[R21] remmen ontluchten

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
WouterGraaff
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 17:56
Locatie: Velserbroek

hey,

net ff bij de apk geweest en ik moet een rem slangetje vervangen.
nu wou ik ff weten hoe ik die remmen daarna weer moet onluchten.

alvast bedankt
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nieuwe slang aansluiten. Auto op de krik laten staan natuurlijk.
Kun je t beste met twee man doen. Eentje in de auto remdruk opbouwen, gewoon pompen met je pedaal. Dan ingedrukt vasthouden, draai de ontluchtingsnippel op de klauw open. Als t pedaal zakt, weer dicht en herhaal dit totdat er geen lucht meer uitkomt, maar alleen maar vloeistof. Denk er wel ff aan om regelmatig te kijken of je je reservoir niet leegtrekt...

Succes!
WouterGraaff
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 17:56
Locatie: Velserbroek

ok dat gaat wel goed komen.:D

nog ff een vraagie ik moet ook me linkerachterrem de handrem kabel afstellen waaro kan ik dat doen ik heb al ff gekeken maar de schijf zelf kan ik hem volgens mij niet stellen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

welk slantje moet je vervangen eigenlijk? En het is ook handig om je pedaal op druk te zetten (bijv. met een stuk hout tussen pedaal en stoel) en daarna pas het slangetje los te halen. Je hebt dan het "rietje met je vinger erop" effect waardoor er maar heel weinig weg loopt en het ontluchten sneller is gedaan. Achter moet ie volgens mij niet op de krik blijven staan maar gewoon op de wielen rusten ivm met de remdruk verdeler
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wouter schreef:ok dat gaat wel goed komen.:D

nog ff een vraagie ik moet ook me linkerachterrem de handrem kabel afstellen waaro kan ik dat doen ik heb al ff gekeken maar de schijf zelf kan ik hem volgens mij niet stellen.
Bij een clio, kan je hem afstellen bij de handremhandel zelf zeg maar. dus onder de auto onder de handel komen de kabels bij elkaar en daar zit een stukschroefdraad waar je hem strakker mee kan stellen.

maar hoef je maar 1 kabel strakker te stellen?? als ik (weer) naar een clio kijk kan dat niet. de stelbout trek bij een clio beide kabels strakker dus bij een 21 zal het wel iets anders zitten.

GR.Frits
WouterGraaff
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 17:56
Locatie: Velserbroek

Tom schreef:welk slantje moet je vervangen eigenlijk? En het is ook handig om je pedaal op druk te zetten (bijv. met een stuk hout tussen pedaal en stoel) en daarna pas het slangetje los te halen. Je hebt dan het "rietje met je vinger erop" effect waardoor er maar heel weinig weg loopt en het ontluchten sneller is gedaan. Achter moet ie volgens mij niet op de krik blijven staan maar gewoon op de wielen rusten ivm met de remdruk verdeler
het gaat om het rubbere slangetje die vanaf je schijf naar de remleiding gaat.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

voor dus want achter zitten die niet. Dan is het in principe zo gedaan. Draai wel voorzichtig je koppeling en de nippel los. Even in de kruipolie zetten kan ook helpen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
WouterGraaff
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 17:56
Locatie: Velserbroek

mja voor had wel handig geweest als ik dat meteen had gezegd:P
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Wouter schreef:mja voor had wel handig geweest als ik dat meteen had gezegd:P
daar was ik vanuit gegaan...:D
Plaats reactie