasborstel gewassen en hij was bijna helemaal mat. Met de spons nooit last van gehad!
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 17 Nov 2011 21:11

grillreiniger
hogedrukspuit
wd40
klaar :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Patrick RS » Thu 17 Nov 2011 21:12

Ik gebruik een meq washandschoen. Werkt echt ideaal en kan ook niet uit je handen vallen zoals zo'n microspons.
http://www.carclean.nl/ShowProdImgLarge ... 99&f=d.jpg

Ik gebruik de oude handschoen voor mijn velgen. Je kan dan gewoon je spaak beetpakken. Gaat op zich vlotjes.

Poetsen a polijsten doe ik max 2x per jaar maar niet machinaal. Maar met de hand. Misschien minder effect maar goed genoeg voor mij ;-)
Voor de winter en voor de zomer (Y)
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14658
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Postby Merijn » Thu 17 Nov 2011 21:31

tutuur wrote:Bullshit!

Mijn witte 5 1 keer met een wasborstel gewassen en hij was bijna helemaal mat. Met de spons nooit last van gehad!


Wie heeft je dan ook geadviseerd een wasborstel te gebruiken? ;)

Je schoonmaaktool moet zacht en schoon zijn. Heb je wel eens goed gevoeld hoe 'zacht' een gewone spons is? Daarbij zitten daar veel gaatjes/porien in, waar vuil en zand in achter blijft, waarmee je je lak heerlijk kunt bekrassen. (N)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Merijn » Thu 17 Nov 2011 21:34

Patrick.B wrote:Poetsen a polijsten doe ik max 2x per jaar maar niet machinaal. Maar met de hand. Misschien minder effect maar goed genoeg voor mij ;-)
Voor de winter en voor de zomer (Y)


Als je lak niet fors beschadigd is door de krasstraat, dan hoef je echt niet machinaal te polijsten. Nergens voor nodig! (Y)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby tutuur » Thu 17 Nov 2011 21:43

Met die gaatjes kun je het zand toch juíst afvoeren? Zonder gaatjes ben je het aan het uitsmeren...

Wasborstel doe ik sowieso nooit maar die witte 5 was toch een budget ding, werd wel snel duidelijk wat voor effect zo'n borstel heeft!
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Adinsx » Thu 17 Nov 2011 22:02

Het probleem met een spons is dat het zand idd ín die gaatjes gaat zitten, welke je vervolgens heerlijk meesleurt over de rest. Een washmitt (zoals patrick en ik gebruiken) houdt het even vast tussen de microvezelharen en spoelt makkelijk uit.

Maar een poetsclinic lijkt me weer prima idee om het allemaal juist te weten.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby tutuur » Thu 17 Nov 2011 22:18

I agree, wil er ook wel eens bij zijn!
Heb nog wel een leuke Dci als poetsvoorbeeld :D
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Roald » Thu 17 Nov 2011 22:48

Adinsx wrote:Bij het polijsten van de Mégane samen met m'n collega hebben we zijn DAP500 gebruikt. Prima machine, maar ook m'n collega zei dat hij een DAP900 op de wensenlijst had staan.

waarom het exact was weet ik niet meer.
Rotary is inderdaad sneller, maar risicovoller voor de lak. De DAP is relatief fool-proof.


DAP500 is het meest gebruikt overigens binnen de hobby'sten. Staat hier ook nog op het lijstje van 'must-have'.
Ik zal morgen m'n collega even vragen waarom hij de 900 wil ipv de huidige 500.


Simpel met de dap900 werkt sneller zeker vooral met harde lakken.
Roald
 
Posts: 1712
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby Therion » Fri 18 Nov 2011 8:02

Wat zijn de meningen hier over het gebruik van een hogedruk reiniger?

Ik zit eraan te denken om er een aan te schaffen, met name voor de onderste helft van de deuren etc. Daar zit het altijd vol met aangekoekte modderspetters die er met een gewone tuinslang niet af te spuiten zijn.
Therion
 
Posts: 93
Joined: Mon 23 Aug 2010 11:50
Location: Middelburg
Car: Megane III RS265 cup

Postby Merijn » Fri 18 Nov 2011 8:20

Tja, wat wil je bereiken?

Mijn ervaring is dat als je je auto 1 keer heel goed aanpakt (wassen, kleien, polijsten, sealen, waxen), het vuil er heel gemakkelijk vanaf gaat. Ook op de deuren... Bijhouden is wederom het sleutelwoord. Als je vuil lang laat zitten, dan koekt het aan en wordt het moeilijker om eraf te krijgen.

Heb je geen zin om er die tijd in te steken, dan zou ik lekker een hogedrukreiniger kopen. Let wel, je spuit er de waxlaag snel mee af, dus waxen heeft dan in mijn ogen weinig zin. Hogedrukreinigers zijn voor tractors. :P
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Ronald1916V » Fri 18 Nov 2011 8:41

Luco/Alpine-racer wrote:grillreiniger
hogedrukspuit
wd40
klaar :D


:lol:

Was de 19 na een circuitdag altijd even en 1x per jaar ff met klei om de remstof van de deuren en achterschermen te halen :p
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5542
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby Martijn Kool » Fri 18 Nov 2011 8:47

welke remstof?

dat ding heeft al 1,5jaar niet meer geremd man ;p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6439
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Luco/Alpine-racer » Fri 18 Nov 2011 8:52

Ronald1916V wrote:
Luco/Alpine-racer wrote:grillreiniger
hogedrukspuit
wd40
klaar :D


:lol:

Was de 19 na een circuitdag altijd even en 1x per jaar ff met klei om de remstof van de deuren en achterschermen te halen :p


Mijn lijstje werkt prima en dan spuitbus met poets en hij glimt weer.
wielen en ophanging en dergelijke, beetje wd 40 en niks koekt meer aan.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby RenaultclioII16v (Peter) » Fri 18 Nov 2011 18:33

Therion wrote:Wat zijn de meningen hier over het gebruik van een hogedruk reiniger?

Ik zit eraan te denken om er een aan te schaffen, met name voor de onderste helft van de deuren etc. Daar zit het altijd vol met aangekoekte modderspetters die er met een gewone tuinslang niet af te spuiten zijn.


Icm met een foamgun doe je al een erg goede prewash! Eerst foamen en dan pas wassen scheelt echt enorm!
RenaultclioII16v (Peter)
 
Posts: 3702
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: St. Annaland
Car: Talisman sedan

Postby Adinsx » Fri 18 Nov 2011 20:30

Ah het foamen, inderdaad op de clinic bij carclean met de groep ook gezien:




Ik spuit de auto overigens indien er een berg zand/modder op zit gewoon even af bij een wasbox.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Jochem de Haas » Sun 20 Nov 2011 16:04

Merijn wrote:Polijsten hoef je echt niet vaak te doen. Sterker nog, ik zou het je afraden om elk jaar te doen! Op een dag zit je door je blanke lak heen en kun je niks anders meer doen dan de boel over te laten spuiten.

De 21 is volledige machinaal gepolijst, net voordat je hem van mij kocht. Daarna geseald en in de wax gezet. Als je de auto goed bijhoudt qua wassen, dan moet je daar echt zeker een half jaar mee vooruit kunnen. Goed wassen met een wax-vriendelijke shampoo is meer dan voldoende en zou een prima resultaat moeten bieden. Voor bijhouden is het sleutelwoord!


Nou dan zouden de tranen je in de ogen gesprongen zijn.
Ik was hem regelmatig , maar qua poets was ie dramatisch geworden.
Ach hij staat weer te blinken....
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Merijn » Sun 20 Nov 2011 16:42

Je wast 'm toch niet met Dubro, of zo? ;)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Florus » Sun 20 Nov 2011 16:55

Image


:D :lol:
Florus
 
Posts: 6727
Joined: Sun 20 Jul 2003 11:16

Postby Jochem de Haas » Sun 20 Nov 2011 16:55

Nee cif...... 8)
Maare vergeet niet bij mij rijd ie he, bij jou stond ie binnen in de garage.
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13992
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Return to Carrosserie



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron